Lange teugelwerk/long reining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Lange teugelwerk/long reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-12 11:28

Ik hoop dat ie hier goed staat...


Ik heb Piet Bakker al een paar keer in actie gezien (helaas niet in het echt) en heb toch wel een zwak voor long reining, geloof ik. Ik vind het wel mooi. Ik bak er alleen geen hout van. :+

Nu weet ik dat er veel verschillende manieren zijn om met de lange teugel te werken en dit keer kwam ik puur toevallig dit filmpje tegen, waar ik wel van onder de indruk was
http://www.youtube.com/watch?v=bTjRMoSm ... re=related

(en nee, ik verwacht dat niet te bereiken; verzameld drafje en schouder in op bepaald moment zou al aardig zijn) Misschien volkomen onterecht... dat weet ik niet. Daar kunnen kenners vast meer over vertellen.
Maar ik kom ook andere vormen van long reining tegen, die mij minder bevallen (strakke bijzet etc)
Kortom... ik zie door de bomen het bos niet meer...

Weet iemand de voor en nadelen van de diverse manieren van lange teugelwerk/long reining en hoe je het beste kunt beginnen.
Nou ja, ik ben dus al een beetje begonnen met de merrie, heb vooralsnog helaas nog geen mogelijkheid tot lessen, maar hoop dat wel in de toekomst te doen. Al zou ik dan dan met mijn zeer stressgevoelige merrie willen doen, die onbelast moet bewegen, maar weer geen makkie is om ergen mee naar toe te nemen.
(met de andere merrie doe ik overigens heel veel droog mennen, weer een andere variant

Ik merk zelf dat ik het rijden tegenwoordig wat minder zoek ( en slechts een van de paarden is nog te rijden in rustig wandeltempo) en kijk rond voor leuke alternatieve. Ben echter zeer beperkt in alles: geen bak, geen instructeur in de buurt, geen trailer etc. Maar ja... problemen zijn er toch om opgelost te worden., nietwaar?


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Lange teugelwerk/long reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:37

Ken je dit topic al? [GVL] Dressuur aan de lange teugel Staat veel info in. Ook tips waarmee je kan beginnen en handige links. Ik werk zelf zonder singel en loop dicht schuin achter mijn paard. Fijn boek voor als je een begin wilt maken: http://www.bol.com/nl/p/schooling-horse ... 002900015/ Maar misschien ken je dat al. Verder kan ik de dvd (volgens mij zijn het er twee) van Piet Bakker aanraden. Maar daarvoor geldt (en voor het boek dat ik noemde eigenlijk ook) dat als je de basis al snapt, het een kwestie is van zelf verder uitvogelen of les nemen. Denk dat je zonder bak ook al en hoop kan doen, hoor!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-12 11:56

Nee, dat topic kende ik nog niet. De dvd van Piet heb ik gehad, maar ooit uitgeleend en niet meer terug gekregen. (weet stom genoeg niet meer aan wie ik hem heb uitgeleend... ik moet eens stoppen met dat steeds te doen, want het is niet de eerste keer dat mij dat overkomt) Maar ik denk dat ik hem maar gewoon weer een keer download. Het topic kende ik nog niet. Misschien kan ik daar eens gaan inbreken.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Is het een goed boek? (had ik het maar eerder geweten... ik heb net bij bol.com besteld... had ik extra kosten kunnen besparen)
Ik wilde met haar voor op de weg voor het huis werken. Vindt ze ook nog spannend, maar met rustig weer gaat het wel. Hoop haar daarmee ook wat 'rustiger' te krijgen. Ze heeft een beenprobleem en kan waarschijnlijk niet meer worden gereden.
Met de andere merrie maak ik vooral kilometers. Maar misschien is het ook voor haar op den duur leuk. En voor mijn niet zieke shetje???+ Hoewel zij wel een heel lomp tankwagentje is. :+
Maar redt je het vooralsnog zonder les?
(heb wel inmiddels bij Ellen ofstad geinformeerd -mail gestuurd-)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:29

Ik had misschien even moeten waarschuwen, sorry!, maar toen ik het boek in NL bij bol bestelde, kreeg ik niet het boek maar de dvd, ook al stond het boek aangegeven! Ik heb dat toen gemeld en ze zouden het aanpassen, maar weet niet of ze dat nog hebben gedaan. (Ik wil het boek wel voor je inscannen en mailen als je wil). Ik reageer zo nog ff op de rest van je vragen.

Edit, het vervolg:
Daarom schrijf ik altijd ergens op aan wie ik welk boek/dvd uitleen :-)
Zowel met het boek als de dvd's van Piet Bakker vind ik dat ze goed zijn voor het echte begin; waar ga ik lopen, hoe hanteer je de teugels, hoe leer je je paard begrijpen dat ie gewoon rechtdoor moet lopen en niet omdraaien e.d., welke dingen zijn goed om mee te beginnen, wat zijn de hulpen voor oefeningen etc. Maar verder is lange teugelen gewoon rijden zonder benen :-) Best moeilijk en even wennen dat je geen been hebt om te begrenzen e.d. maar ook dat went. En tja, dan is het gewoon als rijden en dat is dus ook moeilijk uit een boekje te leren. Maar wat je een paard dus onder het zadel kan bijbrengen, lukt je dan ook wel aan de lange teugel. Hangt dus een beetje van je eigen ervaring af hoe ver je komt, zonder les. Ik ben eerst een half jaar ofzo zonder les aan de slag gegaan (ik deed het echt maar één keer per 1 of 2 weken een kwartier of half uur, dus niet veel) en heb toen één lesje genomen. Daar bleek uit dat ik prima bezig was en zo door moest gaan. Nog een paar handige tips gekregen en daar teer ik nu alweer een half jaar op :-) Maar ik ben ook nog niet zo vergevorderd hoor. Het is in elk geval erg leuk om te doen. Mijn peerd heeft ook allerlei 'beperkingen' en het is juist zo leuk dat je dan wel wat moeilijkere oefeningen kan proberen, die onder het zadel misschien nog te hoog gegrepen zijn, want je hindert je paard minder. (En ik gebruik natuurlijk de clicker ter motivatie bij het aanleren van dingen die mijn paard moeilijk vindt, zoals schouderbinnenwaarts (in stap nu nog) en schouderbuitenwaarts in draf. ;) Dus ook wat dat betreft is het net als rijden, alle verschillende manieren van aanleren kan je natuurlijk gebruiken. Ik gebruik trouwens geen bit, dus ook daarin valt natuurlijk net als met rijden te kiezen. Ben in eerste instantie gewoon begonnen met een halster en een longeerlijn, om te kijken of het wat was voor ons.) En het is gewoon leuk als afwisseling en goed als ik een luie bui heb en geen zin om te zadelen e.d. :D
Het boek geeft verder nog wel handige tips over welke posities je t.o.v. van je paard in kan nemen bij verschillende oefeningen, hanteren van de zweep, etc. Vond het wel nuttig. Vereist wel een beetje voorkennis over wat (halve) ophoudingen etc. zijn. In dat andere topic hebben meerdere mensen hun mening over het boek gegeven, misschien kan je daar ook nog wat mee. Ook hebben verschillende mensen daar verteld hoe ze zijn begonnen, op de laatste pagina's is dat wel terug te lezen.
Ik denk dat je prima op de weg aan de slag kan! Alhoewel het misschien wel handig is als je dan een hek als steun hebt voor oefeningen als sbw e.d.
Ok, lekker warrig verhaal dit, maar lange teugelen is gewoon heel leuk om te doen.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 14-11-12 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Lange teugelwerk/long reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-12 12:35

Oh als je wil graag.....

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Lange teugelwerk/long reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:42

Wat leuk dat je ermee aan de gang wilt!
Ik wil er zelf ook nog ooit aan gaan beginnen :)

Op het moment werk ik aan de hand, 'korte teugel' zegmaar. Ik loop dus niet achter het paard maar tussen de schouder en het hoofd. En ik vind dat zo verschrikkelijk leuk :D Schouderbinnenwaarts en wijken worden perfectioneerd, renvers en appuyeren gaan steeds beter en er zitten ook al hele mooie stukken draf tussen - gisteren zelfs een stukje renvers in draf :)

Ook zeker een aanrader dus, en i.m.o. iets makkelijker mee te beginnen dan lange teugelen - maar dat kan ook persoonlijk zijn :)

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Lange teugelwerk/long reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-12 14:58

oh visitor, zie nu pas je edit. Bedankt voor de toelichting. Een hek of iets dergelijks heb ik helaas niet. Dan zit ik met de omheining, waar stroom op staat. Werkt niet zo als begrenzing, Maar voor de rest rommel ik ook wat aan nu. Wat technische tips zijn dan wel handig. Clicker gebruik ik ook en bit heb ik ook niet, dus dat hebben we gemeen :) Zal nog eens in dat topic bladeren.
Met sil is rijden trouwens geen optie, maar ik merk dat ik ook met hälga minder rij-lust heb. Merk dat ik met tijden onzeker ben met rijden. Geen idee waarom. Maar dan is het beter er niet op te stappen. Vandaar dat alternatieven dan leuk zijn.

Nirvana, werk aan de hand heb ik ook wel gedaan. Ben ik ook niet heel erg goed in hoor. Maar ik merk dat zeker silja lange teugel leuker vindt. Hälga vindt het allemaal niets... die loopt liever een eind weg, terwijl ik erachter loop :)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Lange teugelwerk/long reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:04

Aan de hand, ' korte teugel' staat ook in dat boek uitgelegd. Heb ik ook paar keer gebruikt om sbw aan paard uit te leggen...

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Lange teugelwerk/long reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:14

Als ik dit nog wat beter onder de knie heb, wil ik ook kijken hoe de lange teugel gaat, maar voorlopig focus ik hierop. Ik kan je dus verder geen nuttige tips geven vrees ik, wel heel veel succes (en vooral plezier!) gewenst :D

Ja, dat had ik gezien! Ben nu aan het kijken of ik het boek 2de hands ergens kan krijgen :) Hoewel ik constant begeleiding heb, lijkt het me erg leuk om het ook een keer geschreven te lezen :D

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:17

@visitor; mocht je het boek inscannen, ik zou ook graag een kopietje ontvangen. Ik ben ook bezig met lange teugel, begonnen vanuit dubbele lijnen, maar daar voelde ik me wat te beperkt bij. Ik blijf een beetje haken in schouderbinnen en buiten, ik weet niet zo goed hoe ik verder moet. Ook vind ik het moeilijk om mijn paard goed voorwaarts te houden. Maar ik zou ook graag een travers aan leren, dat doen we ohz zonder commando (gewoon vanuit scheefheid een paar stappen verkeerd lopen;) ), maar ik wil dat vanaf de grond alvast erin krijgen om juist de achterhand beter te gaan trainen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Lange teugelwerk/long reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-12 15:25

Ben net aan het denken... ik wilde met mijn dikkie (mijn noordzweed) gaan mennen, maar krijg vanaf de menafdeling van bokt ernstig afgeraden om dat alleen te doen. Beetje lastig omdat ik niemand heb die met mij mee kan gaan.
En tja... als je dat gaat doen, kost het klauwen vol geld en die bak met goud heb ik nog niet gevonden. Beetje jammer dan, als je er dan later ook nog niet veel mee kunt doen,.
Misschien moet ik met haar dan ook maar meer lange teugel werk gaan doen, maar dan bv idd naar buiten. Kan toch ook gewoon tijdens het maken van kilometers, lijkt mij= Wellicht ook gezonder voor ons beiden. :)
Kent iemand trouwens dit boek? Am lange zugel G Gunzer en N Kunsel? Leek mij ook wel fijn.
Maar het makkelijkste vind ik altijd dvd. Dan kun je letterlijk alles zien.
En dan natuurlijk de vraagbaak mbt het oplossen van problemen, als je zo'n hout bent als ik
Heb wel, zoals gezegd, een mail naar Ellen Ofstad gestuurd om te kijken of er nog een cursus in het verschiet ligt, die ik zou kunnen doen (wellicht een weekend.) Ellen is niet zo duur en dan heb je weer wat handvaten. Bovendien werkt zij ook met clicker . Niet per definitie in de longreining lessen (omdat niet alle cursisten daarmee werken), maar ze kan wel voor mij die vertaling maken

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Lange teugelwerk/long reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:42

Zou leuk zijn, cursus van haar!
Boek ken ik niet.
Ja leuk toch, samen lekker buiten lange teugelen!
Dit filmpje bedoelde ik, over hoe te beginnen: http://www.youtube.com/watch?v=mvjw6zcMVGk
Verder vond ik nog deze stukken met uitleg va Piet Bakker (en je kan de rest vast ook vinden op die site), volgens mij komen die van zijn dvd:
http://barnmice.com/video/long-reining-02-why-and
http://barnmice.com/video/long-reining-06-first-lesson
Nog wat materiaal ter inspiratie: http://www.youtube.com/watch?v=j4uO8KWu3ew en http://www.youtube.com/watch?v=H7akBYNv7zs

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Lange teugelwerk/long reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-12 20:00

Ah de clips uit de video van Bakker herken ik wel. Denk dat ik hem toch nog maar een keer moet downloaden. Ik vond hem wel leerzaam. De onderste twee zijn ook leuk. De een na laatste is geweldig, omdat het laat zien dat het niet altijd gemakkelijk is. De laatste is ook leuk. Verwonderlijk, dat een man als Piet, zo'n paard meteen kan laten wijken. Ben jaloers op hem.

Ik vind het werk aan de teugel bij goed getrainde persoon/paard overigens heel erg mooi uitzien.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:23

Daarom vond ik die laatste twee ook zo leuk, work in progress, kan je zien dat het niet erg is dat het soms nergens op lijkt...

Edit: haha, zit die een na laatste te kijken, heel herkenbaar, dat omdraaien bij schouderbuiten gebeurde bij mij eerst ook 1000x. Ik heb geleerd (ergens) dat je ze dan het beste de kant terug op kan laten draaien, waar ze vandaan komen. Weet niet of dat echt zo is. Nog een tip: draag handschoenen, voor het geval ze een keer wegschieten, anders liggen je handen open met die nylon (dat heb ik tenminste) band. En zoals je ziet word je er zelf ook echt wel een beetje moe van. Vooral als je gaat draven, zelf moet je dan niet rennen maar flink (!) doorstappen. Draven gaat bij deze mensen al best goed, mijn paard wilde in het begin alleen maar heel hard draven of stappen, maar na een paar sessies viel het kwartje en nu kan ze ook heel langzaam draven zodat ik mee kan wandelen...
Jammer dat er geen geluid onder die lesfilmpjes ziet, kan je zijn aanwijzingen niet horen.
Piet laat die bonte overigens appuyeren, zij zelf laat hem wijken... Mooi om te zien inderdaad.

Jamesje
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:02

Kan iemand mij misschien helpen aan DVD 1 van de twee dvd’s van Long Reining van Piet Bakker.
Ik heb deze dvd 1 ooit uitgeleend en nooit terug gekregen.
Uiteraard wil ik er voor betalen.

DVD 2 heb ik nog wel in bezit.

Alvast bedankt,

Mvrgr.Bert


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 15 bezoekers