Dubbele longe en dubbele lijnen - Term vaak verkeerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Dubbele longe en dubbele lijnen - Term vaak verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 17:32

Toevallig had ik het gister met iemand over dubbele longe, zij had het over dubbele lijnen.
Ik werk normaal gesproken met mijn paard aan de dubbele longe, hier ook meerdere lessen/ervaren personen mee bezig gezien.

Dubbele lijnen heb ik ook wel eens gehoord, maar heb nu een beetje het idee gekregen dat de termen vaak door elkaar worden gebruikt (ook als ik er op google). Voor zover ik het nu helder heb, is dubbele lijnen een methode van Emiel Voest.

Maar even voor alle duidelijkheid (adh van plaatjes):

Dit is toch dubbele longe:

Afbeelding

(plaatje vd bokt wiki)
Afbeelding


En dit dubbele lange lijnen:

Afbeelding

Afbeelding


Ik word er namelijk beetje gek van dat overal de termen door elkaar worden gebruikt. Volgens mij is het werken met dubbele lange lijnen ook heel anders dan het werken met de dubbele longe (waar ik normaal gesproken mee werk).

Uiteraard laat ik het lange teugelen dan buiten beschouwing ;)
Afbeelding

Nista_RX

Berichten: 2945
Geregistreerd: 25-10-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dubbele longe en dubbele lijnen - Term vaak verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:47

En daar hadden we het gisteren nog over haha :)

Ik doe zelf dan dubbele lijnen met de lijnen van Emiel Voest (afbeelding), en heb 1 keer een les gezien aan de dubbele longe, en vind dit afgezien van de manier van lesgeven eigenlijk het zelfde. Lijnen of longe, het komt imo het zelfde over. :)

Hitch

Berichten: 440
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:29

Volgens mij klopt het ook precies zoals je zegt :)
Ikzelf ben vooral bezig aan de lange teugel. Ik dacht dat in de manier van Voest ook (naast de men-positie als op plaatje 3) gebruik gemaakt wordt van de centrale positie (correct me if I'm wrong :P ), waarbij ze op dezelfde manier staan als het tweede plaatje, en ook op die manier werken. Misschien dat daar de verwarring vandaan komt..?

NH_trainer

Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)

Re: Dubbele longe en dubbele lijnen - Term vaak verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 01:01

Binnen het systeem van Emiel Voest werk je aan de dubbele lijnen inderdaad zowel in de centrumpositie als in de menpositie.:j Dus zowel het tweede als het derde plaatje is hierop van toepassing. Beiden vinden plaats met de dubbele lange lijnen zoals deze te zien zijn op het één na laatste plaatje.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Dubbele longe en dubbele lijnen - Term vaak verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 02:22

je kunt toch van de ene positie dan naar de andere gaan.
Dus eerst er achter lopen en vervolgens het paard op de volte zetten en zelf in het midden blijven staan. Daarna het paard weer voor je zetten, eventueel door te laten draaien waarna het weer op de op volte loopt maar dan de andere kant op.

Wij hebben btw de bovenste.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:40

De basis van werken aan de dubbele lange lijnen heeft ook aardig wat weg van het werken aan de dubbele longe. Met een verschil dat je bij het werken aan de dubbele lange lijnen ook achter je paard aan loopt (menpositie). Wanneer je wat verder gevorderd raakt in het werken aan de dubbele lange lijnen worden de verschillen wel groter. Er komen dan ook dressuuroefeningen bij (wijken, schouderbinnenwaarts, meer in menpositie en dichter bij het paard) die je aan de dubbele longe niet zult trainen.

Ik begrijp de verwarring van sommige mensen wel een beetje. De lijnvoering is nagenoeg hetzelfde en zeker in de centrumpostie heeft het veel weg van 'longeren'.