Longeren hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Longeren hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-12 19:15

Hallo iedereen,
Met het rijden gaat het met mijn paard echt super we zijn lekker bezig met de oprichting en de achterhand er onder zetten. Ik longeer 1 a 2 keer in de week maar eigenlijk heeft dat niet heel veel nut. Ik longeer haar met touwtjes en longeersingel. Net zoals met het rijden wil ik veel meer toe naar de oprichting en de achterhand er goed onder zetten. Dat doe ik door voor iets in te houden en achter actiever maken.
Mijn probleem is dat het me niet lukt om met het longeren de achterhand er onder te zetten. Je zou denken wanneer het paard lekker los en je hem wat voorwaarts drijft met de zweep hij vanzelf de achterhand onder zet. Mijn paard versneld alleen maar zet haar achterhand er niet extra onder. Ik heb al een paar longeer lessen gehad en ben ook al eens met haar naar de clinic geweest. Daar leggen ze dus die manier uit die ik nu ook doe. Ik wil graag het longeren gebruiken als aanvulling op de trainig, hoe kan ik dat het beste doen?


Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Longeren hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:23

Ik zou in dat geval niet alleen voorwaarts vragen, maar juist heel veel overgangen.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Longeren hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-12 19:30

Overgangen doet ze keurig maar zelfs dan merk ik gewoon dat ik die achterhand er niet goed onder krijg. Er is wel wat effect maar minimaal. In ieder geval bedankt voor je reactie :)

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Longeren hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:35

De dubbele longe zou daarbij kunnen helpen, aangezien je de buitenste longe dan achter het paard langs kan laten lopen.
Daarnaast zijn er ook genoeg die met de Pessoa-teugel longeren. Mijn paard reageert hier niet lekker op, maar dat is zo verschillend dat het voor de jouwe misschien wel werkt. :)

Goed dat je met lessen bezig bent. Wat zegt je longe-instructeur hierover?

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Longeren hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-12 19:51

Bedankt voor je reactie :D
Met de clinic heb ik ook met dubbele longe gelongeerd maar daar ben ik niet zo‘n held in :+
Ik kan wel eens proberen om met de pessoa-teugel te longeren dan moet ik er even voor zorgen dat er iemand bij is die al eens heeft gelongeerd met pessoa.
Mijn instructeur vind dat ze mooi over de rug loopt en lekker los is voor maar dat de achterhand er nog meer bij mag. Dan doen we dan door overgangen maar dan krijgen we nog niet het effect wat ik onder het rijden wel heb.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Longeren hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:51

Je hebt ook moeten leren lopen... :P Dus gewoon blijven oefenen!

Succes!

NH_trainer

Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)

Re: Longeren hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:06

Zoals hierboven al genoemd, zou ik aanraden ook met dubbele longe te gaan longeren. Er zijn veel mogelijkheden met de dubbele longe, dus ik zou zeker er mee door oefenen. Al ben je geen held, oefening baart kunst :)

Gediplomeerde instructrice freestyle, obstakeltrainingen, werken aan de lange teugel, trailerladen, rijlessen (ook voor mensen met een beperking) http://www.paardenfreestyletraining.nl
http://www.facebook.com/#!/Paardenfreestyletraining

Miska

Berichten: 2635
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:19

Mijn paard heeft een beetje hetzelfde probleem met de achterhand onderbrengen en wat mij geholpen heeft is de bodywrap van Linda Tellington-Jones, want aan de longe met de pessoa teugel raakte mijn paard lichtelijk in paniek en bij de elastische bandage niet omdat die meeveert met de beweging.
Met de dubbel longe longeren is ook goed, maar dat vind ik ook een hele kunst en daar ben ik ook niet erg handig in en die wrap om de achterhand was voor mijn paard een uitkomst en werkte goed.

Ik gebruik alleen die elastische bandage om de achterhand ipv de gehele bodywrap die Linda dan ook om de voorhand gebruikt met grondwerk.
Ik kon dan geen plaatje vinden van het longeren, maar dit principe kun je ook gewoon aan de longeer singel doen.
Probeer het eens, misschien werkt het voor jouw paard ook.

Afbeelding

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Longeren hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:31


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Longeren hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:03

Longeren met dubbele longe kost tijd en het is inderdaad niet makkelijk. Misschien dat een stalgenoot je hier bij kan helpen zodat je meer ondersteuning krijgt dan alleen via een cursus.
Longeren met pessoa kan ook goed helpen om de achterhand er meer onder te krijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers