Leren liggen

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Renate_

Leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-12 12:00

Hoihoi,

ik ben al een tijdje bezig met vrijheidsdressuur met mijn shetlander maar nu wil ik haar ook leren liggen maar ze rolt nooit ook niet als ik haar nat maak hoe kan je het ook anders leren??

Alvast bedankt

Nista_RX

Re: Leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:39

Bezweette paarden rollen ook snel :)

Hier heb ik iets minder ervaring mee, maar als jouw paard kan knielen of het compliment, kun je misschien proberen om stelling te vragen en lichte druk te geven op de achterhand :) JNAWA_Nienke heeft op deze manier het liggen aangeleerd :j

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-12 18:34

Nista_RX schreef:
Bezweette paarden rollen ook snel :)

Hier heb ik iets minder ervaring mee, maar als jouw paard kan knielen of het compliment, kun je misschien proberen om stelling te vragen en lichte druk te geven op de achterhand :) JNAWA_Nienke heeft op deze manier het liggen aangeleerd :j

Dan ga ik daar dan maar mee oefenen anders weet ik het ook niet hahah dankjewel!

VisibreTeam
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:42

Druk op de achterhand kan vaak averechts werken omdat een paard er van kan schrikken :j Ook moet je goed weten wat je doet als je gaat beginnen met stelling vragen, je kunt een paard er makkelijk mee blesseren als hij zich verkeerd laat vallen.

Vanuit het compliment kun je lichte stelling vragen over de schouder van het gestrekte been, maar, NIET trekken, puur lichte stelling VRAGEN. Ga je trekken en valt je paard verkeerd zal hij nooit meer voor je gaan liggen.

Vanuit het knielen kun je rustig het paard gaan motiveren om de achterhand onder te brengen, hier kun je vanuit stelling werken maar zorg ervoor dat het paard dan in heel zijn lijf buigt en niet in 1 keer over de schouder rolt. Het makkelijkste is om het paard te motiveren door (hier dan weer wel) iets druk te zetten op de achterhand. Maar let op waar je blijft staan, springt hij overeind dat je er niet onder kunt komen.

Vanuit het rollen is het meest toegankelijke als je er niet zoveel ervaring mee hebt: gewoon clickertraining doen zodat je kunt clicken zodra het paard door de knieeën zakt en dan flink belonen met voer. Let wel op voor uitzwaaiende benen tijdens het rollen!

Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:53

Ik lees even mee.
Nu wil ik het ook wel gaan leren, alleen kan ik hem geen snoepjes geven. Wat zou ik dan wel kunnen doen om hem te belonen?

It's a funny story.

susan20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:56

stukjes wortel? of banaan wat hij lekker vind ;)

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:57

Probleem is dat hij soms te gulzig is en dan zich verslikt. Dus iets eetbaars is eigenlijk niet mogelijk. Hooguit gras.

It's a funny story.

susan20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:21

ja een aai of een klopje kan ook een beloning zijn
maar dan zijn ze niet zo gemotiveerd :o

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:22

Nee daarom. Dus ik dacht, misschien is er nog een andere manier. :)

It's a funny story.

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:33

ehm, misschien een clicker?
Weet het ook niet hoor

Ulandro, my soulmate ♥

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:06

ponnies die eigenlijk aleen kunstjes voor beloning vind ik

Perfectly imperfect.

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:21

Ik volg even.. Ben ook al aan het proberen om het liggen te leren aan mijn pony. Echter kan hij nog geen spagaat/compliment/knielen, dus zal eerst proberen die aan te leren :) Mijn shet heeft wel slechte ervaringen met been pakken.. vroeger steigerde hij met het uitkrabben van de voorste hoefjes. Dit doet hij nu niet meer, maar als ik hem probeer rustig te laten zakken, probeert hij het weer. Dit steigeren stelt wel echt niets voor, het is eigenlijk een hupsje.

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie