Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-11 19:49

Wat leuk, allemaal nieuwe DLT leden :D Helaas heb ik het nu al een tijdje niet meer gedaan, de laatste keer was hij ontzettend vervelend en lette niet op dus toen heb ik na veel geklooi, irritatie en kwaad worden van mij maar besloten ermee te kappen voordat ik hem in een gehakt molen zou stoppen :+ Daarna werd het zulk slecht weer dat ik het niet zag zitten. Onder het zadel heb ik hem nog wel verder laten trainen (geef les).

Voor alle nieuwe leden, als je echt geen idee hebt hoe je het moet aanpakken, of gewoon wat hulp wil is de dvd van piet bakker een goede optie: http://www.rijkunstzondergrenzen.nl/ Hier legt hij uit hoe je het begin moet doen en hogere oefeningen. Je kan even een demo bekijken op de site. Zelf heb ik hem niet gekocht omdat ik het met filmpjes van youtube, bokkers, shetlander forumers en eigen rij ervaring onder het zadel wel afdoende vond :) maar mischien dat ik hem nog wel ga kopen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-11 19:27

Slimke schreef:
Hehe, dacht ff dat het aan het uitsterven was hier xD Zag alleen maar nieuwe mensen erbij komen :P
@loveidefix, kun jij misschien een tip geven over het oppakken wat ik in de vorige post geschreven heb?

Denk dat ik de DVD voor kerst vraag ofzo.

Tuurlijk! :D Het omdraaien doen alle paarden is het begin haha, das gewoon onwennigheid. Gewoon terug zetten en verder gaan en probeer wel zo goed op te letten dat je het kan proberen te voorkomen ;) Gaat vanzelf weg als ze doorhebben wat je bedoelt. Het duiken naar de grond is ook een bekent probleem. Spoor wat aan als hij dat doet, desnoods gewoon ff een tikje op de hals, snappen ze in iedergeval wat je bedoelt :D Voorwaards rijden en bezig houden werkt goed. Veel figuren rijden en overgangen maken. Idefix heeft dit ook allemaal gedaan in het begin. Hij is helaas nog steeds niet stabiel met zijn hoofd, ik denk dat ik binnen kort toch maar even de tantarts erbij haal. Als je nog vragen heb... ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-11 16:23

Ik heb geen verstand van piaffes en dergelijke, maar de basis vind ik er wel netjes en vriendelijk uitzien :D

Vandaag weer even bezig geweest (eindelijk :) ) Ik denk dat het goed was dat ik even een paar weekjes niets had gedaan, want hij was nu veel minder ''hipserig'' dan eerder. Stelling en nagefelijkheid komt nu de goede kant op, alleen word hij nu soms zo fanatiek dat hij voor mijn gevoel bijna in de krul gaat lopen, maar ik weet niet of dat mogelijk is aangezien ik niets doe met mijn handen en geen hulpteugels gebruik... :(:) De schouder buiten was niet erg mooi vandaar, hij liep over zijn voorhand weg en bleef niet op de hoefslag, schouder buiten ging daarin tegen wel netjes :D Ik pak hem in de kerst vakantie nog wat meer door, beetje extra trainen en dan zal ik ook eens een filmpje maken van hoever we nu zijn ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-11 16:24

Jotoma schreef:
Ik meld me ook! Sinds een jaar bezig met freestyle, grondwerk en dubbele lijnen, sinds een paar weken nu aan het lange teugelen. Mn paard en ik vinden het leuk, maar ook erg moeilijk!
Vorige week sb voor het eerst gedaan en dat pakte hij erg goed op! Vandaag met goede moed begonnen, maar ik loop tegen wat problemen aan zoals achter de teugel kruipen en over de schouder weglopen (hoe corigeer ik dat? Ik krijg alleen overdreven stelling). Vandaag vooral geoefend op binnenhoefslag lopen en veel van hand veranderen en volte verkleinen (waarbij hij soms over de schouder wegliep, kan ook komen omdat hij anders door plassen moest lopen, was alleen op 1 plek).

Wat ik zelf doe als idefix niet de goede reactie op mijn mijn hulpen geeft en dus bijf. over zijn schouder wegloopt maak ik een korte maar strenge ophouding in bijde teugels of een teugel ligt er net aan wat ik voor hulp gaf of wat hij voor reactie geeft. In joun gevalt zou ik een een ophouding aan de buitenteugel proberen. Hiermee breng je ze even uit hun doen en kun je opnieuwe inzetten :) Achter de teugel kruipen doet idefix ook, gewoon naar voren rijden, maar net als onder het zadel kost dit gewoon ff wat tijd om netjes voor elkaar te krijgen ;) Voltes verkleinen heb ik nog nooit geprobeert, nooit aangedacht haha. Bij idefix helpt het om dan even een ophouding op bijde teugels te geven daarna vlink voorwaards. Buiten teugel helpt bij mij momenteel niet als begrenzing omdat ik net begonnen met met schouder-buiten en schouder-binnen waarop hij nu dus overdreven reacties geeft.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-11 00:20

Veel oefenen, komt vanzelf :D Idefix vind het soms ook lastig. Hij gaat als ik teveel van hem vraag heel actief lopen, alleen niet vlotter haha :+ dan moet ik eerst even rondje lange teugel om hem te ontspannen en daarna kan ik hem weer normaal ''rijden''.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-11 13:42

Ik vind het verbazingwekkend dat je paard dat allemaal al kan, hoe lang train je al met hem? Of kende hij dit allemaal al onder het zadel? :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-12 16:29

jongens wat gaan jullie hard! :D
De laatste tijd lukt het bij mij helemaal niet meer.
Ik weet niet hoe het komt maar idefix wil de laatste tijd helemaal geen inzet meer tonen.
Dan geef ik hem wat sweep hulp en als hij dan eenmaal lekker loopt en ik wil een pasje schouder buien of binnen doen dan flipt hij helemaal :(:) Probeer hem dan wel minder heet te maken door even rondje galop of ff lange teugel maar t werkt gewoon niet. Ik word dan zelf ook gewoon pissig (heel slecht afcours) en dan ben ik ook niet meer eerlijk naar idefix toe waardoor ik er dan meestal gewoon mee kap om de schade te beperken maarja.. das ook niet ideaal. :o Wie o wie heeft wat tips waardoor ik idefix actief kan maken zonder dat hij zo verschrikkelijk heet word?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-12 16:50

ZusJacobs schreef:
Doe je hem elke week alleen maar aan de lange lijnen of tussendoor ook fietsen (mennen doe jij niet toch?) en andere dingen waar hij zijn hoofd even op nul kan zetten maar wel lekker de energie kwijt kan..

Hij rijd elke week een uurtje, en verder fiets ik vrij vaak met hem, mennen doe ik ook maar de laatste tijd niet veel meer. Als ik hem niet echt wil laten werken doe ik hem meestal ff aan de longe zonder bijzet gedoe enzo, laat ik hem los springen of gaan we lekker wandelen :D Hij staat voorderest 24/7 buiten dus energie kan hij wel kwijt (hij staat met 3 hengtjes, daar kan hij altijd goed mee spelen)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-12 21:48

ZusJacobs schreef:
loveidefix schreef:

Hij rijd elke week een uurtje, en verder fiets ik vrij vaak met hem, mennen doe ik ook maar de laatste tijd niet veel meer. Als ik hem niet echt wil laten werken doe ik hem meestal ff aan de longe zonder bijzet gedoe enzo, laat ik hem los springen of gaan we lekker wandelen :D Hij staat voorderest 24/7 buiten dus energie kan hij wel kwijt (hij staat met 3 hengtjes, daar kan hij altijd goed mee spelen)

Hoe vaak heeft hij een echte rustdag?

4 dagen in de week :+ hij heeft niet zon druk leventje haha. Vrijdags pak ik hem zelf, zondag word hij gereden en woensdags ga ik (niet altijd) ook nog zelf heen

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-12 21:55

ojeetje eline! dat is balen zeg :(:) doe umpire maar een dikke beterschaps kus van mij <3

Ik denk dat ik hem idd overvraag. Ondervragen lijkt mij niet het geval want dan zou hij niet zo druk worden denk ik haha. Ik vind het wel raar want sinds het zo gaat heb ik helemaal geen nieuwe dingen geoefent, gewoon schouder binnen en buiten, meer niet (ja voltes en ander opwarm werk, maar dit kent hij op zijn duimpje haha). Ik heb hem de laatste keer lekker relaxt gelongeerd aan halsterje om even weer een beginnetje te maken van het longeren omdat ik hem aan de dubbele longe wil gaan doen en hem niet in een keer wil verassen :D Dit pakte hij wel goed op maar vooral de galop (ook onder het zadel) is een breek punt bij hem. Onder het zadel wil hij zelfs nog wel eens bokken, maar ik weet niet of dit is van vrolijkheid of irritatie. Ik begin zelf steeds meer aan irritatie/pijn te denken omdat hij ook nog steeds zo met zijn hoofd schud.. :(:) Wat kan ik het beste doen, DA erbij halen voor een volledige controle inclusief gebid of de training compleet omgooien en dan eens kijken of hij anders word? Heeft iemand een prijs indicatie van een gehele controle door een DA?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-12 16:58

ZusJacobs schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=1l9xo-l7 ... e=youtu.be

Hier mijn filmpje, zal vandaag ergens nog wel wat foto's plaatsten van een training.
Levade is nog maar het begin, of nouja, we zijn weer overnieuw begonnen. Alles wat verfijnen!

Groetjes

Zier er goed uit zeg! hij is ook heel leergierig volgens mij of niet? :D
Hij loopt zich echt uit te sloven als een echt dresuur paard hihi.
Hoelang was je ook al weer met hem bezig?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-12 17:50

ZusJacobs schreef:
Dit is wel degelijk verzameld, hij buigt netjes in zijn achterbenen en draagt (je ziet hem ook bij elkaar lopen, met een opgerichte houding). De academische rijkunst is niet te vergelijken met de dressuur die ze tegenwoordig willen zien.

Ik vind hem ook super netjes en verzameld lopen hoor! Hij tilt zijn beentjes erg netjes op wat al aangeeft dat hij niet slentert maar actief is en aan zijn houding (kond iets in de grond gedrukt :) ) kun je al zien dat hij goed bezig is

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-12 20:27

Ik schop hem weer even naar boven.

Wie doet met dit weer nog LT? Ik zelf ben ermee gekapt omdat ik de grond te hard vind. Mischien ff rondje loswerken maar echt iets vragen ga ik echt niet doen met zon bodem. Hopen op dooi... :o

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-12 12:06

Eline, dat kan ik me heel goed voorstellen! Het is dat ik er geen tijd voor heb, anders zou ik wel 3x in de week bezig zijn :D

Leuk allemaal nieuwe mensen!
Belangrijkste tip voor LT is dat je paard zelf moet uitvogelen wat hij doet en dat je goed moet kijken op wat voor hulpen je paard het beste reageert, omdat er heel veel verschillende types zijn kwa hoe je aan de lange teugel werkt. En altijd rustig blijven (proberen :+ )

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-12 12:06

Jongens wat gaan jullie hard! :D
Ik ga vanmiddag Salsa (78 cm) een doen.
Dit word gewoon een beetje uitproberen want ik heb het in de zomer voor
het laatst met haar gedaan haha ;)
Idefix wil ik vandaag weer eens voor de wagen zetten. Ik zal fotos maken :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-12 16:08

Irmy schreef:
Andafries bedankt voor je tip. Ik heb het ook geprobeert met stem, maar meneer is nogal eigenwijs.
De kleine ophoudingen ga ik proberen, je moet trouwens niet denken dat ik hard aan de teugels trek.
Ik zal van de week (of volgende week aangezien ik het nogal druk heb) even een beter filmpje maken. :)

Juist wel een keer trekken, wees maar eens streng! :o Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.
Het is alleen belangrijk dat je loslaat ZODRA je reactie krijgt. Niets mis met een beetje aanpakken, maar houd het eerlijk

Zelf heb ik de laatste tijd helemaal geen tijd om ook maar iets te doen door die o zo leuke examens die over 6 week voor de deur staan :+ Nu zit ik midden in een toets week en waarschijnlijk moet ik ook nog herkansen dus komende tijd heb ik niet erg veel leuks te melden hier :(:) Daarna ben ik gelukkig 3 maanden vrij dus dan gaat idefix weer vol aan de bak!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-12 18:07

Heei Edelweis1984 :)
Je zit ook op shetlanderforum he ;) Heb je fotos daar al gezien, ziet er al netjes uit!
Leuk ook dat je lesjes van piet bakker kan pakken! ik zou wel willen maar heb helaas geen trailer :(:)
In iedergeval welkom in dit topic :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-12 16:01

Ik heb vandaag, in de stromende regen, een ongelofelijk heerlijke trainings sessie gehad met idefix! :D
Dit was de eerste keer sinds een paar maanden dat ik het weer gedaan had, en het had niet beter kunnen gaan! hij liep ontspannen, nagefelijk en zijn aanleuning was super. Normaal heeft hij met aanleuning en nagefelijk heid erg veel moeite maar ging vandaar super :D Aan het einde nog even gekeken of de schouder binnen en buiten er nog op zat en dat ging ook prima :D toen iets nieuwes uit geprobeert, wijken. Het leek net of hij het al jaren deed! stelling naar binnen, buiten teugel erbij en bam hij liep zo wijkend richten de hoefslag. Ben zo trots op hem <3

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-12 16:17

ZusJacobs schreef:
Lekker dat het zo goed ging! Was er iets anders van jou kant? Of van zijn kant? Of?

Ik was zelf veel minder gefocust op resultaat en hij was verbazingwekkend ontspannen :D Ik was eerder dan wel eens gefrustreerd van: ja jeetje dat kun je echt, dus doe het nou!, en dit keer zag ik wel wat er van kwam en beloonde ik hem iedere keer en per keer zag ik hem gewoon groeien en beter zijn best doen :o Normaal dramde hij ook heel erg en werd hij snel te heet, maar dit keer was hij de hele training ontspannen. Moet ik vaker zo proberen haha

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-12 19:01

Jeetje dames jullie hebben heel wat afgekletst in de tijd dat ik afwezig was! :D
Nu ik mijn examens en alle zooi achter de rug heb ben ik weer begonnen met DLT :j
Idefix is afgelopen vrijdag naar de tandarts geweest en heeft toen na een weekend rust weer een
traininkje mogen lopen :o

Ik ben begonnen met wat rond vragen wat hij veel beter op pakte. Ook zakte hij ernorm makkelijk met zijn hoofd (vooral in draf)
en schudde hij totaal niet meer. Ik baal echt dat ik hem niet 4 maand eerder naar de tandarts heb gestuurd (voel me een slecht baasje :(:) :o ). Nougoed.. Na het warm stappen draven ben ik wat schouder buiten en binnen gaan vragen wat hij eigenlijk zo weer oppakte. Hij loopt alleen erg met zijn schouder naar buiten.. iemand tips?? ik probeer hem wel met buiten teugel te begrensen maar dit maakt het alleen maar erger :(:) Op het laatst ook een stukje wijken meegepakt waar we net aan begonnen waren en dit ging ook weer erg lekker.

Ik zal binnen kort weer ff filmpje maken of fotos :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-12 19:20

Bizzybijtje schreef:
Dan wat kleinere stapjes. Dus wat minder scherp naar binnen/buiten stellen bij SB/Schouderbuitenwaarts.

Helaas, al geprobeerd. Bij schouder binnen loopt hij er niets erg doorheen. Bij schouder buiten wel heel erg. Als ik hem minder stel doet hij gewoon niet veel, alleen stelling geven :') Als ik dat zijn billen wat naar buiten tik zodat hij ook daadwerkelijk schuin gaat gaat hij alleen maar meer in een 3 hoek lopen, neus en billlen bij mij, schouder naar voren...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-12 20:01

hahaha, oke geen schouder buiten dus :9
Travers is toch gewoon schouder binnen?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-12 18:04

Ik snap er niets meer van hahahaha :+ ik heb volgens mij echt een keer piet bakker of desnoods zijn dvd nodig :z

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-12 11:54

Ik laat ook even weer wat van me horen *\o/*

Ik ben gisteren bezig geweest met idefix en het ging verbasend goed!
Hij loopt nu mooi nagefelijk beide kanten op en ook de zij gangen gaan steeds beter :D
Ik ben nu wat aan het uitproberen in de draf.
Sinds idefix naar de tandarts is geweest is hij zooooveeel makkelijker in zijn mond!
ik wilde dat ik het eerder had gedaan :(:)
helaas geen fototjes zal binnenkort wat proberen te maken :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-12 11:56

ZusJacobs schreef:
Aranel schreef:
Vraagje, kun je die 'lange lijnen' gewoon maken van een longeerlijn? :o? Dat je de ene kant vastklikt aan het bit en de andere vastknoopt? Of heb je echt aparte teugels ervoor nodig?

Ene kant een clip en andere kant een knoop geeft een rare verbinding. Dan even zorgen dat je er ook een clip tussen zet. Ik vind zelf leidsels super werken of een grote slofteugel (maar of dat voor grote paarden werkt..)

ik gebruik gewone paarden teugels met een clipje als aansluiting, iedeaal voor een shetlandertje :)