Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:53

Anoniem schreef:
Nog geen idee.
Het is nog echt nieuw, en voor mij ter vervanging van longeren.
De lange lijnen bevallen wel, geen idee of ik er daarmee ook meer naast kan lopen?

( heb iemand die me op gang geholpen heeft, die echt via voest methode werkt)


Ik werk ook volgens de methode van Voest qua dubbele lange lijnen. Daarin kun je dus afwisselen tussen centrumpositie(in het midden staan) en menpositie (achter ja paard lopen). Doordat je lijnen door de ogen van een longeersingel lopen, kun je er nooit zoveel naast lopen als bij het lange teugelen. Maar in beide gevallen kun je prima werken aan het ruggebruik ed.
Ik wissel beide af, lange lijnen en lange teugel en beide vind ik erg leuk om te doen en geeft weer een beetje diversiteit in je training.

Gaat die persoon je vaker helpen?

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:59

Ja ik kan gewoon les nemen wanneer ik wil.
Dus ik oefen van de week weer verder en dan binnenkort weer les.
Centrum positie ken ik wel van dubbele longe. Stap kan nog, draf moet ik even bekijken.
Hij heeft erg kapotte straalbenen, met speciale ijzers gaat dat goed. Maar te intensief in de bak op de volte gaat niet meer ( ik durf dat niet meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:08

Ik ben inmiddels al weer een paar keer aan de gang gegaan.
En oh wat is mijn pony stijf en stug.
vandaag voltes en achterwaarts geoefend. Liefste dramt ie er doorheen, ik moet dan echt even tot 5 tellen en elk pasje terug ruim belonen.

Als hij aan de dubbele lijnen op den duur echt soepel gaat wil ik ook weleens meer ernaast lopen.
Dat lijkt me nu nog wat too much.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:46

Ik heb deze week nog vakantie, en ik ben elke dag heerlijk een paar uurtjes met mijn pony's bezig.:)

Vanochtend heb ik de DVD van Piet Bakker er weer eens bij gepakt. Ik ben nog nooit verder gekomen dan draf, schouderbuiten en schoudervoor (alleen tegen de omheining aan, zonder omheining kunnen we nog niet). Het is zeker een half jaar geleden dat ik lange teugelen heb gedaan. Ik kon schoudervoor met mijn pony, helaas is dit wat weggezakt. Deze week ga ik dus werken aan het oppakken van schoudervoor en mijn doel voor het einde van de week is om een begin te maken aan het appuyement. Wijken kent hij namelijk wel, alleen neemt hij telkens heel erg overdreven contrastelling aan.

Ik loop er echter steeds weer opnieuw tegenaan dat de stelling naar binnen van mijn pony gewoon niet goed is. Als we de bocht omgaan, neemt hij slechts heel minimaal stelling aan. Tijdens het longeren valt hij veel naar binnen en neemt hij buitenstelling aan. Voor de wagen loopt hij regelmatig tegen het lamoen aan met zijn kont als we op de volte zitten.

Wie heeft een goede tip om aan een betere stelling te werken? Hoe kan ik dit aan de lange teugel verbeteren zonder dat hij steeds naar binnen valt? Heeft iemand ook een tip hoe ik kan voorkomen dat hij naar binnen valt aan de longe? Met de zweep naar buiten sturen lijkt het probleem eerlijk gezegd niet echt op te lossen.

En wie heeft goede tips om schoudervoor nog duidelijker te maken, en de overgang van schoudervoor naar het appuyement? Met de uitleg van de DVD alleen lukt het mij eerlijk gezegd niet.

Weet iemand van jullie een goede instructeur in de Achterhoek in lange teugelen?

En dan nog iets geks, mijn lijnen bleven hangen onder de dikke wintervacht van mijn pony (ter hoogte van zijn schouder/borst) wanneer hij zijn hoofd van een lage houding naar een hogere houding verplaatst. Hebben jullie dit ook? Ik heb een A pony van 1.15

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:46

Problemen met binnenstelling los ik in eerste instantie op met buitenstelling, dan zit namelijk de bakrand in de weg en kan het paard niet naar binnen vallen. Je kunt dan controleren of je pony de hulp snapt, of de hulp aanleren. Wel belangrijk is dat je je buitenteugel (buiten t.o.v. je stelling, dus buitenstelling naar rechts -> links is buitenteugel) goed in contact houdt. Die buitenteugel bepaalt straks of en hoe scherp je pony mag afwenden.
M.i. is het goed kunnen vragen van de correcte stelling zowel op de hoefslag als op de AC-lijn en kwartlijnen een voorwaarde voor het vragen van zijgangen. Elke zijgang begint namelijk met het vragen van stelling.

Wat bedoel je met te veel contrastelling bij het wijken? Stel je wijkt naar rechts (dus wijken voor de linkerlijn), wat gebeurd er dan? 'Vouwt' je pony het hoofd te veel naar links? Dan heb je te veel stelling en valt je pony over de schouder naar buiten. Neemt je pony rechterstelling aan, dan ben je dus richting een appuyement bezig en heb je voor wijken de verkeerde stelling.

Naar binnen vallen aan de longe los ik op aan de lange lijnen (dus twee lange lijnen via een longeersingel, buitenlijn gaat achter de achterhand langs). De buitenlijn bewaakt dan het formaat van de cirkel. Vaak zet ik paarden eerst wat meer in buitenstelling (natuurlijke balans), maar net iets meer dan ze zelf comfortabel vinden. Het paard gaat dan zelf op zoek naar een comfortabelere houding en gaat nageven. Op dat moment geef ik ruimte op de buitenteugel, zodat het paard mijn hand kan volgen. Voilà, gedragen over de volte en ook nog met de goede stelling.

Waar in de Achterhoek zit je? Ik ken wel iemand die les geeft in lange lijnen volgens het systeem van Voest (zo werk ik zelf ook). Zij zit in Zelhem.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:20

Hilary bedankt voor je tips. De methode van Voest is toch met de lijnen slepend achter je aan? Daar ben ik echt totaal geen fan van, het lijkt mij erg onhandig en bij mij in de wei worden die lijnen hartstikke snel smerig. Ik heb gewoon de teugels in mijn hand, als die instructrice mij dan alsnog kan helpen wil ik haar best benaderen als je haar gegevens hebt?

Ik heb een filmpje gemaakt van het lange lijnen vanmiddag. Normaal gesproken zet ik filmpjes op Bokt door de film eerst op YouTube te plaatsen. Ik wil dit echter niet meer, dus ik heb geprobeerd om vanaf Google Drive te posten.

Echter krijg ik deze link (die geschikt zou moeten zijn voor Forum gebruik):

<iframe src="https://drive.google.com/file/d/0B5mg7hSSzMf8dXZzNkhGOEMzUHM/preview" width="640" height="480"></iframe>

Maar zoals je ziet, geen filmpje. De link werkt niet. Wie weet hoe ik de link moet aanpassen zodat het filmpje zichtbaar is?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:55

Bij Voest heb je inderdaad de lijnen achter je aan, heb ik in onze wei ook, en m'n lijnen worden wel vies, maar ach. Met mijn merrie (volgens mij net zo groot (klein) als die van jou; ze is 1.20 m) gebruik ik vaak twee lijnen van 4,5 meter i.p.v. 6,5 meter. Dan hangen de uiteindjes nét niet op de grond :) Nadeel van korte lijnen is dat je niet makkelijk kunt wisselen tussen menpositie (erachter) en centrumpositie (op de cirkel, zelf in het midden). Met mijn merrie maakt dat niet uit, die vindt de cirkel stom :+

Ik pb je even :)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:45

Unleash schreef:


Als het goed is dan werkt je filmpje nu wel. Ik denk dat het je pony al heel erg veel kan helpen als je er direct achter loopt ipv schuin achter. Dan kan je zelf meer focussen op gelijk teugelcontact. Ik heb namelijk het idee dat je dat niet hebt. Je binnenhand kan nu veel directer inwerken dan je buitenhand. Ook kan je dan later door verandering van positie je pony meer gaan helpen in de zijgangen.

Achterwaarts vond ik er wat twijfelachtig uitzien. Zou het kunnen dat hij ergens pijn heeft?

Ik zou in deze fase van training niet verder gaan met het appuyement. Eerder met voltes (vergroten, verkleinen, wijken op de volte) en slangenvoltes. Want dat probleempje met de stelling zou ik eerst willen aanpakken.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:24

Dankjewel voor de link Sakvis.

Ongelijk teugelcontact zou kunnen, zal er deze week eens op letten. Ik weet wel dat ik vaak merk dat ik op de buitenteugel meer contact heb. Ik loop er ook best vaak recht achter, alleen in de draf vind ik het naar om achter een paard te lopen. En de voltes vind ik moeilijker als ik erachter loop i.p.v. ernaast.

Pijn sluit ik nooit uit, maar hij kan heel goed achterwaarts als ik voor hem sta en hem naar achteren vraag. Hij heeft helaas de pech dat hem allerlei nare dingen overkomen (ik zal jullie de details besparen), maar J.ill B.omers heeft hem recent 2 keer behandeld voor een nekblessure, zijn rug was toen prima in orde. Zou best kunnen dat hij toch ergens wat pijntjes heeft hoor. Met lange teugelen probeer ik hem juist wat te gymnatiseren.

Stelling blijft een verbeterpuntje, daarom ben ik op zoek naar instructie. Hilary heeft een pb gedaan met iemand die dichtbij woont dus dat is super mooi. :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:32

Op de volte loop ik ook schuin achter, maar dan juist aan de buitenkant (dus schuin achter het buitenachterbeen). Ik kan dan met mijn binnenlijn het binnenachterbeen meenemen / ondersteunen, eigenlijk op dezelfde manier als ik ook doe bij het wijken.
Het zou kunnen dat je draftempo net even te hoog ligt om zelf comfortabel aan de buitenkant te lopen op de volte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:00

Ik zou nog niet meer zijgangen meepakken dan sb/sv/wijken en de focus leggen op het kweken van een stevige achterhand. Dan blijft de balans ook beter wat uiteindelijk weer de stelling/buiging gaat verbeteren. Dit kun je doen door veel tempowisselingen en overgangen te maken. Ik startte altijd op met veel achterwaarts-voorwaarts, naar stap of draf afhankelijk van de reactie. Hiermee train je de achterhand en tevens pak je het stukje reactievermogen ook mee.

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:16

Leuk filmpje unleash. Je kunt proberen om je binnenhand minder naar binnen te halen, zo voorkom je het vallen op de binnenschouder

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:08

Bedankt voor de tips!!
Ga er deze week eens mee aan de slag.

Het draftempo kan indd wel wat lager nog, working on it.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:53

Ik moet zeggen dat ik erg veel heb gehad aan de lange teugel serie van Bit op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=Sa1151Y6MPA

Vertelde naar mijn idee wel goed de basis en er wordt gewerkt met een paard waardoor ik het met Warlock makkelijk in praktijk kon brengen qua loop/hand posities. Halve kroep positie werkt voor mij tot nu toe het fijnst. En dan voor de schouderbinnenwaarts beide handen opzij. Warlock snapt het op die manier ook, wat opzich ook wel relevant is natuurlijk haha

JuliaxHumHer

Berichten: 1
Geregistreerd: 11-01-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:50

Hi!

Ik kom me ook melden! Ik ben Julia en samen met mijn Shetlander Hummer doe ik ook aan lange teugelen! We zijn nog totaal niet ver, vooral bezig met de basis. We zijn pas net af van het omdraaien en zijn nu langzaam bezig met het echt verzameld draven en ontspannen lopen, figuurtjes rijden etc. Het hangt echt nog van zijn bui af, maar we doen wat we leuk vinden!

Lisa135
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-01-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:41

Ik meld me ook! :-)

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:39

hoi hoi! ik ga aan de eigenaar van mijn verzorgpaard vragen of ik met Marron mag lange lijnen! (wel onder zijn begeleiding natuurlijk :) ) maar hoe begin ik? wat heb ik nodig?

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:07

Oh leuk dit topic! Heb me al in geen tijden meer in een Bokt-topic gemeld, maar deze sluit mooi aan bij onze nieuwe hobby :j
Sinds april vorig jaar volg ik met mijn Welsh Cob de opleiding tot Lange Teugel trainer/instructeur bij Bastiaan de Recht. Zo ontzettend gaaf en leerzaam!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 00:19

Oeh bij Bastiaan <3 lijkt me super leuk!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:11

Hoi, hopelijk hebbe jullie tips voor me.
Ik lease een merrie op de manege.
Nu heb ik haar al zover dat ze netjes draaft en galoppeert aan de dubbele longe. Ook kan ik al de bak door aan de dubbele lijnen waarbij ze actief blijft en nageeft en licht binnnenstelling aanhoudt.
Ik wil een stapje verder gaan, en dus zijgangen meepikken. Alleen weet ik niet hoe ik het bij haar best aanpak.
Vlak achter haar staan durf ik niet ivm stampen maar vlak naast haar buik reageert ze soms ook prikkelig op.

Dus iemand tips om zijgangen aan te leren dmv lange lijnen waarbij ik of vlak naast de schoft kan blijven of op veilige afstand achter haar?

Een lesgever zou handig zijn. Maar ik weet nooit op voorhand welke dagen ik vrij ben van werk. Dus daar zit het probleem een beetje ikom kan.geen lessen inplannen op voorhand. masha van vliet vond ik namelijk goed maar zij heeft niet altijd plaats vrij als.ik vrij ben en ik zit ook best ver van haar af (uur rijden).

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:06

Een paard wat schopt is wel iets waar je mee moet uitkijken. Persoonlijk zou ik dan de zijgangen even laten voor wat het is en de basis in orde krijgen, dwz ook het vertrouwen krijgen dat ze geen gekke dingen doet. Dat je je volledig kunt focussen op wat je aan het doen bent ipv de mogelijkheid dat je een lel krijgt.

Ik heb eergisteren weer eens met [***] gewerkt, hij is verhuisd en in bruikleen bij een vriendin van me. Deed alles alsof ie het dagelijks doet terwijl het zeker een jaar geleden is dat hij aan de lange teugel heeft gelopen <3 Vriendin van me ging ook wat proberen, wou halthouden ging ie piafferen _O- Brave pony.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:35

Het is vooral schoppen naar de lijnen tegen haar achterbenen.
Ik kan haar inmiddels overal betasten, zelfs haar uiergebied en de staart volledig uitkammen. In begin kon dit totaal niet. Aanraken aan rug, buik flanken of benen? Dan werd ze zuur en schopte gewoon naar achter maakte haar niet uit of ze tegen de muur stampte. Of ze beet u als je haar opzadelde. Om die reden is er ook niemand meer die met haar durft bezig zijn of les durft nemen. Stalbaas dacht aan verkopen maar dan ben ik haar gaan leasen nadat ik mijn pony verkocht had. paardje is enorm opgeknapt, en het zure is er ook vanaf (bij mij alleszins toch weet niet of dat bij anderen ook zo is, ze wordt immers niet meer gereden door anderen).

Hoezo een gevaarlijke merrie? Komt gewoon rustig naar me toe gestapt.
Afbeelding

Hoe ze er in oktober nog uit zag: (de zwarte)
Afbeelding

Afbeelding

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:57

Oei, ze is al een pak verbeterd zeg, wat een verschil!
Je kan ook even een stapje terug doen en dmv werk aan de hand starten met zijgangen, dat is wat makkelijker en daarbij sta je dan ook in een betere positie ivm het trappen. Geef haar wat tijd, als ze door rust en vertrouwen al zoveel verbeterd is dan heb je kans dat ze die lijnen ook vanzelf accepteert. Leer aan de hand de zijgangen aan en bouw rustig uit naar achteren, en neem echt de tijd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:13

Thnx ze is echt een leuk paard aan het worden ja :)
Ik zal het aan de hand eens proberen.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:31

Loes1996 schreef:
Ik moet zeggen dat ik erg veel heb gehad aan de lange teugel serie van Bit op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=Sa1151Y6MPA

Die link was ik al naar op zoek, maar blijkbaar de verkeerde zoekwoorden ingetypt.

Ik meld me ook maar, ben sinds een paar maanden voorzichtig begonnen met mijn bijrijdpaard. Een Lipizzaner, die helaas hele slechte achterbenen heeft (artrose, versleten pezen, en hele steile achterbenen). Onder het mom van rust roest, ben ik begonnen om hem via lange teugel werk in beweging te houden. Werken aan de hand naast de schouder kende hij al, maar dit is gewoon weer een stapje verder.
Momenteel zijn we vooral bezig met stap en sturen. Waarbij vooral een fatsoenlijke bocht lastig is, omdat hij door heeft dat hij bij geen zin zich volledig kan omdraaien naar me. Kan ik dit tijdelijk oplossen door een longeersingel te gebruiken?
Of is een langere teugel de oplossing? Op dit moment is de teugel eigenlijk net te kort, maar een nieuwe en langere is al besteld.

Weet iemand ook waar de dvd van Piet Bakker nog te bestellen is? Ik heb geprobeerd de Noorse dame te contacteren, zowel via facebook als via haar site, maar krijg geen enkele reactie -O-