Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-11 18:18

Voor iedereen die met zijn paard/pony aan de lange teugel doet.

Zelf doe ik dit met mijn shetlander, en de shetlander van mijn vriendin.
Ik doe het met een hoofdstelletje, gebroken bitje en 2 lange lijnen met klipjes eraan :+
Ik zit nog gewoon te werken aan de basis maar omdat dat al best goed gaat met allebij ben ik sinds
kort ook begonnen met schouder buiten. Zelf heb ik dit eerst tegen een muur aan geoefent omdat ik niet
altijd beschik over een echte bak met bakrand. Nu kan Salsa (de pony van die vriendin) het ook gewoon in
mijn ''bak'' (betegelt stuk met zand erovergeen, zonder omheining), maar idefix vind het nog iets lastiger.

Ik weet dat Eline met haar shetlander Umpire dit op heel hoog niveau doet :D Wie doet er allemaal mee aan de wedstijden
in Maren-Kessel? Ik wil zelf met die van April 2012 mee gaan doen, als ik vervoer kan regelen :)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:25

Ik ga ook nog meedoen, op Z-niveau gelijk want hij kan alles gewoon al op dat niveau :') En nog meer zelfs.
Maar ik weet niet of het Maren-Kessel wordt, het is namelijk wel een hengst en het is ook écht écht een hengst ;) dus heb ik het liever buiten zodat ik kan uitwijken voor kleine kindjes bijvoorbeeld...

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-11 19:02

Op maren-kessel mag je dacht ik niet mee doen met een hengst. Het moet dan een ruin of merrie zijn.
Wel jammer dat er buiten maren-kessel niet veel wedstrijden zijn. Waar wou jij mee gaan doen dan?
heb je ook een shetlander of iets groters? :P

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:06

Daarom. :)
Ik denk een outdoor wedstrijd oid... ik kijk wel....
Ja 2 shetlanders ;) Zie profiel. Met [***] ben ik al erg ver in de africhting, kent dus alles t/m Z, + galoperen (vind hij nog wel lastig, maar komt wel) en een beginnetje van de piaffe. Daar ben ik veel mee bezig om de achterhand aan te sterken voor het galoperen :j Verder ook het welbekende steigeren en de spaanse pas, kan hij allebei :D Maar galoperen wil hij te veel verzamelen, prima, maar dan gaat hij zodanig ver terug dat hij bijna niet vooruit komt en dat houdt hij ook gewoon niet vol natuurlijk :') Dus probeer ik hem daar juist meer uit te rijden en pas sluiten wanneer ik dat zeg. Dus daar hou ik me zo regelmatig eens mee bezig :')

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-11 19:45

hahaha, das ook wel een gedoe natuurlijk met galop :')
daar begin ik nog laaannngg niet aan :o
eerst maar eens wat langer er mee bezig zijn :)

bettepet
Berichten: 135
Geregistreerd: 02-08-06

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:09

ik ben ook aan het lange teugelen en vraag mij af of ik ergens een website kan vinden waar de proeven op staan.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:13

wist niet dat hier ook wedstrijden in zijn, is er een site waar ze op staan, met mijn vorige paard deed ik dit altijd en de Fries die ik nu rijd ben ik nu ook vanaf de grond mee bezig

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:28

loveidefix schreef:
Ik weet dat Eline met haar shetlander Umpire dit op heel hoog niveau doet :D Wie doet er allemaal mee aan de wedstijden
in Maren-Kessel? Ik wil zelf met die van April 2012 mee gaan doen, als ik vervoer kan regelen :)

Aah dus jij was de youtubestalker :D haha nee hoor grapje ;)

Wat wedstrijddata betreft:
1 oktober is er een outdoor in Hoornaar, maar die inschrijving zal onderhand wel gesloten zijn. 29 oktober is er een Indoor in Maren-Kessel en inderdaad in april ook. In juni/juli is er altijd een Outdoor in Heteren. 4 wedstrijden per jaar dus! Voor meer info: http://www.nsps.nl
bettepet schreef:
ik ben ook aan het lange teugelen en vraag mij af of ik ergens een website kan vinden waar de proeven op staan.

Onder het kopje Indoor Maren-Kessel kun je ook de proeven vinden.

Het is wel enkel voor Shetlandpony's aangezien het vanuit het Shetlandstamboek georganiseerd wordt :) Wel heb je ook nog elk jaar de Langeteugeldag, deze wordt georganiseerd door Regine hier op bokt. Op die dag is meestal ook een wedstrijd en die is wel open voor alle paarden.

Zo volgens mij was dat het wel zo ongeveer qua wedstrijdinformatie :Y)

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-11 20:52

Eliine schreef:
Aah dus jij was de youtubestalker :D haha nee hoor grapje ;)


ja zeker wel :o :D haha. Vind het echt zo knap dat je dat allemaal kan doen! ik moet ook nog een berichtje van jou beandwoorden op youtube volgens mij :o kunnen onze ''gesprekjes'' ook wel via bokt doen :+

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-11 22:27

Vandaag liep ik met salsa tegen het probleem aan dat ze zech maar van de hoefslag af gaat met schouder buiten waards, ze loopt dus naar binnen toe, net of ze aan het wijken is ofzo. Ik heb haar gewoon elke keer weer recht gezet en opnieuw ingezet. Ik merk dat ze dit doet als ik teveel buitenteugel geef.

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:51

Ik heb morgen een onderlinge wedstrijd op de club, en dan ben ik als enige die gaat langelijnen. :D
Had vandaag nog les gehad, en ze liep super fijn, we gaan een middel licht proefje doen.

Ik heb eliine al aardig aan der hoofd gezeurd, dus dan zet ik al mijn vragen wel hier neer hihi. :P
Hoe werkt dat precies als je aan langelijn wedstrijden mee wil doen, maar dat je shetlander geen echt stamboek heeft? Ze heeft wel gewoon papieren en chip.
Morgen is puur een training, en ben lekker aan het smokkelen, ben 16 en ga zonder cap langelijnen en mijn shet winny heeft der longersingel ook gewoon om, we zijn er nog niet aan toe om zonder te gaan, dan lukt wijken niet meer en als niemand er op de club toch geen verstand van heeft waarom zou je dan moeilijk doen als het ook makkelijk kan. :+

Weet iemand hoe dat zit met winstpunten en of je een startkaart moet hebben voor langelijnen?
alsvast bedankt! :+

Starko Z+2 Dressuur - Klasse 2 Samengesteld

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:21

loveidefix schreef:
Vandaag liep ik met salsa tegen het probleem aan dat ze zech maar van de hoefslag af gaat met schouder buiten waards, ze loopt dus naar binnen toe, net of ze aan het wijken is ofzo. Ik heb haar gewoon elke keer weer recht gezet en opnieuw ingezet. Ik merk dat ze dit doet als ik teveel buitenteugel geef.

Dat is inderdaad echt een stukje begrenzing :j Ik denk dat je wat sneller in je hulpen moet worden, dus meteen corrigeren wanneer je ziet dat ze over de buitenschouder weg wilt lopen.

@ilovermoney: je hoeft geen startkaart te hebben, het zijn namelijk geen officiële KNHS wedstrijden. Er wordt dan ook niet met winstpunten gewerkt. Hoe ging je onderlinge wedstrijd?

Heb weer een keertje een topic gemaakt van Umpire en mij :) Dus voor wie het leuk vindt: [GVL-ITP] Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:08

Had je topic al gezien en gereageerd eliine. Ziet er super fijn uit, lekker dat je het trainen weer kan oppakken.
Is het mischien een leuk ideetje om een keer met alle langelijn mensen te meetingen, met of zonder pony?
Ik woon namelijk in limburg en in noordholland, dus reizen is voor mij geen punt.

Onderlingen wedstijd ging super, trots op me shetterd! We deden een midden 1 proef en we hadden 111 punten. Alleen in middenstap maakte ze een dribbel pas waardoor het er niet fijn uit zag. En ze vonden dat ik 2x niet nettjes op de letters reed.
Super te vreden dus!! *\o/*

Enne, weet iemand of er wel officiele wedstrijden aankomen?? Want volgens mij is er best veel vraag naar? Als het wat bekender word, weet ik zeker dat het wel goed gaat komen met de deel nemers. Ik was vandaag de enige aan de lange teugel. En heb al 2 mensen kunnen uitdagen voor het nieuwjaars dressuur. (Ook weer onderlinge wedstrijd).

Starko Z+2 Dressuur - Klasse 2 Samengesteld

xsharonxx
Berichten: 69
Geregistreerd: 30-08-11
Woonplaats: Almere

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 06:38

ik niet maar het lijkt me wel heel euk

Hosante
Berichten: 166
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: Nieuwe Tonge

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 06:53

Als het ooit gaat gebeuren wedstrijden Lange Teugel dan doe ik mee.
gr.Ingrid.

L1 + 11

rvdegrevelingen.nl

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:04

Hier ook fanatiek lange teugelaar(ster..)
Ben nu 2 jaar bezig, waarvan 1 jaar echt serieus.
Met Billy train ik al op aardig hoog niveau, kent travers, renvers, schouderbinnen, appuyement, pirouette, wijken etc. in stap. Bezig met travers ( en renvers), uppuyementen, wijken etc. in draf. Verder langzaam de galop aan het meepakken, vanuit travers. Verder kent hij nog een leuk ''kunstje'' namelijk levade :D Vind hij lastig, maar langzaam aan blijft hij langer ''zitten''. Met mijn nieuwe pown nu begonnen sinds een weekje of twee met lange lijnen, alleen nog basis basis basis, vooruit, halt, bochten etc. Alleen nog bevestigen van simpele hulpen.

Marive

Berichten: 816
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: De Bilt

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:11

Ik meld me ook!
Loop met 1 pony op Z-niveau en met eentje op M1/2-niveau. Ben verder ook meestal wel op alle shetlandwedstrijden te vinden :)

@ilovemoney, cap is volgens mij niet meer verplicht op shetlandwedstrijden. Ik heb hem tenminste nooit op, wel een hoedje dan maar ik zie er verder eigenlijk nooit meer bij staan dat een cap verplicht is ;)

Impossible is not a word, it's just a reason for someone not to try

Neok_Grijsje

Berichten: 161
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Ede

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:59

ik doe t met ezels ;d

Elke dag is dierendag.

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:14

mleenbos schreef:
Ik meld me ook!
Loop met 1 pony op Z-niveau en met eentje op M1/2-niveau. Ben verder ook meestal wel op alle shetlandwedstrijden te vinden :)

@ilovemoney, cap is volgens mij niet meer verplicht op shetlandwedstrijden. Ik heb hem tenminste nooit op, wel een hoedje dan maar ik zie er verder eigenlijk nooit meer bij staan dat een cap verplicht is ;)


Ohh oke, Super vet!
Ik heb vorige week zondag onderlinge wedstrijd gehad op M1 niveau, ging super!

Starko Z+2 Dressuur - Klasse 2 Samengesteld

DieL_Zor

Berichten: 3881
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:55

Laat ik me ook melden!
Loop met Zorro nu in de M2 :D We zijn er eigenlijk altijd bij in Maren-Kessel en af en toe bij de outdoor-wedstrijden.
Het zou leuk zijn als het officieel zou worden, maar ik vrees dat daar veel te weinig animo voor is...

A snowflake is one of nature's most fragile things but look what they can do when they stick together

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-11 19:11

ik dacht dat dit topic al dood was, maar wat leuk dat er nog meer mensen zijn die het doen :D

Eline @ ik vind het moeilijk om haar op de juiste manier te begrenzen, omdat ik of ik nou binnen of buiten teugel doe, ze toch zeg maar binnen wijkt. Ik ga proberen om morgenen anders vrijdag salsa even weer te doen. Ik heb inmiddels voor idefix ook een ruitertje dus kan ik idefix zoizo al 1dag minder trainen.

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 06:01

Ik ben ook bang dat er te weinig animo voor is, maar aan de andere kant ken ik ook wel weer veel mensen die langelijnen en als ik dit topic zie.. dan gaat het wel de goeie kant op!

Loveindefix: ik vond het ook al zo rustig!

Starko Z+2 Dressuur - Klasse 2 Samengesteld

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 06:14

ilovemoney schreef:
Ik ben ook bang dat er te weinig animo voor is, maar aan de andere kant ken ik ook wel weer veel mensen die langelijnen en als ik dit topic zie.. dan gaat het wel de goeie kant op!

Loveindefix: ik vond het ook al zo rustig!

Ja maar hoeveel van die mensen hebben ook daadwerkelijk vervoer en zin om eventueel het hele/halve land af te reizen om naar zo'n wedstrijd te gaan? Dan valt er al weer een hoop af namelijk. Het is al eens eerder ter sprake geweest, maar het is in verhouding tot de gewone dressuur echt maar een klein handjevol mensen die in deze discipline serieuze wedstrijdambities hebben. Dan zit je ook nog met niveauverschil, verschil in leeftijd van mensen en stokmaten van paarden/pony's, mensen die in allerlei verschillende regio's komen. Dat moet allemaal ondergebracht worden in verschillende rubrieken, waar gewoon niet genoeg deelnemers voor zijn. Geen doen dus voor verenigingen en de knhs zelf om hier een rendabele wedstrijddiscipline van te maken.

We hebben geluk dat het bij het NSPS stamboek toen ooit is opgezet, omdat daar alleen maar shetlanders komen is het ook te doen om verschillende rubrieken ervoor uit te schrijven. En dan nog zie je dat je in de hogere klasses vaak maar met 2 of 3 man in een rubriek zit.

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:21

Eliine schreef:
ilovemoney schreef:
Ik ben ook bang dat er te weinig animo voor is, maar aan de andere kant ken ik ook wel weer veel mensen die langelijnen en als ik dit topic zie.. dan gaat het wel de goeie kant op!

Loveindefix: ik vond het ook al zo rustig!

Ja maar hoeveel van die mensen hebben ook daadwerkelijk vervoer en zin om eventueel het hele/halve land af te reizen om naar zo'n wedstrijd te gaan? Dan valt er al weer een hoop af namelijk. Het is al eens eerder ter sprake geweest, maar het is in verhouding tot de gewone dressuur echt maar een klein handjevol mensen die in deze discipline serieuze wedstrijdambities hebben. Dan zit je ook nog met niveauverschil, verschil in leeftijd van mensen en stokmaten van paarden/pony's, mensen die in allerlei verschillende regio's komen. Dat moet allemaal ondergebracht worden in verschillende rubrieken, waar gewoon niet genoeg deelnemers voor zijn. Geen doen dus voor verenigingen en de knhs zelf om hier een rendabele wedstrijddiscipline van te maken.

We hebben geluk dat het bij het NSPS stamboek toen ooit is opgezet, omdat daar alleen maar shetlanders komen is het ook te doen om verschillende rubrieken ervoor uit te schrijven. En dan nog zie je dat je in de hogere klasses vaak maar met 2 of 3 man in een rubriek zit.



Maar als hier meer reclame over gemaakt word is het ook al een ander verhaal, en je moet ergens beginnen wil je het een beetje lopend krijgen.
Er zijn ook geen officiele regelementen, als ze daar een mee beginnen, en de langeteugel wedstrijden die er zijn veel reclame over maken. of dat ze het mix met een dressuur wedstrijden zodat mensen ook zien wat het is.

Ik had onderlinge wedstrijden en had meteen 3 mensen op de club die zeiden; hé dat ga ik ook een proberen met mijn shet/pony.
Dus het is maar net vanaf welke kan je het bekijkt!

Starko Z+2 Dressuur - Klasse 2 Samengesteld

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:26

ilovemoney schreef:
Ik had onderlinge wedstrijden en had meteen 3 mensen op de club die zeiden; hé dat ga ik ook een proberen met mijn shet/pony.
Dus het is maar net vanaf welke kan je het bekijkt!

Het is ook nog vrij nieuw, heeft nog wat tijd nodig en mensen kennen het nog niet eens, dus als het bekender wordt komt dat wel!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 3 bezoekers