Help, paard heeft geen aandacht voor verzorger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ManaChantal
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-08-18

Help, paard heeft geen aandacht voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 18:14

Hallo allemaal,
Ik ben vandaag begonnen met het aanleren van apporteren. Ik heb als voorwerp een flostouw. In het begin had mijn paard helemaal geen aandacht voor mij en vond alles om hem heen interessanter. Hierna kreeg ik de aandacht en hebben we een paar goede stappen gemaakt, hij heeft het touw met zijn neus aangeraakt, heb het touw op verschillende hoogtes gehouden, heeft hij het ook aangeraakt. Ik heb hem steeds beloond door het clicker geluid, direct een stukje wortel en met mij stemgeluid. Nadat dit een paar keer goed ging, was ik weer volledig zijn aandacht kwijt. Wat ik ook deed, zijn naam zeggen, springen voor hem, hem aantikken, zwaaien, vrolijk doen, veel energie geven, hij had geen aandacht en die heb ik ook niet meer gekregen. Ik heb een filmpje geplaatst zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel (met een telefoon, clicker, touw en brokje in je hand is het moeilijk om goed te filmen plus enthousiast te zijn/energie maken, vandaar dat dit niet echt te zien is). Hebben jullie advies wat ik kan doen als ik zijn aandacht verlies?
Ook als ik de oefening even afbreek (even ga wandelen met hem) en daarna verder ging, geen aandacht...
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen :)
Laatst bijgewerkt door ManaChantal op 27-10-18 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Help, paard heeft geen aandacht voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:24

Blijkbaar zat hij mentaal vol.
Laat hem dan.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:26

Eigenlijk denk ik dat apporteren meer iets voor een hond is.geen natuurlijk gedrag voor een paard. Maar het kan zijn dat ik me vergis hoor.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:31

Hoe lang ben je met hem bezig geweest? Als ik clicker is dat voor max 10 minuten. Meer als tussendoortje als echt gericht naar stal gaan met het idee "nu gaan we eens uitgebreid gaan oefenen"

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:35

Je gaat veel te lang door.
Stop als hij iets een paar keer heeft gedaan.
En ga de volgende dag weer verder.
Als jij op school 3 x een gebakje krijgt voor een goed antwoord ben je blij, maar als je 300 x moet antwoorden en 300 gebakjes krijgt ben je het ook beu.
Het moet leuk blijven, stop op een punt dat je pony het nog leuk vindt en aandacht heeft.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:42

Ik heb geen enkele ervaring met vrijheidsdressuur en opbouw erin maar wel kennis van paardengedrag. Zowiezo zal je mogelijk veel te snel zijn gegaan in het doen van de oefening, en is daarom de aandacht weg want moe en overvraagd.

Maar ik denk eerder omdat de aandacht er al niet was bij de start dat je verzorgpaard gewoon je niet ziet als naas of erg interessant. De reden weet ik niet natuurlijk. Hoe lang verzorg je hem al? En wat doe je normaal?

Mijn oude tinker is ooit eens gebruikt voor nh opleiding Resultaat. Meneer stond heerlijk om zich heen te kijken en reageerde totaal niet op die gene die wat probeerde voor elkaar te krijgen. Wat ze ook deed gewoon geen reactie, hij vond haar niet interessant omdat haar energie niet gericht genoeg was op hem

ManaChantal
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 19:13

Ik ben 20min bezig geweest, maar ook toen ik begon was de aandacht ver te zoeken. 20minuten is dan inderdaad te lang geweest. Ik wil ook niet dat hij uiteindelijk gaat apporteren maar door hem te laten aantikken met zijn neus naar een bepaald voorwerp, kan je vanuit daaruit veel meer oefeningen doen, dus niet alleen iets voor een hond. Deze oefeningen staan ook in boeken van vrijheidsdressuur. Het is mijn eigen paard, heb hem een half jaar, kom elke dag bij hem.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Help, paard heeft geen aandacht voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:46

20 minuten is echt veels te lang.
De oefening die jij nu omschrijft heet targetten.

En je titel zorgt voor verwarring als je zelf de eigenaar bent en dus degene bent met het probleem.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Help, paard heeft geen aandacht voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:02

Mijn pony’s hebben ook wel eens geen zin in vrijheidsdressuur. Dan laat ik ze gewoon.

Wat je kunt proberen is uitzoeken waar hij enthousiast van wordt. En als je hem in die mood hebt kan je dat gaan uitbreiden naar uiteindelijk het gedrag wat je graag wilt zien. Dus kijken kijken kijken naar je paard.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Help, paard heeft geen aandacht voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:49

Wat ik mis is of dit een structureel probleem is of dat het nu net deze training was die net ietsje minder ging?

Anoniem

Re: Help, paard heeft geen aandacht voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:24

Tja het is een paard, die is waarschijnlijk snel afgeleid (als ik spreek uit eigen ervaringen) en er zijn zat dingen interessanter voor dat paard dan dat jij 20 minuten lang wil dat hij het zelfde doet.
Hou het gevarieerd, 5 minuten het ene, 5 minuten het andere.
Ik heb heel veel grondwerk gedaan met mijn paardje maar nooit met zo'n clicker, ik bleef altijd tegen haar praten, zo hielt zij vaak (maar lang niet altijd) haar aandacht bij mij en als ze het goed deed gelijk over enthousiast belonen en een snoepje geven.
Dan was het ook klaar. Als het heel soepel ging maakte ik een oefening wel eens iets moeilijker en deden we het nog een keer maar als het goed gaat gaat het goed, dan hoef je het niet nog 10 keer te doen toch?
Ook ik vind je topic titel verwarrend, paard heeft geen aandacht voor verzorger, maar in je OP praat je over 'mijn paard'.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Help, paard heeft geen aandacht voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:30

Heeft je paard nou geen aandacht voor jou? Of voor de verzorger? Begrijp het niet helemaal :+

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:46

Ben je pas met clickeren begonnen?
Dan kan het zijn dat hij de bedoeling nog niet snapt.

Verder ga ik erin mee, het is te lang.

Ik zou beginnen met iets wat hij kent
Dan paar minuutjes het nieuwe oefenen, click de beloning laten zijn, niet ook al je stem
En ik denk dat je opbouw te snel is, kleinere stapjes maken,en bij eerste stapje, aanraken flos, click en dit nog 1/2 x herhalen.
Dan volgende oefening die hij kent en afsluiten.

Zorg dat je structuur duidelijk is, dat het om snele clicks gaat om paard te motiveren.

Verder, heeft je paard vaker geen aandacht?
Zo ja, dan zou ik eerst eens gaan onderzoeken waarom dat is.
En of hij anders misschien gewoon een dag geen zin had.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Help, paard heeft geen aandacht voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:12


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:19

Heb je vaker geclickerd? Als je net begint met clickeren is het logisch dat je paard nog niet helemaal doorhebt wat er nu gebeurd, daar wellicht gefrustreerd over raakt (wat doen we nu? Waarom krijg ik wel/geen snoepje? Wat is dat geluid?) en besluit iets anders te gaan doen.

Of het nu nieuws is of niet, persoonlijk vind ik het sowieso belangrijk om het paard de ruimte te geven om eventjes iets anders te doen (na te denken), die van mij gaat soms eventjes tussendoor grazen en komt na een paar minuutjes weer terug om verder te gaan, helemaal prima!

Bedenk voor jezelf voordat je begint ook duidelijk wat je wilt én waarvoor je clickt. Zo ben je nu bezig met targetten & apporteren in één, dat is wat enthousiast. Mocht je nog niet eerder geclickerd hebben met dit paard, zou ik beginnen het paard te leren wat een click uberhaupt is. Dus click je en geef je voer, en dit herhaal je meermaals. Zo beginnen ze te snappen dat er na de click iets lekkers komt :-).

Als dat er beter in zit kan je inderdaad beginnen met targetten, dus een voorwerp aanraken > click > belonen. Wanneer dit beter gaat, kan je het 'moeilijker' maken voor je paard. Dus pas klikken als hij de target 2 sec aanraakt, of bijvoorbeeld de target eens iets verder zetten (of zelfs weggooien). Het is heel belangrijk dat jij bepaald wat je wilt, daar kleine stapjes voor uit denkt en bepaald waarvoor je clickt. Als het voor jou duidelijk is, kan je het proberen zo duidelijk mogelijk te maken voor je paard. Zodat hij ook weet wat hij kan doen :j

Misschien leuk voor je om te zien, hier ben ik ook bezig met targetten met mijn paard. We zijn nu sinds 2.5 week bezig met clickertraining, en dit was de 3e keer dat we aan het targetten v/d pion werkte. Ik liep hier nog wat met hem mee als ik de pion weggooide, voor hem ter steun. Hartstikke leuk dus om mee te werken! video

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:12

freetorun schreef:
Mocht je nog niet eerder geclickerd hebben met dit paard, zou ik beginnen het paard te leren wat een click uberhaupt is. Dus click je en geef je voer, en dit herhaal je meermaals. Zo beginnen ze te snappen dat er na de click iets lekkers komt :-).

Wat wel belangrijk is van het bevestigen van de click is dat je alleen clickt als het paard niet opzoek is naar eten. Hierdoor voorkom je dat je je paard aanleert om te bedelen.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:41

anjali schreef:
Eigenlijk denk ik dat apporteren meer iets voor een hond is.geen natuurlijk gedrag voor een paard. Maar het kan zijn dat ik me vergis hoor.


Volgens mij is rondjes lopen met een roofdier op de rug al helemaal geen natuurlijk gedrag voor een paard. Je hebt dus nog flink wat topics om op te reageren :+

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:59

NikkiDeKerf schreef:
anjali schreef:
Eigenlijk denk ik dat apporteren meer iets voor een hond is.geen natuurlijk gedrag voor een paard. Maar het kan zijn dat ik me vergis hoor.


Volgens mij is rondjes lopen met een roofdier op de rug al helemaal geen natuurlijk gedrag voor een paard. Je hebt dus nog flink wat topics om op te reageren :+

Toch doen paarden dat al tienduizenden jaren lang voor mensen. Dus dat is iets wat er ergens in moet zitten.Maar het apporteren van voorwerpen was altijd een werkje wat honden graag doen.Overigens lees ik nu dat ze niet echt hoeven te apporteren maar alleen iets aan te raken?Die paarden bedoel ik.Ik denk trouwens dat je zowel een hond als een paard haast alles kunt leren,maar het gaat gemakkelijker als het iets is wat er van nature al inzit.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Re: Help, paard heeft geen aandacht voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:36

Ik volg dit topic, ff komt namelijk wel bekend voor!