Wat kan een 3.5-jarige aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 07:30

Hallo bokkers

Ik zit met een vraag en hoop dat jullie daarbij wat onzekerheid kunnen wegnemen.

Sinds kort verzorg ik een leuke Friese merrie van 3.5 jaar oud. Qua bakwerk kende zij nog helemaal niets. Twee weken geleden heb ik haar voor het eerst meegenomen naar de bak (gewoon om rond te wandelen) en dit ging op wat sprintjes na goed. Sindsdien zijn we nog een aantal keer in de bak geweest en ze blijft hierbij inmiddels heel rustig.

Ik heb beginselen gemaakt met longeren en andere keren oefenen we meelopen, halthouden en achterwaarts gaan, om maar wat te noemen.
Maandag tot en met woensdag heb ik helaas in verband met opleiding geen mogelijkheid om naar haar toe te gaan, de rest van de week wel (do/vr/za/zo).
Nu is mijn vraag: hoe vaak kan ik de bak in? Ik vind het heel lastig om in te schatten wat te veel is en wat niet. Ter verduidelijking: we zijn ongeveer 15-20 minuten (ik klok niet precies) bezig per keer. Omdat ze verder een beetje staat te niksen in haar paddock-box (afgezien van korte weidegang) ben ik geneigd om haar vaker mee te nemen voor wat grondwerk, zodat ze wat afwisseling heeft. Vorige week ben ik bijvoorbeeld donderdag, zaterdag en zondag bezig geweest met grondwerk. Maar wie weet is dit wel te veel? Dat vind ik dus lastig inschatten.

Ik hoop dat iemand mij hierin wat kan adviseren. Heel erg bedankt alvast!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:39

Ik vind het niet te veel als het 15-20 minuten per keer is.
Probeer niet meer dan 3 kleine nieuwe dingen per keer te doen of 1 grote.
Voor het eerst in de bak is een grote, maar zo zijn ook tal van kleiner dingen te bedenken. Ik clicker bijvoorbeeld al met mijn jaarling, wordt ze razend enthousiast van. Als ze een commando al een beetje kent zie ik het als een klein iets, als ze het onder de knie heeft dan telt die niet en als ze het nog heel moeilijk vind, dan is het een groot iets. In de bak grondwerken (los) is nu een klein iets, maar in het begin was het een groot iets.

Zo moet je gewoon bedenken dat jonge paarden meer tijd nodig hebben om alle indrukken te verwerken en gewoon niet te snel willen gaan. Regelmatig een rustdag en straks eens een paar rustdagen achter elkaar. Bij mijn jaarling merk ik dat ze een commando veel sneller op pikt als ze tussendoor een weekje niet heeft hoeven trainen en het heeft kunnen verwerken.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:48

Ik vind longeren echt nog teveel. Dat is gewoon vrij zwaar. Grondwerk/achrikteaining in de bak denk ik dat je best langzaam kan opbouwen hoor!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:57

Mwa. Je kunt rustig beginnen met 15 minuten longeren hoor. 7,5 minuutjes de ene kant 7,5 de andere kant.

Paard van 3,5 is niet van suiker gemaakt.
Die van mij werd zadelmak gemaakt toen hij 3 was. En ik ben begonnen met beleren toen hij 3,5 was.

Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik dacht dat hij al een jaar ouder was tot ik een keertje in z'n paspoort keek.

Maar enfin. Lekker longeren tot je merrie 4,5 is kan prima.

Beginnen met enkele lijn zonder bijzet. Rustig beginnen met veel stap werk. Dat zal al intensief genoeg zijn in het begin. En dan rustig op bouwen naar meer intensiever werk. En later ( een half jaar ofzo) kun je onder begeleiding met dubbele lijnen gaan werken. Dan kun je ook alvast een stuur en een rem er op zetten.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 07:57

Bedankt voor de reacties!

@Daphara
Clickertraining vind ik zelf leuk, maar dit zou ik eerst met de eigenaar moeten bespreken.

Precies, ik weet dus niet zo goed hoeveel tijd ze nodig heeft om het te verwerken. Maar rust heeft ze dus in ieder geval de eerste drie dagen van de week en dan nog een dag in de tweede helft, dan houd ik dat een beetje als richtlijn aan.

@ Maartje1990
Vanaf wanneer kan longeren dan? Ik lees dat het bij een 2.5-jarige te veel is, daar kan ik me in vinden, maar als het met 3.5 nog te veel is, wat is dan wel het juiste moment?
Overigens is longeren op dit moment enkel in stap een paar rondjes op beide kanten, verder nog geen andere gangen.

@Absolem
Oké, korte stapsessies is dus inderdaad het enige wat ik aan de longe doe.
Zadelmak maken ga ik verder niet over, ik doe nu enkel dit.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:59

Wel of niet longeren is natuurlijk een mening. Ik deel de mening van absolum absoluut niet. Op een cirkel lopen os fysiek gewoon heel erg zwaar en erg belastend op de nog niet uitgegroeide gewrichten. Ik zou er nog een jaar mee wachten :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:06

Maartje1990 schreef:
Wel of niet longeren is natuurlijk een mening. Ik deel de mening van absolum absoluut niet. Op een cirkel lopen os fysiek gewoon heel erg zwaar en erg belastend op de nog niet uitgegroeide gewrichten. Ik zou er nog een jaar mee wachten :)


Eens, als je bijvoorbeeld met prikpaaltjes en een lint de deel van de bak kunt afzetten, dan heb je een wat beperkte ruimte om in te grondwerken, zonder dat er een longe aan zit of dat jij je een ongeluk moet rennen achter het paard (dat de uiterste hoeken opzoekt) Ik zou ook wachten tot ze tenminste 4 jaar is met longeren. Gewoon los kun je ook al de stap-draf-galop-ho commando’s er op krijgen, zonder dat ze meteen aan een longe moet. Is juist leuk, omdat je met je lichaam haar een boel kunt laten doen, zonder een lijntje er aan.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:19

Daphara schreef:
Maartje1990 schreef:
Wel of niet longeren is natuurlijk een mening. Ik deel de mening van absolum absoluut niet. Op een cirkel lopen os fysiek gewoon heel erg zwaar en erg belastend op de nog niet uitgegroeide gewrichten. Ik zou er nog een jaar mee wachten :)


Eens, als je bijvoorbeeld met prikpaaltjes en een lint de deel van de bak kunt afzetten, dan heb je een wat beperkte ruimte om in te grondwerken, zonder dat er een longe aan zit of dat jij je een ongeluk moet rennen achter het paard (dat de uiterste hoeken opzoekt) Ik zou ook wachten tot ze tenminste 4 jaar is met longeren. Gewoon los kun je ook al de stap-draf-galop-ho commando’s er op krijgen, zonder dat ze meteen aan een longe moet. Is juist leuk, omdat je met je lichaam haar een boel kunt laten doen, zonder een lijntje er aan.



Ja want in een afgezet stukje loopt ze geen rondjes als je draf ho en galop aan gaat leren... Is toch precies hetzelfde idee alleen dan zonder een lijntje aan het halster geknupt? Zelfde belasting met nog minder controle. Want als dat paard schrikt heb je niks om haar te laten stoppen. Terwijl je met een lijntje de cirkel kan verkleinen waardoor ze vanzelf stopt met rennen daarmee voorkom je dus dat ze onderuit gaat.

Grondwerk ja leuk. Maar een paard maak je niet sterker door 'm trucjes aan te leren. Een goede voorbereiding voor het zadelmak maken en beleren ( dat is feitelijk wat de ts wilt gaan doen ander kun je 'm net zo goed nog een jaar stil laten staan). Lukt je niet met grondwerk. Wel met fatsoenlijke conditie en spieropbouw. En dat hoeft helemaal niet vol gas te gaan.

Met stap werk de eerste twee maanden met een longeer touw aan het halster blijft het paard rechtop op eigen benen / balans lopen. Er komt geen vreemd onnatuurlijke druk op de gewrichten te staan. Wel worden ze spieren gestimuleerd en wordt er een beginnetje gemaak aan het verbeteren van de conditie.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:22

Grondwerk is niet gewoon wat trucjes hoor :+ dat is vrijheiddressuur (wat indd ook onder grondwerkvalt) goed grondwerk is zéker wel een goede voorbereiding op het berijden en niet iedereen doet ter voorbereiding van het berijden longeren.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 09:05

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik longeren persoonlijk wat saai vind, zowel voor mezelf als voor het paard. Daarom als ik het zou doen, dan heel kort en niet vaak.

Vrijheidsdressuur wil ik nog niet mee beginnen. Ten eerste weet ik niet wat de eigenaar daar van zou vinden en ten tweede wil ik eerst de basis erin hebben.

Zoals ik al zei heb ik trouwens geen aandeel in het "echte" zadelmak maken. De situatie is wat gecompliceerd, maar het komt erop neer dat de merrie anders staat te verpieteren in haar stal/paddockje en er verder niets mee gedaan wordt (en dan ook echt niets, niet eens een borstel eroverheen of iets dergelijks). Vandaar dat ik graag met haar aan de slag wilde, voor als ze dan ooit zadelmak gemaakt zou worden, kent ze in ieder geval de bak al en het biedt wat afwisseling.

Wat zouden jullie dan aanraden als longeren nog te veel is?
Ik ben wel van plan om een soort obstakeltraining te gaan doen, maar dat moet ik eerst met stalgenoten overleggen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:09

Mag je buiten met haar wandelen?

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 09:10

Geen idee, daar heb ik ook al aan zitten denken. Zou ik moeten overleggen.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:21

Longeren zou ik nog niet te veel doen. Grondwerk zeker wel! Schriktraining in de bak is ook een goede. En buiten wandelen kan ik zeker aanraden, paard wordt er verkeersmak van en mocht ze ooit ingereden worden is dat echt fijn voor buitenritten.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 09:23

isabel_94 schreef:
Longeren zou ik nog niet te veel doen. Grondwerk zeker wel! Schriktraining in de bak is ook een goede. En buiten wandelen kan ik zeker aanraden, paard wordt er verkeersmak van en mocht ze ooit ingereden worden is dat echt fijn voor buitenritten.

Longeren is dus inderdaad zelden het plan.

Grondwerk ben ik mee bezig, maar ik ben niet heel creatief wat dat betreft, dus suggesties zijn welkom!

Buiten wandelen doe ik zelf heel graag en zou ik ook met haar graag doen, maar dit ga ik dan eerst overleggen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:30

Wat ideetjes voor grondwerk:

Dmv balkjes een l vorming figuur uitleggen en je paard er voor en achteruit doorheen sturen. Dit is echt best lastig! En mentaal erg vermoeiend voor je paard. (Dit wordt oa bij Annemarie vd Toorn vaak gebruikt)

Ik leg ook wel eens een vierkant aan balkjes en stap er met paard in en uit, zowel voor als achteruit.

Misschien leuk parcoursrecord met pionnen of springplanken (slalom?)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:36

Ik zou om de dag met haar in de bak werken, je hebt een boek 101 grondwerkoefeningen waar ik erg veel aan heb gehad.
Maak het niet te lang, als het een dag niet zo goed gaat of moeilijk is, zoek dan naar iets wat wel gaat en prijs haar de hemel in.

Ben je op een lokatie waar het goed wandelen is, neem haar er mee uit en ga wandelen.
Heel veel wandelen, het maakt haar conditie beter, ze went aan wat andere dingen, afwisseling is leuk, je bouwt een band op.

Doe alvast wat op haar rug, een jas, een dekje, een bb pack los, dat bouw je uit, neem iets met singel en singel losjes aan enz. Leun alvast een beetje op haar rug.

Lange lijnen, in later stadium.

Voor je op haar gaat rijden en ze wel wat weet en koel is, kun je haar alvast beleren voor de kar.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:38

kijk vooral ook naar het dier zelf, de ene is eerder volwassen en uitgegroeid dan de ander. Gebruik de adviezen als grove richtlijnen en verder gewoon je gezond verstand en voel aan wat voor jullie het moment is om met iets te beginnen.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 09:41

Bedankt voor de ideeën! Balkjes hebben we genoeg, dus daar ga ik mee aan de slag!

Wandelen gaat hopelijk ook lukken. We zitten langs de Rijn dus daar kun je zeker mooi wandelen zonder al te veel prikkels.

Dingen op de rug leggen doe ik soms inderdaad ook al.
Ik vind het vooral belangrijk dat een paard niet schrikkerig is en zoveel mogelijk gewend is (uiteraard dit in kleine stapjes opbouwen).

Verder beleren op welke manier dan ook kan dus helaas niet, als het goed is zou ze teruggaan naar de fokker om zadelmak te maken, maar het ligt wat ingewikkeld, dus ik zie wel of en wanneer dat gaat gebeuren, tot die tijd ga ik met haar aan de slag met grondwerk en eventueel wandelen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:52

Gewoon op een rustig tempo wat zadelmak maken en laten wennen aan verschillende situaties (trailerladen, wandelen aan de hand, stil staan op de poetsplaats etc). En dan volgend voorjaar inrijden en daarna nog een paar maanden de wei in en volgend najaar oppakken en rustig beginnen met een dressuurbasis erin rijden, buitenritjes met andere paarden e.d. Dan is het paard ruim 4.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 10:03

Ik heb enkel het stalterrein, de bak en de omgeving ter beschikking (geen trailer oid). Ik kan enkel grondwerken, voor het echte zadelmak maken zou ze teruggaan naar de fokker.
Inrijden en alles daaromheen is dus (helaas) niet relevant.

KarelRuijs
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Wat kan een 3.5-jarige aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:41

Een 3,5-jarige kan zeker wel wat hebben, langzaam opbouwen en zekere intensieve opdrachten niet te snel te veel en kijken hoe het paard reageert qua concentratie en energie.
Succes!