Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:46

Hoi, ik meld mij hier ook! Ik ga beginnen met alles eens goed bij te lezen want ik begin zo goed als 'van nul' :o


Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:06

Ik wil graag alles wat ik met mijn paarden doe op deze manier doen en aanleren. Eerst even de basis, dat ze de manier van denken en werken onder de knie krijgen, dus basis grondwerk. Ik wil dan toewerken naar een focus op rechtrichten (omdat hun fysieke gezondheid nu eenmaal superbelangrijk is als je wil dat ze zich goed voelen) en daarna dan ook onder het zadel alles (opnieuw) leren op een positieve manier.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:37

Ik heb er 2, zal ze even voorstellen :)

Floyd is een Haflingerkruising (vermoedelijk met New Forest) van 3 jaar - wordt 7 september 4 jaar - en ik heb hem sinds 14 september vorig jaar. Bijna een jaar! :) Met Floyd wordt er tot hij 5 wordt enkel van op de grond gewerkt. Floyd is eerder extravert, hij laat duidelijk weerstand zien als hij niet akkoord gaat met iets. Dankzij hem ben ik verder op zoek gegaan naar een manier van werken waarbij ik minder op weerstand bots bij hem :o

Twister is een groot en ietsjes breder gebouwd paard (afstamming en ras onbekend), hij er bij gekomen afgelopen april, Twister is deze maand 17 geworden. Twister is meer introvert, hij aanvaardde alles wel in het verleden via druk, maar je merkt wel het verschil in enthousiasme bij R+. Als je heel goed keek zag je dus dat ook al aanvaardde hij het, hij het daarom niet persé superleuk vond.

Afbeelding

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:03

Ik ben nog maar begonnen dus over het methode om gegevens bij te houden kan ik nog geen tips geven :+

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:36

Super, hippologic!!

Afgelopen tijd dus telkens beloond als ik ze ging halen om iets te gaan doen, en ze naar mij toe stapten als ik het vroeg op de track, voor hun halster aan te doen. Ze beginnen mij nu al van op een steeds grotere afstand tegemoet te lopen als ik hun naam roep *\o/* dat is dus een wereld van verschil, Floyd die ging soms staken en ook Twister had wel eens de nodige overtuiging nodig om mee te komen. Laat staan dat ze zouden komen als ik hen roep, dat was al helemaal ondenkbaar.

Gisteren kon ik zelfs met Floyd van de paddock naar de piste stappen zonder hij naar het gras duikte en ik had niet eens zijn halster omgedaan omdat ik voelde dat zijn interesse goed zat en hij zo wel los mee naar de piste zou kunnen wandelen. Heeft hij ook flink gedaan <3 (maar een paar metertjes tussen beide maar toch ben ik trots)

Ik heb intussen een t-shirt en trui besteld van Fed Up Fred met het positive reinforcement quadrant stukje erop geprint. Kan ik vollop 'the word spreaden' hihi *D

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:48

Kimmie25501 schreef:
Maar ik zat te denken hè, ik gebruik zelf ook clickertraining, maar ik train echt niet alles met R+ ook zeker veel R-. Maar dat is toch niet erg? Het is toch niet dat dat minderwaardig is ofzo. Ik vind dat je wel een beetje denigrerend daarop bent, niet iedereen hoeft via R+ te trainen :)


Dit topic gaat nu eenmaal over R+. Persoonlijk vind ik wel dat R+ eerlijker is tov het paard tov R-, om op je vraag te antwoorden. Dat heb ik ingezien dankzij mijn jonge paard dat duidelijk liet merken dat R- niét leuk is voor hen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:15

HippoLogic schreef:
Soms vraag ik me wel eens af of het woord 'druk' een poisoned cue is voor mensen die positieve bekrachtiging gebruiken. Dat was het wel voor mij (nu niet meer). Hebben jullie dat ook?


Een beetje wel haha. Als ik het daar in negatieve zin over heb, doel ik inderdaad op de door het paard negatief ervaren druk. Maar bvb een aanraking gebruiken om iets uit te lokken, daar vind ik niets mis mee, zolang je in de gaten houdt dat het paard niet gaat reageren om iets vervelends te ontwijken. Maar als je paard de denkwijze onder de knie heeft (zelf onderzoeken wat je bedoeling is en gaan uitproberen) dan kunnen aanrakingen het paard prima helpen denk ik. Ik heb mijn hond ook pootje aangeleerd door de eerste keren zijn poot gewoon zelf te nemen en op te heffen... (hij had wel de vrijheid de poot weg te doen, want ik veegde de poot gewoon omhoog met mijn handpalm, ik nam niet de poot vast) bijvoorbeeld. Dat heeft die nooit erg gevonden. En zo via shaping elke ministap beloond tot hij het zelf helemaal deed.

Het dier moet - voor mij - gewoon in de vrijheid zijn om te zeggen wat het niet leuk vindt, en in de mogelijkheid zijn om weg te gaan (dat is dan in omheinde omgeving natuurlijk), en wordt niet gestraft (en ook niet dreigen dat er een straf kan komen) als het niet doet wat de bedoeling was. Ténzij als het gaat over veiligheid natuurlijk, dat is iets anders.

Dus de druk die ik wil vermijden zijn die vervelende dingen voor het paard. Als je met een zweep of touw zwiept raak je je paard niet eens aan, maar je dreigt wel dat je iets vervelends zal gaan doen als ie niet luistert/ of je doet iets vervelends dat ie kan stoppen door te luisteren. Dat is gewoon niet de basis die ik wil tussen mij en mijn paarden. Ik snap wel dat je helemaal prima ook op die manier paarden kan beleren zonder dat ze er een trauma aan over houden hoor :D Maar ik voel mij er niet goed bij.

Ik doe ook niet àlles van dagelijkse omgang met de paarden via R+ hoor. In training met mijn paarden is dat wel mijn doel. Maar in de algemene omgang met random paarden is dat idd een utopie denk ik. Dat is niet mijn doel. Bijvoorbeeld: mijn 2 paarden staan aan huis, maar er staan nog 8 andere, ze hebben continue knabbelstro en er zijn verschillende hooirondes per dag. En met hooi uitdelen en dergelijke is het nu eenmaal ook zo dat ik soms heel snel een paard moet kunnen verzetten oid. Ik ga heus niet met al die paarden op R+ manier omgaan dan. Ik word niet graag achtervolgd door paarden die onderling al bezig zijn met 'ik wil eerst bij dat hooi' dat ik nog vast heb bijvoorbeeld. Getrappel rondom mij en strijd rondom mij, dat hoef ik dan niet. Ik start mijn hooironde op de paddock, ik schuif twee of drie slowfeeders onder de omheining door, dan kan ik meestal rustig binnen om er nog een hooinet vast te knopen en ik doe de paddock dan even op slot met zoveel mogelijk paarden daarbinnen om de rest van mijn hooironde rondom de track in alle rust te kunnen doen. En dus soms zwiep ik met een takje richting een paard om die naar de paddock te sturen of weg van de zak die ik nog in mijn handen heb ja... ben ik klaar met alle netten rondom te hangen, dan doe ik de paddock terug open en kunnen ze weer verlopen wat ze willen. Dat werkt prima, er is veel meer rust zo en dat is niet met R+, tjah. Daar voel ik mij niet vervelend bij :D


Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:30

Welkom freetorun!! Leuk dat er steeds meer mensen op botsen! Ik herken jouw beschrijving 'eindelijk iets waarmee ik mij wél oké bij voel' enorm :)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:39

freetorun schreef:
Ilsey schreef:
Welkom freetorun!! Leuk dat er steeds meer mensen op botsen! Ik herken jouw beschrijving 'eindelijk iets waarmee ik mij wél oké bij voel' enorm :)
Dankjewel! Mag ik vragen hoe jij erbij bent gekomen en wat je ervoor gedaan hebt? Altijd interessant!


Ik heb pas sinds een jaar een paard, en mijn tweede sinds een half jaar ongeveer. Daarvoor ben ik 15 jaar niet meer in de paardenwereld actief geweest, en als heel jong meisje reed ik enkele jaren op de traditionele manier. Nooit iets gehoord van grondwerk enzo dus.

Toen ik pas terug met paarden begon bij de aanschaf van mijn eerste paardje was het meer via het principe van natural horsemanship en dus vooral R-. Maar ik voelde mij daar toch niet helemaal goed bij en merkte ook veel weerstand op bij mijn paard. Ik heb wel al jaren ervaring met honden, en deed met 1 van hen dogdance, volledig via R+. Dit wou ik ook met de paarden dus. Ik slaagde er zelf niet goed in om het trainen van met de honden om te zetten naar de paarden. Dus ben blijven zoeken en dan via een filmpje op fb van iemand die ik ken (Gaelle die hier ook actief is in het topic :o ) gezien van around-the-roundpen via R+ en ik was helemaal 'eureka! dat is zoals met de honden, dat wil ook met de paarden!' en voila :P Ik ben dus ook nog maar nieuw in het clickerwereldje op paardengebied :+ Ik wil naast mijn jongste paard ook mijn ouder (17) paard herbeleren via R+.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:25

GaelleS schreef:
Actief is een groot woord :')


:D

Bij mij is dat in vlagen :o

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:59

Ik heb ook boeken op mijn lijstjes gezet. Ben benieuwd of ik er eentje zal krijgen :):)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:07

Vandaag voor 't eerst een mini fotoshootje gedaan van mijn paardjes met een leenkodak (mijn eigen kodak zit al maanden ergens onderaan een of andere verhuisdoos diep in de garage gestockeerd) sinds ik R+ train met hen.

Hebben jullie ook het probleem dat uw paarden steeds in uw buurt willen komen staan ook al doe je niets met hen en geef je hen niets oid? 't zijn velcropaarden geworden. Ik moest hen achter een draadje zetten om foto's te trekken want ze wandelden steeds mee met mij als ik wat meer afstand nam >;)

Mensen hier die al een 'blijf' aangeleerd hebben? Hoe doen jullie dat? :D

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:37

freetorun schreef:
Ilsey schreef:
Vandaag voor 't eerst een mini fotoshootje gedaan van mijn paardjes met een leenkodak (mijn eigen kodak zit al maanden ergens onderaan een of andere verhuisdoos diep in de garage gestockeerd) sinds ik R+ train met hen.

Hebben jullie ook het probleem dat uw paarden steeds in uw buurt willen komen staan ook al doe je niets met hen en geef je hen niets oid? 't zijn velcropaarden geworden. Ik moest hen achter een draadje zetten om foto's te trekken want ze wandelden steeds mee met mij als ik wat meer afstand nam >;)

Mensen hier die al een 'blijf' aangeleerd hebben? Hoe doen jullie dat? :D
Haha hier moest ik best om lachen, zodra je met clickertraining werkt zijn ze graag dichtbij inderdaad!

Hier heb ik blijf aangeleerd (of eigenlijk 'stand'; 4 benen op de grond en hoofd ontspannen vooruit). Zo vraag ik stand tijdens het poetsen, het opzadelen, vlechten, wachten etc. Dit heb ik eigenlijk heel makkelijk aangeleerd door te belonen op momenten dat hij ook daadwerkelijk stil stond en zn hoofd vooruit had. Uiteindelijk ben ik dit gaan uitbouwen, zodat ik verder weg kon lopen, een rondje om hem kon lopen, achter/naast hem kon gaan staan etc. Telkens een stapje verder.

Wat we tussendoor ook hebben meegenomen is mat (target) training. Waarbij hij werd beloond om met zn voorbenen op de mat te staan, en dus ik ook zo afstand kon nemen. Hij 'mocht' pas weer bewegen/vd mat af na de click, dus dan kan je de duur makkelijk uitbouwen :-)

Dan is het makkelijker om leuke foto's te maken ipv neus-in-de-camera-foto's. Hoewel die ook erg leuk kunnen zijn :=

[ [url=m/fbhThc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha, geweldige foto!

Ah handig, ik ben nu ook ah belonen op stil staan tijdens het poetsen enz, omdat hij anders steeds met zijn hoofd gelijk met mij wou komen staan. Dus dan kan ik dat zo uitbreiden en er een cue op plakken, ik ga ermee aan de slag! Thanks voor de tip :o dat ik er zelf niet op kwam om die oefening uit te breiden in afstand 8)7

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:48

Eigenlijk is dat net hetzelfde als bij de honden merk ik vaak, maar het is al lang geleden dat ik die dingen bij hen aangeleerd heb dus ik herinner mij niet altijd zo helder alle stappen van alles. Maar als iemand dan zegt 'zo doe ik dat' dan valt mijn euro wel telkens weer :j Dat ze telkens naar mij komen vind ik super handig dus afleren wil ik dat helemaal niet, maar wel handig als er een cue is als ze even ergens moeten blijven staan :j

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:37

Ik ga aanwezig zijn op de clinic!

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:57

Ik kreeg vandaag een herinnering op mijn fb: het is exact 1 jaar geleden dat ik voor 't eerst R+ uittestte met mijn mannen. Dit deed ik met een reversed roundpen. 1 van mijn paarden was heel erg apathisch voordien, bijna niet in beweging te krijgen zonder een tik. Heel ongeïnteresseerd in alles was hij. Mijn andere paard die liep liefst zo ver mogelijk weg van longeren, was moeilijk te 'pakken', ging in staking enz. Vandaag heb ik 2 paarden die nieuwgierig en enthousiast zijn. Mijn 'luie' paard biedt nu zelf galop aan rond de roundpen, mijn wegloper is nu eerder een stalker geworden... ik kan niet op de PP komen of hij heeft mij al in het vizier haha. Ze eten dolgraag, maar verlaten hun gras of boom of waar ze aan aan 't knabbelen zijn meestal zo als ik roep of ze denken dat er iets te doen valt. Ik heb 2 andere paarden <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers