Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:05

Inderdaad Babette dat zijn drie verschillende dingen. Er is een ander topic wat bedoelt is voor lange teugelen. Dit topic is voor wadh, dus naast het paard.

Welkom NinaCharlie, gezellig dat je mee kletst

Ratna Paardentrack in Frankrijk


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:03

Gizeppie ik doe klassiek met twee teugels omdat dat het beste overeen komt met de hulpen van het rijden. Ik vind dat je het jezelf en je paard zo makkelijk mogelijk moet maken en deze manier werkt voor mij het beste.

Wijslander ik betaal 35 euro per half uur les wadh en 45 euro voor drie kwartier les onder het zadel. Dit is van dezelfde instructeur. Mochten er meer mensen op dezelfde locatie les hebben krijg je 5 euro korting.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:56

Ach Wijslander, zo blijft er altijd weer wat te leren over. Al moest ik wel even lachen om de " 20 jaar eerder willen weten"

Net nog even adh gewerkt met de schimmel. Vorige week ging het na mijn geweldige les niet zo goed. Vandaag ging het weer fijn. Ben bezig met het plaatsen van de zweep, wat ik best moeilijk vind. Heb nu een zweep met houten handvat waar een kromming in zit zodat hij fijn in je hand steunt en ik kan hem dan met mijn duim makkelijk van laag naar hoog bewegen omdat hij in evenwicht hangt. Maakt het allemaal weer een stuk makkelijker.
Kon nu met draven aan de zijkant van het achterbeen bijtikken om te verzamelen.
Ook bezig geweest met de appuyementen en de travers en dat gaat steeds beter. Ik weet steeds beter waar ik mezelf moet plaatsen.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:09

Leuk dat het zo goed gaat Babette.

Alle input is welkom welk niveau dan ook BaBritFre.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:24

Hoi Bliksem, gezellig dat je meekletst. Werk je met twee teugels of met 1 lijn ?
Altijd vervelend als je paard een blessure heeft maar fijn dat je nu weer aan het opbouwen bent

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 00:09

Ik ben met mijn jonkie al bezig met het optillen van de achterbenen mbv aantikken met zweep.
Met de 10 jarige ben ik daar al verder mee omdat hij al verzameld kan draven en hij dat volgens mijn instructeur al aan kan.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:17

Het doel van het aantikken van de benen is dat het paard leert om de benen op te tillen en omhoog te houden ipv optillen en de grond in neer te zetten. Met het optillen en hoog houden van het been gaat het paard het bekken kantelen, net als bij het achterwaarts. Als je daarna het aantikken combineert met klikken gaat het paard sneller om en om optillen.
Het is een methode om de piaffe aan te leren, net zoals je het kan doet vanuit achterwaarts en dan piaffe en zoals ik doe verzamelen in draf en dan piaffe.

Wat ik er fijn aan vind is dat je paard bewuster wordt van het achterbeen. Ik vind het wel een grondbeginsel net als schouders plaatsen en binnen achterbeen verder onder het lichaam plaatsen enz.

Ik heb deze week weer les, ga kijken of ik mijn instructeur wat foto's kan laten maken.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:13

http://www.youtube.com/watch?v=OHZ3iQBn94E

Ben er ruim tien minuten mee bezig geweest, maar ik geloof dat het gelukt is. In dit filmpje van Joseph Newcomb kun je zien wat de bedoeling is. Je ziet duidelijk het verschil tussen het achterbeen de grond in plaatsen ( de schimmel) en het been optillen en vasthouden ( de vos)

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:27

Ik vind het benen optillen een grondbeginsel niet de piaffe, voor de duidelijkheid.
De oefeningen zijn er om het paard te gymnastiseren, ik denk niet in een bepaalde volgorde.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:40

Mijn opmerking over het gymnastiseren is een reactie op wat Gizeppie zegt.

Ik werk aan de piaffe door het meer verzamelen tijdens de draf.
Het aantikken van het achterbeen staat daar voor mij helemaal los van.
Ik denk dat het belangrijkste is welke manier voor je paard het beste werkt.

Jane2, jouw paard is echt een paard wat heel hard zijn best doet om alles zo goed mogelijk te doen. Bij zo'n paard is het inderdaad het beste om oefeningen in stukjes op te delen.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:14

:D

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:06

Wat leuk Jane2 , ik snap dat je trots bent op je kind. Ze zal zelf ook wel heel trots zijn dat ze dat allemaal kan.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:58

Gisteren ook weer les gehad en weer vergeten foto's te maken. Heb het er voor de les nog met mijn instructeur over gehad, maar tijdens de les geen moment meer aan gedacht.
Heb het Myler bit uitgeprobeerd bij de schimmel en ook bij hem bevalt het goed.
Gewerkt aan de travers, vind ik moeilijker dan appuyementen en mijn paard vind rechtsom duidelijk moeilijker dus daar de meeste tijd aan besteed.
Ook gewerkt aan sneller achterwaarts voor de bekkenkanteling en daarna in draf naar voren. Mijn zijn dubbel gebroken bit ging hij dan altijd vastpakken en kauwen er op en greep hij nog weleens mijn arm maar met de Myler was hij veel relaxter.

Heb mijn instructeur gevraagd naar de verschillende manieren van komen tot piaffe. Via achterwaarts naar piaffe is voor de juiste bekkenkanteling. Vanuit draf terug naar piaffe is om de juiste takt te behouden. Verder heeft hij het gehad over via schouderbinnenwaarts aandraven om het minder sterke been meer onder te laten treden, om het been sterker te krijgen.

Jane2 heb ook nog even gevraagd hoe je voorwaarts gaat met een paard dat piaffe goed doet op de plaats. Hij zei, misschien is zijn hoofd iets te hoog omdat hij zo goed gaat zitten in de piaffe en kan hij daardoor niet naar voren. Zijn tip, vanuit draf tempo terug naar piaffe en zorgen dat je zijn hoofd iets lager houdt en gaat zijn hoofd omhoog weer naar voren draven en zo iedere keer weer proberen terug in tempo te gaan.
Misschien heb je er iets aan, misschien heb je het al geprobeerd.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 07:32

Ik denk dat het ook te maken heeft met de juiste training Wijslander. sterkere spieren en soepeler lichaam.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:58

Dit brengt mij weer op een interessante gedachtengang. Spiergeheugen.
Mijn New Forest pony werd volop getraind, ik reed met haar ook wedstrijden. Zij had een tumor op haar eierstok waaraan ze geopereerd moest worden. De dag voordat ik haar wegbracht naar de kliniek heb ik nog een wedstrijd met haar gereden. Na de 6 weken herstellen van haar operatie ben ik weer opgestapt en reden we weer heel snel op ons oude niveau.
Dit snelle herstel had zeker te maken met hoe ik train maar ook met de conditie waarin zij verkeerde voor de operatie.

Ik kom hierop omdat ik laatst bij RTL Late Night een item zag over een jongen die heel fanatiek sport in de sportschool. Hij was iets van 20 kilo aangekomen om daarna weer binnen no time een six pack te hebben om zo aan iedereen te laten zien hoe je door fanatiek te sporten er binnen een aantal weken uit kan zien. Daar kwam terecht een opmerking van iemand anders in de studio overheen dat je spiergeheugen hebt en dat hij er sneller zo strak uitziet dan iemand die nooit sport en dan ineens gaat sporten.

Dit soort dingen overdenk ik tijdens het uitmesten, kun je nagaan wat ik allemaal denk als ik rustig zit :D

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:50

Bah vervelend voor je Wijslander dat je je weer niet lekker voelt.

Ik heb nog wel een gedachte nav een topic hier op Bokt. Ik moet er bij zeggen, ik heb het topic niet gelezen alleen de kop gezien, die luid: Is rijden zo belangrijk, of iets in die trant.

Ik vind dat beweging voor een paard belangrijk is en dan bedoel ik trainen om het paard sterker en leniger te maken, of je dat nou doet met rijden of met een combinatie van rijden en werken op de grond.
Voor mensen is sporten belangrijk dus ook voor je paard vind ik.
Nou was ik laatst in gesprek met iemand die ook in de paarden zit en zij zei dat een paard het meest gelukkig is als het in de wei staat en er nooit iets mee gedaan wordt. Gelukkig misschien wel, maar ook gezonder??

Ratna Paardentrack in Frankrijk


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:18

Ik ben zeker geen tegenstander van alleen maar rijden, mits je voor genoeg afwisseling zorgt en je op de juiste manier traint.
Ik stel de vraag wel erg zwart wit, in werkelijkheid was haar antwoord iets genuanceerder maar dat doet er in dit geval niet toe.

Dat er veel uitdaging zit in het wadh voor zowel paard als trainer daar zijn we het hier wel allemaal over eens. Juist diegene waar ik het gesprek mee had zei dat steeds meer mensen terug gaan naar het klassieke rijden en ook het wadh ziet zij steeds populairder worden. Daar hoop ik dan maar op.

Dat paarden er sterker en soepeler van worden is een feit, dat zie ik dagelijks. Dat paarden het leuk vinden ligt aan het karakter van het paard, er zijn erbij die eten en luieren als hoofddoel hebben. Als ik voor mijn eigen paarden spreek dan spant mijn jonkie echt de kroon, als hij door heeft dat hij iets mag gaan doen staat hij bij wijze van al met zijn hoofdstel in. Zelfs toen hij nog in de opfok stond en ik kwam eraan met zijn halster dan deed hij zelf zijn hoofd erin en kon ik hem zo uit de groep halen en hem mee naar binnen nemen. Dit paard zou niet gelukkig zijn met alleen maar in de wei staan.

Leuk trouwens jullie reacties, dank daarvoor

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:01

Gisteren met de les gewerkt aan piaffe vanuit stap. De schimmel heeft extreem vluchtgedrag (iets teveel meegemaakt vroeger). Gelukkig kan mijn instructeur dat goed inschatten en heeft hij gisteren voorzichtig met de zweep hem iets bijgetikt voor de piaffe. Linksom ging goed, rechtsom was hij angstiger.
We zijn al een tijdje bezig om hem vanuit draf kleiner te laten draven en vorige week heb ik gewerkt aan het sterker maken van het linker achterbeen door aan te draven in schouderbinnenwaarts.
De eerste keer dat ik hem gemasseerd heb, was hij nog niet van mij en merkte ik dat zijn bekkenkanteling echt nihil was. Qua losheid spieren is hij in zijn geheel beter, hij was erg stijf in zijn gewricht.
Achterwaarts stappen deed ik al regelmatig maar heb nu het tempo wat verhoogd waardoor hij eindelijk een goeie bekkenkanteling heeft. Vandaar dat we gisteren een beginnetje hebben gemaakt met de piaffe vanuit stap.
Heb hem nu een maand of tien, maar nu pas is hij sterk genoeg om dit aan te kunnen, ook geestelijk.

Foto's zijn er dit keer gemaakt, door mijn instructeur. Ik heb ze nog niet gezien.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:49

Wijslander, wij liggen behoorlijk op een lijn qua hoe we denken over trainen en de snelheid waarmee je een paard opleidt. De schimmel is al tien en goed getraind door mij. Uitspraak van mijn instructeur, ik ben niet iemand die zichzelf uitbundig op de borst klopt.
Een paard opleiden duurt zeker tien jaar, dus ik kan me helemaal vinden in jouw uitspraak.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:10

Bedankt voor het compliment Wijslander.

Jane2 Ontzettend leuk dat Storm het zo goed doet. Wil je uitleggen hoe je de werkpirouette doet en in welke gang je dit doet.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:39

Bedankt, met mijn les over de werkpirouette gehad en mijn instructeur zei inderdaad travers en dan op de volte.
Vind het altijd leuk als ik lees dat iemand weer iets gedaan heeft wat ik nog niet doe. Ga er dan of meteen mee aan de slag of bespreek het met mijn instructeur.

Je maakt me wel heel nieuwsgierig naar foto's of filmpjes Jane2

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:19

Wat een ontzettend leuke foto.

Weinig toe te voegen aan wat er gezegd is, doordat je net als met rijden je paard tussen twee teugels hebt, heb je goeie controle over de schouders en die kun je dan plaatsen waar je wil.

Werken met paarden is een dynamisch iets en niet statisch waardoor het voor iedereen anders is op welke positie je loopt, zelfs je handpositie kan anders zijn.

Als je kijkt naar de foto van Wijslander zie je dat zij ter hoogte van de schouder loopt, met SB loop ik met mijn schimmel op deze positie, dit weet hij en daardoor hoef ik alleen maar mijn buitenteugel iets aan te nemen en gaat hij in SB. Loop ik rechtdoor dan loop ik meer ter hoogte van zijn oog omdat hij anders te dominant wordt en het overneemt.
Met de travers heb ik mijn handen wijder uit elkaar, ik omarm het paard en loop ter hoogte van zijn schouder. Geef ik dan meer druk/ energie naar voren gaat hij in appuyement dus ik moet zorgen dat ik hem omarm maar iets verder bij hem vandaan loop. Deze hulpen worden in de toekomst waarschijnlijk verfijnd omdat je dan beter op elkaar ingespeeld raakt.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:43

Gizeppie even voor de duidelijkheid, met SB linksom loop ik links van mijn paard. Met travers en appuyement linksom loop ik rechts van mijn paard.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:52

Met travers en appuyement loop ik aan de buitenkant.

Jane2 met korte teugels. Mijn linkerteugel bij linksom pak ik dan laag vast zodat ik mijn hand meer ter hoogte van de buik van mijn paard heb, zelf loop ik naast zijn schouder. Mijn rechterhand is zo'n 15 cm bij zijn kaak vandaan. Ik heb mijn armen dus redelijk wijd.

Mijn paarden draaien hun achterhand weg van de zweep

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:43

Dat zag ik ook op je filmpje Gizeppie, vandaar dat ik het nog even duidelijk benoemde. Het verschil zit m ook in het weg van of naar de zweep toedraaien.

Er zijn veel filmpjes te vinden van het werken aan de hand met enkele lijn. Het wadh met twee teugels is weinig van te vinden.
Dit is volgens mij ook zo met boeken over het wadh. Het enige goeie boek over het werken met twee teugels is van Richard Hinrichs.
Als iemand nog een suggestie heeft voor een goed boek, klassiek geen academisch.

Ratna Paardentrack in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers