Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:52

Volg dit topic al een tijdje en vind het jammer dat er schijnbaar zo weinig mensen aan de hand werken met hun paard. Ik vind het absoluut een meerwaarde hebben en daarnaast heb ik er heel veel plezier in.
Ik werk zelf met twee teugels en volgens de methode van Richard Hinrichs. Ik zal gelijk wat foto's plaatsen. Het paard op de foto is een 10 jarige Lusitano die ik vanaf juli 2017 in mijn bezit heb. Zelf ben ik drie jaar bezig met het werken aan de hand, dit heb ik met verschillende paarden gedaan.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ratna Paardentrack in Frankrijk


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:59

Het is ook belangrijk om serieus te trainen, alleen dan krijg je vooruitgang. Ik werk ook weleens met paarden van klanten ( sportmasseur) om ze enthousiast te maken en ze te laten zien hoe je een paard kan gymnastiseren zonder dat je er op zit. Als ze dan zelf aan de slag gaan valt het ze altijd tegen. Het is ook niet zo makkelijk als het eruit ziet.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:35

Wijslander, mooi om te zien wat wadh kan doen bij een paard qua bespiering.
Ik kan de meeste oefeningen onder het zadel uitvoeren maar als je dan op de grond staat en je kunt geen beenhulp geven moet je toch wel even nadenken hoe je het dan gaat doen. Dat maakt het voor mij interessant inderdaad.
Toen ik drie jaar geleden begon had ik een kleine felle NRPS pony, de eerste keer dat ik een keertwending om de achterhand echt voelde terwijl ik ernaast liep, dat was geweldig.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:59

Mooie foto's appelflapje, leuk om te zien dat jij ook met twee teugels werkt. Op jouw foto's kun je ook duidelijk zien dat jouw positie iets meer naar achteren is dan bij mij. Zo is dat bij ieder paard anders en is dat ook een kwestie van uitproberen wat het beste werkt. Zeker met de draf, dan moet ik echt zorgen dat ik mee ren en bij zijn hoofd blijf anders neemt hij het over.

Wijslander vind je het zelf lastig om de travers van wadh te vertalen naar op het paard of heeft je paard er moeite mee?

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:12

Wijslander, ik werk precies op dezelfde manier met stelling om zetten. Grappig!! Ik stap schouder buiten dan zet ik m halt en dan vraag ik de stelling om naar binnen en dan stap ik verder. Zijn het twee goeie passen dan ben ik al blij. Ik blijf dit ook lastig vinden. Had ook mijn twijfels toen mijn instructeur zei dat het op deze manier moest omdat de positie van de schouders bij schouder buiten/binnen anders is dan bij travers. Maar in het boek van Hinrichs staat het op dezelfde manier.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:16

Rena 100, ik heb een kaptoom van Per Mi Cavallo, is van leer zonder ijzer in de neusriem. Leuk dat het al meteen zo goed ging voor de eerste keer. Dat door je heen denderen kan je voorkomen door wat verder naar voren te lopen, op ooghoogte bijv. Je kunt ook je schouder dan wat naar haar toe draaien zodat je haar wat afremt. Ik weet zeker dat wanneer je een maandje verder bent het stukken beter gaat en je haar tempo beter kan controleren. Het is nu nog wennen voor jullie allebei.

Appelflapje, mijn paard is erg dominant en dan is het wel belangrijk om hem onder controle te houden. Als ik begin met hem dan wil hij nog weleens wild zwaaien met zijn voorbenen en met zijn hoofd schudden om te imponeren. In het begin was ik daar aardig van onder de indruk :D
Ik heb ook nog een jonkie van bijna vier en hij heeft een heel ander karakter, hij zou het liefst iedere dag aan het werk gaan en is ook wel een trots paard maar erg meewerkend en heel leergierig.

Nirvana, ik ben ook vaak alleen als ik met de paarden werk maar toevallig was mijn vriend thuis toen ik les had.
Balen zo'n blessure bij je paard, wadh is altijd goed om weer mee te beginnen. Wat kan je paard aan qua belasting, mag je bijv.schouder binnen en travers in stap en achterwaarts. Controle over de schouders kan je ook mee aan de slag gaan, kun je de schouders van je paard plaatsen waar jij ze hebben wilt. Hopelijk heb je binnenkort een fotograaf in de buurt, vind het leuk om foto's van anderen te zien.

Ratna Paardentrack in Frankrijk


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:13

Hier even wat foto's van mijn jonkie. Bij hem hoeft het niet perfect te zijn. Perfectionisme Wijslander, ik herken het.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de eerste foto ben ik bezig met het plaatsen van de schouder. Op de tweede wijken en bij de derde foto ga ik van draf naar stap en zie je dat hij zijn hoofd omlaag doet. Ik vind dat oke omdat ik het belangrijker vind dat hij doet wat er gevraagd wordt, de rest komt wel.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:15

Ik ook klassiek.

Mandarijn leuke foto's, ziet er goed uit.

Wijslander om nog even je vraag te beantwoorden over de travers. Ik ben momenteel aan het wachten op mijn nieuwe zadel dus het rijden staat even stil. Travers doe ik nu alleen aan de hand.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:49

Sas27, wat ik een voordeel vind van werken met twee teugels is dat je paard meteen de juiste hulpen aanleert voor onder het zadel.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:57

Leuk Wijslander, als het dan ineens lukt. Ik heb door een klein ongelukje twee weken met drie hechtingen in mijn hand gelopen, mijn eerste keer aan de hand werken was niet zo'n succes. Maar het omstellen vanuit schouderbuiten naar travers ging ook bij mij goed.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:30

Wijslander, had nog een beetje de hoop dat het gelijmd kon worden, maar nee het moest gehecht. De verdoving in mijn handpalm deed nog het meeste zeer, brrr als ik daar nog aan denk.
Ik ben nog aan het wachten op mijn nieuwe zadel. Mijn schimmel is bij toeval op mijn pad gekomen, hij is geen makkelijke en reageert zeer gevoelig op een zadel. Het is tot nu toe nogal een puzzel wat voor hem het beste werkt.
Ik heb hem wel een tijdje gereden maar op dat zadel kon ik absoluut niet zitten, dat werkt dan ook niet.
Mijn jonkie rij ik nog niet, hij wordt wel gelongeerd met zadel en ik stap op en weer af en dat is het.
Mis het rijden wel, zeker omdat de schimmel er veel baat bij heeft. Maar eerst maar een zadel waar hij zich prettig onder voelt.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:17

Nog even wat foto's van mijn jonkie. Hij wilde doordraven dus ik moest hem even blokken. Ik ben begonnen met een kaptoom maar inmiddels met bit. Gebruikte eerst een kneveltrens maar daar was hij zo onrustig mee, ik had totaal geen contact met hem. Nu met dubbelgebroken bustrens, contact is beter maar nog steeds is hij ontzettend bezig met het bit. Misschien toch maar weer eens met kaptoom proberen.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wijslander mijn jonkie wordt in april 4. Wanneer het zadel komt weet ik niet. In januari had ik mijn nieuwe zadel al maar hij reageerde daar zo fel op dat het weer terug is gegaan.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:13

Dank je, daar ga ik eens naar kijken

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:26

Wijslander heb je een afbeelding van het bit wat je bedoelt.
Er staat een Myler level 1 maat 13,5 te koop op de Bokt markt, bedoel je deze?

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:08

Jammer Wijslander dat de les is afgezegd, nu je de huurbus niet meer kunt annuleren kan je er beter gebruik van maken. Ergens in de buurt nog een mooi wandelgebied of een rijbak waar je gebruik van mag maken. Heb je de vreemde locatie in ieder geval geoefend.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:01

Dat is dan echt balen.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:47

Welkom Hoppit, het is altijd leuk om foto's te zien.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:32

Niet fijn Wijslander ziek zijn. Ik had daar vorige week last van. Nog niet aan de hand gewerkt dus met het bit, wel net weer gelongeerd met het bit en dat bevalt me goed. Door het koude weer kan de bak niet gesproeid. Voordeel is dat het zand heel droog is en niet bevroren is en ik al die tijd mijn paarden beweging heb kunnen geven. Nadeel is dat het te zwaar is om doorheen te rennen met aan de hand werken voor mij. Zodra ik de bak weer kan sproeien ga ik weer met de paarden aan de slag, ben ook echt benieuwd wat ik voel als ik met het bit ga werken.

Leuk Hoppit clinic van Arne, volgens mij kan hij dingen heel duidelijk uitleggen waardoor je echt van die aha momenten krijgt.

Ik heb niet echt een doel waar ik naartoe werk. Ik werk wel met een trainingsschema waarin ik bijhou wat ik doe en ga doen in de training. Maar ik ben daar wel flexibel in omdat ik of mijn paard weleens een offday hebben, maar juist door mijn trainingsschema kan ik heel snel schakelen en ergens aan werken wat die dag wel gaat en het andere ergens anders inplannen.
Ik ben heel snel tevreden als iets goed gaat, vaak werk ik aan een ding tegelijk, zo blijft het voor mijn paarden ook leuk om aan het werk te blijven,ik beloon mijn paarden ook heel veel met stem en merk dat dat goed werkt.
Ik denk dat mijn doel is om op een ontspannen manier samen te werken en samen te ontwikkelen met mijn paarden.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:40

Vind het juist mooi dat je een doel hebt waar je naartoe wil werken.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:34

Ik ben al heel snel gaan draven, ook met mijn jonkie. Ik heb de eerste tijd ook met kaptoom gewerkt maar dan wel met twee teugels. Met mijn jonkie ligt het tempo in de draf hoger, vandaar dat ik mee ren. Bij mijn oudere paard ben ik begonnen met mee rennen in de draf om het hem aan te leren, maar hij kan al meer verzameld draven nu en dan loop ik mee en bij een hoger tempo ren ik mee.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:02

Wijslander, net aan de hand gewerkt met pup en bit. Gelijk vanaf het begin was hij al weer onrustig met zijn mond. Hij heeft wel een ontzettend gevoelig mondje, lekker op zijn bovenlip kriebelen wat mijn andere paard heerlijk vind , vindt hij vreselijk. Sinds vorige week vind ik iedere dag wel propjes hooi in zijn box dus het kan zo maar zo zijn dat hij last heeft van een dop. Ga weer even terug naar kaptoom, kijken wat dat doet, maar met longeren blijf ik het bitje gebruiken.
Wat het rennen betreft, ik heb een absolute hekel aan joggen dus ook mij verbaasd het dat ik het zoveel doe en dat ik er ook nog lol aan beleef. Maar zonder paard naast me zal je het mij nooit vrijwillig zien doen.

Natuurtalenten bestaan maar ik behoor duidelijk niet tot die groep :D.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:05

Suliko, hoe ging de les?
Heftig hoor als een paard ineens zoiets heeft. Hopelijk zitten jullie nu weer in een stijgende lijn.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:25

Fijn dat de les goed ging Suliko, neem aan dat je ook schouderbinnen, schouderbuiten en wijken meeneemt met het oefenen.

Het longeren ging weer super met het bit Wijslander.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:31

Leuk clinic van Arne, ik woon in Zuid-Holland, voor mij te ver. Het zou fijn zijn als clinics vermeld worden in dit topic. Doordat ik geen Facebook heb merk ik dat ik veel clinics mis. Laatst was Arne in Oude Leede wat bij mij in de buurt is maar dat las ik pas achteraf.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:18

Net mijn pup voor het eerst aan de dubbel longe gehad met Myler bit, zo kan ik beter zien wat er gebeurt. Hij vond het wel heel raar dat als ik braaf zei en hij naar me toe wilde draaien er iets aan de buitenkant (buitenteugel) was wat hem tegenhield. Je zag hem echt denken, hoe kan dat nou !!!!!
Het ging heel goed voor de eerste keer, nou moet ik wel zeggen dat dit een paard is wat alles leuk vind en nergens bang voor is dus ik had ook niet verwacht dat hij zou gaan rennen oid. Ik heb meerdere paarden gehad maar dit is toch wel het meest vriendelijke open paard wat ik ooit heb gehad, hij vindt iedereen aardig, wil het liefst de hele dag kroelen, is heel leergierig. Maar het is geen doetje, je kan m niets afdwingen want dan kom zijn sterke karakter, zijn trots naar boven.
Nu ga ik ophouden met opscheppen over mijn paard en maar even thee drinken :D

Hoppit, ik vind het ook altijd leerzaam om te kijken bij een clinic, kon er geen info over vinden of dat mogelijk was bij Arne.

Ratna Paardentrack in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers