Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:20

Jij ook succes met je training Veldbloem, laat ons maar weten hoe het gaat!
Wat leuk Maartje, veel plezier!

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl


Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:15

Blij om te lezen dat verschillende mensen lekker bezig zijn met trainen! Ik ook!
Alleen het apporteren vind ik lastig aan te leren, mijn pony is nu zo ver dat hij een stapje naar het touw dat hij apporteert toe kan lopen en daarna het pakt en omhoog brengt naar mijn hand. Nu wilde ik hem een pas meer laten lopen maar dat en ook iets van richting veranderen lukt nog niet. Maar even wachten tot ik er rust voor heb en dan weer heel gedisciplineerd aan één klein stapje tegelijkertijd werken. :) Gisteren hadden we een hele leuke trainingssessie waarbij hij links in het compliment begon te zakken terwijl hij tot nu toe vooral rechts kent en een paar rondjes de half afgebouwde agility baan doorgerend :D

@Veldbloem: Uit je verhaal maak ik op dat je paard één of meerdere stappen moest zetten om met zijn neus bij de target te komen. Aangezien hij het targetten nog niet begrijpt, kun je het beste beginnen met de target 5 centimeter voor zijn neus te houden. Hij hoeft dan maar één actie te doen, namelijk nieuwsgierig aan de target snuffelen. Daar klik je dan voor en dan zal het duidelijker zijn voor hem dat het niet om het lopen, maar om het aanraken gaat. Pas wanneer hij dit meerdere keren vlot herhaalt, maak je het wat moeilijker door de target bijvoorbeeld 10 centimeter van zijn neus te houden.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:46

Leuke vraag!
Ik clicker bij alles wat ik doe met mijn pony, dat is nu meestal 2-3 wandelingen en 2-3 sessies in de bak (combinatie van horse agility, vrijheidsdressuur en dressuur aan de hand).

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:53

Ja, onder andere. Mijn pony schrikt niet zo snel van iets, maar toevallig wandelden we woensdag langs een weitje waar kalkoenen lopen. Daar heb ik beloond voor het rustig blijven terwijl de kalkoen dingen deed. En soms laat ik hem iets wat hij spannend vind aanraken.
Maar met hem ben ik vooral bezig om te proberen met mij wandelen leuker te maken dan grazen of trekken naar het gras. Omdat ik het een uitdaging vind om te proberen daarbij zo min mogelijk druk te gebruiken. Dus bijvoorbeeld op het moment dat hij de berm inloopt en niet naar beneden duikt. Soms gebruik ik het gras juist als beloning en ook stoppen met grazen is een leuke oefening.

Meestal hou ik hem inderdaad met één hand vast, maar je kunt natuurlijk ook een tongklik gaan gebruiken als bridge. :) Hoef je alleen af en toe een beloning aan te reiken. Juist om paarden die gespannen zijn te helpen te ontspannen en te leren dat aandacht op mij houden belonend is vind ik het clickeren erg fijn.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:58

Ik vind het lastig hier veel over te zeggen zonder het zien van een filmpje, omdat er bij clickeren zo veel dingen kunnen zijn waar het aan zou kunnen liggen. Bijvoorbeeld het soort beloning, de timing, de rate of reinforcement, hoe goed het gedrag op commando staat.

Maar mijn eerste gedachte is dat het achteruitlopen per ongeluk een ketting is geworden. Dus dat het paard denkt dat de oefening is achteruit lopen, op een gegeven moment weer stil gaan staan en dan volgt klik en beloning. Terwijl je natuurlijk wilt dat hij meteen stil staat.
Dus probeer de situatie zo te maken dat hij er niet meer aan denkt om achteruit te gaan en dan flink te belonen. Dus bijvoorbeeld een target voor hem houden of zo snel klikken en belonen dat hij er nog niet eens aan heeft kunnen denken om achterwaarts te gaan. Zo kan hij niet per ongeluk het 'verkeerde' antwoord geven. Gaat hij toch achterwaarts, dan zou ik 'de oefening' afbreken, dus hem aanwijzingen geven om vooruit te lopen en daar niet voor belonen maar weer opnieuw beginnen. Dus bijvoorbeeld weer opnieuw de bak binnenlopen of weer opnieuw naar het opstapblok gaan.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:06

Natuurlijk kan het komen omdat hij jong is of om een andere factor. Alleen wat ik noem zou een andere trainingsoptie kunnen zijn. Ik bedoel niet dat je niet beloond hebt voor het stilstaan, in tegendeel. Dat de oefening misschien voor hem niet alleen stilstaan is geworden, maar achteruitlopen+stilstaan=klik en beloning. Als het achteruitlopen vaak vooraf is gegaan aan het stilstaan en belonen, kan hij die link gelegd hebben.
Omdat trainingsproblemen bijna altijd komen doordat de oefening niet duidelijk genoeg is voor het paard of het niet voldoende gemotiveerd is, denk ik als eerste aan een verandering in de trainingsaanpak om het probleem op te lossen. Mooi dat hij het op de Parelli manier nu beter doet! Alleen denk ik zeker dat je er met negeren, positief bekrachtigen en eventueel negatief straffen er ook had kunnen komen, zonder negatieve bekrachtiging. Niet bedoeld als kritiek, maar alleen om aan te geven dat er meer opties zijn.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:38

Mooi hoor!
Waarschijnlijk komt dat dominante gedrag dan inderdaad voort uit zijn eerdere ervaringen over wat wel of niet wat oplevert.

Mijn pony's vertrouwen in de dierenarts werd vandaag flink op de proef gesteld. Ik had de dierenarts namelijk gevraagd een bloedonderzoek te doen om te controleren of hij helemaal gezond is. Helaas kon ze door zijn dikke vacht de ader niet goed te pakken krijgen en toen ze hem wel had deed hij net een klein stapje opzij. Dus toen mocht hij ook nog even een klein stukje geschoren worden.
Na twee keer prikken zag ik dat hij wat meer gespannen werd, maar mede dankzij clickertraining heeft hij alles rustig over zich heen laten komen. Top pony!

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:39

Als ik mijn clicker niet bij me heb gebruik ik ook een tongklik of mijn gesproken bridge.
Vervelend dat jullie paarden een minder goede dierenartservaring opgedaan hebben! Met het clickeren gaat er vast veel verbetering komen, succes! In september was ik bij het seminar met Shawna Karrasch waar een hele mooie demo was over dierenartstraining. Het mooiste was toen het paard zijn voet op een standaard moest zetten. De linkervoet ging goed, toen gingen ze de rechtervoet trainen. Het paard dacht 'o, bedoel je dit!' en zette zelf zijn rechterhoef al keurig op de standaard neer! Dat is de kracht van clickertraining. :j

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:14

Ja precies, als je je realiseert dat de methode van Nalanta grotendeels op negatieve bekrachtiging is gebaseerd, kun je bepalen hoe je dezelfde trainingsstap met positieve bekrachtiging en de clicker voor elkaar gaat krijgen. Veel plezier!

Ik had gisteren de uitslag van de horse agility competitie van oktober in mijn mailbox. Eigenlijk gaat het erg goed, alleen wat punten aftrek door slordigheidsfoutjes :o Onze lastigste oefening is het in de hoepel stappen, daarbij is het me nog niet gelukt mijn pony te leren dat het echt meer oplevert om je voeten niet op de hoepel te zetten :D

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:09

Ja bijvoorbeeld Veldbloem, of op een been tikken tot het paard het optilt.
Leuk dat het zo goed gaat met clickeren!

En of je een methode positief of niet positief vind heeft inderdaad weinig te maken met of die methode positieve of negatieve bekrachtiging gebruikt om het paard iets aan te leren maar alles met wetenschappelijke termen inderdaad. Beide methoden hebben hun voor- en nadelen, hoewel ik vind dat positieve bekrachtiging meer voordelen heeft anders zat ik niet in dit topic :D

Mooi dat je je geïnspireerd voelt Sandra! :)

Mijn pony heeft helaas PPID en een selenium tekort ben ik sinds twee weken achter gekomen. Hij is de afgelopen week een beetje lusteloos geweest, maar gelukkig had hij wel lol in het trainen. Misschien dat dat hij zich dan ook wat beter voelt, net als dat zieke mensen er even niet eraan denken dat ze ziek zijn als ze een leuke activiteit doen. Gisteren hebben we even een nieuwe horse agility oefening gedaan, zijn linkervoet op een kleine cirkel zetten. Hij had de puzzel snel door :)

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:12

Ik gebruik bij mijn eigen pony vaak biks, maar probeer nu iets zonder granen te vinden omdat hij PPID heeft. Dus nu denk ik aan luzerne of grasbrok. Verder krijgt hij vaak appel, wortel en gras als beloning. Ook ben ik nu aan het experimenteren met andere groenten, courgette en ijsbergsla vind hij oké, dus gebruik ik als beloning met lage beloningswaarde. Als ik met andere paarden train, gebruik ik vaak een deel van het krachtvoer dat ze toch al krijgen.

JoycexEnya, leuke vraag en goed dat je je realiseert dat je hierbij de clicker zou kunnen gebruiken! Ze kent de clicker dus al van grondwerk, dan zou ik eerst gaan kijken of ze als je opstijgt ook nog klik=beloning snapt en de beloning van je kan aanpakken (hals naar je toe buigen). Maak een plan: waar wil je wél voor klikken en hoe ga je daar komen? Maar als ze over haar tempo heengaat, kan dat ook goed op een balansprobleem duiden, dus zorg er in elk geval voor dat je oefeningen doet die haar dressuurmatig sterker maken. Als ze dan meer balans heeft, zou ze vanzelf al minder snel hoeven te gaan. Dus ik zou je/een instructrice mee laten kijken om uit te vinden of dit een balansprobleem is en misschien krijg je dan al oefeningen aangedragen om dit op te gaan lossen.

Kom je er toch op uit dat je het draftempo als oefening zelf wilt trainen, dan zou ik er voor zorgen dat je klikt voordat ze 'de fout' in gaat. Dus als je aandraaft meteen klikken voor het tempo te hoog wordt en dan het aantal passen uitbouwen.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:39

Interessant Veldbloem, het zou namelijk kunnen dat je merrie het likken nu blijft doen omdat ze denkt dat het erbij hoort. Wat maakt precies dat voor haar het likken leuk is? Probeer de situatie eens zo op te zetten dat het voor haar het meest logische is om naar de bal te gaan in plaats van aan je arm te likken. Bijvoorbeeld voor haar staan en de bal met gestrekte arm aanraken, zodat ze als eerste de bal tegenkomt en niet je arm. Vlot klikken als ze bij de bal is en voeren voor ze kan beginnen met likken aan je arm. Je zou ook eens een filmpje kunnen posten in het topic zodat we kunnen zien wat er precies gebeurd. :)

Doe je ook andere clickeroefeningen met haar? Hoe gaan die?

En leuk dat de ruin ook nieuwsgierig is naar de bal! Het is onbekend in hoeverre paarden nu kunnen imitatie leren, het zou ook kunnen dat hij door jullie bezigheden ook nieuwsgierig is geworden. Ik ben altijd wel benieuwd hoe het nu echt zou zitten :D

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:23

Daar ben ik ook benieuwd naar HippoLogic!
Leuk Quir, lekker verder gaan, hoe langer je aan het clickeren bent, hoe leuker het wordt!

Oja, voor degenen die het nog niet tegen zijn gekomen, op 27 januari organiseer ik een conferentie over clickertraining! Het beloofd een gezellige en leerzame dag te worden waarvoor ik een afwisselend programma samengesteld heb. Het zou leuk zijn er ook mensen van dit topic te ontmoeten!
Dit is het Facebookevenement: https://www.facebook.com/events/2003251323249232/

Afbeelding

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:44

Dankjewel Sandra, wat dat betreft jammer dat jij in Canada zit!
Creatieve manier, het is zo leuk dat er meerdere manieren zijn om naar steigeren toe te werken ook al heb je geen paard dat het erg uit zichzelf doet.

Mijn pony staat nu bijna anderhalve maand op Prascend en een selenium supplement en ik merk dat hij weer wat enthousiaster wordt en ook weer wat wil draven. Hiervoor wilde hij wel draven als ik dat vroeg, maar in de paddock niet van harte. Omdat ik nu elke dag medicijnen moet geven, heb ik een beetje een vast ritueel en oefenen we nu ook daarvoor even core stabilizer oefeningen. Dat moet ik binnenkort een keer filmen om te zien hoe het er nu precies uitziet :)

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:02

Ik heb gisteren zelfs een clicker bij de Action gekocht. Was nog geen twee euro, je krijgt er wel een hondenfluitje bij. De clicker lijkt goed, met een redelijk harde klik.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl


Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:55

Wat leuk om te lezen [***]! Ik kan me inderdaad nog herinneren dat je een aantal jaar geleden schreef over die problemen. Echt goed dat je er zo mee aan de slag bent gegaan en het zo veel verbeterd is! Ik zie je naam wel eens langs komen op de CT website (ben zelf niet echt actief daar).

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:44

Ik ga met xZiva_ mee Maartje_M, maar wat ook heel goed helpt en het makkelijker voor je paard maakt, is om te voorkomen dat je paard kan gaan happen. Zie het als een weegschaal met twee kanten, je paard heeft tot nu toe in haar leven geleerd dat happen naar lekkers lekkers oplevert. De weegschaal buigt naar die kant door. Door te klikken en belonen voor beleefd zijn (hoofd vooruit naast je of van je wegkijken) leg je haar uit dat dat vanaf nu ook iets oplevert en leg je gewicht aan de andere kant van de weegschaal. Maar het duurt wel even voordat je daar bent en je paard zelf steeds de keuze daarvoor zal maken. Daarom is het aan te raden te beginnen met een hek tussen jou en je paard (protected contact). Zo kun je meteen gaan belonen voor neus van je weghouden omdat je paard simpelweg de mogelijkheid niet heeft aan je jas te zitten. Gaat dat goed, dan kun je steeds iets dichterbij bewegen en de stap naar rustig naast je paard kunnen staan is dan al een stuk kleiner.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:27

Wat vervelend dat je daar tegenaan loopt [***]!
Ja jezelf filmen is zeker een slim idee, je mag mij altijd iets privé sturen.
Welke lichaamstaal zie je bij hem op zulke momenten?
Je zegt dat alles er veel harder heeft ingehakt dan je dacht, op wat voor gebeurtenissen doel je dan?
Heb je beleefdheid met hem getraind? Wat voor beloningen gebruik je tijdens je training?

Bij het trainen van een hengst die vrij alert was en de neiging had het voer te snel uit mijn hand te happen, ben ik toen twee trainingssessies overgestapt naar het voer in een emmer doen in plaats van uit mijn hand laten eten. Daarnaast ben ik gestopt met stukjes wortel geven, maar ben kleine handjes biks gaan geven zodat hij steeds makkelijk iets te pakken had. Dat heeft toen onze problemen vrij snel opgelost.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:02

Ja ik volg! Erg leuk dat je een topic hebt gemaakt!
Verloopt jullie grastraining op dit moment ook een stuk makkelijker met al die dorre sprietjes? :+

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:20

Wat mooi freetorun, ik ben je topic gaan volgen!
Ik snap denk ik niet helemaal hoe je vraag bedoelt is. Je kunt de andere posities altijd nog op cue gaan zetten. Dat kan ook een lichaamstaal/touwcue zijn, zolang het maar een duidelijk verschil is met hoe hij in zijn naast positie naast je moet lopen. Mijn pony mag zelf kiezen waar hij loopt, zolang hij maar stopt aan het einde van het touw. Met handtarget vraag ik hem naast mij op de momenten dat dat nodig is. Met de andere paarden waar ik mee train, ga ik niet wandelen, maar bij het grondwerk train ik eigenlijk alleen het naast me lopen. Doen we een nieuw obstakel, dan draai ik soms om en ga voor ze uit lopen. Dat is bijvoorbeeld al een duidelijke cue dat je een andere positie aan wilt nemen. Je kunt dan voor de kleinste reactie in de goede richting belonen en zo de nieuwe positie shapen. Targetten kan natuurlijk wel meer duidelijkheid geven.

Met mijn pony Swa ben ik op dit moment bezig met het in vrijheid bijvijlen van de voetjes. Ik moet ze namelijk elke week bijvijlen. Ik vind het nog wel een uitdaging hoe ik het aanpak als de bekapper er ook daadwerkelijk is. Want als hij dan denkt dat we aan het trainen zijn, is het nog wat verwarrend voor hem als er dan een tijdje niks gebeurd. Uiteindelijk denkt hij dan helemaal niet meer dat hij beloningen kan verdienen. Op zich kan hij het bekappen behoorlijk goed, zeker wanneer ik hem vast heb. En dan denk ik wel aan het gezegde van Inge om geen dingen te gaan trainen die je pony al kan. Hoewel hij zonder touwtje met een lage rate of reinforcement nu nog wel op een gegeven moment weg zou lopen. Dus ik zal de duur waarschijnlijk een stuk rustiger op moeten bouwen.

In januari organiseer ik trouwens een leuk evenement over clickertraining en revalidatie. Als gastsprekers komen Yvonne en Ruth van PFERGO, zij hebben in Duitsland een academie voor ergotherapie opgericht. Dit lijkt me een hele leuke aanvulling op de al bestaande vormen van grondwerk, omdat het meer uitgaat van de zintuiglijke waarneming van je paard versterken. Er zullen ook een paar andere presentaties zijn van clickertrainers en nog meer vormen om inspiratie op te doen!

Afbeelding

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:11

Dankjewel!
Mijn pony heeft ook af en toe de neiging naar het gras te duiken. Ik probeer het touw altijd zo te houden dat het strak staat zonder dat er druk op staat. In principe luistert hij daar goed naar (is natuurlijk wel een overblijfsel van toen ik meer R- gebruikte). Wanneer hij heel netjes over gras loopt, beloon ik hem daarvoor en als hij het moeilijker heeft, gaat de RoR ook wat omhoog of vraag ik oefeningen aan hem.

Ja, duur is zeker een belangrijk component van de oefening. Ook het bekappen is iets wat hij nooit met de clicker heeft aangeleerd gekregen, maar wat hij uit zichzelf wel netjes doet wanneer hij gewoon met halster en touwtje staat. Nu heb ik in elk geval een aanleiding om het te oefenen want dat stond eigenlijk al langer op het verlanglijstje ;) Ik zal de volgende keer kijken of ik een filmpje kan maken. Swa kent het voetjes geven op commando heel goed en hij kende ook al zijn been naar voren uitslaan en op iets neerzetten. Dus nu vertalen naar neerzetten op de hoefstandaard (die kon ik de vorige keer niet vinden dus toen heb ik hem zijn voet in mijn hand laten plaatsen). Vervolgens wil ik klikken en belonen voor 1-3 seconden zijn voet erop laten staan en dan belonen voor het vijlen en daarvan de duur opbouwen.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 01:01

Leuk dat je het vraagt freetorun, ik had een week vakantie dus even pauze. Gisteren weer geoefend en bijgevijld, maar toen was het al te donker voor filmen. Hij kan nu redelijk zelfstandig zijn voorhoeven op de standaard plaatsen waarna ik een stukje vijl. De achterhoeven pak ik altijd zelf, maar ik laat hem eerst het gewicht van de betreffende voet afnemen zodat hij daarmee aan kan geven dat hij klaar is om weer verder te gaan.

Ik merk met verschillende paarden dat ze best kunnen stilstaan, maar ondertussen heel druk aan het bedenken zijn wanneer die klik nou komt. Ik probeer dan echt te belonen voor de momenten dat er even geen beweging is en dat uitbouwen naar een paard dat rustig SSFF staat. Bij het Horseboostcamp heeft Suzy Deurinck verschillende mensen geholpen met ontspanning en de kriebelplekjes van je paard vinden en dat heeft me wel geïnspireerd om kriebelen toch wat te gaan integreren tijdens trainingssessies. Daar buiten vind Swa het heerlijk, maar tijdens het trainen raakt hij denk ik snel gefrustreerd omdat hij verder wil. Erg leuk om te lezen dat jullie paarden het langzaam toestaan om hun kriebelplekjes te verkennen.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:20

Ik heb eindelijk een hoevenfilmpje geüpload!


Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:15

Ik gebruik ook tongklik en clicker door elkaar en de meeste paarden lijken het zo op te pikken.
Bij mijn shet gebruik ik hooibrok en soms een beetje muesli, wortel of appel. Je zou kunnen proberen om de beloningen in een klein emmertje te geven, zodat je paard niet van de grond af hoeft te eten. Er zijn ook verschillende gezonde groenten die paarden mogen en die geschikt zijn als beloning, bijvoorbeeld courgette, sla en bietjes.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:57

Mijn pony vond courgette, bleekselderij en sla niet heel aantrekkelijk (en wilde het helemaal niet meer hebben toen ik het een keer met zijn supplement had gemixt, heel slim :+ ). Ik wil(de) het dan inzetten als een laagwaardige beloning om bijv. met hooibrok te mixen. De hooibrok die ik nu heb is http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... es-equifyt en wordt tot nu toe door bijna alle paarden lekker gevonden. Er schijnen wel andere hooibrok soorten te zijn waar ze nog langer op kauwen, als je dat belangrijk vind.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers