Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:30

Over bijbenen gesproken: ik moet echt aan het werk met mijn eigen conditie om mijn IJslander in draf snelwandelend bij te kunnen houden.
Iemand nog tips? :+ Denk dat ik maar 3x per week een ronde ga snelwandelen met onze jonge hond apart...

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:32

@Eline

Jammer! Ik heb altijd gezegd dat ik Z dressuur wil worden met mijn pony. Eerst wilde ik dat voor de kar, maar ik men niet vaak genoeg om daarvoor te trainen. Lange teugelen is veel laagdrempeliger en vergt niet zoveel 'gedoe' met de kar. Jammer dat er geen aparte wedstrijden voor zijn want dan had ik zeker mee gedaan.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:36

Er zijn wel wedstrijden, inclusief nederlands kampioenschappen, maar die zijn vanuit het shetlandpony stamboek. Vereiste is dus wel dat je een shetlander hebt :Y)

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:40

Haha ja daarmee valt dus al een heel groot deel van lange teugelend Nederland af.

Mijn ponys is 50% shetlander en zijn paspoort is geloof ik via het shetlander stamboek aangevraagd, maar hij is 1m15 en op de website staat dat een shetlander niet groter mag zijn dan 1m07.
Ik vrees dus dat mijn pony niet als shetlander door kan gaan.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:59

Unleash schreef:
Haha ja daarmee valt dus al een heel groot deel van lange teugelend Nederland af.

Mijn ponys is 50% shetlander en zijn paspoort is geloof ik via het shetlander stamboek aangevraagd, maar hij is 1m15 en op de website staat dat een shetlander niet groter mag zijn dan 1m07.
Ik vrees dus dat mijn pony niet als shetlander door kan gaan.


Inlaten meten in het sport register? Dat mag tot 112cm.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:00

Haha tja als een stamboek iets opzet is het vrij logisch dat je een pony behorende bij het stamboek moet hebben.

Er zijn een aantal jaar geleden wel wedstrijden voor grotere ponys/paarden geweest maar ik geloof dat daar te weinig animo voor was. Was niet vanuit een bepaald stamboek georganiseerd volgens mij.

Is je pony officieel op 1.15m gemeten? Je hebt het sportregister van het shetlandpony stamboek. De max stokmaat is 1.12 m bij dit register en ouders mogen onbekend of deels ander ras zijn zolang de pony maar shetlandpony kenmerken heeft en geen appaloosa is. Je mag dan meedoen aan de wedstrijden niet aan keuringen uiteraard. Maar als die van jou echt 1.15m is ie net te groot.

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:00

Eliine schreef:
Er zijn wel wedstrijden, inclusief nederlands kampioenschappen, maar die zijn vanuit het shetlandpony stamboek. Vereiste is dus wel dat je een shetlander hebt :Y)

Hoe kan ik vinden waar en wanneer die zijn?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:18

De precieze data kan ik je niet geven. Je hebt 2x een indoor in maart/april en oktober in Maren Kessel. En eind juni een outdoor waar het NK tegenwoordig ook aan gekoppeld zit in Heteren.

Op de website van het nsps worden de data doorgaans bekend gemaakt en anders kun je eens een mailtje sturen wellicht.

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:28

Toch jammer dat er geen wedstrijden zijn die toegankelijk zijn voor alle rassen. Hopelijk komt dat ooit eens. Mooiste zou zijn dat er enkele wedstrijden per jaar door de knhs worden georganiseerd gelijktijdig met bv reguliere concoursen. Dan kun je het je nog eens veroorloven dat er kleine rubrieken zijn omdat de kosten van organiseren van die categorie niet zo hoog zijn. Terrein met dressuurringen staan er dan toch al bijvoorbeed. Als je dan ook nog eens impulsrubrieken toevoegd maak je het voor iedereen toegankelijk.

Blijkbaar is deze tak van sport toch nog niet zo populair dat het op die manier opgepikt wordt. Misschien over enkele jaren, wie weet.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 07:34

Het zou natuurlijk kunnen dat de groep mensen die dit beoefent niet direct wedstrijdruiters zijn? Of het naast het rijden doen? Ook betwijfel ik hoe groot de groep daadwerkelijke fanatieke lange teugelaars is. Nogmaals er zijn wedstrijden geweest voor alle rassen maar dit sloeg blijkbaar niet voldoende aan.

Als je dit officieel via de knhs wilt doen moet er natuurlijk meer gebeuren dan wat rubrieken uitschrijven. Regelgeving, overeenstemming in proeven en niveau (en welke lt stroming krijgt dan de overhand?) , opgeleide jurys die dit kunnen jureren. Niet onmogelijk maar wel begrijpelijk dat dit nog niet gebeurt als er onderling al niet voldoende animo is.

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 08:43

Ik snap natuurlijk dat er ook werk aan vooraf gaat voordat er officieel gestart kan worden. Er zullen ook juryleden opgeleid moeten worden bijvoorbeeld.

Jammer dat die lange teugeldagen niet aansloegen. Ik zou er heengegaan zijn in ieder geval. Hopelijk komt zoiets in de toekomst weer.

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:04

Welke hulp geven jullie trouwens voor het wijken en schouderbinnenwaarts?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:46

Hulpen vanuit werken aan de dubbele lange lijnen (dus met longeersingel):
Voor wijken:
- binnenstelling d.m.v. eerste teugelhulp (simpel gezegd: druk op bit)
- tegelijk:
eerste teugelhulp buitenhand (hand sluiten) én
opschuiven naar de kant waar je heen wilt, daarbij gebruik je een tweede teugelhulp op zowel binnen- als buitenhand (buitenlijn gaat van het paard af en geeft zo ruimte om naar toe te bewegen, binnenlijn tegen het paard aan en vraagt zo de achterhand mee opzij).

Schouderbinnenwaarts:
- volte 10 meter (stelling vragen binnenhand, ruimte geven buitenhand, zelf iets schuin aan de buitenkant lopen zodat je met je binnenlijn het binnenachterbeen onderdoor vraagt), dan:
- bij aankomst op de hoefslag nét op het moment dat paard weer de volte op wil: buitenhand sluiten

Het paard moet kunnen wijken voordat ik doorga naar sb (sb is voor mij: stelling + buiging + opzij voor de binnenlijn); als paard sb begrijpt, kun je de volte 10 meter weglaten, of alleen inzetten als paard net niet lekker doorkomt.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:01

Ik geef dezelfde hulpen als ohz. Dus bij sb zet ik met de buitenteugel de voorhand naar binnen, binnenteugel ondersteunt alleen de stelling. En met mijn zweepje geef ik de beenhulp: die vraagt om lengtebuiging en ondertreden van het binnenachterbeen.

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:37

Unleash schreef:
Ik snap natuurlijk dat er ook werk aan vooraf gaat voordat er officieel gestart kan worden. Er zullen ook juryleden opgeleid moeten worden bijvoorbeeld.

Jammer dat die lange teugeldagen niet aansloegen. Ik zou er heengegaan zijn in ieder geval. Hopelijk komt zoiets in de toekomst weer.


Op zich sloegen die dagen wel aan, maar degene die ze mede organiseerde had het even druk met andere zaken. Ik heb begrepen dat er wel weer een dag gaat komen, hopelijk dit jaar nog. Er zijn ondertussen veel meer mensen aan het lange teugelen als tijdens de laatste editie dus aan animo vast geen gebrek ;-)

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:04

Over shetlanderstamboek gesproken:
Ik heb een minipaardje van 90cm, maar ze heeft een paspoort vsn het NSPS. Echter staan haar ouders er niet in....

Zou ik dan wel evt mee kunnen doen aan die langeteugelwedstrijden die georganiseerd worden door de NSPS?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 07:37

Oh dat is wel leuk nieuws Eva! Wel gek mij is toen verteld dat het niet liep met het wedstrijdgedeelte. Nou ja hopelijk wordt het weer opgestart dan :)

@sunshinedaan: je zou even bij de voorwaarden van het sportregister kunnen kijken op de website van het nsps.

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:45

Kan best dat het toen niet liep hoor en misschien moet het ook in een nieuw jasje ofzo.

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:58

Ben benieuwd! Ik wil wel helpen met organiseren als het zo ver is.

Evenaar schreef:
Unleash schreef:
Ik snap natuurlijk dat er ook werk aan vooraf gaat voordat er officieel gestart kan worden. Er zullen ook juryleden opgeleid moeten worden bijvoorbeeld.

Jammer dat die lange teugeldagen niet aansloegen. Ik zou er heengegaan zijn in ieder geval. Hopelijk komt zoiets in de toekomst weer.


Op zich sloegen die dagen wel aan, maar degene die ze mede organiseerde had het even druk met andere zaken. Ik heb begrepen dat er wel weer een dag gaat komen, hopelijk dit jaar nog. Er zijn ondertussen veel meer mensen aan het lange teugelen als tijdens de laatste editie dus aan animo vast geen gebrek ;-)

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:52

Gisteren heb ik, na een stop van dik een half jaar, weer eens het singeltje omgedaan en ben ik gaan lange lijnen/teugelen. Ik loop er bewust achter, omdat ik gelijke druk om beide teugels op deze manier makkelijker vind. Zodra de basis wat beter is stap ik langzamerhand misschien weer over naar zonder singel. Singeltje gebruik ik ook omdat ik dan gemakkelijk kan wisselen tussen dubbele longe en lange lijnen/teugelen.

Hierbij het filmpje! https://youtu.be/O_9n6VyYST8 :)

Verbeterpunten:
- meer impuls
- meer op de achterhand treden
- meer 'bij elkaar rijden', nu is het een nogal slungelig geheel
- draf tempo lager maken, maar wel met meer impuls en gedragenheid
- meer stelling
- stillere hoofdhouding
- voorkomen dat hij achter de loodlijn komt

Genoeg om te oefenen dus! Heb er weer wat meer zin in de laatste tijd, dus hopelijk gaan we ook wat vooruitgang maken. Als jullie tips hebben dan geef ze gerust! Ik weet waar mijn verbeterpunten liggen, alleen om het op te lossen is soms nog wel eens lastig.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:57

Na die waslijst aan verbeterpunten was ik extra benieuwd naar het filmpje, maar dat ziet er toch hartstikke gaaf uit! :D In draf zou ik er misschien nog even voor kiezen het tempo iets hoger te laten en dan te proberen een zijgang mee te pakken. Dan komt ie vanzelf meer op de achterhand. Complimenten hoor, leuke pony!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:17

Ziet er inderdaad niet verkeerd uit hoor!

Ik zou persoonlijk het tempo wat opschroeven en vanuit daar de impuls gaan zoeken. Lekker tempowisselingen rijden zeker nu je het toch afwisselt met dubbele longe. Verzameling komt vanuit het voorwaarts denken zowel bij paard als ruiter.

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:24

Bedankt voor de tips! :)

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:44

Leuk dier unleash! Dit is trouwens DLL, dat is weet net iets anders qua positie en hulpen ;). Ik zou wat schijnovergangen en achterwaarts meenemen om haar het bekken iets te laten kantelen en de impuls te vergroten. En wat vierkantjes voor het binnenachterbeen en cirkels vanuit de centrum positie.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:25

O ja, met DDL worden zijgangen wellicht wat lastig. 8)7