Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 17:24

Wat heb jij het afgelopen jaar met je paard bereikt en wat zijn je doelen voor volgend jaar? Dat vraag ik altijd aan paardenmensen.
Het is zo gaaf om elk jaar terug te kijken en te zien hoeveel je als team samen gegroeid bent! Dat maakt ook de planning voor volgend jaar zoveel gemakkelijker.
Want... als je een doel hebt (een bestemming) weet je waar je heen wilt (op de kaart ).
Dan kun je gemakkelijk een plan maken (de route plannen ️) en weet je waar je heen moet. En wat nog belangrijker is je weet wanneer je bent aangekomen. ✅Daarna kun je jezelf op de schouder kloppen en zeggen: goed gedaan! :)F Nog een keer? Wat is ons volgende doel?

Hebben jullie clicker doelen gemaakt en zo ja hoe is dat gegaan? Heb je ze bereikt? Ik heb net een samenvatting van onze behaalde doelen in 2017 gemaakt (er komt een blog over) zodat ik kan zien waar ik in 2018 aan wil werken met Kyra.

Ik heb al 2 dingen die ik wil doen: een fotoalbum maken met behaalde doelen! Dat heb ik de 1e twee jaar gedaan en is zo leuk! En 2018 wordt ons buitenrij jaar want ik heb Kyra verhuisd naar een stal met uitrijmogelijkheden!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 07:28

Veldbloem schreef:
Dit jaar in september ben ik begonnen met clickeren, dus ik ben nog niet echt lang bezig! Het is leuk maar gaat niet snel. "Mijn" merrie (voormalig bijrijdpaard) vindt de snoepjes/brokjes prima, maar is niet te beroerd om eerst mn hele arm af te likken voor ze gaat nadenken over wat er misschien moet gebeuren. Vandaag heb ik met een JollyBall geoefend, en steeds geclickt voor er naar kijken, er aan ruiken, etc. Maar steeds keert ze weer terug naar mijn arm. Dat aflikken lijkt er wel bij te gaan horen...
Voor volgend jaar wel een goed idee om een plan op te stellen.
Trouwens, de ruin die er naast staat, staat de kunst af te kijken. Hij reikt al naar de bal als ik langsloop, terwijl ik met hem niet heb geoefend ;)

Verzin een manier om te voorkomen dat ze bij je arm kan komen.

Ik heb wel goede ervaringen met 'sociaal leren' en gebruik het ook zoveel mogelijk. Scheelt tijd. Paarden leven in een groep dus in de kudde trainen is heel handig. Er is ook wel onderzoek naar gedaan.

Ik maak altijd gericht plannen en geef ook cursussen daarin. Ik heb voor januari een 8 weekse cursus op de agenda staan ('Design a Foolproof Personal Training Plan in 60 days or less') en een jaar programma clicker training. Alles online.

Kyra is nu aan het leren steigeren (na 8 jaar clickeren met haar en 18 jaar in totaal vind ik dat wel verantwoord :+ ) wat ik ga ombuigen in levade. Pas 2 sessies en ik kan bijna een cue eraan doen. Daarna natuurlijk nog perfectioneren.
Het lange teugelen aan het halster gaat ook steeds beter: netjes verzamelde draf en een losse teugel. Zo leuk!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 02:09

Jammer dat ik niet bij de conferentie kan zijn! Lijkt me erg gaaf!

Hoe ik het steigeren/levade aanleer:
1) ik maak een shaping plan
2) ik ga oefenen
3) ik noteer wat goed gaat en wat mijn verbeterpunten zijn in mijn logboek
4)pas mijn shaping plan aan
dan stap 2,3,4 enzovoort

Een shaping plan beschrijft het eindgedrag en alle stappen hoe daar te komen. Dus vanaf het kleinste stapje, wat de criteria zijn, wanneer ik mijn criterium verhoog, welke beloning ik gebruik. Zelf bedenk ik ook vast van te voren wat de eventuele struikelpunten kunnen zijn en hoe ik ze op kan lossen (dus een plan B en soms een plan C)

In de training zorg ik ervoor dat alles om te slagen optimaal is wanneer ik een nieuw gedrag vraag en hou ik rekening met de omgeving waarin ik het gedrag vraag. Ik vraag bv niet om te liggen op een bevroren grond want ik weet dat dit weinig kans van slagen heeft, als er sneeuw ligt iks de kans 1000 maal hoger en vraag ik het wel.

Voor de levadeals ook bij het steigeren wil je het paard op de achterhand hebben, dus daar click je voor. Ik ben begonnen met heen en weer wiegen op voor en achterhand:
https://youtu.be/oSvvxAhCnCY

Daarna ben ik dat gaan combineren met de galop en voila: ineens was het er! *\o/*

Omdat ik overal verslag van doe en mijn denkwijze opschrijf kan ik het de volgende keer bij een ander paard zo weer reproduceren. Het geheim zit hem in het opschrijven. Het is echt een gemis dat niemand je dat leert. Ik heb het in elk geval nergens in welke les of clinic ooit maar gehoord, maar dit is echt zo'n waardevol gereedschap! Ik leer het mijn studenten in mijn #hippologicClickerChallenge in elk geval wel en ik zie de resultaten in 2 weken! Zo gaaf!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 16:16

Ik moet wel creatief zijn met een merrie: Kyra kon bijvoorbeeld ook echt niet flehmen, dat heb ik met shaping aangeleerd, terwijl mijn 1e pony (een hengst) dat gewoon deed en ik het kon "vangen". Bij Kyra hetzelfde verhaal met Spaanse pas: dat heb ik ook vanuit het 'niets' moeten boetseren, zeg maar. Het heeft mij goed geleerd om echt op de kleinste verbeteringen te letten en goed mijn marker te timen.

Het steigeren vanuit galop was zo gaaf, We zijn al een tijdje daarmee aan het experimenteren en soms lijkt het ook echt 3 sprongen op een terre-a-terre <3

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 16:28

Als je mijn blog volgt weet je dat ik een grote fan ben van het vieren van je successen, klein en groot. Nu mijn blog binnenkort de *\o/* 100.000 hits *\o/* gaat halen vind ik dat een feestje waard en jullie zijn uitgenodigd!


Als je wint mag jij je eigen prijs kiezen: een 30 minuten persoonlijke coaching over Skype twv $35 (zie http://clickertraining.ca) of krijg een deelname aan de HippoLogic Clicker Challengetwv $47. Echt iets voor mensen uit dit topic denk ik zo.

Mijn filosofie is dat de ontvanger bepaalt wat de beloning is, ook in training ;), daarom mag je kiezen.
Doe mee en win
*Click* hier

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 01:08


Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-17 18:17

Geweldig, dan heb je vast een blog in je hoofd die je wilt delen in de FB post? Of heb je dat al gedaan? ;)

Ik heb mijn jaarplan voor Kyra voor 2018 klaar. Ik weet precies wat ik in januari, februari enz. tot en met december ga trainen! Ik weet welke maand Kyra 'vakantie' krijgt (als ik in Nederland ben) en wat ik ga doen qua rijden, lange teugelen, VD, husbandry en grondwerk (alles wat niet langeteugelen/VD/husbandry is, zoals work-in-hand en HA)

Mijn thema in 2018 is "buitenrijden". Iets dat ik al op mijn doelenlijst had gezet voor ik haar kreeg (ik wilde een paard waarmee ik zowel hogeschool dressuur als buitenritten mee kon doen).

Ik heb Kyra in oktober verhuist naar een stal aan de dijk met toegang tot strand (het is wel even rijden, maar ik heb geen trailer nodig).

Ik ben nu met haar aan he buiten wandelen als voorbereiding. We hebben een automatisch toegangshek wat openschuift. Dat was het eerste waar ik haar ben gaan trainen want ze was er erg bang voor. Grappig genoeg kwam er een dame voorbij met haar hondje en ze zag dat Kyra nerveus was.
Ze vertelde me dat haar paard al die jaren bang was gebleven voor dat hek (je moet op een knopje drukken om hem te openen), op een toon van 'dat is nu eenmaal zo. Als ze nag zijn, zijn ze bang'.

Toen viel bij mijn het kwartje: Ik denk dat heel veel mensen dat hebben met hun paard. Ze blijven alsmaar dezelfde dingen doen en verwachten andere resultaten in plaats van het probleem bij de wortel (angst, onbekendheid) op te lossen. Dat is wel jammer, want het is niet echt moeilijk om een paard aan iets engs te laten wennen.

Nu na 4 sessies is Kyra helemaal aan het hek gewend en is 'obstakel' 1 om 'buitenrijden' tot een success te maken overwonnen. Nouja overwonnen... ik heb het gewoon 'getraind'. Kostte me in totaal dus iets van 25 minuten. :D

Een ander ding waar ik aan wil werken is buiten vaste targets creëren. Als Kyra bang is, of als ik eraf zou vallen kan ze niet naar huis: het is immers afgesloten met een hek.

Uit ervaring weet ik dat als Kyra schrikt, ze naar een target rent omdat dat een lange positive reinforcement history heeft (=positive associatie). Met andere woorden: ze heeft een alternatief als ze schrikt: ren naar de dichtstbijzijnde target. Het kalmeert haar en ze zal daar blijven tot ze een click hoort.

Hier in Canada hebben we van overal fire hydrants langs de weg staan en die ga ik als vaste targets trainen. /3 Ze vallen goed op, die in Delta zijn wit met blauw. Ook onderweg ga ik een paar targets trainen.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 04:16

Equilis schreef:
Wauw Hippologic, ik was al trots toen ik een lijst met doelen per paard van 25 doelen had en een trainingsplan voor 1 week had opgesteld :')


Wow 25 doelen per paard?

Was dat voor 1 een week? Of hoelang had je die gepland?

Bij mij werkt plannen voor 1 week niet zo goed: ik richt me liever op een maand. Hoe doe jij dat?

In een week gebeurt er te veel: er hoeft maar 2x iets te gebeuren en ik ben van mijn plan af. Dat werkt heel demotiverend en dan heb ik er geen zin meer in. In een maand heb ik meer flexibiliteit.

Het aantal doelen is na 8 jaar veel kleiner. In het begin was Kyra 'benaderen', halsteren, aan een touw leiden, stal uit nemen, het erf op lopen, naar de wei brengen, uit de wei halen, borstelen, enz een doel.

Nu ze is ingereden zijn de doelen anders geworden: meer oefeningen die moeten worden uitgebreid en naar een hoger niveau moeten worden getild (betere 'kwaliteit' en/of langere 'duur'). Dat zijn dingen die ik op mijn jaarplan heb ingedeeld.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 01:51

Gelukkig nieuwjaar!

Het is logisch dat een jong of groen paard meer doelen heeft want er zijn meer korte termijn doelen terwijl het met een ervaren paard meer om het perfectioneren van een al bestaande oefening gaat. Beide zeer belangrijk. Hoewel nieuwe dingen leren altijd iets leuker is want het resultaat is groter of lijkt groter: van Niets naar Iets

Terwijl bij een bestaande oefening het gaat om een uitbreiding van 3 galopsprongen naar 4 of 5 en dat is wat minder spectaculair vind ik zelf. Behalve dan op de lange termijn: dan is het wel weer gaaf als je paard iets heel erg goed kan!

Ik had een goed begin van het nieuwe jaar! Yeey!
Ik ben awarded met een Top 75 Horse Training Blog -award door Feedspot.

En er staan meer clicker trainers in de lijst. Wat geweldig he!

Echt een gaaf begin van het nieuwe jaar! *\o/*

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 23:52

Als je meer ervaring krijgt en leert op de kleine verbeteringen te focussen zie je dat het eigenlijk juist heel snel gaat. Focus op wat goed gaat eerst!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 22:40

Weet je wat je leerproces enorm versneld? Het is een beetje eng in het begin, maar dat is je trainingsessies filmen! Als je dat vreselijk lijkt, maak dan de stappen kleiner (Be a "splitter" not a "lumper")

Film het en zeg tegen jezelf dat je het niet terug hoeft te kijken. Dat hoeft ook niet in het begin, de meeste mensen gaan zich gelijk anders gedragen als er een camera draait (mezelf inclusief). Misschien dat de jonge mensen hier daar geen moeite mee hebben trouwens, ik ben niet opgegroeid met telefoons met video, Skype, enz ;)
Daarna kijk je alleen een sessie terug waarover je tevreden bent en zo wen je eraan dat het niet eng is.
Het helpt ook om een ervaren persone met een positive instelling eens naar je video te laten kijken. Iemand die je goede punten benadrukt (net zoals je je paard behandeld in een clicker training sessie: kijken naar wat goed gaat als eerste en misschien aan een klein dingetje werken dat verbetert kan worden).

Iets heel anders nu :)
Een van de eerste vragen waarop mensen een antwoord willen hebben als ze clicker training ontdekken is: "Moet ik de rest van mijn leven nu mijn zakken vol paardensnoep hebben?"

Het is een legitieme vraag en mijn antwoord is "Ja" en ook "Nee". In dit artikel leg ik uit waarom ik twee antwoorden geef.

Wat is jouw antwoord als je een dergelijke vraag krijgt?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 06:07

Leuke update [***]. Ja emoties in training zijn heel erg belangrijk (ook die van de trainer!). Wat fijn om te horen dat je zo goed op weg bent!

@Effects: hoe was de conferentie? Heb je een topic erover? Wmb kan het ook hier, ik vind het heel erg topic gerelateerd! :)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 19:18

Ik merk ook verschillen in zomer en winter. Hier mede te maken met huisvesting, maar ik ben overtuigd dat hormonen een grote rol spelen en daglicht. Ik ben zelf ook veel fijner in mijn vel in de zomer dan in de winter.
Ik heb trouwens gemerkt dat magnesium bijvoeren een groot verschil maakt. Ik neem nu zelf magnesium citraat en WOW.... het werkt echt! Meer rust in mijn lichaam (minder spanning en daardoor ook meer rust in mijn hoofd). Ik geef het Kyra nu ook. :)

Ik lanceer volgende maand ein-de-lijk mijn online clickertraining cursus. Ik heb er zo lang aan gewerkt en kijk er erg naar uit. Wekelijks 2 uur live webinars en een FB groep voor mijn cursisten waarin ze huiswerk kunnen delen en vragen stellen. Allemaal in het Engels want mijn klanten zitten over de hele wereld. Het heet Key Lessons, Your Key to Success in Positive Reinforcement Horse Training.

Ik zie dat mijn deelnemers aan de HippoLogic Clicker Challenge in 2 weken enorme voortgang boeken in hun training proces en ik kan niet wachten om ze 8 weken te begeleiden. *\o/*

Ik ben Kyra nu aan het leren om haar voet op de hoefstandaard te zetten en het is zo leuk om te zien dat wanneer het niet lukt, je door even "hup" simpel een paar stappen terug te doen in je process je ineens hele grote resultaten boekt.

Het opsplitsen van het gedrag in kleine stappen (splitting of behaviour) is een valkuil waar iedereen, ja ook de professionals die ik voor mijn marktonderzoek heb geïnterviewd, regelmatig mee te maken hebben. Ik ook, maar ik heb een strategie ontwikkeld die helpt deze valkuil te omzeilen en ook hoe je het herkent en eruit komt als je toch aan het "lumpen" (de stappen te groot maakt) bent.

Ik ben zo blij dat ik zie dat meer en meer mensen R+ gaan gebruiken, iets wat ik voor ogen had toen ik zelf 19 jaar geleden begon. Ik kan zo genieten van jullie succes verhalen, dus blijf het delen! +:)+

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 03:24

Dank je [***].
NienkeV1994 schreef:
Ik ben sinds kort ook met clickertraining begonnen, dus ga dit topic volgen. Ik ben begonnen met lezen vanaf het begin, maar 63 pagina's is toch wel een hoop om bij te lezen, zeker omdat het ook veel lange verhalen zijn :+ Tot nu toe heb ik clickertraining vooral gebruikt met vrijheidsdressuur, maar wat ik hier tot nu toe heb gelezen heeft me wel geïnspireerd om het ook in andere aspecten te gaan proberen, zoals rijden en longeren en in de omgang.

@HippoLogic die online cursus, hoe werkt dat? Kan iedereen daar aan mee doen of is dat voor een selecte groep?


Iedereen kan er aan mee doen.
Ik pb je :)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 22:27

Goldie schreef:
Hallo, mag ik me ook melden?

Ik ben vorig jaar zomer begonnen met clickertraining, door omstandigheden een hele tijd niks mee gedaan maar wil er nu echt mee aan de slag.
Vorig jaar op equiday de cursus van Conrad en Wendy (clickercoach.nl) aangeschaft. Begonnen met de 7 basics, we zijn een beetje vastgelopen met het achteruit gaan. Zodra ik buiten bereik ben stopt ze (3-4 passen), dit wil ik graag uitbreiden maar dat vind ik erg lastig. Ook om mijn paard enthousiast te houden. Laatst liep ze gewoon weg om der eigen ding te gaan doen :o


Het is een kwestie van 'omdenken' als je overschakelt van R- (NH/traditioneel) naar R+ (clickertraining). Dat je paard wegloopt is niet erg. Het is eigenlijk juist goed: Alles wat je dier aangeeft is informatie voor de trainer, waardevolle informatie. Informatie die je kunt gebruiken om een win-win situatie te creëren! :D

Het is goed dat je paard aangeeft wanneer hij interesse verliest. Als je met R+ werkt zie je dat eerder want je staat er meer voor open. Als je dit zou negeren dan krijg je later toch problemen, dus waarom wachten nu het probleem nog relatief klein is. ;)

Je paard kan om verschillende redenen weglopen en het is aan de trainer uit te vogelen waarom. Is het desinteresse? Zit zijn brein vol? Is de concentratie op? Maar ook: misschien is iets anders (vriendjes in de wei, een pol gras) meer bekrachtigend op dat moment. Het is altijd een moment opname.

Een bekrachtiger kan zijn waarde verliezen, jouw 10e ijsje op dezelfde dag is ook minder lekker dan je eerste. Geldt voor paarden ook. Dus afwisseling in bekrachtigers kan een van de oplossingen zijn.

Of je paard verliest interesse omdat hij juist te weinig informatie krijgt (te weinig clicks) en hij 'geeft op'. Dan ben je aan het 'lumpen' (IN het Engels de brokken/stappen te groot aan het maken) als je het gedrag dan 'split' (opsplitst in kleinere stappen) wordt het weer interessant voor je paard.

Je paard kan het ook fysiek te moeilijk vinden, of hij 'weet' dat hij na 3 stappen een beloning krijgt en doordat je voorspelbaar bent verhoogd hij niet zijn eigen criteria zoals je zou verwachten met R+.

Afwisseling van criteria helpt vaak ook om het enthousiasme te verhogen en het vergroten van de factor 'onvoorspelbaarheid' op een click en daarmee de interesse van je paard. Als je bijvoorbeeld tot nu to hebt geclickt voor 'gewichtsverplaatsing', een stap, twee stappen, drie stappen, vier stappen enz. Gooi het eens om en verlaag je criterium als hij bv heel snel reageert op je cue en click voor 1 stap, dan voor 4, dan voor 2 dan voor 3 enz. Als hij dan met 4 stappen terug geen click hoort leert hij na te denken en uit te proberen. "Misschien 4 passen?" en dan click je en laat je het zitten voor een dag of 2 zodat hij het kan laten inzinken. Altijd stoppen op 'het beste moment' (dat is meestal wanneer je als trainer denkt: Nog 1 keertje)

Er zijn zoveel redenen waarom een paard wegloopt, maar als je de reden kunt ontdekken is het oplossen meestal eenvoudig. Aangezien ik alleen op de informatie van de trainer, en niet ook van het paard kan afgaan kan ik alleen 'algemene oorzaken en oplossingen geven' en niet specifiek.

NienkeV1994 schreef:
Ik weet niet in hoeverre je tips mag vragen voor specifieke oefeningen, maar wie weet kunnen jullie me verder helpen dus ik vraag het maar. Ik probeer mijn paard te leren te flemen op commando, maar ik krijg haar niet zo ver dat ze fleemt. Een raar geurtje heb ik geprobeerd (misschien verschillende geuren proberen?) en een snoepje boven haar lip houden. Een enkele keer trekt ze daarbij haar bovenlip op, maar dat is zeg maar 1 keer van de 20 pogingen.

Heeft iemand hier nog tips om het flemen te stimuleren?


Ik heb het met shaping aangeleerd. De kleinste lip beweging belonen. Gewoon door te wachten tot ze haar lip bewoog en dat uitgebreid. Daarna 'flehmde' ze dus met het hoofd in een normale positie wat er heel gek uitzag dus toen heb ik de nek/hoofd houding ook verder geshaped zodat ze haar hoofd omhoog ging houden. Als je maar goed genoeg het eindgedrag kan opsplitsen dan kun je echt alles aanleren. :)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 16:32

Kyra deed dat ook, maar nu heb ik een manier gevonden om dat te 1) op te lossen en 2) zelfs te voorkomen.

Want wat doe je wanneer je paard wegloopt? hoe reageren jullie?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 03:31

NienkeV1994 schreef:
Ik loop (denk ik) meestal weer naar haar toe en vraag het opnieuw, of zet haar eerst weer in het midden van de cirkel voordat ik verder ga. Als ik het idee heb dat ze er genoeg van heeft, probeer ik iets anders te vragen, bijv weer even iets als kusje of nee schudden wat ze al kent. Als ze het blijft doen maak ik haar weer vast aan een touw (dan loopt ze niet meer weg, maar is haar aandacht nog steeds regelmatig ergens anders).

Moet zeggen dat wij sowieso nog niet zover zijn dat we het echt in vrijheid kunnen. In de longeercirkel wel, omdat ze dan toch niet heel ver weg kan, maar als ik met haar in de bak werk is dat wel altijd met touw.

Zou het eigenlijk van mezelf eens moeten filmen en terug moeten kijken, want dit is wat ik denk dat ik doe, weet niet zeker hoe ik reageer.


1) maak een video en leer wat je reactie op het weglopen is
2) ga na wat een (mogelijke) oorzaak is: is het altijd hetzelfde (bv paard snapt het niet meer, vind het saai, iets anders is gewoon ineens belangrijker of leuker of is het de ene keer 'dit' en de andere keer 'dat'?

Ik heb het zelf opgelost met targeting. Kan je paard dat?

[***] schreef:
Hoe kan je jezelf aanleren om op tijd te stoppen? ^)
Ik ben me ervan bewust als ik te ver/te lang doorga (aangezien pony dat wel laat merken) maar ik zie het nooit aankomen. Denk altijd "het gaat super, nog even dit of dat" en dan ineens is pony het beu en kost het enorm veel moeite om zelfs een klein dingetje er nog uit te krijgen (wat ik dan wil doen om positief te kunnen afsluiten). Dus ik moet leren om eerder te stoppen, maar heb daar blijkbaar moeite mee ... Zijn daar nog tips of opties voor?



Goldie schreef:
@HippoLogic ontzettend bedankt voor je verhelderende inzicht, daar ben ik erg blij mee en kan ik ook zeker weer mee vooruit!
Je voorbeeld van de ijsjes vind ik wel een mooie, zo had ik het nog niet bekeken. Het afwisselen van de criteria vind ik ook een goed idee :)
Het stoppen op het beste moment, het nog 1 keer is erg typerend inderdaad :o

Als ze wegloopt vraag ik nog 1x iets en dan stoppen we. Maar dat punt moeten we eigenlijk al voor zijn, maar lastig om dat punt te herkennen.



Als dat moeilijk is kun je of met een keukenwekker/timer op je telefoon (3 minuten) werken of 20 snoepjes in je zak doen en dan na 20 clicks stoppen en een pauze inlassen. ZO leer je wanneer je nog 'beter gedrag' krijgt of dat je al op de weg richting 'minder kwaliteit' zit.

Heel belangrijk: hou een training logboek bij!

Doef schreef:
Hoi! Mag ik mij melden? Sinds kort heb ik mijn paard verhuisd naar een stal waar wij nu de vrijheid hebben om veel grondwerk te doen, ik wil dus graag gaan starten met clickertraining etc, helaas ben ik hierin nog helemaal groen (buiten longeren etc om). Grondwerk lessen staan al op de planning maar tot die tijd wil ik niet stilzitten, hebben jullie misschien wat oefeningen die ik makkelijk zelf kan doen?


In de bijna 20 jaar dat ik clicker vind ik dit de belangrijkste basis (HippoLogic's "Key Lessons, Your Key to Success in Positive Reinforcement Training"):
- veilig voer aannemen
- 'patience' (='geduld')
- targeting
- mat training
- hoofd laag
- achterwaarts
- emoties

[***] schreef:
Gebruiken jullie pauzemomenten in jullie sessies? En wat doe je dan? Is dit gewoon bij elkaar staan, aaien, paard z'n zin laten doen, laten grazen, ergens mee naartoe nemen, ... ?


Ik doe 'niets' en geef mijn paard de mogelijkheid niets te doen. Soms ga ik de bak uit of de stal en Kyra weet dat het dan 'even niets' betekent en gaat ook haar eigen zin doen. Ik wacht echt tot een paard ophoud op mij te letten voor 3-5 minuten zodat hij kan ontspannen en niets 'hoeft'

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 16:37

Maartje_M schreef:
Ze hapt niet zozeer naar het lekkers, ze hapt uit frustratie (bijvoorbeeld ook met opstappen omdat ze niet stil wil staan)
Het wegkijken belonen had ze dus binnen 3x door, maar dat lost het andere hapgedrag nog niet op


Het klinkt als een open deur maar het is zo: neem de oorzaak van de frustratie weg. Als je paard ontspant bijt ze ook niet meer. De kunst is om d oorzaak van de frustratie te vinden.

Wat ik in de praktijk zie als veelvoorkomende oorzaken:
- de trainer neemt de stappen te groot en het paard snapt het niet
- de waarde van de beloning is zo hoog (of het paard heeft zo'n honger) dat het paard alleen daarop gefocust is en niet meer kan 'nadenken' en concentreren op wat hij moet doen om het voer te krijgen (het gedrag waarvoor geclickt wordt)
- het paard snapt de volgorde niet (1) gewenst gedrag uitvoeren (2) click (3) bekrachtiger en raakt gefrustreerd
-paard snapt niet dat hij op de cue moet letten om een click te kunnen verdienen

Ik zie ook vaak deze redenen voor bijten:
- trainer timed de click verkeerd zodat het paard het (inde ogen van de trainer) 'verkeerde' gedrag vaker gaat vertonen omdat hij daarvoor beloond is
- aangeleerd gedrag: het bijten is gedrag wat het snelste tot een snoepje leidde in het verleden omdat bijt -> voer valt -> paard krijgt toegang tot voer
- pijn

Als je daarnaast ook werkt aan het aanleren van een "onverenigbaar" gedrag (incompatible behaviour) hebt je twee invalshoeken om het op te lossen.

Onverenigbaar met "bijten"zijn oa:
wegkijken -> als je paard met zijn neus uit je buurt blijft is bijten onmogelijk
mond gesloten houden -> met een gesloten mond kan je paard niet bijten
afstand houden -> als hij niet in de buurt is/kan komen (bv door te werken met protective contact/een barrière tussen hou en je paard) kan hij niet bij je komen om te bijten
Enz

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 16:51

xZiva_ schreef:
daar ben ik in de eerste les mee bezig geweest. mijn pony hapt namelijk overal op zoek naar het eten.

ik laat hem gewoon onderzoeken, en op het moment dat hij weg kijkt en bezig gaat met iets anders click ik en beloon ik hem. zo leert hij dat hij het echt niet krijgt door brutaal te zijn/te happen, maar wel als hij zijn aandacht op iets anders vestigt.

niet gelijk wegduwen oid. gewoon laten doen, dan begrijpt ze vanzelf dat ze het daarmee niet gaat krijgen. ( tenzij ze echt hard bijt natuurlijk, dan corrigeer je.)


In positief bekrachtigen "corrigeer" je niet. Corrigeren is een 'net' woord voor straf (punishment).
Straf is bedoeld om bepaald gedrag te verminderen, maar vaak is het 'ongewenste' gedrag natuurlijk gedrag dat moeilijk uit te roeien is.

De enige situatie wanneer straf effectief is om de straf zo erg te maken dat het paard het 'nooit meer in zijn hoofd haalt' dat te doen. In de praktijk is dat haast onmogelijk, het gedrag heeft namelijk een oorzaak en daar moet je met straf factor X overheen.

als het 'ongewenste' gedrag voortkomt uit zelfbehoud (bv bijten uit frustratie of pijn) moet de straf dus zo hoog zijn dat het paard 'zichzelf niet meer wil verdedigen'.

Dat is waarom je veel beter de oorzaak kan opsporen en oplossen. Paarden zijn van nature samenwerkers en 'pleasers'. Als je ze begrijpt is het meestal gemakkelijk op te lossen.

Neemt niet weg dat je je moet verdedigen als dat nodig is. ;) Als je een klap uitdeelt zal het paard op dat moment stoppen met bijten, maar hij heeft het bijten zelf niet 'afgeleerd'.
Hij heeft echter wel andere dingen geleerd: zoals sneller wegtrekken na de bijt of wachten tot jij niet oplet. Klinkt bekend? :) Vooral met hengsten is slaan nooit een oplossing want dat bijt spelletje is een van hun favorieten. Die vinden het heerlijk als je mee doet.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 02:46

Ik zeg toch ook: je mag jezelf wel verdedigen, maar je kunt niet verwachten dat het paard daarvan leert het gewenste gedrag te leren. ;)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 06:28

Ik verheug me zo op morgen! Dan begint mijn 8 weekse cursus clicker training! *\%/* Zo'n zin in!

En vandaag ben ik bezig geweest met het Rode Level van mijn HippoLogic Clicker Challenge en Kyra deed het zo goed! Ik kon haar om 4 pionnen sturen en zelf in het midden blijven staan. Ze ging zelfs in draf! Zo lief! <3

Wat hebben jullie deze week gedaan dat super leuk was?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 16:12

Wat spannend Kimmie!

Kyra gaat vandaag verhuizen! :D

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 03:32

Kyra staat nu in een paddock paradise. Zo fijn!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 15:56

Mijn cursus gaat zo goed. Het is zo leuk om bijna 20 jaar nadat ik een NH thuisstudie pakket aanschafte, waar ik lyrisch over was, nu mijn eigen stap-voor-stap zelfstudie programma met persoonlijke begeleiding aan kan bieden aan clicker trainers.

We zitten in week 3 nu. Ik had in week 1 en 2 een beetje veel informatie behandeld :o (Herkennen jullie dit? Dit is nu "lumping!" ;) ) Deelnemers hebben levenslange toegang en kunnen elke keer dat ik de cursus aanbied gewoon weer (gratis) mee doen. Daarom is het "lumpen" van de stof niet een heel groot probleem. En de volgende keer maak ik er gewoon een extra week bij.

Ik ben net terug van een lang weekend Dallas, Texas waar ik de top positive reinforcement experts van de wereld heb ontmoet op The Art and Science of Animal Training Conference:
dr Julie Vargas (de dochter van B.F. Skinner die het shaping proces ontdekt en ontwikkeld heeft!)
Alexandra Kurland (die zich focust op het in balans brengen van het paard mbv de clicker)
Bob Bailey (van de bekende "chicken clicker camps" hij deed een presentatie over het Ga-Door-signaal en de 8 oorzaken van probleem gedrag)
Barbara Heidenreich (animal consultant in dierentuinen en vogel expert. Zo leuk: hoe train je een oeran oetang in de dierentuin die urine opzuigt en naar vreemden (!) spuugt? Een olifant die zijn medicijnen uitspuugt? Een giraf zijn voeten te presenteren voor bekappen? En veel meer.)
Dr. Joe Layng (artifical intelligence and animal training: machines zijn goede dierentrainers. Veel consequenter ;) )
Dr. Jesús Rosales-Ruiz (over het verbeteren van je shaping process dmv 'bewegingscirkels')
Ken Ramirez (No Reinforcement Markers (NRMs) in wetenschap en praktijk)
Emily Larlham (over het gebruik van verschillende markers om duidelijkheid te scheppen)
Steve White (wat je moet weten over Keep Going Signals voor je ze gebruikt)

Mijn hoofd zit vol met nieuwe ideeën! Ik heb zo veel geleerd!

Het was ook erg gaaf dat ik nu andere clickertrainers IRL heb ontmoet die in mijn eigen FB groep de Happy Herd zitten.

Gisteren was ik erg blij Kyra in haar paddock paradise te zien en te zien hoe ze lekker aan het kroelen was met haar 2 nieuwe vrienden. <3 In haar vorige stal had ze haar eigen paddock (waar ze erg ongelukkig van werd: ongewenst gedrag in omgang, knagen aan het water emmer 's nachts omdat ze gestrest was enz) Nu is ze zo ontspannen en gelukkig. Haar bewegingen zijn veel soepeler nu ze 24/7 buiten staat en kan bewegen. Het maakt me erg gelukkig mijn paard gelukkig te zien. :)

Wat hebben jullie voor leuks gedaan in het weekend?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 18:02

:D Ja HippoLogic! En ik heb ook een groep: Happy Herd(want jij en je paard kunnen samen een kleine, gelukkige kudde zijn)

En kijk ook eens naar de Empowered Equines- NL & Belgium

Als je me de link stuurt van je FB page dan like ik hem en ik kan hem ook delen: hoe meer mensen over R+ praten hoe meer mensen ervan horen en hoe meer het de norm wordt (normaler)!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ingvdh en 2 bezoekers