Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:06

Ik ben begonnen bij mijn bijrijdpaard -omdat ze niet meer bereden wordt- maar met een tongklik ipv clicker. Ze kent het geluid nu en kijkt waar het brokje blijft als ik heb geklikt.
Dus nu eens proberen of ze kan leren niet aan me te knabbelen. Maar moet ik dan eerst een cue of commando geven, of meteen klik en beloon als ze weg kijkt? Hoe weet ze dat er een klik te verdienen valt? Dat vraag ik me nu af.


Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:34

Dankjewel Kimmie, ik ga het iig even proberen zo. En als er nog aanvullingen komen zijn die ook welkom!

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:17

Dankje Effects, dat klinkt ook weer heel logisch ja! En ik heb even doorgeklikt naar je website, leuk om te lezen dat je er al zo lang mee bezig bent. Academische Rijkunst heb ik ook een paar lessen in gehad, dat vond ik ook leuk om te doen. Maar nu eerst eens consequent met de clicker aan de gang, en één tegelijk is daarbij ook goed om in de gaten te houden! Ik wil het ook niet saai maken, dus misschien probeer ik na het 'niet knabbelen' ook wel een target.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:12

Oh, wat een toeval! De ruin die bij 'mijn' merrie staat vindt t halster ook een verschrikking. Hij heeft erg last van zijn oren en heeft een paar keer een behandeling van de da daarvoor gehad, waarbij hij vastgehouden werd. Dus ik begrijp dat hij wat nerveus wordt...
Maar: goed idee van jou om het uit te breiden en dan pas de beloning. Dan kan ik weer lekker verder.
Succes met je training en ik kom hier nog wel eens kijken / vragen stellen!

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:55

Al weer even geleden dat ik begon, ik gebruik nu een echte clicker en de tongklik als ik niet snel genoeg ben met de echte.
Het niet-knabbelen gaat goed, de target is moeilijk.
Ze begreep weinig van de target, liep alleen achter me aan voor de brokjes en kwam dan per ongeluk met haar mond tegen de target. Clicken lijkt dan geen effect te hebben. Dus ik laat het even rusten.
Ik ben maar begonnen met de oefening "parkeren" uit het boek vrijheidsdressuur. Die staat reuze goed uitgelegd en zo snap ik de opbouw zelf ook. Dan begrijpt mijn paard het ook sneller, merk ik! Afgesloten toen het goed ging, binnenkort weer verder.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:10

Hé Maartje en Kimmie, leuk dat jullie vooruitgang zien! En effects, jij bent al een heel stuk verder, maar het blijft leuk dus. En uitdagend... agility, klinkt goed!
Bedankt voor de tips weer, ik heb nu inderdaad eerst het targetten maar wat makkelijker gemaakt. Kleine stapjes vind ik zelf lastig, voor t paard is het dus wel veel duidelijker. Eens kijken of ze het maandag nog weet.
Hoe vaak oefenen jullie?

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:17

O, wat veel nieuws al weer!
Moonfish, jij hebt zelf dus een pony die je traint, én je helpt een jong paard van een vriendin (is dat het paard waarover je in augustus schreef dat die gekocht is? ) wel leuk dat je op die manier zo veel verschillende ervaringen hebt! Hoe gaat het nu met het puberpaard?

Ik probeer minstens 2x per week te clickeren, t is niet mijn eigen paard maar de eigenaar vindt t best. Niet-knabbelen gaat redelijk, dat moet ik dus uitbouwen naar voer weigeren, moeilijk...
En targetten doe ik nu dus met mn hand, maar is dat niet verwarrend als ik eerst heb geclickt voor niet-aan-mn-hand-zitten? Ik hou mn hand wel heel anders, rechtop en met gespreide vingers, en zeg er maar meteen "touch" bij voor t onderscheid. Wat vinden jullie?

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:13

Het intrinzen topic heb ik gezien, wat weer een boel informatie! Niet negatief bedoeld, maar voor nu even te veel.
Ik ga eerst nog maar even gewoon door met het clickeren, stapje voor stapje. Parkeren rustig uitbouwen, targetten idem. Ik heb nu het boek van Nalanta over vrijheidsdressuur van de biep, ook super leuk en duidelijk. En al werken zij niet met de clicker, genoeg info over de opbouw van de oefeningen.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:32

Oei, dan zie je maar weer dat ik een beginner ben Effects. Dat van grotendeels negatieve bekrachtiging bij Nalanta was me niet opgevallen. Bedoel je dan bv wegvallen van druk met halstertouw?
En ik heb ook het boek van Miriam Nieuwe Weme, (trouwens heel leesbaar en grappig geschreven). Zij clickert wel, maar heeft bv wel een beenlonge om voetjes geven te oefenen.
Overigens vindt "mijn" merrie het clickeren geweldig, ze loopt als een hondje achter me aan. "Touch" zit er nu goed in, al probeert ze wel of mijn mouw ook goed is als ze een stapje moet zetten om mn hand aan te raken. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:44

Dit jaar in september ben ik begonnen met clickeren, dus ik ben nog niet echt lang bezig! Het is leuk maar gaat niet snel. "Mijn" merrie (voormalig bijrijdpaard) vindt de snoepjes/brokjes prima, maar is niet te beroerd om eerst mn hele arm af te likken voor ze gaat nadenken over wat er misschien moet gebeuren. Vandaag heb ik met een JollyBall geoefend, en steeds geclickt voor er naar kijken, er aan ruiken, etc. Maar steeds keert ze weer terug naar mijn arm. Dat aflikken lijkt er wel bij te gaan horen...
Voor volgend jaar wel een goed idee om een plan op te stellen.
Trouwens, de ruin die er naast staat, staat de kunst af te kijken. Hij reikt al naar de bal als ik langsloop, terwijl ik met hem niet heb geoefend ;)

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:44

Hi Effects, bedankt weer voor je meedenken! Ik heb idd ook een paar keer de bal aangereikt met gestrekte arm, dan kijkt ze wel naar de bal en laat ze mijn mouw met rust. Wat jij ook zegt, ik wil niet dat het likken er bij gaat horen.
En de andere dingen die we doen met de clicker zijn: voedsel weigeren, achterwaarts gaan, touch (hand met gespreide vingers aanraken) en parkeren.
Dat klinkt heel wat als ik het zo opschrijf, maar het is nog maar een beginnetje, we doen steeds even de ene oefening en de volgende keer ter afwisseling weer een andere.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:50

Mijn verzorgpaard heeft de kerstdagen en oud en nieuw helemaal vrij gehad, omdat ik het heel druk had. Vandaag weer de clicker meegenomen en kijken wat ze nog wist. Het voetje-geven kwam snel weer naar boven, maar niet-knabbelen-terwijl-je-wacht is ver weggezakt. Dus daarmee moet ik binnenkort maar helemaal opnieuw beginnen. Omdat clickeren voor mij, en voor het paard, helemaal nieuw is, zie ik het maar als een lange leerweg. 't Is dat we niks anders kunnen doen nu alles zompig en nat is, anders zou ik geneigd zijn op te geven. t Gaat erg langzaam.


Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:09

Ha Hippologic, dank je! Dat is net de aanmoediging die ik nodig heb.
Ik ga rustig door en hopelijk leer ik het ook, samen met mijn eigenwijze merrie. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers