Paard schrikt van zichzelf | wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Paard schrikt van zichzelf | wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 18:58

Hoi,
Ik heb al een paar keer het volgende probleem gehad bij longeren of los werken in de bak.

Mijn paard doet het goed luistert naar mijn commando's etc, is wel steeds gespannen (gespannen houding durft in draf niet lang-laag lopen) Gaat plots mesten en de ene keer is er niks aan de hand, maar de andere keer kan die zo schrikken van zijn eigen mest (tegen zijn benen) dat hij het op een vluchten zet. Zowel aan de longe als los in de bak.
Aan de longe is hij dan helaas niet meer vast te houden zo hard gaat hij er vandoor. Gelukkig kalmeert hij wel redelijk snel, dit was voorheen ook niet het geval dan bleef die rennen.
Het enige probleem, bij het vluchten rent hij tegen de bakrand, (houten platen die wat scheef naar buiten staan) op die platen staan al enkele krassen door zijn hoeven. Ik wil niet dat hij zich verwond door een keer met de hoef dóór een plaat te gaan (dit is namelijk wel mogelijk).
Piste afspannen heeft ook geen nut, hij rent doorheen alles bij zijn vluchtreactie.
Laatste keer had ik de hindernisstaanders naast de bakwand gezet en hij liep er gewoon achterdoor!!! Was thans een smalle doorgang.

Iemand tips om hem bij deze reactie snel weer onder controle te krijgen?
Het gebeurt soms ook dat hij van zijn staart schrikt. :\
Zou hij dan zo gefocust zijn dat hij noet beseft dat hij zichzelf aantikt met zijn staart of dat hij aan het mesten is?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:16

Misschien is het op te lossen door schriktraining te doen? Dat hij alleen op de juiste aanwijzingen (jouw stem, zweep of wat je dan ook gebruikt) reageert en op de rest dus niet. Oftewel, terwijl je grondwerk doet rare dingen meenemen om hem eraan te laten wennen dat er gekke dingen tegen zijn lichaam aan kunnen komen tijdens het werken. Wel rustig opbouwen natuurlijk! Eerst tijdens stilstand, dan lopen, dan draven etcetera.

Beetje lastig uit te leggen via tekst..Maar hopelijk snap je wat ik bedoel :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 19:30

Met desensibiliseren was ik bezig.
Maar dit voorval is toch totaal anders?
Het gebeurt tijdens longeren of zelfs als hij vrij in de bak loopt.

Heb al met vlaggetjes in de bak gewerkt waar hij dan langs moest stappen en draven.

Maar dit voorval "trainen" is moeilijk denk ik.
Eigenlijk zou hem moeten leren dat iets tegen de achterbenen geen kwaad kan. Touw erachter binden (pessoa idee) durf ik niet echt.
Peesjes omdoen kan maar is niet helemaal hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-12-17 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:47

Hoe word je paard verder gehouden, krijgt het voldoende buitenbeweging en hoe voer je?

Klinkt mij wat als energie,teveel,dan kunnen ze ook zo maf doen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 19:51

ellepel schreef:
Hoe word je paard verder gehouden, krijgt het voldoende buitenbeweging en hoe voer je?

Klinkt mij wat als energie,teveel,dan kunnen ze ook zo maf doen

Staat op pensionstal
Komt voldoende buiten zover dit nat weer het toelaat.
Nu helaas niet meer (paddocks zijn te gevaarlijk glad met modder en plassen).
Maar de situatie deed zich ook voor in de zomer toen hij dagelijks buiten kwam.
Krijgt basisbrok van aveve en bietenpulp 2x per dag, 2x daags grote portie hooi maar hij eet liever zijn stro :/
Na het "werken" krijgt hij nog slobber van mij die een stalgenoot ter beschikking gesteld heeft.

Hij is van zichzelf angstig aangelegd dus denk niet dat het maf doen is aangezien hij na de vluchtreactie echt staat te pompen voor te ademen.

Anoniem

Re: Paard schrikt van zichzelf | wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:57

Lange zweep met plastic zak eraan en dan desensibiliseren bij achterbenen?

Maar hij staat dus 24/7 op stal nu?

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:59

Misschien is het een idee om bv een lang touw over zijn rug te leggen, daarna uitbreiden met het touw van zijn lichaam af te laten glijden en dan ook over de kont, langs de achterkant bij de benen naar beneden. Daarna oefenen met het touw rustig zachtjes over/ tegen hem aan te gooien.

Als je dit in in stil stand doet kun je hem goed laten kijken wat er gebeurt. Iedere dag iets uitbreiden en proberen te stoppen voor hij het te eng vindt.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:01

Die je paard dit ook in stal of in de wei of inde het zadel? En doet je paard het een lange tijd of iets van de laatste tijd? Kan mij voorstellen dat het ligt aan nu meer op stal. Maar vind bijna gek dat een paard schrikt van zijn eigen mest.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:08

ellepel schreef:
Hoe word je paard verder gehouden, krijgt het voldoende buitenbeweging en hoe voer je?

Klinkt mij wat als energie,teveel,dan kunnen ze ook zo maf doen

Als ze zich verwonden is het angst, geen excuus zoeken om te kunnen stuiteren.

Zoek op yt naar tteam ttouch, je wil de basis grondoefeningen (balkjes om tussendoor en overheen te stappen), de bodywrap en de ttouch zelf (zachte massage, in elk geval het staartwerk), paard leert er veel lichaamsbewustzijn van en dus ook dat die staart van hem is en geen paardetend monster. Voor de theorie er achter zal je de boeken in moeten, maar in de praktijk is het vrij simpel toe te passen en het is een manier van masseren waarbij je eigenlijk niks fout kan doen als in ze gaan er stuk van.

In zijn geheel achter deze methode aanlopen zou ik niet doen, de bijbehorende spullen heb je ook niet nodig, maar het heeft absoluut zijn goede kanten en is zeker in te passen in de gangbare NH methodes.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 20:24

VivaLaVida schreef:
Lange zweep met plastic zak eraan en dan desensibiliseren bij achterbenen?

Maar hij staat dus 24/7 op stal nu?

Staat nu idd hele dag binnen ivm slechte paddocks. Een stalgenoot had haar paard even buiten gezet maar die schoof te veel uit dus is die snel weer binnen gehaald.

FrNo schreef:
Misschien is het een idee om bv een lang touw over zijn rug te leggen, daarna uitbreiden met het touw van zijn lichaam af te laten glijden en dan ook over de kont, langs de achterkant bij de benen naar beneden. Daarna oefenen met het touw rustig zachtjes over/ tegen hem aan te gooien.

Als je dit in in stil stand doet kun je hem goed laten kijken wat er gebeurt. Iedere dag iets uitbreiden en proberen te stoppen voor hij het te eng vindt.


Dat heb ik al af en toe meegenomen en kan het touw over de rug heen zwieren maar ben eigenlijk nog nooit tot op de achterhand gegaan.

Bij het leren voetjes geven thans ook het touw gebruikt en dressuurzweep om de achterbenen aan te raken en belonen wanneer hij optilde zonder uitslaan.

floorsil schreef:
Die je paard dit ook in stal of in de wei of inde het zadel? En doet je paard het een lange tijd of iets van de laatste tijd? Kan mij voorstellen dat het ligt aan nu meer op stal. Maar vind bijna gek dat een paard schrikt van zijn eigen mest.

Is nog niet zadelmak dus onder zadel is al uitgesloten.
Is ook voorgevallen in de zomer toen hij dagelijks buiten kwam, is echt angst voor het "onbekende" tegen zich aan.

tamary schreef:
ellepel schreef:
Hoe word je paard verder gehouden, krijgt het voldoende buitenbeweging en hoe voer je?

Klinkt mij wat als energie,teveel,dan kunnen ze ook zo maf doen

Als ze zich verwonden is het angst, geen excuus zoeken om te kunnen stuiteren.

Zoek op yt naar tteam ttouch, je wil de basis grondoefeningen (balkjes om tussendoor en overheen te stappen), de bodywrap en de ttouch zelf (zachte massage, in elk geval het staartwerk), paard leert er veel lichaamsbewustzijn van en dus ook dat die staart van hem is en geen paardetend monster. Voor de theorie er achter zal je de boeken in moeten, maar in de praktijk is het vrij simpel toe te passen en het is een manier van masseren waarbij je eigenlijk niks fout kan doen als in ze gaan er stuk van.

In zijn geheel achter deze methode aanlopen zou ik niet doen, de bijbehorende spullen heb je ook niet nodig, maar het heeft absoluut zijn goede kanten en is zeker in te passen in de gangbare NH methodes.

Ik ga zoeken op YouTube :)
Bedankt voor de uitgebreide post.

Anoniem

Re: Paard schrikt van zichzelf | wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:27

Magnesium tekort misschien? Omdat je beschrijft dat hij continue gespannen is. Klinkt niet normaal. En in de zomer is dit ook?

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Re: Paard schrikt van zichzelf | wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:30

Kun je hem ook op de wasplaats zn benen gaan wassen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 21:32

deess schreef:
Kun je hem ook op de wasplaats zn benen gaan wassen

Heb ik in september continu gedaan ivm castratiewond.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:50

Ik citeer met instemming
tamary schreef:
Als ze zich verwonden is het angst, geen excuus zoeken om te kunnen stuiteren.

(...) tteam ttouch, je wil de basis grondoefeningen (balkjes om tussendoor en overheen te stappen), de bodywrap en de ttouch zelf (zachte massage, in elk geval het staartwerk), paard leert er veel lichaamsbewustzijn van en dus ook dat die staart van hem is en geen paardetend monster. Voor de theorie er achter zal je de boeken in moeten, maar in de praktijk is het vrij simpel toe te passen en het is een manier van masseren waarbij je eigenlijk niks fout kan doen als in ze gaan er stuk van.


De ttouch is idd makkelijk af te kijken - en oefen just fot fun op jezelf en een stalgenootje.
Inclusief de python en de octopus...!
Er is 1 klein valkuiltje: de ttouch is in principe: het dier bewust maken van zijn lijf - dat kan soms betekenen dat hij na een dag veel ttouch juist uit zijn dak gaat...
De volgende dag gaat het dan alweer beter, leert de ervaring.

Een andere belangrijke 'handgreep' is het dier vragen zijn hoofd omlaag te brengen. Liefst op geregelde momenten, zodat het dier er aan went dat jij dit kennelijk graag wil. (Als het dier zo gespannen als een snaar is, is het lastig in te oefenen.)

Van de verschillende bodywraps kun je erg veel plezier hebben. Lekker experimenteren met een bandage. Het blijkt vaak erg kalmerend te werken.
(Bijnaam op stal: cadeauverpakking.)
(Tteam heeft een geheel eigen humor... ;) )

"Stroke with your wand": afstrijken met een redelijk stevige (dressuur)zweep, en als je beneden bent 2 of 3x op de hoef tikken.

En het labyrinth: het dier staat "in" een vierkant, kan erg kalmerend werken - en ook de zigzag: loop om balk 1, halt halverwege de balk, loop om balk 2, halt halverwege de balk, loop om balk 3, halt halverwege de balk etc.
Vooral in combinatie met het dier echt op de achterhand halt te laten houden en weer aanstappen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard schrikt van zichzelf | wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:08

Afbeelding
Bodywrap aan de achterkant. Op deze foto met wat extra tuigage, maar het gaat dus om de longeersingel en bandage. Je kunt ook nog een bandage voorlangs doen, en evt de singel weglaten (zo doet Tteam het).
Verder heb ik in een ander topic (handpaardrijden) oefeningen beschreven om paarden minder gevoelig te maken op een lijn tegen de achterhand. Er staan foto's en een uitleg bij :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard schrikt van zichzelf | wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 22:27

Dank je voor de verdere insteek janneke en Hillary. Je foto kwam me al bekend voor :D
Naar de tips voor lijnen tegen de achterkant ga ik zeker zoeken in dat topic.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard schrikt van zichzelf | wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:28

Ik ben nog van plan om een filmpje te maken, maar dan moet het eerst beter weer worden :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard schrikt van zichzelf | wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 22:48

Begrijpelijk :D