Do as i do

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Do as i do

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 22:16

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een eigen paard.
Eem 7 jarige tinker welke uit ierland komt.
Het blijkt nu dat ze drachtig is en eind april haar veulen verwacht.
Heel leuk natuurlijk maar het rijden staat op een laag pitje.

Nu heb ik tijdens onze hondencursus een klein stukje mee gekregen over de leermethode "Do as i do"
Dit is opgezet door de italiaanse claudia fugazza. En het houd in dat honden sociaal leren. Zij kunnen gedrag over nemen van elkaar, dit geld voor meerdere dieren waaronder dolfijnen, apen en ook paarden.

Om het commando do it aan te leren begin je met een bevestigd commando. Doe je het voor, geef je het commando do it en dan de reguliere stemhulp.
Uiteindelijk begrijpt je dier dan dat het je moet nadoen en kun je de reguliere hulp weg laten.

Hierna kun je ook nieuwe kunstjes aanleren, dit werkt sneller dan clickertraining.

Vanaf morgen ga ik hier ook mee aan het werk. Nu is mijn vraag hebben meer mensen hier ervaring mee?

Go wisely and slowly, those who rush stumble and fall


paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 13:15

Effects schreef:
Do as I do lijkt me heel interessant om te proberen! Ik zag een filmpje van een seminar van Claudia Fugazza in Nederland en het was zo leuk om te zien hoe de honden de oefening nadeden.
Ik moet me er alleen nog beter in gaan verdiepen hoe je dit aan moet leren. Het zou wel veel duidelijker maken in hoeverre paarden ook sociaal kunnen leren.
Ik ben erg benieuwd naar je vorderingen!

Wat ik alleen niet helemaal snap is dat je zegt dat het sneller werkt dan clickertraining. Want in principe werk je bij Do as I do toch ook met clickertraining (bridgen voor het juist uitvoeren van de oefening en een beloning geven)? Dus dan denk ik eerder dat het sneller zal werken dan bijvoorbeeld het shapen van een oefening.


Veel eigen ervaring heb ik niet maar er is door Claudia Fugazza onderzoek gedaan. Hierbij moesten honden speelgoed in de mand stoppen. En dit is met 2 groepen gedaan. 1 groep op basis van clicker training en de andere groep via de do as i do methode. En hieruit kwam naar voren dat de do as i do methode binnen een minuut de oefening uit voeren en met de clicker training duurde het veel langer.

Vanmiddag begin ik om twee of 3 makkelijke kunstjes op commando te zetten.
Deze zijn uiteindelijk nodig om aan te leren dat het commando do it betekent mij nadoen.

Wanneer deze goed op commando staan waarbij je enkel een stemhulp geeft en je paard doet wat je vraagt kun je dit voor doen, het commando do it en dan de stemhulp.

Dus ik was van plan om achterwaarts en ja schudden met het hoofd aan te leren. Deze lijken mij niet al te moeilijk.

Go wisely and slowly, those who rush stumble and fall

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 13:20

freetorun schreef:
paramuse schreef:
Veel eigen ervaring heb ik niet maar er is door Claudia Fugazza onderzoek gedaan. Hierbij moesten honden speelgoed in de mand stoppen. En dit is met 2 groepen gedaan. 1 groep op basis van clicker training en de andere groep via de do as i do methode. En hieruit kwam naar voren dat de do as i do methode binnen een minuut de oefening uit voeren en met de clicker training duurde het veel langer.

Vanmiddag begin ik om twee of 3 makkelijke kunstjes op commando te zetten.
Deze zijn uiteindelijk nodig om aan te leren dat het commando do it betekent mij nadoen.

Wanneer deze goed op commando staan waarbij je enkel een stemhulp geeft en je paard doet wat je vraagt kun je dit voor doen, het commando do it en dan de stemhulp.

Dus ik was van plan om achterwaarts en ja schudden met het hoofd aan te leren. Deze lijken mij niet al te moeilijk.


Ga je hiervan een filmpje maken? Ik ben erg benieuwd naar hoe paarden dit oppakekn


Ik ga dit wel proberen.
Al ben ik niet altijd in staat om met 2 personen aanwezig te zijn.
En ze kent nog niet heel veel dus doe het rustig aan. Maar het is zeker interessant om hier wat beeldmateriaal van te maken lijkt mij

Go wisely and slowly, those who rush stumble and fall

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 13:33

https://youtu.be/oC3OqbjlxkM
Dit is een stukje van de presentatie van claudia fugazzi.

Mijn doel is om te beginnen met ja schudden, achterwaarts en een letter in de bak aanraken goed bevestigd te krijgen dmv clicker training. Wanneer dit lukt doe je de oefening voor, geeft het commando do it en dan de stemhulp die dmv clickertraining is aangeleerd.
Uiteindelijk kun je de laatste stemhulp weglaten en doet het paard datgene na wat ik zojuist deed.
Wanneer dat lukt wil ik een fles met water neer zetten, deze omgooien, en uiteindelijk zal het paard dit nadoen door ook de fles om te gooien. Hiermee kun je nieuw gedrag aanleren waar je later een bepaalde hulp aan kunt koppelen.

Ik ben erg benieuwd of deze werkwijze gaat lukken dus dat ga ik zeker proberen om zo goed mogelijk vast te leggen.

Go wisely and slowly, those who rush stumble and fall

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Re: Do as i do

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 20:55

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier gereageerd heb.
De afgelopen dagen zijn we vooral bezig geweest met een aantal trucjes die makkelijk aan te leren zijn dmv clickertraining.
Het achteruit op commando zit er bijna in, 2 pasjes gaan goed maar verder lukt nog niet. Al verwacht ik dat dit steeds beter zal gaan, al het begin is moeilijk natuurlijk.
Verder tilt ze een been op als ik het aantik met een zweepje, hier zit nog geen commando aan.
En wanneer ik haar hoofd aan tik met een zweep schud ze met haar hoofd.
Dit zijn de trucjes waar ik nu mee bezig ben, en tussendoor werken we aan het wachten en bij mij komen ter afwisseling.
Het gaat niet snel maar ik heb geen tijdsdruk, wel is het leuk om te merken dat ze steeds meer op mij gericht lijkt te zijn.
Ze was altijd al heel erg braaf maar niet erg bezig met wat ik aan het doen ben, hierin veranderd ze toch wel en ze vind het allemaal steeds interessanter.
Dus het is wel heel leuk om te zien dat haar gedrag wat dat soort dingen betreft enigszins verandert.

Go wisely and slowly, those who rush stumble and fall

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Re: Do as i do

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 21:31

Ik ga proberen om deze week iemand mee te nemen die wat kan filmen. Voor nu is het echt nog basis aanleren dus werk ik nog niet met het commando do it. Ze moet echt wanneer ik stil sta en achteruit zeg meerdere passen achteruit maken. En dit ook voor de overige commando's voordat ik verder kan. Omdat ik niet al te lang achter elkaar oefen duurt dat dus wel een tijdje. Maar af en toe een stukje filmen is wel leuk om de vooruitgang te zien.
Kortom... ik moet iemand vinden die met deze kou mee naar stal zou willen

Go wisely and slowly, those who rush stumble and fall


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker