Longeerhulp schuift naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Longeerhulp schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 21:10

Beste bokkers,

Zoals mijn titel al zegt: de longeerhulp schuift naar voren.
Dit gebeurt in draf en galop. Paardlief is 1.75 en heeft de maat full. Hij zit op een mooie lengte zodat hij ontspannen en lengte in zijn hals heeft.

Ik ben afgelopen Horse Event bij de FRA stand geweest met dit probleem, hier keek de mvr mij erg verbaast aan en vroeg of ik hem wel goed om had zitten. Dit heb ik.. ze vond het raar en zei; dan is hij niet geschikt voor jou paard of heeft hij een hele rare bouw. Een nogal apart antwoord waar ik helemaal niks aan had.

Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem hebben? En wat jullie mij aanraden om te gaan gebruiken.

Ik wil dit weekend in overleg met de eigenaresse om eventueel met dubbele lijnen te gaan werken.

Filmpje ervan:

Laatst bijgewerkt door PrimaDonna_ op 22-09-17 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Longeerhulp schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:15

Ik ben wel benieuwd naar het filmpje.
Komt hij dan over de schoft of zo?

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Longeerhulp schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:21

Mijne heeft dit probleem ook hoor komt gewoon omdat ze een lage schoft hebben ik moest er een staart riem aan doen om dit tegen te gaan...

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 21:24

MarianneW schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het filmpje.
Komt hij dan over de schoft of zo?


Zal het filmpje eveb uploaden.
Hij gaat indd over de schoft heen.

candalisa schreef:
Mijne heeft dit probleem ook hoor komt gewoon omdat ze een lage schoft hebben ik moest er een staart riem aan doen om dit tegen te gaan...


Hij heeft dus geen lage schoft dat is het hele gekke. Hiervoor had ik er eentje met een hele lage schoft en ronder gebouwd, daar bleef die netjes op liggen..

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Longeerhulp schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:43

Ik heb het filmpje gezien, maar ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Misschien wordt het minder als het paard zijn rug beter gebruikt?

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 21:45

MarianneW schreef:
Ik heb het filmpje gezien, maar ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Misschien wordt het minder als het paard zijn rug beter gebruikt?


Hij moet veel meer op zijn rug liggen. Hij ligt helemaal op zijn schoft. Is niet goed ;)

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:49

Ik zie op zich wel een lange hals, maar ook een neus achter de loodlijn.
Wat mij betreft is het ding dus te kort. (Een speciale XL voor kwpn'ers ofzo...)

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:50

Heb je dit probleem ook als je hem losser doet?

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 21:54

Janneke2 schreef:
Ik zie op zich wel een lange hals, maar ook een neus achter de loodlijn.
Wat mij betreft is het ding dus te kort. (Een speciale XL voor kwpn'ers ofzo...)


Captain schreef:
Heb je dit probleem ook als je hem losser doet?


Hij is niet te kort. Hij kan nog veel langer. Ding is 4,5 meter lang. Lijkt mij groot genoeg :o

Als ik hem losser doe gaat hij nog erger stuiteren, dan ligt hij zowat op zijn hals... :')

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Longeerhulp schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:02

Gewoon weglaten en je paard belonen op het moment dat hij voorwaarts neerwaarts gaat. Je ziet helemaal op het laatst dat hij wat gaat zakken, maar die neus moet naar voren, en dat kan niet met dat ding.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Longeerhulp schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 05:56

Zodra hij meer zijn rug gaat gebruiken wordt dit beter.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Longeerhulp schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:39

Op mijn werk worden er dagelijks zo'n 15 paarden met dat ding gelongeerd. En ik zie dat ding wel vaker bij eentje op z'n schoft liggen, maar dat is alleen als ze hun rug niet goed gebruiken. Zodra ze hun rug goed gebruiken blijft ie wel liggen

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Longeerhulp schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:35

Bij mij schuift hij altijd gigantisch naar achteren. Hoe beter ze lopen hoe erger het is. Ik zou zeker de dubbele longe eens een kans geven, op het begin een gedoe met al die lijnen, maar als je het eenmaal door hebt kun je er heel veel mee.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 17:02

Floortz schreef:
Gewoon weglaten en je paard belonen op het moment dat hij voorwaarts neerwaarts gaat. Je ziet helemaal op het laatst dat hij wat gaat zakken, maar die neus moet naar voren, en dat kan niet met dat ding.


Hij zakt uiteindelijk wel naar beneden, vind dit alleen nog lastig. Ik longeer normaal ook zonder hulp vanwege dit 'probleem'.

xMalibu schreef:
Op mijn werk worden er dagelijks zo'n 15 paarden met dat ding gelongeerd. En ik zie dat ding wel vaker bij eentje op z'n schoft liggen, maar dat is alleen als ze hun rug niet goed gebruiken. Zodra ze hun rug goed gebruiken blijft ie wel liggen


Fijn om te lezen dat jou dit bekend voor komt. Ik ga er dan wel rustig mee verder. Zit hij niet te kort naar jou idee?

Nies_ schreef:
Bij mij schuift hij altijd gigantisch naar achteren. Hoe beter ze lopen hoe erger het is. Ik zou zeker de dubbele longe eens een kans geven, op het begin een gedoe met al die lijnen, maar als je het eenmaal door hebt kun je er heel veel mee.


Ben dubbele longe gewend, maar wil dit morgen even overleggen met de eigenaresse. Weet namelijk niet of hij de lijn achter eng vind. Hij kan erg sensibel zijn :)

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Longeerhulp schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:08

Ik vind die longeerhulpen maar ondingen, als je goed oplet krijgen ze elke keer als hun been in de beweging naar achteren gaat een rukje in hun mond aan die kant.

Ik zou ook zeggen lekker dubbele longe pakken of anders simpele touwtjes met een longeersingel. Maar voorkeur voor dubbele longe. Touw van de dubbele hoeft niet achterlangs, kan ook over zijn rug heen..

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 17:17

Jaime_ schreef:
Ik vind die longeerhulpen maar ondingen, als je goed oplet krijgen ze elke keer als hun been in de beweging naar achteren gaat een rukje in hun mond aan die kant.

Ik zou ook zeggen lekker dubbele longe pakken of anders simpele touwtjes met een longeersingel. Maar voorkeur voor dubbele longe. Touw van de dubbele hoeft niet achterlangs, kan ook over zijn rug heen..


Daar geef ik je geen ongelijk in. Al is hij bij hem redelijk rustig in de mond.

Ik longeer liever achterlangs, vind over de rug op de 1 of andere manier niet fijn :)

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 10:10

Update:
De longeerhulp vind ik echt niks meer. Klappert in zijn mond en ligt helemaal op zijn manenkam.

Ik heb nu 2x met dubbele lijnen gelongeerd en dit doet hij super braaf! Eigenaresse had dit nooit eerder gedaan en voor de 1ste keer deed hij het zo braaf!
De achterse lijn laat ik nog over zijn rug lopen. Hij vind hem achter zijn kont langs erg spannend.
Hij gaat dan rennen. Hebben jullie hier een oplossing voor?
Een vriendin zei gewoon laten gaan, hij zal vanzelf weer terug gaan. Maar hij slaat alles zo goed op dat ik bang ben dat hij het eng gaat vinden.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:17

Ik longeer op mn werk veel verschillende paarden met de longeer hulp en bij sommige glijdt ie idd naar voren. Vooral bij de paarden met weinig schoft.

Vwb je vraag over de lijn achterlangs; idd gewoon lagen gebeuren als je in een mooie afgesloten (longeer) ruimte longeert. Komt echt wel goed

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:24

Eerst desensibiliseren met die lijn. Ik werk dan het liefst met een leadrope, die zijn wat zwaarder en wapperen wat minder, je kunt ze makkelijker op hun plaats leggen.
Dan begin ik met de lijn dubbelgevouwen over de rug, beetje heen en weer wapperen naar de achterhand en weer naar voren. Als dat goed gaat, leg ik de leadrope in een lus om de achterhand, daarbij zorg ik dat de lijn niet over de hak zakt. Als het paard begint te lopen, lijn zo houden en paard om je heen laten cirkelen. Als het paard stopt, belonen. Als het paard niet reageert, beetje druk zetten op de lijn, soms reageren ze dan wel door te gaan lopen. Druk erop houden tot ze ontspannen en daarna belonen.
Ik kan evt wel een foto maken van die lus om de achterhand, als dat helpt.