Kun je bij een kaptoom een halsverlenger gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Kun je bij een kaptoom een halsverlenger gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 09:34

Hoi allemaal,
Ik hoop dat jullie niet allemaal boos worden om mijn vraag, want het heeft een reden.
Dinsdag wordt mijn paard namelijk vroeg in de ochtend behandeld door een tandarts. Daarna vind ik het natuurlijk niet zo vriendelijk om hem een bitje in te doen. Maar eigenlijk wilde ik hem dan weer een keer longeren met een halsverlenger (elastiek).
Zou dat ook kunnen met een kaptoom? Of zeg ik nu iets heel raars?
Ik kwam erop omdat ik net een kaptoom gekocht heb. Maar dan zit de halsverlenger natuurlijk niet door de bitringen, want er is geen bit. Daarom vroeg ik me af of dat kan?
Anders kan ik altijd nog vroeger opstaan dan dat de tandarts komt, of gewoon met halster longeren.
Zou iemand me hierop antwoord kunnen geven?
Alvast bedankt!

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Kun je bij een kaptoom een halsverlenger gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:44

Ik longeer of rijd mijn paard sowieso altijd voordat hij behandeld wordt door iemand (dierenarts/tandarts vanwege eventuele sedatie en hoefsmid vanwege verandering van hoeven). Wordt je paard niet gesedeerd door de tandarts? Ik zou dus kiezen voor vooraf longeren. :)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Kun je bij een kaptoom een halsverlenger gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 09:46

Nee, hij wordt niet gesedeerd. Dat wordt dan vroeg opstaan, maar misschien ook wel goed haha

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Kun je bij een kaptoom een halsverlenger gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:49

Of lekker een dagje niets =) Mijn pony vindt zichzelf erg zielig na de tandarts, dus die mag gewoon lekker helemaal niets doen.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Kun je bij een kaptoom een halsverlenger gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:53

Maar, een tandarts zonder te sederen? Hoe kan hij dan fatsoenlijk de tanden en kiezen bijwerken?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:59

__elise__ schreef:
Maar, een tandarts zonder te sederen? Hoe kan hij dan fatsoenlijk de tanden en kiezen bijwerken?

Hmmm, dat vraag ik me ook af...

Ik zou óf voor de gebitsverzorger (want een tandarts sedeert wel, een gebitsverzorger niet, want die is geen DA en mag dus niet sederen) longeren, óf pas de volgende dag aan enkel de kaptoom (of in mijn geval: touwhalster). Meestal ga ik de dag na de tandarts gewoon wandelen, dag daarna vrij, dag daarna kan het bit meestal weer in.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:00

__elise__ schreef:
Maar, een tandarts zonder te sederen? Hoe kan hij dan fatsoenlijk de tanden en kiezen bijwerken?

Ik ken zat paarden die dat gewoon toe laten, helaas niet die van mij :Y)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:13

__elise__ schreef:
Maar, een tandarts zonder te sederen? Hoe kan hij dan fatsoenlijk de tanden en kiezen bijwerken?


Genoeg dierenartsen-tandartsen die geen verdoving gebruiken hoor. Wel het sper-halster om en gewoon netjes stilstaan.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Kun je bij een kaptoom een halsverlenger gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:25

Is 2 daagjes vrij zo erg dan?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:34

Ik zou he gewoon vrij geven of in ieder geval zonder hulpteugels longeren als je het pas na de tandarts wilt doen.

Goede gebitsverzorging kan inderdaad prima zonder verdoving, mits je een zeer vaardige tandarts hebt. Van de 5 paarden die gedaan moesten worden afgelopen keer bij ons, zijn er 4 zonder sedatie gedaan. Alleen de mijn grote paard weigerde zijn hoofd voldoende te laten zakken, dus die is gesedeerd (voor ±250kg, hij was degene waarvoor de tandarts in eerste instantie gebeld werd). Maar hij is dan ook echt serieus groot (1.80+) dus hij moet echt goed meewerken wil de tandarts erbij kunnen. De vorige 2x is hij wel zonder sedatie gedaan, maar deze keer had hij echt geen zin.

https://www.facebook.com/Equinologica/p ... 4842517324

3 van de 5, de minishet is ook van ons, maar het grote paard staat er niet op.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Kun je bij een kaptoom een halsverlenger gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 14:29

Hoppit, dan kan ook. Maar ik denk dat ik even longeer voordat de tandarts komt.
elise, geen idee. Maar bij Shan is een verdoving niet nodig volgens mij. Hij laat alles netjes bijvijlen.
Dorine, twee dagen? De dag nadat de tandarts is geweest kun je toch gewoon weer alles doen?