Schriktraining veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franch
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-07-17

Schriktraining veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 00:38

Hoi daar
Ik weet niet goed of ik deze vraag moet plaatsen hier of in de fok afdeling maar ik zal hem maar hier stellen :p
Mijn merrie is bevallen van een prachtig veulen
Maar nu doe ik wat opzoekwerk voor de toekomstige trainig maar vind hier zeer uiteenlopende meningen over . Het is dus de bedoeling dat ze pas op 6 jaar zadelmak gemaakt zou worden , maar tegen dan wel heel wat vanaf de grond kent . Ik zou later graag met haar trail rijden western , en zou graag heel wat schriktrainingen met haar doen dat ze een perfect paardje word zowel op de baan als in de piste ,

Maar nu komt de vraag . Op welke leeftijd beginnen ?

Nu is ze een 4 tal dagen oud en doe ik zowel met merrie als veulen niks , behalve merrie extra verwennen en zo bij het veulen nieuwsgierigheid oproepen en ze aaien wanneer ze tot bij mij komt

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:53

zelf heb ik 2 verzorgveulens van 11 maanden, maar ik doe er nog zo min mogelijk mee.
ik zou zeggen begin eerst met het vertrouwen winnen.
de veulentjes bij ons zijn vroeger ziek geweest en mishandeld.
hoe wij aan het werk zijn gegaan.
- laat ze samen met hun moeder ( bij ons een ruin als weidemaatje ) in een paddock/bak staan en ga zelf ik het midden zitten. Wacht tot ze naar je toe komen ( niet lokken met voer ) en ga ze voorzichtig aaien.
- daarna zijn we bezig geweest met overal aanraken, onder de buik, bij de benen, bij het hoofd.
- laat ze ook wennen aan borstels, ga ze poetsen en lekker verwennen.
- Als je merkt dat ze je wat meer gaan vertrouwen kan je ze aan "enge" voorwerpen laten wennen, laat ze een ballon zien, maak een selfie en laat ze aan het geluid van je telefoon wennen. Ga klappen of fluit een keertje.
- Als ze een beetje achter je aan lopen en ze je redelijk vertrouwen kan je beginnen met het halstertje, neem er de tijd voor en het komt vanzelf. De ene bij ons vind het nog erg spannend, terwijl de anderen zijn hoofd al door het gat heen steekt.
- daarna kan je beginnen met meelopen, maar zover zijn wij nog niet, want het zijn hengstjes die het liefste stijgerend wegrennen, dus daar wachten we nog eventjes mee.

Als ze jou vertrouwen kan je beginnen met basis grondwerk ( stap, halt, achterwaarts, ruimte respecteren ) de rest zal ik persoonlijk pas na 2 jaar doen ongeveer. en dan ernaa natuurlijk kan je schriktraining doen
Afbeelding

Afbeelding

dit is de ene (de oudste en de dapperste met het halster :9 *D

veel plezier met je veulentje
xx

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Schriktraining veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:07

Toen ik één van mijn huidige paarden kocht als veulen van 6 maanden oud, ben ik gelijk aan het werk gegaan. Leiden, stoppen, halster druk, drukpunten, poetsen, overal aanraken, voetjes optillen, met plassen water spelen enzovoort. Natuurlijk niet allemaal tegelijk, maar langzamerhand steeds weer wat nieuws doen.

Het belangrijkste vind ik persoonlijk dat het mentaal niet te zwaar moet zijn (lichamelijk daar gelaten natuurlijk). Korte, goed afgesloten trainingen zijn heel belangrijk. Gewoon eens in de wei staan en tijdens het knuffelen overal even aanraken, ga eens een schriktraining doen met de merrie en laat het veulen zelf op ontdekkingstocht gaan. Door dit soort dingen te doen leert hij toch al zonder dat hij echt aan het werk moet.
Hoe zelfstandiger hij wordt, hoe meer je ook gericht met hem aan het werk kan.

Inmiddels heb ik mijn paard ingereden en heeft hij geen kik gegeven. Zowel op vreemde locaties als thuis, met rijbak vol plassen, in zijn eentje op buitenrit en langs de grote weg met veel verkeer. Hij kijkt nergens van op, puur door al het werk wat ik al met hem heb gedaan.

quincydesi
Berichten: 251
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:08

Dit is miss voor een leuk begin met wat leuks doen / schriktraining over een zijl heen lopen en kan je later steeds meer uitbreiden!

Anoniem

Re: Schriktraining veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:18

Hier doen we ook regelmatig iets met ze. :j
Wennen aan een zeiltje op de grond, grote bal in de paddock, ballonnen, stukje langs de weg...
Komt allemaal van pas als ze later groot en sterk zijn.

dansae
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:40

Hoi ik heb een jaarling tinker waar ik idd zo af en toe eens in de bak wat mee doet. Ik leg gekke dingen neer, heb toetertjes, een zeil. Maar leer hem ook halt te houden en uit mijn ruimte te blijven. Ook mag hij pas gaan eten wanneer ik het commando Eten geeft. Ik moet zeggen dat dit wel heel fijn is, als ik nu een stukje buiten wandelt vliegt hij niet gelijk met zijn snuit het gras in maar wacht netjes op het commando. Er zijn zoveel leuke dingen om met hem te doen en weet je alleen al samen ontspannen gras eten schept al een band.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:13

Het eerste halfjaar doe ik sowieso niks speciaal, hoogstens het halstertje al eens even laten zien. Ik ben van mening dat ze best eerst van mams kunnen leren dat ze paard zijn. Je kunt het veulen wel al aan jou gewend laten maken door er gewoon te zijn en het veulen overal aan te raken/kroelen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Schriktraining veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:45

Ik heb een jaarling van nu 15 maanden! De eerste 2 wkn hebben we niks gedaan..en daarna zijn we wat gaan contact zoeken.. we hebben haar daarin de leiding gegeven..rustig afgewacht totdat ze zelf kwam!
Alles hebben we in rust en vertrouwen opgebouwd! Nu een super mak beestje! Staat keurig op de wasplaats, kan overal aangeraakt worden. Loopt al een heel eind mee langs de weg! Heerlijk! En nu rustig aan nieuwe dingetjes erbij leren!

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Schriktraining veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:53

Je kan van alles wel aanleren geen probleem zelfs als die nog bij de moeder staat. Voetjes geven halster en meelopen.
Als het niet uren duurt bij wijze van. Lekker de wei op verder en af en toe wat leren heb je alleen maar voordelen van.