Help!! Hebberige fjord met VD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
durkje2007

Berichten: 44
Geregistreerd: 09-11-16

Help!! Hebberige fjord met VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 17:56

Hey :)

Ik heb sinds ongeveer een half jaartje een fjordje❤. Ik vind VD heel erg leuk. Mijn fjord kent al 2 kunstjes, maar dat zijn hele kleine kunstjes; kusje geven en flemen. Ze vindt het echt heel leuk om te doen, maar ze is erg hebberig met de beloning (kleine brokjes). En dat wil ik eerst oplossen voordat ik verder ga in VD. Wie heeft hier oplossingen/oefeningen voor?

Geen haat, maar TIPS graag

Groetjes

xPabloBokt

Berichten: 9388
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Help!! Hebberige fjord met VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:58

Heb je al eens clickertraining geprobeerd?

Wellicht is er iemand die mijn reactie kan aanvullen gezien ik niet zo veel verstand heb van clickertraining en niet precies weet wat de volgorde van afbouwen is. Maar het lijkt me wel een geschikte oplossing.

Jodhi

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:00

'Voedsel weigeren' aanleren. Het is ook een soort kunstje, maar wel nuttig, want hierdoor leer je dat je paard moet wachten op zijn beloning :)

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Help!! Hebberige fjord met VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:16

Goed plan om dit eerst op te lossen, want het vormt de basis van je training!
Je fjord vertoont het gedrag waar ze zich beloont voor voelt, blijkbaar levert het hebberig zijn haar iets op. Het is dus zaak dat je haar gaat belonen voor niet hebberig zijn. Daarbij kun je inderdaad het beste met clickertraining gaan werken, omdat je met de clicker haar goed laat weten op welk moment ze een beloning kan verwachten. En het beleefd zijn, oftewel met haar neus rechtuit blijven in plaats van bij jouw zakken, meenemen bij elke oefening die je doet. Dus je begint de oefening op het moment dat ze rustig wacht, zo beloon je haar indirect voor het rustig staan.

Probeer in het algemeen helder voor jezelf te krijgen wat voor gedrag je onder 'hebberig' verstaat. Is dat bijvoorbeeld aan jouw zakken snuffelen, of heel druk zijn, of iets anders? Want als je concreet weet welk gedrag je minder wilt zien en welk gedrag je meer wilt zien, is het makkelijker ermee aan de slag te gaan.

En als laatste raad ik je aan om les te nemen in clickertraining om die goede basis te leggen en te lezen over leertheorie. Als je vanaf het begin je paard op de juiste manier kunt trainen, heb je daar later veel profijt van.

durkje2007

Berichten: 44
Geregistreerd: 09-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 23:06

Effects schreef:
Goed plan om dit eerst op te lossen, want het vormt de basis van je training!
Je fjord vertoont het gedrag waar ze zich beloont voor voelt, blijkbaar levert het hebberig zijn haar iets op. Het is dus zaak dat je haar gaat belonen voor niet hebberig zijn. Daarbij kun je inderdaad het beste met clickertraining gaan werken, omdat je met de clicker haar goed laat weten op welk moment ze een beloning kan verwachten. En het beleefd zijn, oftewel met haar neus rechtuit blijven in plaats van bij jouw zakken, meenemen bij elke oefening die je doet. Dus je begint de oefening op het moment dat ze rustig wacht, zo beloon je haar indirect voor het rustig staan.

Probeer in het algemeen helder voor jezelf te krijgen wat voor gedrag je onder 'hebberig' verstaat. Is dat bijvoorbeeld aan jouw zakken snuffelen, of heel druk zijn, of iets anders? Want als je concreet weet welk gedrag je minder wilt zien en welk gedrag je meer wilt zien, is het makkelijker ermee aan de slag te gaan.

En als laatste raad ik je aan om les te nemen in clickertraining om die goede basis te leggen en te lezen over leertheorie. Als je vanaf het begin je paard op de juiste manier kunt trainen, heb je daar later veel profijt van.

Dankjewel voor je tips! Dit zal ik zeker allemaal meenemen in mijn volgende training!

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Help!! Hebberige fjord met VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:58

Mooi, veel succes!

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:36

Voedsel weigeren aanleren, werkt dat ook niet, dan zou ik zeggen geef m even een tik tegen zijn neus

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:41

Amberkelsey schreef:
Voedsel weigeren aanleren, werkt dat ook niet, dan zou ik zeggen geef m even een tik tegen zijn neus


Nooit. Nooit tikken.
Het eerste wat je een paard goed moet aanleren is voedselweigeren. Blijft hij happerig dan doe je het zelf niet goed.
Niet verder gaan voordat je paard beleefd is, en elke training beginnen met beleefdheid. Wordt hij te enthousiast naar de brokjes; terug beleefdheid oefenen, en dán pas verder gaan.
Paard is slim genoeg om te leren dat hij niets krijgt bij ongevraagde trucjes, of opdringerigheid als je er zelf maar nooit aan toegeeft. Ook al is dat kusje zo lief, niet belonen als je het niet hebt gevraagd.

https://www.youtube.com/watch?v=R_V64iUnc6Y

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:28

Floortz schreef:
Amberkelsey schreef:
Voedsel weigeren aanleren, werkt dat ook niet, dan zou ik zeggen geef m even een tik tegen zijn neus


Nooit. Nooit tikken.
Het eerste wat je een paard goed moet aanleren is voedselweigeren. Blijft hij happerig dan doe je het zelf niet goed.
Niet verder gaan voordat je paard beleefd is, en elke training beginnen met beleefdheid. Wordt hij te enthousiast naar de brokjes; terug beleefdheid oefenen, en dán pas verder gaan.
Paard is slim genoeg om te leren dat hij niets krijgt bij ongevraagde trucjes, of opdringerigheid als je er zelf maar nooit aan toegeeft. Ook al is dat kusje zo lief, niet belonen als je het niet hebt gevraagd.

https://www.youtube.com/watch?v=R_V64iUnc6Y

Mijn pony kent vlekkeloos het voedsel weigeren, maar stopt niet met het opdringeringe gedrag zoals ongewenst een oefening uitvoeren of naar je hand.
En een tik hoeft niet hard maar het geeft wel het signaal af aan het paard van:"oh dit is iets wat ik niet wil dus laat ik het dan maar niet doen."

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Help!! Hebberige fjord met VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:01

Gewoon een stuk terugzetten, elke keer dat ie schooit of een kunstje ongevraagd doet. (en dan wel belonen na het teruggaan, want het is geen straf maar een vraag) en de oefening waar je mee bezig was voortzetten. Aan terugzetten hebben ze een hekel en het kwartje valt wel een keer.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:29

Amberkelsey schreef:
Mijn pony kent vlekkeloos het voedsel weigeren, maar stopt niet met het opdringeringe gedrag zoals ongewenst een oefening uitvoeren of naar je hand.
En een tik hoeft niet hard maar het geeft wel het signaal af aan het paard van:"oh dit is iets wat ik niet wil dus laat ik het dan maar niet doen."

Het 'ongewenst' een oefening uitvoeren is juist wat je wilt bereiken, want het is een noodzakelijk stap in het proces. Om te clicker trainen moet je paard wel (nieuw) gedrag durven uitproberen anders kun je niet een gedrag shapen.

Maar... het is een fase. Zodra je paard ongevraagd een oefening uitvoert weet je dus dat hij de oefening kent. De volgende stap is dat je het gedrag enkel en alleen nog beloont nadat je een cue hebt gegeven. Zo leer je je paard te wachten op jouw aanwijzingen. Het is dus een heel normale (en noodzakelijke!) fase in het aanleerprocess.

Je kan je paard ook helpen door een "einde sessie" signaal aan te leren , bv "Op is op" en je handen in de lucht te steken om te laten zien dat je niets hebt en dat hij -wat hij ook doet- geen click&bekrachtiger (voerbeloning) zal kunnen verdienen.

Als je het ongevraagde gedrag gaat afstraffen (omdat je het als opdringerig, ongehoorzaam, schooien of drammerig beschouwt) kun je je paard erg onzeker en gefrustreerd maken. In het ergste geval kan het leiden dat hij niets meer gaat proberen en dan wordt het erg moeilijk hem nog met de clicker te trainen.
https://hippologicblog.wordpress.com/20 ... -scheppen/

https://hippologicblog.wordpress.com/20 ... ndom-voer/

Secrets
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Help!! Hebberige fjord met VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:21

Terug zetten en/of negeren. Hij moet leren dat hij alleen iets krijgt als jij vraagt of hij het wil doen

Lagoldy
Berichten: 70
Geregistreerd: 26-06-16

Re: Help!! Hebberige fjord met VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:06

Goed dat je dit eerst oplost!

Voedselweigeren en eigen ruimte behouden helpt super bij mij.

Voedselweigeren:
Je legt je snoepje in je hand zichtbaar voor het paard en je houd het voor hem. (Niet te dichtbij want dat als je bij een mens een snoepje onder de neus legt denk je ook waarom pest je me zo) dus gewoon alleen dat die het ziet. En dan elke keer als die het wil pakken sluit je je hand en breng je zijn hoofd weer naar achter en als die een paar seconden blijft clicker je en geef je het en dat bouw je dan op dat het steeds langer wacht.

En eigen ruimte vind ik ook wel belangrijk dat als ik bezig ben dat ik alle ruimte heb en dat ze me niet voor op de tenen staat als ware

durkje2007

Berichten: 44
Geregistreerd: 09-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 17:00

Dank jullie wel voor jullie reacties! Door jullie tips ben ik bezig geweest met voedsel weigeren, en het had een goed effect! Nu let ze meer op de oefening dan op het voer. Alsnog bedankt! <3