Pony wilt niet lopen met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Pony wilt niet lopen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:19

Hooi!
Ik longeer mijn pony wel af en toe omdat ik niet vaak meer op hem rij. Alleen hij wilt dan niet lopen, ookal heb ik een zweep in mijn hand. Als ik klap met mijn zweep reageert hij er geeneens op! Hij staart mij dan alleen maar aan. Aan het einde heb ik meer gedaan als hij. Wat is jullie tip? Hij reageert totaal niet op stem of zweep.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Pony wilt niet lopen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:21

Wat doe je precies?

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Pony wilt niet lopen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:23

tjah als je paard het niet snapt.. het kan ook zijn dat jij zelf fout staat, alleen omdat je met een zweep mept doet niet veel natuurlijk haha

leg eens uit wat je doet, waar je staat, en hoe je houding is, dan kunnen we beter advies geven :)

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:29

Moeilijk op het uit te leggen! Maar ik sta altijd in het midden. Ik "sla" trouwens niet met de zweep, ik maak er een soort van klap geluidje mee. Want slaan met de longeerzweep doe ik niet! Hij loopt altijd ongeveer bij de hoefslag. Om hem aan te sporen gebruik ik ; "draafff" "stapp" etc. Als ik dat zeg dan "klap" ik met de zweep. Alleen hij reageert er niet op. Ik snap het niet ik heb het geleerd van een mevrouw die hem vaker longeerde bij die vrouw heeft hij nooit stilgestaan. Hij komt namelijk altijd naar het midden toe.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Pony wilt niet lopen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:32

Je moet met longeren niet stilstaan in het midden maar altijd iets meer richting de achterhand van je paard en dan loop je zelf dus ook in een cirkeltje. Want als je in het midden blijft staan rem je je pony met je lichaam telkens af. Misschien gaan kijken naar Longeer instructie om een lesje bij te volgen.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:33

Dan ben je waarschijnlijk niet streng genoeg. Als hij niet snel genoeg loopt meer richting de achterhand gaan staan en als hij dan niet doorloopt mag je hem best een tik geven. Naar het midden komen is not done, ook dan heel gauw weer terug sturen, desnoods weer door middel van een tik.

Wat ik ook zou doen is longeerlessen nemen, ik denk dat dat je heel erg gaat helpen!

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:34

zou inderdaad even een lesje nemen, want het klink heel erg alsof je fout staat, longeren gebeurt niet vanzelf, en ligt heel erg aan waar jij staat, en hoe jij staat. als je te ver naar 'voren' staat/meeloopt denkt de pony dat hij moet stoppen. en dan kan hij dus naar binnen vallen of uiteindelijk gewoon helemaal geen reactie meer willen geven omdat hij/zij het niet meer snapt.

en van dat meppen was maar een grapje hoor, omdat je het zo in de begin post had gezegt :)

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:34

oeps dubbel gepost! -O-

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Re: Pony wilt niet lopen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:39

Ik loop ook met de pony mee even duidelijkheid . Ik zou nog wel een longeerlesje nemen, hopelijk gaat het dan wel beter. Want hij doet meestal na 5 min longeren alsof ik hem de hele dag al aan het longeren ben. (Hij heeft wel een conditie alleen hij houdt van een beetje acteren voor meer aandacht...)

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Pony wilt niet lopen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:41

Helpt het als je met het touw van de longeerzweep zijn kant op zwiept?

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:48

Jeika schreef:
Helpt het als je met het touw van de longeerzweep zijn kant op zwiept?

hierop reageert hij niet

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Pony wilt niet lopen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:51

Ehm.. misschien kun je hem eens flink laten rennen? Gewoon een tik geven dan maar? Ik weet het ook niet.. een longeerles nemen lijkt me een goed plan!

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 19:04

Jeika schreef:
Ehm.. misschien kun je hem eens flink laten rennen? Gewoon een tik geven dan maar? Ik weet het ook niet.. een longeerles nemen lijkt me een goed plan!

Hij reageert de laatste tijd weinig op de zweep, zelfs met rijden reageert hij er niet op :)

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Pony wilt niet lopen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:05

Dat is wel raar..

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Pony wilt niet lopen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:12

Ik weet zeker dat als ik je pony een tik geef hij er echt wel op reageert. Dat doet elke pony.


Neem les.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:16

WAt je kunt doen is even kijken naar je fases. Dat houdt in dat je eerst je lijf opent, je pony de ruimte geeft daarop te gaan lopen, dan je zweep op te pakken, dan het touwtje te zwaaien, en dan je pony aan te tikken met de zweep. Zodra hij een pas zet, meteen stoppen en belonen, dan begin je weer bij fase 1 en vraag je net wat meer (2 stappen), je zult merken dat als je dit toepast hij steeds lichter gaat reageren. Maar hij moet wel begrijpen wat je bedoelt en dus moet je stoppen als hij het goede doet.

Dan kun je uiteindelijk alleen op je handgebaar je pony laten lopen.
Kijk maar eens bij ' Circling game' van Parelli. Dan zie je hoe het moet.

Misschien helpt het om het topic : left brain introvert te lezen.

Let wel op dat je bij het longeren zelf schuin achter je pony staat. Achter de plek waar de voorbenen zitten zeg maar. Anders zit je in de stop zone van je pony en is het logisch dat hij niet loopt.
Verder kun je na bijv. 2 rondjes lopen (of begin met een half rondje) je pony naar je toe vragen. Dat is immers wat hij doet als hij zelf zou mogen kiezen. Dan vraag je wel wat, maar laat ook zien dat je hem ziet.
Dat is meer samenwerken. Dan kun je steeds meer uitbouwen. En heb je niet een pony die je met de zweep achterna moet jagen, maar eentje die meedenkt en het leuk vind met jou te werken.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:29

Paarden reageren heel erg op de lichaamstaal van ons mens. Zeker als we longeren. Jouw positie ten op zichte van je paard, de verbinding die je met hem hebt, de aanwijzingen en of hij je begrijpt bepalen of het lukt. Er zijn hier al verschillende tips gegeven en ik vind het goed dat je naar een oplossing zoekt en ook hier les in wilt nemen. Om het geschreven aan je uit te leggen is erg moeilijk. Door het samen te doen, is het veel duidelijker.
Ik hoop dat je de tips als het geven van een tik niet gaat gebruiken. Want het is heel oneerlijk om je pony af te straffen omdat hij niet snapt wat je bedoelt. Een zweep is een hulpmiddel om je pony aanwijzingen te geven. Een verlenging van je arm, zodat je duidelijk kunt zijn. Geen middel om je pony pijn mee te doen.

Veel succes en ik hoop dat je een fijn persoon vindt die je kan helpen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:04

tjady schreef:
Paarden reageren heel erg op de lichaamstaal van ons mens. Zeker als we longeren. Jouw positie ten op zichte van je paard, de verbinding die je met hem hebt, de aanwijzingen en of hij je begrijpt bepalen of het lukt. Er zijn hier al verschillende tips gegeven en ik vind het goed dat je naar een oplossing zoekt en ook hier les in wilt nemen. Om het geschreven aan je uit te leggen is erg moeilijk. Door het samen te doen, is het veel duidelijker.
Ik hoop dat je de tips als het geven van een tik niet gaat gebruiken. Want het is heel oneerlijk om je pony af te straffen omdat hij niet snapt wat je bedoelt. Een zweep is een hulpmiddel om je pony aanwijzingen te geven. Een verlenging van je arm, zodat je duidelijk kunt zijn. Geen middel om je pony pijn mee te doen.

Veel succes en ik hoop dat je een fijn persoon vindt die je kan helpen.

Even voor de helderheid, ik heb het over aantikken, niet slaan met de zweep. Beter nog gebruik je een stick, die geeft geen zwiep en daarmee kun je dus ook minder snel je pony zeer doen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:08

Ik zie nu in je profiel dat je de pony niet meer rijd omdat hij oud is? Klopt dat? In dat geval moet je extra alert zijn, dat het niet iets lichamelijks is waardoor hij niet kan lopen.
En als je vrijheidsdressuur doet met hem, dan kun je hem ook met een clicker leren rondjes lopen. En nog logischer dat hij graag naar je toe loopt, als je hem in de training beloont met iets van eten. Dat is interessanter dan rondjes lopen natuurlijk ;)
Ik zou gewoon een les nemen van iemand die thuis is in grondwerk/vrijheidsdressuur, dan leer je je pony meteen ook beter te lezen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:11

Met een stick kun je je paard prima zeer doen tijdens een fase 4 met het stokgedeelte of het touw. :j Het enige verschil is dat een dunnen zweep meer striemt en een dikkere stick meer een kneuzing geeft. Als het touw dat aan de stick zit ook nog zo'n leertje heeft, dan kun je je paard daar heel goed pijn mee doen (daarom zit dat leertje er ook aan, omdat hij het wel moet 'voelen').

Iets heel anders; als je pony de laatste tijd niet alleen minder graag wil lopen tijdens het longeren maar ook tijdens het rijden en zelfs de zweep daarin reageert, dan zou het ook kunnen dat ze ergens last van heeft waardoor ze niet meer wil/kan versnellen. Dat is misschien ook het uitzoeken waard, zeker gezien de leeftijd.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:57

xyzutu2 schreef:
Met een stick kun je je paard prima zeer doen tijdens een fase 4 met het stokgedeelte of het touw. :j Het enige verschil is dat een dunnen zweep meer striemt en een dikkere stick meer een kneuzing geeft. Als het touw dat aan de stick zit ook nog zo'n leertje heeft, dan kun je je paard daar heel goed pijn mee doen (daarom zit dat leertje er ook aan, omdat hij het wel moet 'voelen').

Iets heel anders; als je pony de laatste tijd niet alleen minder graag wil lopen tijdens het longeren maar ook tijdens het rijden en zelfs de zweep daarin reageert, dan zou het ook kunnen dat ze ergens last van heeft waardoor ze niet meer wil/kan versnellen. Dat is misschien ook het uitzoeken waard, zeker gezien de leeftijd.


Dat snap ik wel, maar het doel is ook niet het paard zeer te doen. Terwijl je dat met een zweep per ongeluk sneller doet dan met een stick.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Pony wilt niet lopen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:18

maar TS zegt dat het paard dus wel degenlijk weet hoe het moet, en een ander het er wel mee kan, dan zou ik toch niet advieseren om het paard zeer te doen, maar juist even verder kijken, de fout ligt bij jezelf, of er is iets goed mis met je paard. want als hij het snapt zou hij niet zomaar mogen staken

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:27

Ik longeer mijn paard altijd los. Reden is hij vind de longeerlijn niks en laat dat ook duidelijk merken door in opstand te komen. Tevens vind mijn paard de zweep heel eng en gevaarlijk die verplaats ik met een touwtje. Je moet hier mee zelf heel actief blijven bewegen, hoe actiever jij bent hoe actiever het paard is. veel met je stem werken en laat weten wanneer er een nieuwe commando komt. 'Let op!' Dit heeft zo'n paard heel snel door en vind dit ook veel leuker en ga je echt met je paard werken en het paard met jou.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:41

lolotjeh schreef:
Ik longeer mijn paard altijd los. Reden is hij vind de longeerlijn niks en laat dat ook duidelijk merken door in opstand te komen. Tevens vind mijn paard de zweep heel eng en gevaarlijk die verplaats ik met een touwtje. Je moet hier mee zelf heel actief blijven bewegen, hoe actiever jij bent hoe actiever het paard is. veel met je stem werken en laat weten wanneer er een nieuwe commando komt. 'Let op!' Dit heeft zo'n paard heel snel door en vind dit ook veel leuker en ga je echt met je paard werken en het paard met jou.


eh dit is allemaal heel leuk hoor, en ik doe het met mijn paarden ook, maar dit is niet iets wat je spontaan op moet pakken als je /nu/ met je paard tegen problemen aanloop zoals wat TS nu heeft..

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:41

lolotjeh schreef:
Ik longeer mijn paard altijd los. Reden is hij vind de longeerlijn niks en laat dat ook duidelijk merken door in opstand te komen. Tevens vind mijn paard de zweep heel eng en gevaarlijk die verplaats ik met een touwtje. Je moet hier mee zelf heel actief blijven bewegen, hoe actiever jij bent hoe actiever het paard is. veel met je stem werken en laat weten wanneer er een nieuwe commando komt. 'Let op!' Dit heeft zo'n paard heel snel door en vind dit ook veel leuker en ga je echt met je paard werken en het paard met jou.


alweer een dubbele post.. bedankt bokt :/