paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 15:44

mijn paard (eentje met een bibliotheek aan handleidingen) wil thuis NIET logeren. :(
als hij bij de dierenarts is in een logeercirkel doet hij het wel.
Maar als ik het thuis of in de wei doe draait hij zijn hoofd naar de andere kant en is hij weg.
En als hij dat niet kan schopt hij gericht naar mij.
met rijden en wandelen is hij wel heel braaf zolang de pony of een gekend paard in de buurt blijft.
Heeft iemand tips buiten een pak rammel geven? Hij heeft mijn ribben als eens over geschopt dus wil liever niet het risico nemen dat hij dat nog eens doet!
zou een pessoa kunnen helpen? kunnen ze daar mee stampen of bokken?

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:49

Je bedoelt vast longeren, logeren is een slaappartijtje bij iemand anders ;)

Een paard dat mij in mijn ribben trapt krijgt allereerst dus echt wel een heel flink pak rammel, hoe haalt hij het in zijn hoofd!! Levensgevaarlijk.

Heb je begeleiding? Het klinkt alsof je niet goed weet waarmee je bezig bent (anders zou je namelijk ook de vraag over een pessoa niet stellen). Zoek hulp en ga leren.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:50

Ik zou er een goede instructeur bijhalen die met jullie samen aan het werk gaat

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:52

Ik ga mee met Goof en pluisje, begeleiding van een goede instructeur lijkt me de enige juiste oplossing in dit geval. Een pessoa (zowel de longeerhulp als het bit) gaat je hierbij niet helpen.

Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 16:00

Als hij jou een trap geeft geef je maar een flinke trap terug,
Verder zelfverzekerd zijn en goeie hulp zoeken

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 16:18

Maak met wat paaltjes en wat draad zelf een longeercirkel en ga niet zomaar lopen meppen, maar ergens moet wel een grens zijn. Ik mep eigenlijk nooit, maar een paard wat mijn ribben trapt krijgt toch wel even een tik hoor

Goner
Berichten: 295
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 16:21

Dublinlove8 schreef:
Als hij jou een trap geeft geef je maar een flinke trap terug,
Verder zelfverzekerd zijn en goeie hulp zoeken


Hoe wil je een paard een trap geven? :')
Nee, gewoon goed straffen. Een trap geven? Ho maar! Dat mag niet!
Begeleiding zoeken is inderdaad een goed idee. Heb je enig idee waarom hij het doet? Vindt hij misschien de ondergrond niet fijn en wil hij er daarom niet op lopen of heeft hij gewoon geen zin?

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 16:26

Goof schreef:
Je bedoelt vast longeren, logeren is een slaappartijtje bij iemand anders ;)

Een paard dat mij in mijn ribben trapt krijgt allereerst dus echt wel een heel flink pak rammel, hoe haalt hij het in zijn hoofd!! Levensgevaarlijk.

Heb je begeleiding? Het klinkt alsof je niet goed weet waarmee je bezig bent (anders zou je namelijk ook de vraag over een pessoa niet stellen). Zoek hulp en ga leren.


sorry maar ik heb al paarden sinds ik 6 ben! En mijn moeder heeft ook haar heel leven gereden? en heel veel paarden ingereden.
Ik kom hier niet om hulp vragen om uitgemaakt te worden! Ik heb mijn paarden nooit met longeerhulp gelongeert omdat dit gewoon niet nodig was! en ik hier eigenlijk een beetje op tegen ben.
En als je op de grond ligt kan je moeilijk hem nog een pak rammel geven!
En mijn trainer wil hem ook niet meer aan de longe nemen dus nee ik heb verder geen hulp.

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 16:28

pluisje88 schreef:
Ik zou er een goede instructeur bijhalen die met jullie samen aan het werk gaat


Weet je toevallig iemand? Mijn eigen instructeur heeft namenlijk zelf ook niet de kracht (wel meer kennis natuurlijk) om hem vast te houden. En ik wil het zonder zekerheid gewoon niet zelf nog eens proberen

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 16:35

Winde_b schreef:
Goof schreef:
Je bedoelt vast longeren, logeren is een slaappartijtje bij iemand anders ;)

Een paard dat mij in mijn ribben trapt krijgt allereerst dus echt wel een heel flink pak rammel, hoe haalt hij het in zijn hoofd!! Levensgevaarlijk.

Heb je begeleiding? Het klinkt alsof je niet goed weet waarmee je bezig bent (anders zou je namelijk ook de vraag over een pessoa niet stellen). Zoek hulp en ga leren.


sorry maar ik heb al paarden sinds ik 6 ben! En mijn moeder heeft ook haar heel leven gereden? en heel veel paarden ingereden.
Ik kom hier niet om hulp vragen om uitgemaakt te worden! Ik heb mijn paarden nooit met longeerhulp gelongeert omdat dit gewoon niet nodig was! en ik hier eigenlijk een beetje op tegen ben.
En als je op de grond ligt kan je moeilijk hem nog een pak rammel geven!
En mijn trainer wil hem ook niet meer aan de longe nemen dus nee ik heb verder geen hulp.


Gut, niet zo heetgebakerd zeg. Relax, het is weekend.
Dat je al vanaf je 6e paarden hebt wil niet zeggen dat je alle wijsheid in pacht hebt en alles kunt, anders had je dit topic niet geopend.
Je kunt dus twee dingen doen;
1 Heel hard roepen dat je al vanaf je 6e paarden hebt en dat je al heel veel paarden hebt ingereden en dat je moeder ook heel veel ervaring heeft.
2 Of; je realiseren dat je kennelijk op een punt bent dat het je even niet lukt, dat je even niet alles kan en dat je even niet alles weet en dat je hulp nodig hebt.
Je hebt nu geen begeleiding, prima, maar dat is precies wat je nu nodig hebt. Ik hoop dus dat je een goede begeleider kunt vinden en dat je het probleem op kunt lossen. Succes.

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 16:36

nog even ter info ... als een paard van 1.73 je trapt doe je 8 weken niks.
hoe goed je dan ook kan weten wat je zou moeten doen... dan lig je op de grond tot een ambulans komt ...
hij schopt echt om te raken en dat doet hij ook dus tenzij hij echt niet kan schoppen.
gaat het dus ook de beste instructeur niet lukken om nog iets te doen!

en je kan zeggen dat dat paard niet is opgevoed. maar dan vraag ik met toch echt af waarom hij als ik hem los heb (zonder longeerlijn) of met wandelen hij dat niet doet dan kan je achter hem staan op hem springen wat je maar wil hij longeert alleen niet!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 16:37

Hoelang je al bezig bent met paarden doet er niet echt toe. De reactie dat je vraagt of een pessoa gaat helpen met jou probleem op dit moment zegt gewoon al dat je niet genoeg ervaring hebt om dit probleem alleen op te lossen.
Gaan roepen naar mensen alsof je het wel hebt en het beter weet gaat je niet helpen in het vinden van een oplossing.

Als je eigen trainer / instructeur je hier al niet mee kan / durft te helpen... dan zou ik geloof ik mezelf ernstig afvragen of ik wel verder zou gaan met die persoon om les van te krijgen :=

*edit spelfout verbeterd
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 27-11-16 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 16:42

Hmmm...als je zoveel ervaring hebt als je zegt te hebben, en zoveel kennis en kunde zo dichtbij in de familie hebt, snap ik niet waarom je je op bokt moet registreren om deze vraag te stellen.

Ik snap dat als je op de grond ligt dat je uitgerangeerd bent op dat moment. Maar gericht trappen...dat doen ze echt maar 1 keer en de tweede keer ben jij gewaarschuwd en ben je hem dus voor! En nee...een paard dat in welke omstandigheid ook gericht trapt, is NIET opgevoed.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 16:45

En je hebt speciaal voor dit probleem een account aangemaakt.
Al 15 tussen de paarden en nog niet eerder een bokt account gehad?

Maar goed als jij het niet kan of durft en je instructrice ook niet zal je of de aanpak moeten veranderen of de omgeving.
Dus een roudpen die goed afgesloten is. Of een andere instructrice met een andere aanpak.

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 17:02

Ineke2 schreef:
Hoelang je al bezig bent met paarden doet er niet echt toe. De reactie dat je vraagt of een pessoa gaat helpen met jou probleem op dit moment zegt gewoon al dat je niet genoeg ervaring hebt om dit probleem alleen op te lossen.
Gaan roepen naar mensen alsof je het wel hebt en het beter weet gaat je niet helpen in het vinden van een oplossing.

Als je eigen trainer / instructeur je hier al niet mee kan / durft te helpen... dan zou ik geloof ik mezelf ernstig afvragen of ik wel verder zou gaan met die persoon om les van te krijgen :=

*edit spelfout verbeterd


mijn paard is ondertussen 10 hij was onhandelbaar als 3 jarige. Hij loopt braaf aan een touw, hij loopt braaf onder het zadel, hij loopt mooi los in de bak, ik kan er mee tussen andere paarden? Ik weet dat mijn trainer weet wat ze doet! ze kan gewoon door een spier ziekte het paard niet houden omdat ze de kracht niet heeft. En ik ben jullie neerbuigende reacties echt beu... dat paard en ik hebben heel veel mee gemaakt! en ik heb heeeeeel veel geduld en ben ook heus wel streng genoeg voor hem maar die longe hang ik er niet meer aan ... tot ik weet dat hij fysiek onmogelijk kan stampen! als dat niet zo is word hij gewoon niet meer gelongeerd.. dan loopt hij maar los zijn rondjes dat doet hij wel.
en mijn spellingfouten ga ik niet verbeteren ik heb dyslectie ... en ga dus niet zien wat ik mis heb getypt als het over paardentermen die de autocorect niet kent gaat

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 17:08

cam schreef:
En je hebt speciaal voor dit probleem een account aangemaakt.
Al 15 tussen de paarden en nog niet eerder een bokt account gehad?

Maar goed als jij het niet kan of durft en je instructrice ook niet zal je of de aanpak moeten veranderen of de omgeving.
Dus een roudpen die goed afgesloten is. Of een andere instructrice met een andere aanpak.


Ik hoopte dat hier iemand wel een fysiek hulpmiddel wist. Dus ja ik heb hier een account voor aangemaakt om proberen een oplossing voor te vinden. Ik zit normaal of achter mn boeken of in de stal of bij de honden dus ik heb nooit het idee gehad laten we eens een babbeltje slaan met mensen op het internet. is daar iets mis mee ?
En in een longeercirkel doet hij niks dus dat is niet echt het probleem oplossen eerder omzeilen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:11

Winde_b schreef:
cam schreef:
En je hebt speciaal voor dit probleem een account aangemaakt.
Al 15 tussen de paarden en nog niet eerder een bokt account gehad?

Maar goed als jij het niet kan of durft en je instructrice ook niet zal je of de aanpak moeten veranderen of de omgeving.
Dus een roudpen die goed afgesloten is. Of een andere instructrice met een andere aanpak.


Ik hoopte dat hier iemand wel een fysiek hulpmiddel wist. Dus ja ik heb hier een account voor aangemaakt om proberen een oplossing voor te vinden. Ik zit normaal of achter mn boeken of in de stal of bij de honden dus ik heb nooit het idee gehad laten we eens een babbeltje slaan met mensen op het internet. is daar iets mis mee ?
En in een longeercirkel doet hij niks dus dat is niet echt het probleem oplossen eerder omzeilen.


Een fysieke oplossing zoeken waardoor het paard niet meer kan bokken is ook het probleem omzeilen en niet oplossen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:13

Maar dan is het probleem dus dat je hem in een grotere ruimte dan een longeerbak niet aan een longeerlijn kunt longeren? Oftewel:
- los laten rondlopen in een rijbak gaat goed
- los laten lopen in een longeercirkel gaat goed
- aan een longeerlijn in een longeercirkel gaat goed

en:
- aan een longeerlijn in een rijbak of weiland gaat niet. Je paard probeert dan uit te breken (hoofd naar buiten draaien en wegrennen), en als dat niet lukt, probeert hij te trappen. Als hij trapt, komt hij dan op je af en slaat hij met het voorbeen, of draait hij om en slaat hij met het achterbeen?

Kijk, fysieke middelen om te zorgen dat hij niet schopt, zijn er m.i. niet (behalve het opbinden van een voor- of achterbeen om een paard te breken, maar dat is m.i. een gruwelijke methode en valt voor mij wel onder het kopje 'diermishandeling'). Bovendien ben je dan bezig met symptoombestrijding, niet met het oplossen van het probleem.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:15

Snapt het paard wel wat je van hem wil?
Daarbij, hulpmiddelen is ook het probleem bestrijden

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:17

Een paard fysiek bij je houden aan lijn terwijl hij dat niet wil gaat gewoon niet lukken. Een paard is altijd sterker dan een mens.

Overigens de edit over een spelfout, dat was in mijn eigen bericht.
Het laat wel zien dat jij niet kalm en rustig deze berichten leest.
Haal eens diep adem, ontspan en lees de berichten nog eens goed zonder zo boos te zijn. We zitten je niet de grond in te stampen, maar je zult wat verder moeten kijken dan het hokje waarin je tot nu toe mee hebt gewerkt.

Misschien moet je de longe laten voor wat het is. Misshien lukt het wel om je paard te longeren aan de dubbele longe?
Misschien iemand erbij halen die bekend is met grondwerk met name het longeren?

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 17:25

Hilary schreef:
Maar dan is het probleem dus dat je hem in een grotere ruimte dan een longeerbak niet aan een longeerlijn kunt longeren? Oftewel:
- los laten rondlopen in een rijbak gaat goed
- los laten lopen in een longeercirkel gaat goed
- aan een longeerlijn in een longeercirkel gaat goed

en:
- aan een longeerlijn in een rijbak of weiland gaat niet. Je paard probeert dan uit te breken (hoofd naar buiten draaien en wegrennen), en als dat niet lukt, probeert hij te trappen. Als hij trapt, komt hij dan op je af en slaat hij met het voorbeen, of draait hij om en slaat hij met het achterbeen?

Kijk, fysieke middelen om te zorgen dat hij niet schopt, zijn er m.i. niet (behalve het opbinden van een voor- of achterbeen om een paard te breken, maar dat is m.i. een gruwelijke methode en valt voor mij wel onder het kopje 'diermishandeling'). Bovendien ben je dan bezig met symptoombestrijding, niet met het oplossen van het probleem.


hij gaat idd lopen.. en zorgt er voor dat dit hem lukt hoe maakt hem niet uit als ik zijn hoofd door middel van een hoofdstel beter kan tegen houden draait hij zijn kont naar me als hij dicht genoeg bij is en schopt hij en anders gaat hij zo rare dingen doen tot je gewoon niet meer kan volgen wat hij alemaal toch maar doet. tot hij een beetje opening vind om toch maar weer weg te lopen. maar als hij een maal "los" met de longe nog ergens tussen zijn benen is komt hij terug wil je terug zijn longe op nemen loopt hij weer weg.

en hij moet nog kunnen longeren en niet bang worden (als hij dat nog niet is) van de longe. dus vastbinden ga ik zoizo niet doen arm paard. Maar zijn hoofd kan hij zoizo al niet meer mee doen wat hij wil met een pessoa dus ik vroeg me gewoon af of dat bontje achter zijn benen er niet voor zorgt dat hij automatisch druk op zijn mond krijgt als hij (wil) schoppen? maar als het antwoord nee is ... dan blijven we enkel met de oplossing niet vast maken als ik hem laat lopen vanop de grond.

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 17:29

eclair98 schreef:
Snapt het paard wel wat je van hem wil?
Daarbij, hulpmiddelen is ook het probleem bestrijden


hij "longeert" wel zonder longe in een cirkel dus ik ga er van uit van wel.
gewoon los laten lopen met kom, weg en stap draf en gallop als comando.
ik zou het gewoon fijn vinden als ik hem vast kon hebben vooral omdat hij een blesure heeft gahad en toen eigenlijk niet gek mocht doen ... was een lijn handig.
maar ook voor op wedstrijd als hij eens wat fris is of ... het is gewoon irritant dat hij het niet kan.

mijn pony snapte het eerst niet en ging toen ook rennen maar dat was meer rennen gaan in de zin van beginnen te lopen. niet van vluchten waar ik bij mijn paard wel echt het idee heb dat hij gewoon het eng vind om vast te zitten ...

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 17:39

Ineke2 schreef:
Een paard fysiek bij je houden aan lijn terwijl hij dat niet wil gaat gewoon niet lukken. Een paard is altijd sterker dan een mens.

Overigens de edit over een spelfout, dat was in mijn eigen bericht.
Het laat wel zien dat jij niet kalm en rustig deze berichten leest.
Haal eens diep adem, ontspan en lees de berichten nog eens goed zonder zo boos te zijn. We zitten je niet de grond in te stampen, maar je zult wat verder moeten kijken dan het hokje waarin je tot nu toe mee hebt gewerkt.

Misschien moet je de longe laten voor wat het is. Misshien lukt het wel om je paard te longeren aan de dubbele longe?
Misschien iemand erbij halen die bekend is met grondwerk met name het longeren?


mijn spelling word niet beter geloof me ;) als ik heel rustig ben dan nog niet snap dat jullie dat niet snappen dat is iets wat genetisch bepaald is dyslectie. Maar dat maakt ook niet uit dat ben ik gewoon dat ik daar opmerkingen van krijg.

En ik kan hem laten lopen zonder touw dan doet hij niks, stopt hij soms eens niet snel genoeg ofzo maar niets ergs. maar dan zit in nog steeds met het probleem dat als hij weer eens een blessure heeft dat hij niet rustig kan opbouwen... dan moet ik er direct op ik kan hem immers niet los laten en zeggen nu ga je alleen stappen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:48

Na een blessure is trainen aan de longe sowieso niet verstandig want uit zijn plaat gaan op een cirkel is dan totaal funest. Rechtuitstappen en draven is dan het best.

Voor de rest een droog groot weiland om in te herstellen met 1 ander rustig paard erbij.

Nogmaals ik had het over een eigen spelfout. Een spelfout die IK had gemaakt, niet over jou.
Voor iemand met dyslectie schrijf je netjes. Veel netter dan vele anderen hier die zich dan verschuilen achter dyslectie, dus wat dat betreft mijn complimenten.

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 17:58

Ineke2 schreef:
Na een blessure is trainen aan de longe sowieso niet verstandig want uit zijn plaat gaan op een cirkel is dan totaal funest. Rechtuitstappen en draven is dan het best.

Voor de rest een droog groot weiland om in te herstellen met 1 ander rustig paard erbij.

Nogmaals ik had het over een eigen spelfout. Een spelfout die IK had gemaakt, niet over jou.
Voor iemand met dyslectie schrijf je netjes. Veel netter dan vele anderen hier die zich dan verschuilen achter dyslectie, dus wat dat betreft mijn complimenten.


dankje, de autocorect staat op ;)

mijn dierenarts heeft na een pees belsure aan geraden bij mijn paard om hem eerst te stappen een paar weken en dan aan de longe onbelast eerst terug te laten draven toen hij uit zijn geinpovizeerde stal (mag niet op een echte stal wegens luchtweg problemen) mocht. dit ging dus totaal mis waardoor zowel ik als mijn paard nog eens 8 weken niks hebben kunnen doen. toen heb ik hem terug gestapt en heeeeel kleine stukjes wei afgezet en die steeds groter gemaakt tot hij weer aangesterkt was en tegen de belasting van een ruiter op zijn rug kon. Uiteraard heeft dit veel langer geduurd en is het zoizo altijd handig als je paard gewoon aan die longe kon maar als er geen oplossing is dan zullen we iets anders moeten verzinnen