tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 08:11

hi,

ik ben op zoek naar tips. Ik heb onlangs een super leuk 4.5 jarige ruin gekocht. Super bomproof maar ook wel vrij flegmatiek. Hij kende het longeren maar alleen in stap en draf.
Ook in het tuig is alleen stap en korte stukjes draf geoefend. Onder het zadel is hij nog niet beleerd, alleen ruitermak. Omdat ik dit verder wil oppakken, wil ik graag eerst de gangen aan de longe verbeteren zodat ik dat kan geburiken om hem verder te beleren.

Nu merk ik dat hij het draven steeds beter gaat doen, en ook aandraven gaat steeds beter op commando Drrrrraf.
Om zijn conditie te verbeteren wil ik ook stukjes met hem gaan galoperen en dat langzaam uitbouwen.
Nu loop ik alleen tegen het probleem aan dat hij niet wil aangaloperen, want een klap in de lucht met de longeerzweep of zelfs een tikje op zn bil boeien hem niets. En ook snapt hij het woord galop dus niet.

Heef iemand tips hoe ik hem kan helpen/leren om aan te galoperen aan de longe?
pas nadat hij aan de longe de link heeft gelegd met aangaloperen wil ik dit onder het zadel gaan oppakken dus ook het woord galop aanleren met aangaloperen onder het zadel is geen optie ;)

ik hoop dat er handige tips zijn.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:14

Galoppeerd hij wel in de wei waar hij de ruimte heeft? Dan zou je daar misschien als eerste aan de slag kunnen gaan.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:19

Balkje op de hoefslag in de bocht

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:26

Om mijn 3 jarigen dat aan te leren gebruik ik de longeer zweep. Ik laat ze steeds sneller draven, zwaai met de zweep (tik of klap niet) en zeg continu. Let op galop, let op galop en als ze dan aan springen roep ik heel enthousiast braaaaaaf goedzoooooo.

Eenmaal een ruin gehad die dit lastig vond waarbij ik hulp nodig had omdat het lastig is om dan aan te jagen en je cirkel te houden.

Zet wel een cirkel af of halve bak, dat je door de onbelangrijk niet de hele bak door "rent"

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 08:28

@Taucha, ja hij galoppeerd wel in de wei en ook als hij los in de bak loopt (te spelen met andere paarden).
lastige is alleen dat als ik hem alleen los laat in de bak hij dat galoperen dus niet wil doen. hij draaft hard weg en dat is het. aanspringen doet hij dus niet.

@Snorkel1986. bedankt voor de tip , maar dan? want als ik dat doet denk ik dat hij t gewoon leuk vind er erover stapt, maar wel blijft draven en niet aanspringt.

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 08:30

@newt: dat heb ik geprobeerd. Dus afgezettte bak, en dan los, en erachter aan. Maar hij is dus niet genoeg onder de indruk van mijn "gejaag" zelfs een ferme tik of wapperen met iets helpt niet (te bomproof denk ik ;) werkt dus niet altijd in je voordeel haha)
je techniek helpt overgens wel, want zo hebben we het aandraven reeds bevestigd en dat gaat prima. Alleen krijg ik hem dus niet over die drempel om aan te galoperen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:31

Koudbloed?

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 08:34

@friesam: jep vandaar mijn opmerking: flegmatiek en bomproof

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:36

leun schreef:
@friesam: jep vandaar mijn opmerking: flegmatiek en bomproof


Mijn ervaring is dat zeker de grovere koudbloeden moeilijker in galop aanspringen in een beperkte ruimte.

Wij hebben onze zware trekpaarden in het bos leren galoperen achter een andere aan. Aan de longe kunnen ze het nog niet.

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 08:43

@friesam: oke das op zich logisch. die van mij is gelukkig vrij klein, is maar 1.55 en los in de bak (1/2 afgezet gedeelte van de bak om te spelen ) dan kan hij t wel en heel gemakkelijk, dus ik denk niet dat dat t is. hij snapt gewoon niet wat ik bedoel en voelt ook niet de behoefte om door mijn "gejaag"of druk nog harder te gaan dan hard draven.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:46

Misschien een laag hindernisje?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:49

Wat vaak helpt als ze het niet snappen is zelf een huppel/galopsprong maken. Maar als ie echt lui is zal ie zich daar ook niks van aantrekken

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:52

Ik wil ook zeggen een kleine hindernis, kruisje of steiltje e daarover. Vaak blijven ze dan toch enkele passen in galop en kan je zo verder vragen door ze dan door te 'jagen'.

Zelf mijn 3-jarige net opgeleerd maar galoppeerde heel soepel aan de longe. Lijkt me een lastig probleem!

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:57

galopeerd hij met spelen wel netjes de bochten door, mijn merrie kan prima rechtuit galoperen maar voor de bochten mist zij de kracht om de bocht netjes te halen.

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 09:05

@MArlindeRooz en Laurievc: bedankt, klinkt logisch en ik ga t zeker proberen! en ja das idd erg lastig als je zo'n flegmatiek paard hebt, maar hij is niet lui-lui, moet alleen de juiste knop zien te vinden ;)

@butengeweun: ja dat lukt hem wel, het zij beetje in onbalans soms, maar op zich kan hij prima een volte maken.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:06

Klopt, die knopjes zitten vaak nog wat verstopt bij jonge paarden :P Ik blijf het topic even volgen, wie weet komen er voor mijn jonkie ook nog wel leuke tips voorbij! Succes iig!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:13

Zou je hem samen met een ervaren paard kunnen 'longeren'? Allebei los in dezelfde ruimte, zonder bijzetjes op wat dan ook. Mijn pony heeft het galopperen echt van haar oudere maatje geleerd.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:16

leun schreef:
@Taucha, ja hij galoppeerd wel in de wei en ook als hij los in de bak loopt (te spelen met andere paarden).
lastige is alleen dat als ik hem alleen los laat in de bak hij dat galoperen dus niet wil doen. hij draaft hard weg en dat is het. aanspringen doet hij dus niet.

@Snorkel1986. bedankt voor de tip , maar dan? want als ik dat doet denk ik dat hij t gewoon leuk vind er erover stapt, maar wel blijft draven en niet aanspringt.

Mijn ervaring is dat de meestejonge paarden over de balk springen en daar na galoperen

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 09:18

@ snorkel; oke zo zelfde concept eigenlijk als t hindernisje. Ik ga dat zeker proberen. Hopelijk heeft hij wel springtalent/motivatie en wil hij daarmee aangaloperen. ik ga het jullie laten weten of het werkt ;)

nog meer tips is altijd welkom ;)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:36

Bij mijn paardje werkt het goed om in de paardentaal te communiceren. Ik gebruik geen zweep, maar beweeg enkel mijn hand van achter naar voor, een grote zwaai zeg maar. Maar ik heb absoluut geen flegmatiek paard en ik hoef maar een klein beetje te wapperen met mijn hand en weg is ze. Maar proberen kan natuurlijk altijd.

Of met een ander paard in de longeerring erbij? Een maatje die voorop loopt?

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Re: tips hoe leren aangaloperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 15:48

@weidebloem, dat heb ik geprobeerd, parelli stijl maar daar is hij niet mee in galop te krijgen. Een ander paard erbij kan ik nog even proberen. Alleen is hij daar ook los niet zo mee dat hij er achter aan moet. hij is wat dat betreft vrij "zelfstandig". Maar proberen kan altijd ;)

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 08:49

even een update. Ih heb inmiddels gelongeerd met balkje/hindernisje en in een afgezet stuk weer. En eureka! het lukt. Balkje helpt idd om hem te laten "aanspringen". Ging nog wel een keer of 2 overkruisd op rechts maar rechts is ook zijn moeilijke kant. ook los longeren in een afgezet stuk helpt hem , waarbij is dan idd als een gek springend en wapperend met de longeerzweep en mee galoperend achter hem aan ren. (goede workout voor mezelf, sportschool abbonnement kan opgezegd :D )
kort om het begin is er, de link met galop nog niet helemaal, maar ik heb er vertrouwen in dat dat me veel herhalen en belonen goed gaat komen.

maar mochten er nog goede andere tips zijn, houd ik me altijd aanbevolen.