Paard draait verkeerde kant op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Paard draait verkeerde kant op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 09:23

Beste bokkers,

Als ik mijn paard zonder longe longeer, vraag ik hem af en toe om om te draaien(duh). Alleen ipv met zijn hoofd richting mij om te draaien, draait hij zijn billen naar mij toe(geen intentie om te trappen oid) en zijn hoofd naar buiten. Als ik er een longe aan heb hangen doet hij dit ook, maar omdat hij dan in de knoop zou komen, vraag ik hem dan gewoon naar me toe en stuur hem richting de andere kant weer weg.
Dit is natuurlijk niet zo handig, dus hoe kan ik hem leren om richting mij om te draaien(los en aan de longe)?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Paard draait verkeerde kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:27

Gewoon niet laten draaien aan de longe. Stil laten staan en dan wisselen van kant... gewoon even aan de hand mee nemen.
Ik zou los ook eerst vragen om stil te staan.. en dan je paard meer helpen bij het wisselen van hand.

Het paard draait nu zijn hoofd van je weg en zeker met longeerlijn kan je dan vervelende ongelukjes krijgen. Zou dus meer rust inbouwen... en er meer tijd voor nemen.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Paard draait verkeerde kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:32

Heb ik ook gehad, beessie draaide van me af als ik wilde dat ie naar me toe kwam maar als ik 'm dan van me af duwde draaide hij ineens juist wel naar me toe. Gewoon even iets anders proberen. Sommige paarden zijn inderdaad soms erg vreemde wezens.

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 09:35

Evelijn schreef:
Gewoon niet laten draaien aan de longe. Stil laten staan en dan wisselen van kant... gewoon even aan de hand mee nemen.
Ik zou los ook eerst vragen om stil te staan.. en dan je paard meer helpen bij het wisselen van hand.

Het paard draait nu zijn hoofd van je weg en zeker met longeerlijn kan je dan vervelende ongelukjes krijgen. Zou dus meer rust inbouwen... en er meer tijd voor nemen.


Dankjewel! Dat is dus ongeveer wat ik nu doe, ik heb nu het geluk dat ik een kleinere bak heb en dat hij dus niet kan denken dat ik hem wegstuur :)

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 09:38

Taucha schreef:
Heb ik ook gehad, beessie draaide van me af als ik wilde dat ie naar me toe kwam maar als ik 'm dan van me af duwde draaide hij ineens juist wel naar me toe. Gewoon even iets anders proberen. Sommige paarden zijn inderdaad soms erg vreemde wezens.


Haha, dat klinkt helemaal ingewikkeld. Als ik rustig op de mijne afloop of aanwijs met de zweep of touw, blijft hij staan en vallen zijn ogen dicht, en als ik dan 'te' dicht in de buurt is wordt hij wakker en kijkt hij me met een guitig gezicht aan. Ook wil hij niet dat je hem via zijn nek 'duwt', dan gaat hij met zijn hoofd zo hoog mogelijk en terugduwen :')

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Paard draait verkeerde kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:41

Zou niet gaan lopen duwen als dat zijn reactie is gewoon halster/hoofdstel vast pakken en aan de hand stukje lopen zodat hij de andere kant op staat. Weer vragen of hij stil wil blijven staan...terug naar je plek en hem dan weer vooruit sturen.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard draait verkeerde kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:50

Leren achterhand van je weg te draaien (wijken op afstand zeg maar) en je aan te kijken. Dan doorsturen de juiste kant op.
Van je weg draaien is makkelijker, maar ook vaak resultaat van teveel druk bv door te sterke hulp om langzamer te gaan/stoppen. Voor paard blokkeer je dan niet alleen naar voren, maar ook naar binnen en draait die dus buitenlangs ipv binnenlangs.

https://www.youtube.com/user/DUHorseman
Kijk maar eens naar de filmpjes van deze trainer, over waar jouw lijf/houding is t.o.v. je paard.
Contrasterend kleurtje touw om de hals helpt ook stuk om duidelijk te hebben waar op je paard je druk legt. Hele serie over het trainen van een rescue horse (de palomino) toont het bv mooi en vrij uitgebreid.