leren liggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SARAHDW123
Berichten: 15
Geregistreerd: 09-07-15

leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 21:52

hallo iedereen ,

ik ben al een tijdje bezig met vrijheidsdressuur en ik wil mn shet leren liggen ik heb al veel geprobeerd zoals: vanuit natuurlijk gedrag,vanuit het knielen.....
maar niets werkt :( hoe hebben julie je paard/pony leren liggen of hebben jullie tips ofzo...

laat het dan weten :D /3

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:54

Zit de basis erin? Wat kan de pony allemaal al? Heb je les?

SARAHDW123
Berichten: 15
Geregistreerd: 09-07-15

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 11:19

mn pony kan al : jambette,op de blok,rondje,cirkelen,compliment,knielen,cirkelen,volgen,steigeren(bijna spaansepas)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:20

Ik zou les nemen. Dan leer je het allemaal. :)

vera_siep
Berichten: 34
Geregistreerd: 29-03-15
Woonplaats: Sommelsdijk

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 08:49

Als je op youtube opzoekt: how to teach your horse to lay down? Krijg je een manier die in Nl vrijwel niet bekend is. Het is een dwangmatige manier dus even overwegen of je het op die manier wilt doen. Als je paard zich hevig verzet zou ik stoppen. Laat hij het toe (zoals mijn pony) kan je het gewoon doen. Succes!

SARAHDW123
Berichten: 15
Geregistreerd: 09-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 21:25

Ok bedankt ik zal eens proberen :j

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:33

Mijn vorige verzorgpony heb ik het liggen aangeleerd vanuit natuurlijk gedrag.
Voordat een paard gaat liggen/rollen, snuffelen ze meestal eerst wat rond om een geschikt plekje te vinden. (althans.. de mijne dan :)))
Wat ik dus deed, is op een slakkengangetje naast hem lopen, eerder slenteren, hij liep dan standaard met zijn neus aan de grond.
In het begin duurde het heel lang voordat hij ging liggen, maar na verloop van tijd duurde het steeds minder lang. Op een gegeven moment kon hij het gewoon op commando.

Heb je deze of een soortgelijke manier al geprobeerd? :)

SARAHDW123
Berichten: 15
Geregistreerd: 09-07-15

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 21:15

ja maar het lukte niet :(

SARAHDW123
Berichten: 15
Geregistreerd: 09-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 21:16

vera _siep dankjewel voor je uitleg het is me gelukt om mn shet te leren liggen ! /3 :j *\o/*

vera_siep
Berichten: 34
Geregistreerd: 29-03-15
Woonplaats: Sommelsdijk

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:37

Super leuk!! Veel plezier verder :)

SharonCatch

Berichten: 145
Geregistreerd: 17-07-15

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:24

de meesten doen het gewoon na het rijden dat hij heeft gezweet maar das wat lastiger met een shet hihi nat spuiten zal wel kunnen en dan je commando geven natuurlijk lukt het niet in 1 keer maar hoe vaker hoe beter en hoe makkelijker het word voor je shet +:)+

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:33

vera_siep schreef:
Als je op youtube opzoekt: how to teach your horse to lay down? Krijg je een manier die in Nl vrijwel niet bekend is. Het is een dwangmatige manier dus even overwegen of je het op die manier wilt doen. Als je paard zich hevig verzet zou ik stoppen. Laat hij het toe (zoals mijn pony) kan je het gewoon doen. Succes!


Wat jammer TS dat je dit slechte advies hebt opgevolgd.
Als je vrijheidsdressuur doet, doe je dit niet. Dan is het dwangdressuur.
Liggen moet een paard uit vertrouwen en ontspanning doen, niet uit dwang en overgave.. :n Jammer dat dit advies nog steeds gegeven wordt, je maakt meer kapot dan je lief is.. bah.

Yanne_RP

Berichten: 1054
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Brabant

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:17

www.nalanta.nl onder het kopje "de oefeningen"-->"met het lichaam" wordt het heel duidelijk uitgelegd. ;)

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:37

vera_siep schreef:
Als je op youtube opzoekt: how to teach your horse to lay down? Krijg je een manier die in Nl vrijwel niet bekend is. Het is een dwangmatige manier dus even overwegen of je het op die manier wilt doen. Als je paard zich hevig verzet zou ik stoppen. Laat hij het toe (zoals mijn pony) kan je het gewoon doen. Succes!


als we het over de zelfde filmpjes hebben.
die dwangmatige manier is meestal meer bedrijgen voor je pony/paard. als je paard het toe laat betekend het dat hij niet probeert te vegen en zich dus over geeft. mensen oefen het uit op agresieve paarden, een lief paard verpest je er mee mee dan dat je er goed mee laat gaan
het is dan meer paard breken dan VRIJhiedsdresuur.

vera_siep
Berichten: 34
Geregistreerd: 29-03-15
Woonplaats: Sommelsdijk

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:24

Ik weet wat je bedoelt, maar bij mijn paard is het dus niet zoals op die filmpjes gegaan. Ik heb zijn been met een touw omhoog gehouden en toen zachtjes geleund. Mijn pony spartelde helemaal niet tegen en ging gewoon heel makkelijk liggen. Deze manier was bij mij ontzettend succesvol en hij kon binnen een half uurtje liggen. Ik heb tegen Sarah gezegd dat deze manier niet geschikt is als je paard tegen gaat werkend! Jullie hebben geen idee hoe het bij mij gegaan is dus ook geen conclusies trekken :( Mijn paard bleef ook liggen en hij gaat nu gewoon liggen zonder touw en al. Het zou jullie sieren om niet gelijk van dat soort dingen te zeggen als jullie geen idee hebben hoe het er bij mij aan toe is gegaan.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:33

@vera_siep
De personen voor mij proberen je duidelijk te maken dat dit geen vrijheidsdressuur is als je het doet op de door jou voorgestelde manier.

Omdat je het voorbeen van je paard omhoog houd met een touw heeft je paard nog maar 3 benen om op te staan. Een paard kan nou eenmaal niet overleven op 3 benen. Als jij je paard dan ook nog uit balans brengt heeft je paard geen andere keuze dan te gaan liggen. Want hij heeft nog maar 3 benen en met maar 3 benen kan je paard niet (succesvol) vluchten.

Het gaat er niet zozeer om dat dit niet dé manier is, maar het probleem is dat je op deze manier je paard dwingt te gaan liggen. Vrijheidsdressuur moet je willen aanleren vanuit natuurlijk gedrag omdat je paard dit al van zichzelf vertoond en dus op geen enkele wijze word gedwongen om een oefening uit te voeren.

vera_siep
Berichten: 34
Geregistreerd: 29-03-15
Woonplaats: Sommelsdijk

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:52

@Steeph
Oke bedankt voor je uitleg. Ik wist dat niet en heb het hem nu al op die manier geleerd maar ik zal niemand anders tippen over die manier. Ik ben het er nog steeds niet mee eens dat mensen zeggen dat ik nu "een lief paard verpest" want dat is helemaal niet waar. Maar jouw uitleg snap ik dus bedankt :)

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:56

vera_siep schreef:
@Steeph
Oke bedankt voor je uitleg. Ik wist dat niet en heb het hem nu al op die manier geleerd maar ik zal niemand anders tippen over die manier. Ik ben het er nog steeds niet mee eens dat mensen zeggen dat ik nu "een lief paard verpest" want dat is helemaal niet waar. Maar jouw uitleg snap ik dus bedankt :)

Geen probleem, fijn dat het nu snapt :)

SARAHDW123
Berichten: 15
Geregistreerd: 09-07-15

Re: leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 10:10

mijn shet ging meteen liggen dus hij nam het niet dwangmatig op :)