longeren met hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: Belgiƫ

longeren met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 23:31

Hallo!
Ik had een vraagje wat is het 'verschil' tussen longeren met hoofdstel en halster?
(+comfotrabeler voor het paard, halster veronderstel ik?)
Voor deze verschillende methodes:
gewoon in de bak met een longeertouw
los in de longeerbak
dankjulliewel!

ladymypony
Berichten: 54
Geregistreerd: 14-10-14

Re: longeren met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:33

mijn ponys woorden met halster gelongeeert vind ik zelf fijner maar paarden vaan een stalgenoot woorden met hooftstel omdat ze nog welleens (heel veel) schrikken en dan heb je meer controle :)

Nicolle89

Berichten: 295
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:35

Ik longeer tegenwoordig met dubbele longe wel met hoofdstel en met enkele longe met een touwhalster omdat je dan niet een werking van een kant in het bit hebt. Mocht ik haar willen bijzetten met een hoofdstel doe ik deze over het touwhalster heen en zet hem dan bij maar bevestig de longeerlijn nog steeds aan het touwhalster.

Dan werkt het bit alleen met de bijzet in en niet met de enkele longeerlijn. Zoals ik net zei: dubbele longe wel met hoofdstel omdat ik de lijnen dan aan het bit bevestig en zo zelf aan beide kanten op het bit kan inwerken.

Snap je?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:37

Wij longeren Abel met hoofdstel en bijzet. Longeren is immers ook werken. Als ik hem met halster longeer gaat hij alleen maar op standje relaxed sterren kijken. Het halster gebruik ik echt alleen voor buiten zetten en binnen halen.

lisaguus

Berichten: 393
Geregistreerd: 24-08-14
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: longeren met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:41

Ik vind zelf met hoofdstel longeren dat je zeker meer controle hebt. Dus vind ik dat wat fijner (;. Zodra ik met een halster ga longeren ging het ponytje bij mij ook meer streken uithalen xD

(Ja dat heb je als je alleen maar shetlanders longeerd)

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Re: longeren met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:50

Altijd met hoofdstel,
Longeerlijn met een slag rond de bitring en aan andere zijde bevestigen.
Met halster zie je 9 van de 10x dat het halster verschuift en daarbij vlak bij of op het oog terecht komt aan de buitenzijde.

Daarnaast heb je duidelijkere controle met hoofdstel bij de wat stoutere/jolige paarden.

Nicolle89

Berichten: 295
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Nunspeet

Re: longeren met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:56

Met halster alleen longeren is niet zo prettig inderdaad vanwege verschuiving. Dan zou je heb ook wat strakker moeten maken. Het beste is dan een touwhalster en hiermee heb je nog best veel te vertellen als je paard wel lastig doet.

Vraag jezelf altijd af wat je wilt bereiken met je training. Wil je alleen je paard even 20 min lekker laten rennen? Touwhalster plus enkele longe

Wil je hem bijzetten? Hoofdstel met bijzet (ik bevestig dan mn enkele longe dus aan t touwhalster wat onder mn hoofdstel zit maar dit is voor iedereen weer anders qua voorkeur)

Wil je hem rechtrichten en door het lijf trainen? Dubbele longe met hoofdstel

Dit zijn de keuzes die ik maak voorafgaand van het longeren. Ik zeg overigens niet dat deze keuzen MOETEN. dit kan voor iedereen anders zijn ;)

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:04

ligt eraan hoe je ze longeerd, als ik gewoon voor de makkelijk ga gewoon aan het halster en dan aan de onderste ring, wil ik hem wat harder laten werken en echt trainen met longeerhulp gebruik ik het hoofdstel omdat hij dan de druk in de mond krijgt en niet op de neus zoals bij het halster.

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:05

Ik longeerde altijd met hoofdstel maar toen hij vanwege een wondje een tijd geen hoofdstel om kon ben ik met halster gaan longeren. Dit is echt een hele vooruitgang! Gek genoeg werd hij altijd erg hangerig met hoofdstel en nu met halster is dit helemaal weg. Longeren met halster is echt niet sterrenkijken hoor! Mijn pony heeft nu goed door dat na het instappen/draven/galopperen, het gewoon tijd is om te werken.

Wat betreft beter houden als ze schrikken, uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat als ze echt schrikken het helemaal niks meer uitmaakt of hij nou een halster of hoofdstel om heeft.

Rica1311
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:52

Ik longeer altijd met halster. Maar ik denk dat als je echt wilt trainen, meer kan bereiken met een hoofdstel.

lobkew

Berichten: 608
Geregistreerd: 09-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: longeren met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:57

Hoofdstel, zodra je bijzet gaat gebruiken is een halster niet fijn. Voor gewoon een paar rondjes aan de longeerlijn gebruik ik ook welleens een halster maar merk toch dat aan hoofdstel fijner gaat.

kiertje22
Berichten: 116
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Tholen

Re: longeren met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:12

Halster is meestal erg los, en kan gaan schuiven. Met een hoofdstel heb je idd meer controle