Western Longeren vs. Engels Longeren: verschillen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Western Longeren vs. Engels Longeren: verschillen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 00:33

Naar aanleiding van een topic op een ander forum, waarin iemand me vertelde dat er een verschil is tussen western longeren en engels longeren, ben ik beginnen nadenken.

Is er wel een verschil tussen western longeren en engels longeren?

Ik heb het gevoel dat er maar weinig mensen echt bezig zijn met hun paard als ze longeren, dat longeren beperkt blijft tot rondjes lopen in draf en galop om het paard wat beweging te geven. Luistert het paard braaf naar zijn commando's, is het prima en klaar. Ik vind dat zo jammer: longeren kan zo'n mooie oefening zijn om je paard te stretchen, te leren ontspannen, te leren ruimer te lopen met een correcte buiging en correct ruggebruik (en buikspiertraining).

En dan denk ik...

Dat zijn toch dingen die zowel binnen western als binnen engelse dressuur belangrijk zijn? Over de rug lopen, buigen, gehoorzaamheid op commando's,...


De verschillen lagen volgens die persoon hem vooral in het feit dat er binnen de westernmanier veel meer losgelaten werd (lange, losse longeerlijn) en dat de commando's vooral gegeven worden door stemhulpen en lichaamstaal. Ook minder gebruik maken van hulpteugels en dergelijke. Het paard zou bij het engels dressuurmatig longeren meer vastgehouden worden. Nu... Ik rij dressuur en wanneer ik longeer blijf ik het belangrijk vinden dat mijn paard op eigen benen loopt. Vasthouden is in mijn ogen nooit goed, want wat vast is, daar kan op gehangen worden!

Wat denken jullie?

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 07:34

Voor mij zijn er maar twee soorten van longeren en dat is goed longeren en slecht longeren. Goed longeren is moeilijk en een kunst vind ik en er zijn jammer genoeg niet veel mensen die de kunst van het longeren meester zijn.

Ik zie heel veel mensen hun paard wat rond slingeren aan een doorhangende longe, het paard loopt zoals het hem belieft in een houding die hem het beste uitkomt maar met een paard correct trainen heeft dat in mijn ogen niets te maken. Een hulpteugel is meestal ook uit den boze, want dan dwing je het paard in een houding etc etc.

Als je een paard goed wil longeren dan wil je toch bepaalde aspecten trainen, zoals rug-en achterhand gebruik, lichaamsgebruik etc. Volgens mij kan dat niet met een doorhangende longe, een licht contact is aangewezen, hoe kan je anders communiceren met je paard aan het einde van de longe? Om een goed lichaamsgebruik te trainen zijn er verschillende hulpteugels die zeer vriendelijk zijn mits correct en oordeelkundig gebruik. In mijn ogen is er dan ook niets mis met longeren met een hulpteugel. Zelf ben ik fan van een gewoon touwtje (zoals Lammert Haanstra dat gebruikt), daar haal ik bij mijn paarden de fijnste resultaten mee.
Met de dubbele longe kan je ook heel fijn werken maar daar moet je dan wel bedreven in zijn, zelf heb ik daar helaas nog onvoldoende kennis van, dus houden we het voorlopig bij de enkele longe.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Western Longeren vs. Engels Longeren: verschillen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 11:07

Hoi Elfie!

Zelf was ik ook van mening dat er slechts jouw twee manieren zijn: goed en slecht longeren. En loswerken in een roundpen is in mijn ogen niet longeren, omdat je door gebrek aan contact ook niet kan werken op de manier van bewegen van je paard. Zoals jij beschrijft te longeren, zo longeer ik. Ik heb ook lang hulpteugels achterwege gelaten omdat men zij dat hulpteugels niet goed waren voor een paard.. Ik heb zo een half jaar intensief blijven oefenen en ik zag geen verbetering bij mijn sterrenkijkend, rugwegdrukkend paard. Uiteindelijk heb ik toch toegegeven, een aantal hulpteugels uitgeprobeerd met wisselend succes en uiteindelijk ook gewerkt met een simpel touwtje zoals dat van Haanstra. Mijn paard loopt, oa. door zo correct mogelijk te longeren, nu véél beter dan drie jaar geleden: haar passen zijn ruimer, vanuit de schouder naar voren, ze treedt onder, haar onderhals is vervangen door een los wiebelend stuk hals en ze loopt eindelijk over de rug.

Deze persoon waar ik mee in discussie ging was van mening dat westernruiters op een andere manier longeren dan dressuurruiters. Ik ben geen westernruiter, maar ik ging er niet meteen mee akkoord. Er zijn verschillende weegen die leiden naar Rome maar de basis hoe je paard moet lopen is toch hetzelfde. En ik kan me zo moeilijk voorstellen dat je met een lange longeerlijn op tijd je correcties kan doorgeven?! Verder zei deze persoon dat wanneer het paard stopt, het onmiddelijk de poep naar buiten moet draaien anders wordt het gecorrigeerd. Dat zou ik mijn paard nooit leren, want ook op de cirkel kan je je paard trainen in het vierkant leren stilstaan. Hoe kan je daar nu op trainen als je paard bij het stoppen meteen moet draaien?! Dan leer je hem toch niets bij qua evenwicht behouden?!

Maar misschien moest ik mijn mening bijstellen omdat men dit in de westernwereld toch op een andere manier doet? Vandaar even mijn topic hier, hopelijk reageren er ook enkele westernruiters. Ik geloof het allesinds niet, dat er een verschil is. En als er een verschil is, zal dat volgens mij toch maar enkel liggen in het benoemen van commado's en dergelijke.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:24

daarbij komt miss het verschil, westernruiters geven met longeren hun paard beweging, een andere manier ipv van los laten of erop zitten, ze trainen een western getraind paard op dat moment niet (niet iedereen maar de meeste) in de dressuurwereld is het bijna een must om in de training van het paard ook tijdens het longeren dezelfde training te doen, dus met bijzets etc.

gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:27

Ik geloof niet dat er veel verschil is. Wel zie je meer westernruiters longeren in een roundpen (longeercirkel), dat voorkomt wel sterk dat paarden over de buitenschouder gaan vallen.

Verder zijn het details denk ik, die per persoon zullen verschillen. Westernruiters zullen over het algemeen meer werken aan heel consequent zijn op stemhulpen, omdat je dat in je rijden ook weer gebruikt. Het is bij western inderdaad niet heel gebruikelijk om te werken met vaste bijzetteugels, omdat we een paard willen dat los is van het bit. Ken echter wel westernruiters die dat wel doen, dan worden teugels gewoon aan het zadel gebonden, laag of hoger afhankelijk van het paard. Touwtjes á la Lammert Haanstra, Pessoa, longeerhulp en dubbele lijnen worden wel vaak gebruikt. Ik longeer zelf vaak met dubbele lijnen en doe dan ook achterwaarts en rollbacks e.d.

Ik longeer dus niet alleen om beweging te geven, maar ook om een stukje gehoorzaamheid en ruggebruik te trainen. Vooral bij jonge paarden in de western is het wl gebruikelijk om in de roundpen / tijdens het longeren alle stemhulpen en het sturen werkend te hebben voor je erop gaat.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Western Longeren vs. Engels Longeren: verschillen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:33

Ik werk op een dressuurmatige manier en ik longeer eigenlijk voornamelijk om ruggebruik te trainen, gehoorzaamheid is iets wat ik sowieso, in alles wat ik doe, train omdat ik het belangrijk vind om heel erg consequent te zijn naar mijn paard toe. Dat geeft zowel hem als mij vertrouwen.

Maar een roundpen.. Da's toch gewoon een longeerpiste? Wat bedoel je met niet over de schouder vallen in een longeerpiste? Een paard kan toch ook perfect aan de bakrand van een roundpen/longeerpiste plakken..? Zet datzelfde paard daarna in een gewone piste, longeer hem en het probleem stelt zich dan toch nog? Of hoe bedoel je?

Een paard los longeren is naar mijn mening niet eens longeren, dat noem ik loswerken. Zonder contact via bit/kaptoom/longeerlijn/... heb je amper iets in handen om je paard te corrigeren in zijn bewegingen tijdens het loswerken en is dat ook gewoon zoals het woord zegt: LOS aan het WERK zetten, laten lopen. Je kan perfect gehoorzaamheid, de drie gangen, reactie op je hulpen en wat schakelen oefenen maar je kan toch amper iets aan stelling en buiging corrigeren.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Western Longeren vs. Engels Longeren: verschillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:15

Ik rij zelf western. Ik denk niet dat er heel veel verschil tussen de twee zit.
Ik ben vooral bezig met het bevestigen van commando's (stap draf galop, tempowisselingen, halthouden, keren enz.) Verder doe ik ook balkjes draven, tussen pionnen door sturen en dat soort dingen. Puur gehoorzaamheid en reageren op stemhulpen en lichaamshouding, vertrouwen opbouwen. Soms gebruik ik ook een longeerhulp, of gebruik ik een bijzet (al denk ik dat een gemiddelde western ruiter/trainer zijn paard iets lager bijzet dan een dressuurruiter, beide willen tijdens het rijden een andere hoofd/halshouding zien). Verder werk ik ook graag met dubbele longe en probeer ik de achterhand er goed onder te krijgen.
Voor mij en de meeste westernruiters die ik ken is longeren veel meer dan alleen het paard beweging geven/even laten lopen om de energie kwijt te kunnen :)