Longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xlisa0808

Berichten: 72
Geregistreerd: 16-07-12
Woonplaats: Renswoude

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:26

Hee allemaal!

Ik heb een dravertje, maar ze vindt het erg lastig om aan de longe goed aan te galopperen. Onder het zadel gaat het op de linker hand wel redelijk (Als ik in de hoek aan spring, maar dan gaat ze vaak in het begin even vlug maar ze is wel goed terug te rijden) maar de rechter hand lukt ook niet zo goed. Daarom wilde ik het haar aanleren met mijn stem en de longe, maar als ik haar daar wil laten aangalopperen, 'valt' ze eigenlijk in de galop. Ik wil eigenlijk zorgen dat ze niet in de galop valt, maar dat ze die overgang gewoon netjes, rustig en ontspannen kan maken. Ze fockt zichzelf altijd zo op als ze moet galopperen.
Weet iemand hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Al vast bedankt!
Ik heb dit al eerder gepost, maar in een verkeerd topic, vandaar dat ik het hier nog een x plaats

Liefs,
Lisa

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:27

Goh, da's moeilijk. Je mag ze eigenlijk niet leren om in galop te vallen, anderzijds gaat het hier wellicht over een commando dat ze nog niet goed kent. Ik heb zelf ook een draver leren galoperen, welliswaar onder het zadel en op een recht stuk. Hoe ik het zou aanpakken?
Ik zou hem in eerste instantie even toelaten om in galop te vallen, goed belonen voor de galoppassen en wanneer je paard doorheeft dat je galop van hem vraagt, daar een commando aan koppelen. Daarna ook proberen om dat 'in galop vallen' achterwege te laten en gericht te belonen op galoperen. Wat je ook zeker moet doen is zorgen dat de draf ontspannen, ruim en los is voor je verder gaat. Hoe beter de draf van je paard ontwikkelt is (dus ruime passen vanuit de schouder naar voren, in evenwicht, mooi gedragen met een correcte buiging), hoe beter je paard zal kunnen galloperen. Probeer zo snel mogelijk ook ontspanning in alle gangen te vinden want met zo'n nieuwe gang erbij kan dat al wel eens stresserend zijn voor een draver. Liever wat langer blijven draven tot je paard weer ontspannen loopt dan drie rondjes extra in galop. Dat werkt alleen maar averechts. Succes! - Ben wel benieuwd welke andere tips je nog gaat krijgen.

Xlisa0808

Berichten: 72
Geregistreerd: 16-07-12
Woonplaats: Renswoude

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 01:12

Heel erg bedankt voor je reactie!
Er moet bij mij ook nog wel wat aan de draf gebeuren. Die is opzich heel netjes, alleenhet buigen op de rechterhand vind ze nog erg lastig.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:32

Ik zou hier precies eerst op oefenen, proberen je paard zo ontspannen mogelijk in draf te laten draven, correcte ruime bewegingen, alvorens te gaan galoperen.

Xlisa0808

Berichten: 72
Geregistreerd: 16-07-12
Woonplaats: Renswoude

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 22:09

Ga ik doen, dankjewel!