Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mustilove
Berichten: 260
Geregistreerd: 11-12-11

Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 16:28

Hey, ik weet niet of het hier goed staat maar ik heb dus bijna 2 maand mijn eigen paard en eerst dacht ik geen Vrijdheidsdressuur te doen maar door ze nu 1 maand moet stil staan dacht ik eraan om te beginnen met Vrijdheidsdressuur ik begon dus met flemen wat ze nu al kan maar nu ik altijd in haar stal ga om VD te doen duwt ze me bijna omver en loopt ze me heel de tijd omver en zo is het echt niet leuk om met haar te werken ze gunt me gewoon geen respect en als ze haar snoepje te rap wil hapt ze wel eens ik weet niet zo goed hoe ik haar respect moet verdienen want ze loopt me soms gwn omver!
En met het veulen is het probleem dat hij altijd bijt hij doet het al minder maar als ik me omdraai durft hij soms wel in mijn rug te bijten wat moet ik hieraan doen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:28

ED -> TVG

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:32

VD in de stal?

en hoe oud is het veulen?
komt hij ook buiten?

graag wat meer en duidelijke informatie :)

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:33

Je kunt gaan grondwerken met haar of Natural Horsemanship gaan doen. Er zitten erg goede oefeningen bij en het is een leuke afwisseling ;) Wat betreft het bijten. Het is een veulen, dus dat lijkt mij pubergedrag. Mag ik vragen hoe oud dat veulen is?

Hier heb ik een aantal tips, tegen het 'happerige' Gedrag van je andere pony:

- Geef je paard eens een steen. Niet om hem te voeren, maar om duidelijk te zijn; schooieren in mijn hand levert niets op. Het paard neemt waarschijnlijk de steen in de mond, bijt en denkt; wat is dit dan weer? En laat het vallen. Elke keer wanneer hij weer neigt in je hand te bijten, geef je hem gewoon een steen. Ben je niet zo zeker van deze methode en ben je bang dat je paard de steen écht opeet? Kijk dan naar de volgende methodes.

- Verplaats je even in een paard en geef hem gewoon een fikse tik over zijn neus. In de kudde geven de paarden ook geen 'tikjes', maar zijn ze keihard! Één keertje duidelijk zijn heeft 1000 keer meer effect dan continue slaan en tikken uitdelen. Natuurlijk geeft het je geen fijn gevoel om je paard een optetter te geven, maar wat wil je liever; een paard dat steeds maar tikken en meppen krijgt, of één keer even heel duidelijk zijn?

- Geef hem zodra het paard je wil bijten, een zweep, borstel, hoeven krabber etc. Elke keer wanneer het paard weer wil happen, zorg je ervoor dat hij zijn tanden in een object zet.

- Wanneer het paard bijt pak je een halstertouw en doe je dat als een bitje in zijn mond. 'Kauw hier maar op!' Dan moet je hieronder niet verstaan dat je het touw erg strak in zijn mond trekt, maar laat het losjes bungelen zodat hij makkelijk in het touw kan bijten en knagen. Op een gegeven moment zal hij het zat zijn en weglopen.

- Negeren. Hierdoor ziet je paard in dat het opeens niet meer zo leuk is om te bijten, omdat jij geen reactie meer geeft.


Dat laatste heb ik van http://www.nalanta.nl/index.php?p=22

mustilove
Berichten: 260
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 17:33

Het veulen is niet van mij dus weet niet hoe oud het is ik denk zo ongeveer 4 maanden. En ja ze mag niet naar buiten maar ik doe alleen maar trucjes met haar hoofd.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:35

Mag je überhaupt wel kunstjes met haar doen?

mustilove
Berichten: 260
Geregistreerd: 11-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 17:35

Dankjewel Femke maar hoe werkt dat natural horsemanship dan juist? Krijgt ze dan zo meer respect tegenover mij?

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:38

waarom mag ze niet naar buiten?
en staat het veulen ook dag/nacht binnen?

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:41

Vrijheidsdressuur in een stal moet je sowieso nooit doen en flemen is al een stapje verder dan de basis. Je paard moet eerst respect voor jou hebben en leren volgen, achteruit lopen, parkeren etc.

http://www.nalanta.nl/

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:47

Ik heb de zelfde vragen als @AdnerB en ik ga mee met Naomi_g1998

Over dat NH, ik heb je een PB gestuurd.

iza_viv
Berichten: 773
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:04

_O- Hoe kom je er zoiezo bij om veulen te gaan doen met een veulen... Het word streng afgeraden om welk kunstje dan ook te doen met een paard jonger dan 2, ook al is het alleen maar flemen.
In in de stal? Dat is heel onveilig, en waarom komt het paard nooit buiten?

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:07

Dat is dus onzin wat hierboven wordt gezegd. Een jong paard mag je best kleine kunsten aanleren, jambette, flemen enz, alleen geen grote kunsten: spagaat, klassieke buiging, steigeren enz. Vanaf 2,5 mag dat wel worden gedaan ;) Maar dus, met een jong paard mag je best kleine kunstjes doen :j

mustilove
Berichten: 260
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:11

Ja het is mijn eigen paard dus ik mag dat. Ze heeft iets voor aan haar voet en mag daardoor niet naar buiten. Het veulen mag overdag naar buiten en savonds binnen. achteruit lopen en volgen kan ze al ( dit was voor ze iets voor had) en waarom zou het niet mogen in een stal? MAAR IK DOE GEEN KUNSTJES MET HET VEULEN ALLEEN MET MIJN EIGEN PAARD!

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:12

iza_viv schreef:
_O- Hoe kom je er zoiezo bij om veulen te gaan doen met een veulen... Het word streng afgeraden om welk kunstje dan ook te doen met een paard jonger dan 2, ook al is het alleen maar flemen.
In in de stal? Dat is heel onveilig, en waarom komt het paard nooit buiten?

lezen is moeilijk :)

het gaat hier om 2 verschillende paarden..namelijk een merrie en een veulen!

mustilove
Berichten: 260
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:13

Ja inderdaad Adner het is het paard (merrie) dat ik flemen heb geleerd en dat niet buiten mag vanwege haar voet en het is het veulen dat bijt

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:16

Oke, daarom dus :) Ik heb je alle tips gegeven die ik weet. Hopelijk bijt ze hierna wat minder. Succes! :)

mustilove
Berichten: 260
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:17

Dankjewel Femke ga ik zeker eens proberen

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:09

Ik denk dat het probleem vooral zit in de stalrust die ze nu heeft. Dat is nodig, dat snap ik, maar daar wordt ze natuurlijk wel druk van. Het nadeel is dan ook nog eens dat je daar eigenlijk niet heel veel mee kan doen omdat ze momenteel haar stal niet uit mag. Dus grondwerk oid zit er momenteel niet in. Wat ik zou doen, ga iig je oefeningen over de staldeur heen doen, als dat kan. Dan kan ze je niet om ver lopen. Begin mel beleefdheid, ze krijgt pas wat lekkers als ze bij je weg kijkt of bijv een stapje achterwaarts zet. Nooit belonen als ze een beloning eist, dramt of op een andere manier vervelend doet. Ga ook aan de gang met targetten, daar is een targetstick makkelijk bij, want dan kan je makkelijk over de boxdeur heen werken.

mustilove
Berichten: 260
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 13:41

Ja flemen doe ik altijd over de staldeur door. En ik snap het ook dat ze zo hevig is maar ze mag bijna naar buiten dus ik hoop dat ze dan al wat meer respect krijgt voor mij misshchien is ze gewoon boos op mij omdat ze van mij niet buiten mag. Wat is juist targetten? En een targetstick?

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:47

Targetten is het aanraken van dingen, dus dat je paard met zijn neus allemaal dingen gaat aanraken op een bepaald commando.

Neem is een kijkje op deze sites:

http://www.nalanta.nl
http://www.naturalnista.nl

Waar ik zelf ook enorm van leer, is het kijken naar filmpjes en documantaires van paarden. Dit zijn de youtube kanalen van de 'mensen' van Nalanta en Nista:

Eva Roemaat
Robin Legdeur

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:56


xDAINY

Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-12

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:46

Ze heeft gewoon geen manier om haar energie kwijt te kunnen, dit lijkt mij namelijk niks van respect maar meer een energie probleem. Ze moet het namelijk toch ergens kwijt.
Ik had hetzelfde, gaf het paard teveel voer, heb het iets verminderd zodat hij mooi op gewicht blijft en goed blijft eten maar wel dat het minder energie geeft. Zodra ze naar buiten kan gewoon lekker los laten en dan trainingen rustig oppakken

mustilove
Berichten: 260
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 12:23

Ja dat is waar maar ze heeft dit ook als ze wel buiten mocht.

xDAINY

Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-12

Re: Vrijheidsdressuur problemen, veulen problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:55

Misschien toch een kwestie van voer aantal en het aantal uren dat je met haar besteed