Rechtdoor in de longeer ring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 01:17

Ik heb besloten meneer na zijn vakantie na zijn beleren van de zomer qua grondwerk toch maar weer op te pakken omdat hij me toch iets te grappig werd met het koudere weer.
Ik pak hem af en toe om wat te longeren omdat hij het toch echt nodig heeft om af en toe zn benen te strekken.

Ik longeer aan halster zonder poespas als hulpteugel en ik longeer zonder bit (heb ook een bitloos hoofdstel)
Maar meneer is bijna 5 en het gras is altijd groener aan de overkant, de wind waait harder waar hij niet is en vogels zijn ook mooi om naar te kijken laatstaan een collega peerd, die moet uiteraard grondig geinspecteerd worden.
Ik kan hem dus longeren aan een halster en compleet op stemhulp en zonder zweep alleen heeft hij soms dus moeite netjes op de volte te lopen, hij loopt bijvoorbeeld tegen de bakrand aan te hangen of hij valt teveel naar binnen.

Hoe kan ik dit corrigeren? Ik zit er niet op te wachten om er een bit in te hangen en er allerlei lijnen aan te hangen.
Ik heb wel een longeer singeltje, kan ik hier wat mee in combinatie met een licht hulp teugeltje ofzo?

charissaijff

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 02:38

Stapje voor stapje beginnen. Hij moet eerst snappen dat hij op afstand moet lopen. Dat doe je om steeds meer touw te geven, maar hij blijft op de hoefslag lopen. Dat hij aan de bakrand gaan hangen zou ik nog geen probleem van maken. Ik hoop dat je een longeercirkel heeft dan is het wat makkelijker. Verder veel in paardentaal werken. Gaat hij te snel voor de borst lopen, moet hij harder achter zijn kont. Wilt die omdraaien/stoppen (alles wat niet een voorwaarst is) ga ik altijd 'klikken' dit helpt bij mij goed. Ook gebruik ik klikken om hem wat voorwaarste te krijgen (dat hij in ieder geval snapt dat hij na voren moet). Werkt klikken ook niet dan moet je echt de zweep een keer erbij halen.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 03:02

Een zweepje erbij zou sowieso geen slecht idee zijn als hij naar binnen wil vallen, puur om hem van je af te houden en te sturen, niet zo zeer voor het voorwaarts krijgen (je kan het lange uitende gewoon om de zweep heen wikkelen of er af halen als je wil). Als hij aan de hoefslag plakt moet je m' misschien op een wat kleinere volte zetten, zodat ie daar niet in de buurt komt?
Sowieso niet te lang en te veel willen denk ik, paardje is nog vrij jong dus het is waarschijnlijk ook lastig voor hem!

AvWShots

Berichten: 2510
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 04:23

Bambolina schreef:
Sowieso niet te lang en te veel willen denk ik, paardje is nog vrij jong dus het is waarschijnlijk ook lastig voor hem!

Er uitgaande dat een paard voor zijn 3e al aan de longe kan, zou het met bijna 5 onderhand wel aardig probleemloos moeten kunnen.

Een zweepje idd om hem van je af te houden en als hij aan de bakrand plakt de volte kleiner maken, ook nog eens goed zijn evenwicht om op de 2e hoefslag te lopen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:52

Ik sluit me aan bij de anderen. Gebruik de longeerzweep om de beweging naar binnen te beperken (dat kan ook alleen de achterhand, of alleen de voorhand zijn, je gebruikt de zweep om kleine aanwijzingen mee te geven over waar je wilt dat het paard loopt. Als het tegen de bakrand hangt, dan is de volte te groot en moet je die verkleinen.

Longeren aan een halster "doet" niets. Je kunt er niet precies mee sturen, en het halster zal verschuiven als je druk geeft op de lijn. Niet fijn voor het paard en hulpen komen niet goed door.

Bitloos is prima, maar pak dan bijvoorbeeld de kaptoom om te longeren. Dat geeft duidelijkheid en dat is wel zo prettig. Aan de kaptoom kun je ook hulpteugels bevestigen, zoals de touwtjes van lammert, of de pessoa.

Dat zal de aandacht van het paard ook meer bij het werk zetten in plaats van iets wat nu wel heel vrijblijvend klinkt.

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 10:10

Ja kaptoom zat ik ook al te overwegen, ga ik zeker voor kijken.
ik longeer dus in de longeer bak maar hij walst dus echt tegen de rand aan af en toe.
ik wil hem ook weer niet te klein laten lopen want straks overbelast ik hem

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:48

Een vrij eenvoudige truc is aan het werk zodra hij niet doet wat je wil (dus 3 rondjes flink galop) en rust geven zolang hij wel doet wat je wil (3 rondjes kalme draf). En dan niet direct op alle slakken zout leggen maar beginnen met de grootste fouten zodat hij het principe doorkrijgt en langzaam aan steeds op meer slakken zout leggen. Het ingaan van de straf periode mag trouwens best overdreven, flink opjagen in je houding, des te sneller valt het kwartje. Dit zal hij vrij vlot doorhebben.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:06

AnneXxX schreef:
Bambolina schreef:
Sowieso niet te lang en te veel willen denk ik, paardje is nog vrij jong dus het is waarschijnlijk ook lastig voor hem!

Er uitgaande dat een paard voor zijn 3e al aan de longe kan, zou het met bijna 5 onderhand wel aardig probleemloos moeten kunnen.

Een zweepje idd om hem van je af te houden en als hij aan de bakrand plakt de volte kleiner maken, ook nog eens goed zijn evenwicht om op de 2e hoefslag te lopen.


Inderdaad er van uit gaande dat het paard vanaf 2,5 al gelongeerd wordt (hebben we overigens geen info over van TS dus dat weten we niet!) zou 'ie zeker moeten weten hoe het moet, maar dan kan ie het nog wel lastig vinden! Oud verzorg paardje van mij kon pas met 5 fatsoenlijk galopperen aan de longe en het heeft nog een half jaar geduurd voordat ze het onder het zadel kon zonder er uit te vallen. Die heeft ook nog vrij lang 'kind' mogen zijn, maar daarnaast was het ook gewoon een laatbloeier. Deze zomer heb ik een jonkie aan de longe gehad die het allemaal met twee hoeven in haar neus deed. De een heeft daar wat meer tijd voor nodig dan de ander.
Ik weet natuurlijk niet hoe lang en vaak TS longeerd, maar ik heb wel vaker mensen hun 4/5 jarigen helemaal het zweet in zien werken aan de longe, en dan verbaasd zijn dat paardlief gaat lopen klieren. Vandaar dat ik zeg, goed doseren! :)

Anoniem

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:40

Omdat dit topic over problemen met longeren gaat verplaats ik het topic naar TVG.
BEH =>TVG

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 00:59

Ik heb m pas een jaar en hij komt zo van het land af dus ik ben pas op zijn 4e begonnen, vandaar dat hij het ook wat lastig vind.
hulpen en alles is geen probleem het is puur dat ik de indruk heb dat hij de buiging op de volte moeilijk vind

charissaijff

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 01:20

Buiging kan je toch makkelijk trainen? Snoepje vast houden, laat die nek maar buigen en laat hem maar het snoepje pakken enz enz Er zijn genoeg dingen die je zelf kan verzinnen.
Het ligt waarschijnlijk meer aan jouw dan het paard. Het paard moet jij trainen het gaan niet vanzelf!

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 01:51

Ik kan moeilijk naast m rennen met een snoepje als ik m longeer :')
aan de hand train ik buiging wel

charissaijff

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:49

Dat doe je toch gewoon met poetsen..... Je moet ergens mee beginnen en uiteindelijk kan lijntje, bijzetteugels noem het maar op eraan hangen om hem soepeler te maken tijdens het longeren

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 17:06

Ik heb nog niet het antwoord wat ik zoek, qua oefeningen aan de hand buigt ie als een tierelier maar in de ring gaat ie rustig rechtdoor en loopt op het schot.
is een kaptoom de beste oplossing ?

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:56

Heb je m' dan al op een kleinere volte geprobeerd te longeren? Als je m' korter pakt kan hij daar niet eens in de buurt komen. Als hij netjes loopt (zou dit eerst en vooral in stap doen..) kan je hem weer op een wat grotere volte laten lopen en als hij weer aan de muur gaat plakken pak je m' weer wat korter.
Een kaptoom zou daarbij zeker goed helpen, daar kan je m' beter mee 'sturen'.
Dit is volgens mij niet een probleem waar een directe oplossing voor is, ik denk dat met geduld en beleid en de juiste oefeningen het geleidelijk aan steeds beter zal worden.

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 20:39

Kijk hier heb ik wat aan! Bedankt voor de tip! Ga ik morgen gelijk proberen

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:28

Bambolina schreef:
Heb je m' dan al op een kleinere volte geprobeerd te longeren? Als je m' korter pakt kan hij daar niet eens in de buurt komen. Als hij netjes loopt (zou dit eerst en vooral in stap doen..) kan je hem weer op een wat grotere volte laten lopen en als hij weer aan de muur gaat plakken pak je m' weer wat korter.
Een kaptoom zou daarbij zeker goed helpen, daar kan je m' beter mee 'sturen'.
Dit is volgens mij niet een probleem waar een directe oplossing voor is, ik denk dat met geduld en beleid en de juiste oefeningen het geleidelijk aan steeds beter zal worden.


Dat is precies wat ik bedoelde hierboven met als het paard tegen de wand hangt, de volte kleiner maken :j

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:25

Angela schreef:
Bambolina schreef:
Heb je m' dan al op een kleinere volte geprobeerd te longeren? Als je m' korter pakt kan hij daar niet eens in de buurt komen. Als hij netjes loopt (zou dit eerst en vooral in stap doen..) kan je hem weer op een wat grotere volte laten lopen en als hij weer aan de muur gaat plakken pak je m' weer wat korter.
Een kaptoom zou daarbij zeker goed helpen, daar kan je m' beter mee 'sturen'.
Dit is volgens mij niet een probleem waar een directe oplossing voor is, ik denk dat met geduld en beleid en de juiste oefeningen het geleidelijk aan steeds beter zal worden.


Dat is precies wat ik bedoelde hierboven met als het paard tegen de wand hangt, de volte kleiner maken :j


Precies, en ik had het helemaal aan het begin ook al gezegd := maar moest denk ik even duidelijk geformuleerd worden voor TS!

bleekje3

Berichten: 111
Geregistreerd: 08-12-08
Woonplaats: Rijen

Re: Rechtdoor in de longeer ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:35

Ik heb mijn paarden veel spelenderwijs geleerd en getraind. Ik longeer zo ook altijd los zonder trouw. Stapje voor stapje opbouwen. Ik kies altijd voor deze methode, zodat ik mijn jonge paarden niet dwing in een positie te lopen continu. Ze mogen er dan best voor kiezen om een stuk rechtdoor te gaan, of de ronde kleiner te maken. Ik bepaal wel het tempo, en omdraaien sta ik niet toe. Veel training plezier!