paard leren steigeren en knielen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poetssarah
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-10-13

paard leren steigeren en knielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:18


LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:19

leer je paard niet steigeren, kan zeer gevaarlijk zijn als je bijvoorbeeld perrongeluk het teken voor steigeren geeft

poetssarah
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-10-13

Re: paard leren steigeren en knielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:21

oei dat wist ik niet bedankt dan leer dat ook niet het is wel mooi natuurlijk

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:22

Knielen leer je vanuit de spagaat, dan leer je het compliment zowel rechts als links en dan het knielen.
Je kan het ook vanuit het liggen leren maar dat is meestal niet makkelijker.

En steigeren vanuit natuurlijk gedrag of het uitlokken door te spelen. Zeker niet voetjes op gaan tillen of je pony met een zweep omhoog proberen te slaan oid!!!

Maar ik zou eerst zorgen dat de basis er wat meer in zit.
Volgen, achteruit, shaken, jambette, spagaat, compliment.

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:23

LiannePuthzy schreef:
leer je paard niet steigeren, kan zeer gevaarlijk zijn als je bijvoorbeeld perrongeluk het teken voor steigeren geeft


Steigeren is niet gevaarlijk als je het op een goede manier aanleert. :j (en een duidelijk teken hebt die je niet zomaar voor iets anders gebruikt..)

Je bent pas 2 weken bezig.. Probeer eens wat kleinere kunsten!

poetssarah
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:23

hoe leer dan compliment??? sorry maar ik ken echt niet veel van vrijheidsdressuur

poetssarah
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:24

LolietaDiego schreef:
LiannePuthzy schreef:
leer je paard niet steigeren, kan zeer gevaarlijk zijn als je bijvoorbeeld perrongeluk het teken voor steigeren geeft


Steigeren is niet gevaarlijk als je het op een goede manier aanleert. :j (en een duidelijk teken hebt die je niet zomaar voor iets anders gebruikt..)

Je bent pas 2 weken bezig.. Probeer eens wat kleinere kunsten!
wat bedoel je met kleinere kunstjes???

LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:26

LolietaDiego schreef:
LiannePuthzy schreef:
leer je paard niet steigeren, kan zeer gevaarlijk zijn als je bijvoorbeeld perrongeluk het teken voor steigeren geeft


Steigeren is niet gevaarlijk als je het op een goede manier aanleert. :j (en een duidelijk teken hebt die je niet zomaar voor iets anders gebruikt..)

Je bent pas 2 weken bezig.. Probeer eens wat kleinere kunsten!


dat is ook zeker waar, maar als je er nog geen verstand van hebt en net bezig bent zou ik zeker geen steigeren aanleren ofzo.
ik zou dan beginnen met ja leren knikken nee leren schudden ect. gewoon simpele oefeningen die niet

poetssarah
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-10-13

Re: paard leren steigeren en knielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:27

ik ga hem volgende keer leren volgen

Faylouis
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-08-13
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:27

Hoi, ik heb mijn pony aangeleerd om te steigeren door eerst voetje en dan met de zweep omhoog vragen (niet slaan maar een klein tikje en mee springen), eerst was het een klein sprongetje maar door alleen te belonen als ze hoger gaat leer je het heel snel aan, ze steigert nu al perfect en alleen op comando. Het is zeker niet gevaarlijk maar een goede band is wel gunstig, en geduld ook. Mijn pony kan de basis niet (sommige dingen als ze zin heeft, lekker eigen willetje <3) maar het steigeren perfect. :)

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:29

Ow Jezus zeg, ik erger me echt groen en geel aan pennymeisjes die de hele tijd vragen hoe ze een paard moeten leren steigeren zonder enige ervaring!

Ts, ga nog heeeeeel veel bijleren over VD neem les en over een paar jaartjes dan pas zou ik het steigeren aanleren

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:29

poetssarah schreef:
hoe leer dan compliment??? sorry maar ik ken echt niet veel van vrijheidsdressuur


Ik ben op het moment een presentatie aan het voorbereiden over vrijheidsdressuur.

Ik zou zeggen koop een van deze twee boeken, het kost je wat geld maar daar haal je echt veel uit!!!
Ik raad je deze aan:
http://www.boek-plus.nl/9789088916168?ref=gp

Of deze:
http://www.bol.com/nl/p/vrijheidsdressu ... 004532481/

Ook zijn er veel uitlegsites.
http://www.naturalnista.nl
http://www.nalanta.nl
http://vrijheidsdressuur.nl/

Ook zijn er op youtube instructie filmpjes te vinden.

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:30


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:30

donna123 schreef:
Ow Jezus zeg, ik erger me echt groen en geel aan pennymeisjes die de hele tijd vragen hoe ze een paard moeten leren steigeren zonder enige ervaring!

Ts, ga nog heeeeeel veel bijleren over VD neem les en over een paar jaartjes dan pas zou ik het steigeren aanleren

Ja top, hier heeft TS veel aan! +:)+

TS meldt toch dat ze weinig er van weet, en dat ze eerst de basis wil leren en geen gevaarlijke dingen wil doen.
Kunnen veel jonge meisjes een voorbeeld aan nemen. :Y)

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:31

[/quote] wat bedoel je met kleinere kunstjes???[/quote]

Kunstjes die niet zoveel gevaar met zich meebrengen in de tijd dat je nog heel veel van vrijheidsdressuur moet leren. oefeningen als terug lopen, flemen, jambette, targetten.. kijk eens op http://www.nalanta.nl of http://www.vrijheidsdressuur.nl, staan genoeg kleine oefeningen op !

LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:31

poetssarah schreef:
ik ga hem volgende keer leren volgen


leren volgen was bij mij heel makkelijk zette haar even los na het rijden en ging lopen en toen liep ze achter me aan, dus dat was snel geleerd, ging uit pure vertrouwen.
verder kan de mijne ook voetje

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:31

Als je het nog maar 2 weken doet, zou ik sowieso eerst de kleine oefeningen doen. Voetje, Flehmen, kusje etc etc.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:32

LiannePuthzy schreef:
poetssarah schreef:
ik ga hem volgende keer leren volgen


leren volgen was bij mij heel makkelijk zette haar even los na het rijden en ging lopen en toen liep ze achter me aan, dus dat was snel geleerd, ging uit pure vertrouwen.
verder kan de mijne ook voetje

Volgen is niet gewoon achter je aanlopen. ;)
Het paar moet je in stap, draf en galop volgen, sneller gaan als jij dat doet en stoppen als jij dat zegt.

LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:35

poetssarah schreef:
ik ga hem volgende keer leren volgen


leren volgen was bij mij heel makkelijk zette haar even los na het rijden en ging lopen en toen liep ze achter me aan, dus dat was snel geleerd, ging uit pure vertrouwen.
verder kan de mijne ook voetje[/quote]
Volgen is niet gewoon achter je aanlopen. ;)
Het paar moet je in stap, draf en galop volgen, sneller gaan als jij dat doet en stoppen als jij dat zegt.[/quote]

draf en stap lukken in gallop lukt nog niet, sneller gaan als mij lukt soms en stoppen warneer ik het zeg lukt ook al
bij mij lijkt het meer op nh als vd

poetssarah
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-10-13

Re: paard leren steigeren en knielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:44

maar ik wil hem al ni meer leren steigeren nu weet ik dat is daar veel te weinig ervaring voor heb ik leer hem eerst volgen en dan jambette /3 denk ik .danku allemaal.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:51

TS: zoals vele vergeet je de basis, een o zo belangrijk punt in Vrijheidsdressuur. De basis - het woord zegt het al - zijn de dingen die je paard als eerste moet kennen. Denk hierbij aan stoppen wanneer jij stopt, het leiden van je paard, dat je paard op je wacht, teruglopen en ga zo maar door. Zit de basis er goed in, kan je verder gaan met de kleinere kunsten (Flemen, Jambette, Shaken, Ja knikken enz). Na de basis heb je de moeilijkere oefeningen (Op het blok, spaanse pas, spagaat, enz), deze kunsten zijn erg handig en eigenlijk noodzakelijk om aangeleerd te worden, voordat je je bezig houdt met de hele grote en gevaarlijke kunsten (steigeren, liggen, zitten enz). Wil ook niet alles gelijk, maar neem de tijd en denk niet 'dit ga ik morgen wel even doen', want voor sommige oefeningen heb je weken, soms maanden nodig. Heb geduld en wil niet meteen alles aanleren, maar doe het rustig aan. Zo blijft het leuk voor jou en je pony!

Mijn tips aan jou zijn om goede les te gaan zoeken bij een ervaren Vrijheidsdressuurder (Eva Roemaat, Robin Legdeur, Nikki Van Olst enz) en ga je eerst goed inlezen, voordat je ergens mee begint!

Een aantal handige websites voor jou :)

http://www.visibreteam.nl
http://www.naturalnista.nl/content/2013 ... -kunsten-2
http://www.nalanta.nl

Groetjes...

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Re: paard leren steigeren en knielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:49

mijn vriendin heeft een pony en die kon nog helemaal niks toen heeft ze hem geleerd te flemen en na 2 weken doet hij het zonder problemen ook zonder basis. hoort flemen eigenlijk niet bij de basis?

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Re: paard leren steigeren en knielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:50

ik denk dat het ook licht aan welke pony je hebt want mijn vriendin heeft een haflinger en die staan wel bekend om hun rustige karakter.

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: paard leren steigeren en knielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:33

De 'Basis' is een groot begrip ;)

Voor mij is de basis van vrijheidsdressuur het clickeren, voerweigeren, targetten en vooral het respect hebben voor voer, het leren snappen van het reageren op acties vanuit de trainer en het leren meedenken.

De basis die hier vaak word genoemd: respect voor ruimte, achteruit, wijken, meelopen etc is voor mij puur de basis van elke omgang met een paard, of dat nu VD is of rijden :)

Het leren steigeren is af te raden als je totaal geen ervaring met VD hebt: het is een dominante oefening, je moet dus met een dominante houding van je paard om kunnen gaan en daarnaast kan het ook nog eens een gevaarlijke/schadelijke oefening zijn. Er zitten veel risico's aan een oefening als steigeren. En als je dan toch wil beginnen: ga NOOIT benen optillen en je paard omhoog duwen/jagen, dat is levensgevaarlijk en geen goede basis voor een correcte steiger. Probeer het dan aan te leren vanuit het spelen, grondwerken, jambette (ook niet met hoofd omhoog duwen) of vanuit de klassieke weg: de piaffe.

Het knielen is een betere oefening om mee te pakken voor je aan het steigeren begint, maar ook zeker geen basis oefening. Zelf leer ik het knielen meestal aan vanuit het liggen, omdat die stap erg makkelijk en logisch te maken is. Wanneer je het knielen wil aanleren moet je al een basis van 'spagaat', 'compliment' en 'voetje' hebben. Je kunt dan namelijk je paard in het compliment zetten en een voetje bijvragen.

Mijn tip: begin gewoon lekker bij het begin, ga samen de zoektocht met je paard aan om de beste manieren voor alle oefeningen te vinden. En dat begint absoluut niet bij het steigeren en knielen :)

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:41

VisibreTeam schreef:
De 'Basis' is een groot begrip ;)

Voor mij is de basis van vrijheidsdressuur het clickeren, voerweigeren, targetten en vooral het respect hebben voor voer, het leren snappen van het reageren op acties vanuit de trainer en het leren meedenken.

De basis die hier vaak word genoemd: respect voor ruimte, achteruit, wijken, meelopen etc is voor mij puur de basis van elke omgang met een paard, of dat nu VD is of rijden :)

Het leren steigeren is af te raden als je totaal geen ervaring met VD hebt: het is een dominante oefening, je moet dus met een dominante houding van je paard om kunnen gaan en daarnaast kan het ook nog eens een gevaarlijke/schadelijke oefening zijn. Er zitten veel risico's aan een oefening als steigeren. En als je dan toch wil beginnen: ga NOOIT benen optillen en je paard omhoog duwen/jagen, dat is levensgevaarlijk en geen goede basis voor een correcte steiger. Probeer het dan aan te leren vanuit het spelen, grondwerken, jambette (ook niet met hoofd omhoog duwen) of vanuit de klassieke weg: de piaffe.

Het knielen is een betere oefening om mee te pakken voor je aan het steigeren begint, maar ook zeker geen basis oefening. Zelf leer ik het knielen meestal aan vanuit het liggen, omdat die stap erg makkelijk en logisch te maken is. Wanneer je het knielen wil aanleren moet je al een basis van 'spagaat', 'compliment' en 'voetje' hebben. Je kunt dan namelijk je paard in het compliment zetten en een voetje bijvragen.

Mijn tip: begin gewoon lekker bij het begin, ga samen de zoektocht met je paard aan om de beste manieren voor alle oefeningen te vinden. En dat begint absoluut niet bij het steigeren en knielen :)


Kijk dit bedoel ik ;)