Spaanse pas/jambette/been strekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lovethokkaa
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: brabant

Spaanse pas/jambette/been strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 17:13

Hoi!
Ik heb mijn pony geleerd om haar hoefde met stemcommando omhoog te doen en te houden zolang ik wil. Maar nu wil ik haar been strekken/jambette leren, en later de Spaanse stap/draf. Maar hoe leer je een paard haar been te strekken?! Op een makkelijke duidelijke manier, dus naar voor strekken.
Alvast bedankt!

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Spaanse pas/jambette/been strekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:18

Volhouden oefenen oefenen oefenen! , mijn paard kan jambette en spaanse stap, paar passe in draf,

Je kan het been zelf strekken doen veel mensen, maar je kan hem ook kietelen met het kriebeltje van de zweep op ze pees zeg maar, als ie al hoog is , ''als het goed is'' gaat ie hem een beetje uitslaan (snap je ?) als ie iets strekt al gelijk belonen, zo kan die van mij dat, maar die van mij is ook wel heeeeel slim hoor _O- :')

Lovethokkaa
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: brabant

Re: Spaanse pas/jambette/been strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 19:30

Hahaha okay thanks!

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Spaanse pas/jambette/been strekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:40

Vooral niet oppakken en naar voren halen :)

Ten eerste kun je daarmee een paard zijn spieren verrekken, daarnaast kom je gewoon gevaarlijk dichtbij. Wanneer het 'bukken naar het been' een gewoonte word om het been op te tillen en te strekken word dat deel van je commando: ik heb al mensen voorbij zien komen met een bloedneus omdat ze 'een borstel' op wilden rapen en dus bukten naar het voorbeen van een paard ;)

Probeer eens te gaan motiveren: geef een zacht tikje op het onderbeen, gebruik eventueel de knop van je zweep om het been te toucheren en beloon elke beweging naar voren. Bij een normale beweging van een paard zal eerst de knie naar voren komen: beloon daar al voor. Zodra het knie naar voren er goed in zit zal het onderbeen met wat extra motivatie/doorvragen vanzelf meekomen.

Denk vooral in kleine stapjes, wees snel tevreden en ga steeds een stukje verder :)

Lovethokkaa
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: brabant

Re: Spaanse pas/jambette/been strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 16:46

Ze doet nu al lichtjes de jambette, het is gewoon beentje aantikken, en dan schraapt ze nog wel, en het is niet hoger dan 15 cm van de grond, maar ik ben super trots en ze is drachtig dus is moet niet te veel verwachten!