de training van Pride

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bananenbee

Berichten: 69
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: verschilt

de training van Pride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 13:01

een paar weekjes terug heb ik de taak gekregen pride te verzorgen, wat ik gelijk heb aangepakt.
pride staat hier 10 minuten vandaan, en aangezien ik yentl nog maar weinig zie begon ik me steeds minder mezelf te voelen (andere mensen daar ook last van? ik vraag me echt vaak af hoe niet-paardenmensen hun leven aankunnen soms :P)

Pride is een bonte bijna-arabier, hij is een kwart TWH, komt uit duitsland en is 11 jaar. in de 11 jaar is zijn baas ooit wel begonnen met rijden, maar is hij nooit goed doorgereden, zijn eigenares blijft vaak maandenlang weg waardoor pride wel werd verzorgd, maar er niet echt iets met hem werd gedaan. aangezien hij wel een beetje onzeker is heeft hij wel juist iemand nodig die hem laat zien dat het echt allemaal niet zo eng is, wat heel goed lukt omdat hij wel heel mensgericht is. ik vind het ook super om te zien hoe goed hij vooruitgaat, de hoefsmid herkende hem niet meer terug in zijn gedrag, hij stond
eerst altijd te dansen en moeilijk te doen over zijn voeten en nu stond hij half te slapen op het gangpad en gaf voetjes voordat het werd gevraagd.

hij luistert heel goed naar stemhulpen, hij draaft harder of zachter aan de hand hiervan. het wijken voor druk (zijgangen, voor het rechtrichten) doet hij ook heel erg zijn best op, ondanks dat ik nog niet hele duidelijke hulpmiddelen heb (geen kaptoom, waardoor het vragen niet perfect gaat, we doen het ook nog maar een klein beetje daarom, het is meer uitproberen). als hij los loopt blijft hij netjes bij me lopen (tenzij er gras is)


vandaag wil ik beginnen met het beginstukje van vrijheidsdressuur, de clicker aan het snoepje linken.
ik dacht eraan om elke dag tussen de 5 minuten en 15 min er mee bezig te zijn, afhankelijk van hoe het gaat :)


de dingen die hij inmiddels al kan, los van de VD:
voetjes geven terwijl hij losstaat (eerste dag lukte het niet terwijl hij vaststond)
meelopen zonder touw
luisteren naar stemhulpen
gelongeerd worden met lijn (stap en draf, galop komt nog wel)
beginsel van zijgangen
op de wasplaats staan (wel nog moeilijk, hij vind dit heel erg eng, ik train dit nu omdat ik hem in de zomer een keer wil wassen)

wat hij gaat leren:
vrijheidsdressuur, zoveel mogelijk dingen (alles is leuk!)
galopperen aan de longeerlijn
zonder gedoe op de wasplaats staan en afgespoeld worden
zijgangen
werken aan lange lijnen
rijden/doorgereden worden
verkeersmak worden (we beginnen volgende week met wandelen met iemand erbij om te kijken hoe dat gaat)
over het zeil lopen (of gewoon obstakeltraining)


tips en vragen zijn welkom :)
houd er rekening mee dat hoewel het lijstje misschien groot lijkt, ik wel rekening houdt met wat pride zelf aangeeft, het lijstje van wat we nog gaan doen is meer een planning voor de komende jaren ;) niet voor de komende maand :+ en alles waarbij er een risico is doen we met iemand samen, of onder begeleiding (zoals rijden, verkeersmak worden, werken aan lange lijnen)

[url]https://www.facebook.com/OrangeOakArt[/url]



bananenbee

Berichten: 69
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: verschilt

Re: de training van Pride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:38

vandaag stond hij zomaar zonder gedoe heel braaf op de wasplaats ^^

heb zelfs zijn voeten kunnen afspoelen :)

[url]https://www.facebook.com/OrangeOakArt[/url]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, GrapeshotBot en 2 bezoekers