Buigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Promises
Berichten: 544
Geregistreerd: 16-10-11

Buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 21:36

Hoi bokkers!

ik heb Bokt afgezocht en ook de Wiki, maar toch kreeg ik geen antwoord op mijn vraag.
Mijn vraag is namelijk: moet je pony persé de spagaat kunnen als je hem wil leren buigen?

Sorry als ik ergens over heen heb gekeken met het zoeken, of als ik verkeerd heb gezocht, maar anders mag je wel temmen hoor ;)

Kan iemand mij antwoord geven?

Groetjes Romy

Yanne_RP

Berichten: 1054
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:26

De spaghaat is na mijn idee altijd erg belangrijk met de klassieke buiging, als je paard niet in de spaghaat staat knakken de voorbenen vaak in en komt het vaak niet lekker uit in de rug. Hier een voorbeeldje van ik en pony 3 jaar geleden toen we net begonnen.

Afbeelding

Zie je dat de rug en voorbenen niet lekker uitkomen? Daarvoor is de spaghaat dus erg essentieel!

Promises
Berichten: 544
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 15:17

okee dankjewel!
ik bedoelde eigenlijk de 'ronde buiging' haha maar heel erg bedankt voor je reactie :)

paardjes131
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:24

hoii !
ik heb het haar geleerd zonder spagaat,
dus het maakt niet veel uit volgensmij :o

Promises
Berichten: 544
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 20:12

okee :)

Yanne_RP

Berichten: 1054
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:07

Promises schreef:
okee dankjewel!
ik bedoelde eigenlijk de 'ronde buiging' haha maar heel erg bedankt voor je reactie :)


Wat bedoel je met de ronde buiging? :)

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:52

De ronde buiging is niet zo goed voor je paard. die kunje wel trainen maar zet het nooit te ver door! Je paard kan namelijk heel snel zijn balans verliezen of zijn lichaam verkeerd gebruiken. Beter kun je inderdaad de spagaat aanleren voor genoeg ruimte tussen de voor en achterbenen en van daaruit gaan trainen op de klassieke buiging. de klassieke buiging is mits goed uitgevoerd namelijk ook nog eens heel goed voor de soepelheid en kracht van je paard :)

Promises
Berichten: 544
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 20:16

VisibreTeam schreef:
De ronde buiging is niet zo goed voor je paard. die kunje wel trainen maar zet het nooit te ver door! Je paard kan namelijk heel snel zijn balans verliezen of zijn lichaam verkeerd gebruiken. Beter kun je inderdaad de spagaat aanleren voor genoeg ruimte tussen de voor en achterbenen en van daaruit gaan trainen op de klassieke buiging. de klassieke buiging is mits goed uitgevoerd namelijk ook nog eens heel goed voor de soepelheid en kracht van je paard :)



Oke dankjewel :)

Yanne_RP schreef:
Promises schreef:
okee dankjewel!
ik bedoelde eigenlijk de 'ronde buiging' haha maar heel erg bedankt voor je reactie :)


Wat bedoel je met de ronde buiging? :)


ditte:
http://boktimg.nl/w/images/6/69/Buigen.jpg

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:28

De foto die je trouwens plaatst is geen ronde buiging? :) dat gaat al richting klassieke :j

Dit is de 'ronde' buiging (ookwel carrot stretch)
Afbeelding
Afbeelding

En dit is de klassieke buiging in aanleerfase:
Afbeelding

Die er uiteindelijk zo uit kan gaan zien:
Afbeelding

Promises
Berichten: 544
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 16:27

Oh sorry ! :o
ik had bij de Wiki dat plaatje gevonden,stond ronde buiging bij (tenminste, dat begreep ik ervan) maar ik bedoel inderdaad die tweede foto :)