waarom snoepjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

waarom snoepjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 21:12

misschien stomme vraag, maar ik zie dat hier heel veel word gewerkt met snoepjes.. Ik heb een heel dominant paard en heb vroeger een keer de fout gemaakt om hem een voetje te leren geven met snoepjes.. elke keer wanneer ik dan ging rijden ging hij plots stilstaan met zijn been in de lucht van: 'nu krijg ik een snoepje' zo heeft hij mijn instructrice in haar maag geschopt met zijn been omdat ze hem een snoepje wilde geven.. en dat kon ik hem niet kwalijk nemen, want dat was uiteraard mijn fout. sinds dien is mijn beloning; druk weghalen of een schouderklopje.

daarom mijn vraag: waarom leren (de meeste van)jullie alles aan met snoepjes? en zijn hier ook mensen die hun paard dingen leren zonder snoepjes?

ps. ik wil hem nu graag steigeren aan leren, maar uiteraard wil ik dat ZONDER snoepjes anders gaat het gevaarlijk worden, iemand een idee hoe ik dat moet aanpakken?

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 21:43

haha wat een leuke reacties:P
iets meer info over mij en mijn paard:
Ik doe zelf eigenlijk meer met natural horsemanship dan met vd. Ik rijd hem zonder iets (freedom riding) dus ik ben wel degelijk de leider. nee ik schop niet, ik sla niet maar ik geef ook geen snoepjes. door hem snoepjes te geven maak ik mijzelf onderdanig> gevolg> de rollen draaien om en hij word dominant. Hoe heb ik dit allemaal geleerd? > uren, dagen, weken, maanden kijken naar een kudde. heb je ooit de alfa merrie een pluk gras zien voeren aan een ander paard die lager in de rang staat?
wat is een leider voor jullie? daar ben IK oprecht niewschierig naar, daarom was mijn vraag ook: waarom allemaal met snoepjes? doet ie het dan ook wel een keer zonder snoepje? of moet je dan altijd maar snoepjes bij je hebben?

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 21:49

oja en hij kan de basis. hij kan niet zitten en steigeren, zitten wil ik hem niet leren om verschillende redenen, stijgeren wil ik hem leren omdat ik dat leuk vind:) en ik weet dat hier mensen meekijken die vast wel weten hoe ik dat dan kan/moet aanpakken, vandaar mijn 2e vraagje.. hopelijk zijn er mensen die me kunnen helpen hierbij met wat leuke tips en waar je dan mee moet beginnen enz.

verder bedankt voor jullie feedback, ik zal kijken wat ik ermee kan doen en vraag mij af (want ik neem aan dat jullie uit eigen ervaring spreken en zelf dus ook een dominante hengst hebben) hoe jullie dan met snoepjes dingen aanleren en je paard zo goed opgevoed hebt, de basis erin hebt zitten en dat je dan toch nog de leider blijft? dat vind ik erg interresant om te horen!!!

Deze vragen meen ik oprecht en is zeker niet bedoeld als aanval maar puur uit interesse ik ben graag bezig met mijn paard en ben nooit uitgeleerd en weet ook dat er meerdere wegen naar rome leiden, dus ben heeel erg geïnterresseerd in de achterliggende gedachte en hoe je snoepjes dan zo goed kunt laten werken! en misschien zelfs: waar gaat het bij mij fout? en wat zou ik kunnen veranderen?

alvast bedankt!

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 21:50

kiara_xxx schreef:
ik leer alles met snoepjes met mijn paard omdat ze dan meer moeite doet :) maar je moet zien dat ze het alleen doet als je het vraagt en absoluut niet opdringerig zijn.
sommigen werken beter met clicker, hangt van je paard af. Maar je hebt zowieso een goede basis nodig zodat hij niets ongevraagd doet



bedankt voor je reactie! hier heb ik zeker wat aan, misschien is clicker dan voor mij een optie! :D

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 21:52

Vie schreef:
Waarom zou snoepjes geven je onderdanig maken? Jij bepaalt net wanneer hij iets kan verdienen en wanneer er dus gegeten wordt. De hoogste in rang zorgt er wel degelijk voor dat iedereen voldoende te eten krijgt. :)

Eens een oefening gekend kan het prima zonder voerbeloning.


is dat zo? dus wat jij eigenlijk antwoord op mijn vraag is: ik geef leer dingen aan met snoepjes want dan ben ik de leider?

verder hoor ik hier ook uit dat het snoepjes geven word gebruikt om te motieveren?

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 21:56

Vie schreef:
Omdat de ontvanger bepaald wat een beloning is en wat niet. Je paard dus. Je kan wel vinden dat je paard het voor een schouderklopje moet doen, maar als je paard daar geen belang aan hecht, is het geen beloning. Paarden zijn erop gebouwd om de hele dag door wat te knabbelen. Ze besteden het grootste gedeelte van de dag aan eten. Het is dus niet zo gek te bedenken dat voedsel een sterke motivator is voor een paard. :)

Wat betreft het gebruik van een clicker als bridge of markeersignaal. Het draait om timing. Je wilt dat exacte gedrag op een exact moment markeren, bv. bij steigeren. Maar om een snoepje in je paard te proppen terwijl die op zijn achterbenen staat, niet evident en i.m.o. ook niet slim. ;) Daar heb je de bridge voor, die markeert HET moment, zegt als het ware tegen je paard: goed gedaan, hier komt je beloning. (Nu is steigeren geen oefening om mee te beginnen, maar wel een mooi voorbeeld om de bridge uit te leggen.)

Dominant gedrag komt overigens niet door het werken met voedselbeloningen, wel door de manier van omgaan met het voer. Beleefd leren omgaan met voer is ook training en meestal snel geleerd.


bedankt! zo had ik het nog niet bekeken, ik heb verder nooit veel aandacht besteed aan zijn gedrag met gewoon normaal voeren, misschien kan ik inderdaad daar eens aan werken! nooit zo overna gedacht!

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 22:07

xSlvna schreef:
Oh een hengst zeg je, nahja, daar heb ik jammer genoeg maar weinig ervaring mee, enkel met dominante merries en ruinen (en een, vond ik, rustige hengst).



achja, hengst merrie ruin... dominant is dominant toch? :+ ik ken een merrie, die is nog dominanter dan mijn hengst,,, dus het kan altijd gekker denk ik dan maar xD whahah

maar ik denk inderdaad dat mijn probleem ligt bij het voeren. ik gooi het altijd gewoon in zijn bak en besteed er verder geen aandacht aan, ook al is hij dan wat drammerig..

daar ga ik dus eens aan werken! lijkt me een leuke uitdaging! ik hou jullie op de hoogte!

maar mijn vraag was eigenlijk: waarom snoepjes? ik heb verschillende antwoorden gehoord:

- motivatie
- leiderschap

zijn er nog meer redenen? of zijn er mensen die geen snoepjes gebruiken? om misschien dezelfde redenen, of andere?

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: waarom snoepjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 14:54

Ik begrijp je punt. Maar ik denk dat er een verschil is in voer geven en naar voer leiden... Als je kijkt naar een alfa merrie die aan het eten is en er komt een ander paard aan, wat doet de alfa merrie dan? Echt niet dat een paard hoeft te proberen haar eten te pakken. Verder: je kind heeft adhd, geef je die ook lekkers om te doen wat jij wilt? Een druk ongeduldig paard: geef je die dan snoepjes? Uit jou verhaal blijkt dus dat het vooral om motievatie gaat, kun je een paard niet op een andere manier motieveren dan? Bv het paard uitdagen? Verder dat ik er nooit om gelachen heb, kun je dat wat concretisrren wantik begrijp niet wat je daarmee bedoeld? Ik lachte me stuk xD maar dat ter zijde..

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 19:26

Puck94 schreef:
Ik doe vrijheidsdressuur met mijn verzorgshet, maar ik beloon met stem en een klopje op de hals. Als ik voer gebruik word hij dominant, anders is hij onderdanig. En hij reageert goed op stembeloningen, dus waarom moeilijk doen? :j
Bovendien blijft hij 'zoeken' naar voer en snoepjes als ik met voer beloon.. Hij is nogal voedselgericht haha. Maar snap het dus wel goed als je het als beloning gebruikt, het motiveert inderdaad erg goed omdat het een primaire levensbehoefte is, maar het werkt niet bij elk paard natuurlijk


dat is inderdaad (wat ik al eerder zij) wat ik bedoelde! Meerdere wegen leiden naar rome. ik denk dat iedereen die een beetje verstand van paarden heeft, wel weet dat elk paard anders is. Mijn paard is dus inderdaad een fjord (hengst en dominant en fjord) bij mijn paard werkt het gewoon niet. En daar wil ik verder ook niet op ingaan, want daar heb ik deze topic niet voor geopend.. Ik , en nu dus ook jij, doen het zonder snoepjes.

terug naar de topic: '' waarom wel snoepjes?'' ik wil gewoon graag de redenen weten wat er allemaal zo goed is aan snoepjes geven?? ik heb eigenlijk nog maar 1 concreet antwoord gehad:

omdat het een paard makkelijk motieveert om wat voor je te doen.

Er zijn nu dus 2 mensen (incl. mij) die het zonder snoepjes doen en het werkt (laat ik voor mijzelf spreken) prima...

ik geloof ook best wel dat er paarden zijn die dus echt snoepjes nodig hebben om gemotieveerd te worden die het dus niet op een andere manier kunnen... want tja, zoals ik al zei: elk paard is anders natuurlijk...

maar zijn er nog meer redenen wat er zo fijn is aan snoepjes?

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 19:30

Amable schreef:
Dat kind met ADHD geef je inderdaad een beloning, maar wel pas als hij het gedrag vertoont wat je graag ziet. Dus stel hij rent normaal continu rondjes tijdens het winkelen en ineens is hij een keer heel rustig, helemaal uit zichzelf, dan zeg je tegen hem, zullen we een ijsje gaan halen? Zeg daar dan niet bij "omdat je zo lief rustig bent vandaag" want daar impliceer je mee dat je het drukke gedrag vervelend vindt en dat maakt dus dat het kind zich toch aangevallen voelt over zijn/haar normale gedrag. Maar juist door gedrag wat je graag ziet bij de mensen om je heen subtiel te belonen kun je ook de mensen om je heen prima trainen. Een druk, ongeduldig paard geef je dus ook geen snoep, tenminste, niet op het moment dat hij zich druk en ongeduldig gedraagt. Maar wel op het moment dat hij zich ontspant en even braaf wacht. Op die manier kan je gedrag vormen.

Wat betreft het lachen, je zegt het al, je lachte je stuk. Vergeet niet dat als je lacht dat je positieve energie uitstraalt, je verteld je paard op dat moment dus eigenlijk dat je het leuk vindt wat je doet en dat hij dus dicht tegen een beloning aan zit. Tenslotte gaf je die beloning eerder bij het optillen van voeten omdat je dat leuk vond, dus je bevestigd hem in het feit dat je voeten geven leuk vindt.


oke over dat ADHD kind was een klein voorbeeld en wij hebben daar een andere mening over. en over het 2e stukje: dus je bedoeld te zeggen dat je in plaats van met snoepjes, ook met lachen kunt werken? interressant, nooit zo overna gedacht..

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 19:36

Lotusje555 schreef:
lissie_zigor schreef:
Ik begrijp je punt. Maar ik denk dat er een verschil is in voer geven en naar voer leiden... Als je kijkt naar een alfa merrie die aan het eten is en er komt een ander paard aan, wat doet de alfa merrie dan? Echt niet dat een paard hoeft te proberen haar eten te pakken. Verder: je kind heeft adhd, geef je die ook lekkers om te doen wat jij wilt? Een druk ongeduldig paard: geef je die dan snoepjes? Uit jou verhaal blijkt dus dat het vooral om motievatie gaat, kun je een paard niet op een andere manier motieveren dan? Bv het paard uitdagen? Verder dat ik er nooit om gelachen heb, kun je dat wat concretisrren wantik begrijp niet wat je daarmee bedoeld? Ik lachte me stuk xD maar dat ter zijde..


Ik gebruikte zelf voer meer om duidelijk te maken wanneer ik nou precies vond dat hij het goed deed. Toen ik hem het targetten aanleerde bijvoorbeeld is het best wel moeilijk om hem op precies het goede moment te bejubelen en een kriebeltje te geven, dus dan gebruikte ik de clicker en een snoepje. Later kreeg hij echt niet elke keer meer iets lekkers als hij het goed deed, maar toch bleef hij het doen, ik kon het pionnetje zelfs voor hem verstoppen en dan ging hij hem op comando zoeken :o
Buitendat betwijfel ik of een paard jou echt ziet als een deel van de kudde. Toen ik nog m'n hengstjes verzorgden wist ik dat ze nooit iets bij mij zouden doen maar onder elkaar :=


Oke ! ik begrijp het, dus jij begint met voer als beloning en bouwt het daarna af? wat gaaf dat hij uiteindelijk zelf het pionnetje ging zoeken! cool idee dat het zo goed werkte!

over die kudde, ja inderdaad, dat zullen we natuurlijk nooit weten.. maar met die 2 hengstjes die je had, was jij dan niet gewoon de leider? want ik heb ook wel eens hengstjes gezien van bange eigenaresse en dat ging er soms ook wel eens aan toe dat ik dacht... oeiiii :+ hihi maar uiteraard zullen we daar nooit precies achter komen!:)

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:06

duidelijke prezie!! doet me denken aan de theorie van pavlov!
Het is nu eindelijk wat duidelijker voor mij geworden, ik doe inderdaad het druk weghalen en lichaamstaal.

bekijk dit filmpje eens: http://www.youtube.com/watch?v=aNBuYeYsaFg

(gewoon uit nieuwschierigheid) zou deze man het met snoepjes/ clicker hebben aangeleerd of op een andere manier? ik zie hem hier overigens geen snoepjes geven, maar dat kan hij eventueel uiteraard afgebouwd hebben.

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: waarom snoepjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 20:41

heeft het paard dan respect voor jou? of voor jou snoepjes? of voor geluiden die hij associeert met snoepjes? dat zijn toch dingen om overna te denken. ik denk nadat ik zoveel van jullie heb gehoord, dat het zowieso wel beter is om clicker in combinatie met snoepjes te doen, zo kun je inderdaad goed timen.. en associeert het paard jou niet meer met snoepjes maar je klicker met snoepjes..

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 21:31

VisibreTeam schreef:
lissie_zigor schreef:
heeft het paard dan respect voor jou? of voor jou snoepjes? of voor geluiden die hij associeert met snoepjes? dat zijn toch dingen om overna te denken. ik denk nadat ik zoveel van jullie heb gehoord, dat het zowieso wel beter is om clicker in combinatie met snoepjes te doen, zo kun je inderdaad goed timen.. en associeert het paard jou niet meer met snoepjes maar je klicker met snoepjes..


Een paard heeft geen 'respect' voor snoepjes dat is namelijk niet iets dat leeft en met hem kan communiceren. De clicker leeft ook niet en kan tevens ook niet communiceren.

De clicker gaat voor het paard het teken worden 'nu ben ik braaf en krijg ik iets'.

Mag ik vragen op wat voor commando de jambette staat...? Want ik zie bijvoorbeeld vaak gebeuren dat het op een wijs/aanraak commando staat en een trainer dus heel vaak onbewust de oefening vraagt. Je moet heel bewust zijn van je lichaamshouding naar je paard als je met hand/stem commando's werkt. Daarom raad ik vaak ook aan: gebruik een zweep als aanwijzing, komt het gelijk minder vaak voor dat je paard commando's verward of jij per ongeluk een commando geeft voor iets wat je niet vraagt.

De clicker in combinatie met voer is zeker een aanrader, maar wees daar dan ook consequent in: zonder click geen voer uit de hand.

En start bij de basis: leer je paard netjes voedsel te weigeren, ga voor je paard bevestigen dat wanneer jij gedrag uitlokt en hij positief reageert hij daar ook voor word beloond. (bijvoorbeeld via de target). En houd ten alle tijden in je achterhoofd dat je eerst naar je EIGEN houding moet kijken voor je een oefening aanleert: op welk commando zet ik iets, waarom zet ik het op dat commando? Lijken dagelijkse handelingen op dat commando? (bijvoorbeeld de jambette op hancommando bij de schouder -> dat gebied raak je ook met poetsen/opzadelen en sommige paarden verwarren dat)

Zorg er voor dat je altijd in de gaten houd dat je paard netjes afstand van je houd en weet waar hij aan toe is :) De key tot succesvol trainen ligt niet bij je paard, maar bij jouw zelfbewustheid. Probeer zelfbewust te gaan trainen: wat doe ik dat mijn paard zo reageert? En dan kom je al een heel eind :)

Hier een artikel over het werken met voer/clicker.
https://www.facebook.com/notes/visibret ... 7882973503

Een aantal basis aspecten die je paard moet kennen voor je veilig kunt werken:
https://www.facebook.com/notes/visibret ... 9769865982

En een stuk over het targetten:
https://www.facebook.com/notes/visibret ... 6316556326


bedankt voor de tips! zal morgen eens kijken naar de links!

verder vraag ik mij af: welke rol heb jij dan wel als mens? want je communiceert dus niet met snoepjes, want die communiceren niet zeg je.. wat ben jij dan in het paard zijn ogen? degene die beloningen geeft? of een leider? is dat geen chantage?

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers