Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:23

Alles wat hij aan de lange teugel laat zien kan hij ook ohz :j
Dus SB, travers, appuyeren. Ook een paar pasjes piaffe kan ie, maar dan moet ik wel aanwijzingen geven vanaf de grond :j Aan de LT kan hij inmiddels zo'n beetje op de plaats galopperen, dat is wel gaaf :o Kan hij ook ohz maar dat vindt hij wel lastig. En stappirouettes natuurlijk, maar die zijn niet zo moeilijk :))

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:27

Gaaf!!
Kim kan wel sb maar travers en wijken krijg ik er niet in, daar heeft ze veel moeite mee. Ze kan verzameld draven en nu zijn we veel bezig met de verzamelde galop en dit doet ze al heel goed! Ipv zo hard mogelijk omdat ze dat makkelijker vind. Vind het alleen zelf lastig omdat ik der zelf niet helemaal de ruimte kan geven met LT dus als ze beleerd is en voor de sulky staat oefenen we daar tussendoor ook gewoon lekker mee verder.

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:31

Nee? Op zich is wijken niet heel anders dan sb hoor! Wat je zou kunnen doen is van hand veranderen en daarbij de hulp voor SB geven, veel pony's snappen het zo wel :j [***] heeft het ook zo geleerd. :j
Ik werkte voor het galoperen eerst met nog langere teugels zodat ik eventueel wat extra ruimte kon geven, misschien is dat een idee?

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:02

Sb heeft ze soms nog wel wat moeite mee, de ene kant gaat fijner dan de andere kant. Ze reageert niet op druk dus is het echt kwa teugelhulpen en daar moet ik mee oppassen dan niet te streng te worden. Eerst werken aan het reageren en opzij gaan voor druk en dan gaan we het wijken oefenen. :)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:30

Bizzybijtje schreef:
Nee? Op zich is wijken niet heel anders dan sb hoor! Wat je zou kunnen doen is van hand veranderen en daarbij de hulp voor SB geven, veel pony's snappen het zo wel :j Rosso heeft het ook zo geleerd. :j
Ik werkte voor het galoperen eerst met nog langere teugels zodat ik eventueel wat extra ruimte kon geven, misschien is dat een idee?

Met de galop heb ik dat in het begin ook gedaan, je wilt namelijk in principe maar een mini sprongetje. Uitbundig belonen en gelijk dus ''los'' kunnen laten, als je ze bij je probeert te houden krijg je alleen maar stuiterende op de plek galopperende pony's wat alles behalve verzameld is.

Edit] Pony die zo slecht liep dit jaar/vorig jaar loopt echt weer lekker! Staat nu 8 uur per dag in de weide met vol gras, ribjes lijken eindelijk minder zichtbaar te worden en hij stuitert de weide door als een jong veulen :D Die gaan we dus ook weer oppakken! Hij is zo lief *\o/* _/-\o_

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:33

Fijn ZusJacobs! :)

Ik heb mijn tuigje binnen :D ben er ontzettend blij mee! Dus nu richting paardje om alles te passen en een foto'tje te maken natuurlijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:55

Gisteren met [***] aan de lange lijnen gewerkt, eerst hem meegenomen naar de poetsplaats binnen. Wel de ruimste poetsplaats (we hebben een muur met 2 ringen en dan nog een stuk wat in 2 verdeeld is, wat eigenlijk de wasplaats is, maar daar is alles smaller) maar toch, we gingen meteen naar binnen. En het ging goed! Hij was helemaal alleen (met mij) en toch had hij totaal geen angst. Hij moest wel de hele tijd zien waar ik was, maar ik was altijd in de buurt dus dat was prima voor hem. Heb hem gepoetst en de longeersingel om gedaan. Ik wilde eens zien hoe hij op het touwhalster reageerde qua sturen (omdat de sidepull onder het zadel niet echt een succes is), maar dan eerst vanaf de grond. Dus de lange lijnen eraan en naar de piste. Daar wat rondgestuurd, ging best goed vond ik. Eens een keer over de wip gestuurd, ding ligt er toch :)) Daarna ben ik nog een rondje buiten gaan doen (omdat het de bedoeling is dat ik hem buiten kan rondsturen, in de piste zullen we maar weinig rijden). Op een kruispunt had ik even een discussie, ik wilde naar links en hij naar rechts, maar het is toch gelukt. Een stukje verder lag een plastic zak, deze lag links van hem dus die zag hij goed. Dus hij begint daarop te kijken en begint naar rechts uit te wijken. Maakt mij op zich niet uit (zolang hij niet overdrijft) maar rechts stond er net een boom een beetje dichterbij dan al de andere bomen. Dus ik zeg "[***], kijk uit, boom" en probeer hem naar links te sturen. Maar te laat natuurlijk .. De boom zag hij niet, de zak wel, dus knalde hij vol tegen de boom -O- Hij schrok er niet eens zo fel van vond ik, alleen spijtig dat hij met mijn longeersingel tegen de boom heeft geschuurd waardoor het ringetje waar mijn touw doorhing los is gekomen. Dus toen liepen we verder met 1 'vast' touw en 1 los touw, en dat ringetje hing maar de hele tijd op en neer te bengelen tegen z'n lichaam. En daar trok hij zich helemaal niks van aan :D Eigenlijk is het gewoon een heel stoere pony 8-) Nog een rondje over de weg gedaan, een andere straat dan anders, een straat waar geiten stonden .. Iets wat ik wist, hij niet .. Maar ze stonden aan de rechterkant dus hij zag ze niet, dus ook geen probleem, behalve die ene die helemaal tegen de draad stond en die hij dus met z'n linkeroog (gedeeltelijk) kon zien. Toen moest hij toch even uitwijken en het ding eens goed bekijken. Maar ik kon hem fijn weer naar rechts sturen en we konden weer verder. Nog een klein ommetje gemaakt voordat we terug naar stal gingen, door een stuk gras waar hij helemaal niks van mocht eten, ging goed. En daarna kon ik hem zo de poetsplaats insturen en hem aan de muur parkeren. Heel fijn met hem gewerkt :D

(met [***] heb ik ook gewerkt, maar de games van Parelli, dus dat hoort hier niet thuis :P :)) )


Ben benieuwd naar het tuigje xAylie!

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:33

Mooi dat het goed ging Sabine :) is Boke zo angstig door een trauma oid?

Zal vanavond of morgen wel even een foto posten :D moet 'm alleen nog even goed afstellen en laten afstellen zegmaar.

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:36

[***] is een paar jaar geleden plots blind geworden aan 1 kant, maar ik vind hem eigenlijk ondanks dat 'probleem' helemaal niet zo angstig. Natuurlijk schrikt hij wel eens, en je moet niet plots aan z'n blinde kant op hem af springen ofzo :)) maar ik kan wel veel met hem, als hij weet dat ik in de buurt ben kan ik hem wel plots aan z'n blinde kant aanraken enzo (deed ik dat in het begin dan stond hij 5 meter verder :+ ). Ik vergeet soms zelfs wel dat hij mij helemaal niet ziet :)) En verder heeft hij in z'n leven nooit veel anders gezien dan de binnenkant van de manège (en een beetje bos, in de zomer een uurtje per dag als hij geluk had achter andere paarden aanlopen..).

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:38

Oh zo, wel sneu maar als hij er mee kan leven en hij verder niet extra angstig oid is hoeft het natuurlijk niets uit te maken. :) fijn dat jij iig veel met hem kunt!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:56

Kom ook even binnenvallen. Goed bezig, Sabine! De rest ook trouwens :D
Heb een vraagje aan de experts hier: hoe ik het beste kan beginnen met schouderbinnenwaarts. De schouderbuitenwaarts gaat nu goed. Ben begonnen in stap en in draf gaat het ook al aardig. Ik denk dat het tijd is voor een eens wat nieuws, de schouderbinnenwaarts. Ik werk met de teugels niet gesplitst maar aan één kant. Hoe maken de mensen die ook zo werken, dan verschil tussen een wending inzetten en schouderbinnenwaarts? Normaal zou ik daar namelijk mijn gewicht en binnenbeen voor inzetten :') En bij de schouderbuitenwaarts is het duidelijk: je staat aan de buitenkant en hebt het schot van de bak als begrenzing.
Ik kan natuurlijk beginnen met iets verder naar voren te gaan staan en haar zo door mijn lijf te blokkeren van de hoefslag af te gaan. Dan ben ik ervan overtuigd dat ik het haar aan kan leren, zeker als ik gebruik maak van een bridge en beloning. Maar stel, ik doe dat, hoe kan ik dan later onderscheiden in de hulp voor schouderbinnenwaarts en en wending? En misschien is er nog een makkelijker manier om het aan te leren.
(Ik heb trouwens een 'gewoon' 'groot' (1.60-1.65) paard een geen (shette)pony, misschien is dat nog van belang om te vermelden. Misschien ook nog wel van belang: ik heb ook een keer les gehad, en daar kwam eigenlijk uit dat ik goed op weg was en zo door moest gaan en de volgende stap zou na schouderbuitenwaarts in draf, schouderbinnenwaarts in stap zijn.)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:31

Ik denk dat het belangrijk is om niet zo te fixeren op de hoefslag, maar doorheen de bak te oefenen, en het makkelijkste is vanaf de volte. Bij schouderbuiten heb je inderdaad de bakrand als "steun", schouderbinnen zou hij nog weleens naar binnen kunnen komen. Het zou zonde zijn om dan telkens de oefening te moeten afbreken voor twee foute pasjes. Daarom misschien een idee om vanaf de cirkel te vragen, ondersteund met lichaamstaal.
Wbt de hulpgeving zou ik ook erg focussen op het gebruik van je lichaam en desnoods met een zweepje bij de schouder. Als ze schouderbuiten al snapt, valt het kwartje misschien erg snel :-) . Een wending geeft toch iets meer begrenzing, bij het aanleren zou ik haar dus iets meer "doorlaten" op de buitenteugel. Just my two cents, ik hoor heel graag aanvullingen want zo ervaren ben ik niet.
Hier overigens ook een paard van 1.61m ;-) . Ik doe wel voornamelijk lange lijnen maar lange teugelen vindt zij ook fijn. Alleen met de grote drafpassen van een draver beperken moeten we ons voorlopig nog tot stappen beperken :D .

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:44

Ponyzotje, dat is een goed idee, op de cirkel beginnen, nog niet eens aan gedacht! Bedankt voor dit idee!
Maar je zegt 'een wending geeft meer begrenzing'. Nu ik erover nadenk bedoelde ik ook eigenlijk meer het onderscheid in hulpen tussen inzeltten van een volte (10 m) vanaf de hoefslag en de schouderbinnenwaarts. Dat komt dan waarschijnlijk toch - net als op de volte - aan op lichaamstaal.

Edit: leuk trouwens dat jij het ook met een 'groot' paard doet. Ik zou de draf gewoon proberen! Eerste paar keer ging het bij mij ook voor geen meter. Paard draaft normaal ook flink door en dat mocht nu opeens niet. Dus het was telkens hard weg in draf - ik hield in - stap - weer aandraven - inhouden - stap - etc. Op een gegeven moment viel het kwartje en nu weet ze dat ze heeeel zachtjes moet draven :+:

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:09

Ja, maar mijn ervaring is dat als ze een paar keer schouderbinnen gedaan hebben, ze de eerste keer gewone wending ook opvatten als schouderbinnen hoor :D . Daarom vroeg ik ook aanvullingen van anderen, hier heeft ze het op zich snel door met lichaamstaal inderdaad, of ik drijf met mijn lichaam en meer naar haar toe stap, of eerder naar binnen vraag. Teveel naar binnen vragen (ik knik soms teveel met mijn hoofd) doet haar soms volledig draaien om de voorhand, dus het was even zoeken naar een evenwicht :D .

Wbt het traag draven, mijne heeft als draver van nature erg grote passen, en vindt sowieso de bak moeilijk. Vroeger kon ze niet eens een wending maken en ging iets galop-achtigs ertussen doen. Sinds we het dubbele longe/lange teugelen hebben ondekt, gaat ze met sprongen vooruit. Maar omdat ik weinig met hen kan werken (druk met opleiding, niet lang meer gelukkig...), wil ik haar nog niet traag doen draven. Dat is te vroeg, dan gaat ze weer teveel spanning in de rug opbouwen.
Maar een vriendin van me doet dat wel met haar draver en daar gaat het prima!! Ik weet dat het mogelijk is, maar het is voor later... :D .
Gelukkig bestaat er nog genoeg om in stap aan te werken ;-) . Draven houden we maar voor de dubbele longe ;-) .

Ik vind het wel erg leuk om te zien dat mensen dat met grote paarden doen :D . Ik vind het erg leuk om te doen maar bovendien heeft het me zoveel profijt gegeven voor het werk onder het zadel!

Edel_wijs

Berichten: 145
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:30

Ik meld me ook weer, na lange tijd! Leuk om te lezen dat er steeds meer mensen zijn die beginnen met langeteugelen!
Met Nora gaat het super aan de lange teugel. We zijn nu bezig met appuyeren, travers en renvers. Allemaal alleen nog maar in stap. Heb het wel een paar keer gevraagd in draf, maar ze heeft er nog te veel moeite mee, waardoor ze toch weer zelf gaat stappen, da's nog te vroeg dus. Vooral ook omdat ze rechtsom nauwelijks wil buigen. Linksom gaat super, die heeft ze nu echt door, maar rechtsom zit ze lekker vast, dus we proberen dat langzaamaan een beetje los te trainen. Maar ach, als alles in één keer goed gaat is het niet leuk meer he :P
Marques heb ik niet vaak meer aan de langeteugel gehad. Ze is behoorlijk eigenwijs en dominant, dus wil eerst een cursus grondwerk met haar gaan doen, maar weet nog niet wanneer dat weer is... Naast de fiets gaat het wel super, dat kent ze. Dus voorlopig doen we dat. Zo af en toe doe ik wel een rondje aan de lange teugel met haar buiten, dat gaat ook redelijk. Ze is nu 7 en heeft eigenlijk dressuurmatig nooit iets gedaan denk ik, dus we doen het lekker aan, eerst het stuur maar eens zien te vinden :o

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:31

Leuk dat er ook mensen zijn die fanatiek met grotere paarden langelijnen of dressuur aan de lange teugel doen! Ik hou het maar bij m'n ukkie. :)

Bij haar merk ik heel goed dat ik te streng met m'n handen ben geweest, en dan gaat ze als het ware naar het bit happen en het vasthouden en komt ze sneller in protest. Ben er nu achter dat ze maar heeel weinig druk nodig heeft en dan reageert ze super! Is alleen heel onwennig aangezien mijn bijrijdpaardje zo ongeveer doof in haar mond is, dus een hele switch voor mij haha.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:59

Ik meld me hier ook, ik ben net begonnen met dressuur aan de lange teugel met mijn pony Kleintje.
Kan iemand hier misschien iets meer uitleg geven over het gebruik en positie/vasthouden van de zweep? Daar kom ik namelijk niet zo goed uit. Ik loop naast het binnenachterbeen van mijn pony, hij is maar 90cm dus ik denk dat ik dan ook een heel kort zweepje nodig heb. Misschien heeft iemand wat foto's ervan?

Ook ben ik van 1x iets zeggen, dus stap = stap en niet nog 10x roepen. Onder het zadel geef ik dan meteen een tikje als ze niet reageren en mijn ervaring is dat je een paard uiteindelijk op hele lichte zithulpen kunt rijden. Nu kom ik dus alleen in de knoop met Kleintje en een tikje geven, waar geven julie een tikje als je pony niet voorwaarts gaat als je dit vraagt en hoe dan precies? Ik heb nu al een heel kort zweepje en zelfs die komt bijna tot zijn hoofd..

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:05

Ik gebruik een zweepje die ongeveer de lengte heeft van een lange dressuurzweep, heb er een klein toutje aangemaakt, vind ik fijner op een of andere manier :P ik kan niet goed uitleggen hoe ik de zweep vast hou.. maar ik hou hem inieder geval in mijn rechterhand.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:01

Hallo, mag ik hier ook meepraten?
Ik doe met Xander (shet) nu dressuurwerk aan de lange teugel
ik gebruik de teugels van mijn sidepull die zijn erg lang en ligen fijn in de hand.

Ik ben vooral bezig met een beetje loswerken, hij zit nogal vast op links.
dat krijg je als je veel buitenritten maakt en weinig dressuur doet. :+

sinds ik er mee begonnen ben merk ik dat hij veel vrolijker is, hij zit gewoon losser in zijn lijf en springen gaat hem ook makkelijker af! :D

Hij word ohz gereden, zo'n 3 á 4x per week, hij komt in de toekomst voor de kar.
en hij kent aardig wat van VD, ook is vrijspringen erg favoriet bij hem!

ik sta voor alles open en ik zal binnenkort eens filmen als ik bezig ben! :D

Hij kent nu: Wijken, SB enz!

Ik help ook iemand sinds kort met haar arabje!
ik heb daar nu een keer mee gewerkt aan de lange teugel!
het duurde even maar hij had het snel door en liet als snel los en ging al mooi zakken!
ook stelling ging al prima. :D

Hij is 8, net beleerd en een beetje een apart geval.
Maar wel een schat van een beest!
Hij word nu niet gereden omdat de eigenaresse haar sleutelbeen gebroken heeft dus daarom help ik haar. Ik doe alleen maar grondwerk met hem. (dubbele longe, wandelen, fietsen, en dus lange teugelen.)

Gzhabor:
Afbeelding

Xander links en timmy rechts:
Afbeelding

Met timmy wil ik het ooit nog gaan oppakken! :)

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:12

Hoezo ''Ik ben vooral bezig met een beetje loswerken, hij zit nogal vast op links. dat krijg je als je veel buitenritten maakt en weinig dressuur doet. :+ ''?
Dat loswerken lijkt me logisch, maar dat een paard vastzit op links omdat je veel buitenritten maakt?
Klinkt in mijn oren niet helemaal logisch.
Wel leuk dat je het nu aan het oppakken bent met meerdere paardjes.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:14

xAylie schreef:
Hoezo 'Ik ben vooral bezig met een beetje loswerken, hij zit nogal vast op links. dat krijg je als je veel buitenritten maakt en weinig dressuur doet. :+ '?
Dat loswerken lijkt me logisch, maar dat een paard vastzit op links omdat je veel buitenritten maakt?
Klinkt in mijn oren niet helemaal logisch.
Wel leuk dat je het nu aan het oppakken bent met meerdere paardjes.

Nou, als je alleen maar buitenritten maakt en het dressuurgedeelte overslaat/verwaarloosd dan krijg je op een gegeven moment een wat minder soepele pony. :=

Ja, ik stond naast Gzhabor en dat was wel even wennen. _O-

AngieJ

Berichten: 1684
Geregistreerd: 01-10-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:19

Hoi :)
Ik heb hier al weleens in gereageerd :=
Maar ik ga weer beginnen met Lange teugel :))
Ik ben een hele tijd niks meer aan Dressuur aan de lange teugel gaan doen ..
Maar Omdat ik te groot ben voor Ollie , wil ik het weer gaan Oppakken :D
Dus kan ik weer meepraten? :))

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:19

Ik hb gisteren ook een beginnentje gemaakt. Maar het is voor zowel pony als ik iets nieuws. Dus ga actief meelezen :)

Edel_wijs

Berichten: 145
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:03

MarlindeRooz schreef:
xAylie schreef:
Hoezo 'Ik ben vooral bezig met een beetje loswerken, hij zit nogal vast op links. dat krijg je als je veel buitenritten maakt en weinig dressuur doet. :+ '?
Dat loswerken lijkt me logisch, maar dat een paard vastzit op links omdat je veel buitenritten maakt?
Klinkt in mijn oren niet helemaal logisch.
Wel leuk dat je het nu aan het oppakken bent met meerdere paardjes.

Nou, als je alleen maar buitenritten maakt en het dressuurgedeelte overslaat/verwaarloosd dan krijg je op een gegeven moment een wat minder soepele pony. :=


Wat mijn pony (Marques) betreft, de buitenritten hebben me wel mooi even door een moeilijke periode met haar heen gewerkt :-)
Heb haar sinds januari en ze heeft wel aangespannen gelopen, maar volgens mij alleen rechtdoor. Ze is ook erg druk en driftig, de bak vindt ze maar saai en ze heeft een eigen wil die groter is dan zijzelf (1m4)... Dus in de bak ging het niet geweldig. Deed niet anders dan haar corrigeren met sturen/voorwaarts blijven/etc. Ze heeft ook een periode een leuk spelletje gehad van razendsnel omdraaien en steigeren. Dat was ik snel beu en heb haar toen een paar weken lang een keer of 2 per week aan de lange teugel meegenomen naar buiten. Gisteren toch maar weer eens al m'n moed bij elkaar geraapt en het ging super! Het kán dus ook helpen om af en toe naar buiten te gaan :j ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:05

Ze staan in het bos, komen al vanaf 4e x ohz buiten dusjaa..,dat is anders...