Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:25

Ik ga ook nog meedoen, op Z-niveau gelijk want hij kan alles gewoon al op dat niveau :') En nog meer zelfs.
Maar ik weet niet of het Maren-Kessel wordt, het is namelijk wel een hengst en het is ook écht écht een hengst ;) dus heb ik het liever buiten zodat ik kan uitwijken voor kleine kindjes bijvoorbeeld...


Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:06

Daarom. :)
Ik denk een outdoor wedstrijd oid... ik kijk wel....
Ja 2 shetlanders ;) Zie profiel. Met [***] ben ik al erg ver in de africhting, kent dus alles t/m Z, + galoperen (vind hij nog wel lastig, maar komt wel) en een beginnetje van de piaffe. Daar ben ik veel mee bezig om de achterhand aan te sterken voor het galoperen :j Verder ook het welbekende steigeren en de spaanse pas, kan hij allebei :D Maar galoperen wil hij te veel verzamelen, prima, maar dan gaat hij zodanig ver terug dat hij bijna niet vooruit komt en dat houdt hij ook gewoon niet vol natuurlijk :') Dus probeer ik hem daar juist meer uit te rijden en pas sluiten wanneer ik dat zeg. Dus daar hou ik me zo regelmatig eens mee bezig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:58

joelleollie schreef:
loveidefix schreef:
Wat leuk joelleollie :D Je kan je vragen gewoon hier stellen hoor ;) Dan beandwoord iedereen ze wel :) Op die manier moet je ook beginnen hoor. Gewoon doorgaan met figuren rijden enz :D

okee bedankt maar als hij gwn de figuuren goed doet wat kan je dan meer gaan doen ? kunnen ze zoo hoog rijden ! de shetlanders met de lange lijnen Z! WOOOH



Afbeelding

Ja hoor... dat kan :D En hoger kan ook nog

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:05

Ik heb wel een heel fijn boek hoor :) !

@ilovemoney; dat is helaas niet helemaal waar. Bij werken aan de lange teugel moet je veel meer letten op de correcte verzameling en ruggebruik, ohz kun je daar nog wat mee sjoemelen maar als je aan de lange teugel die dingen niet in orde hebt loop gewoon onmiddellijk vast. Maar op zich is het wel te doen met een 'gewone' instructie denk ik... al zou ik er zelf persoonlijk niet gelijk voor kiezen.

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:24

Ik werk liever zonder longeersingel :o
Maar gewoon beginnen met figuren stappen en draven, totdat de nageeflijkheid in orde is...

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:40

Mochten er trouwens mensen in Zeeland (of omgeving) les willen hebben... Dat kan bij mij ook :)

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:45

Nou, eigenlijk vind ik het fijn om vanuit het schouderbinnenwaarts het wijken aan te leren....
Gewoon verder gaan met SB, en zogauw dat echt heel makkelijk gaat (op een kleine hulp) kun je die hulp geven terwijl je afwend, maar dan wat meer binnenteugel zodat je hem opzij vraagt.


Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:28

Ik heb me nooit iets van die hele piet bakker aangetrokken. Vind het er ook niet echt goed uitzien, maar goed, ieder zijn eigen methode natuurlijk! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:21

ZusJacobs schreef:
BB en waarom moeten ze met lange lijnen verzamelder lopen?


Omdat de snelheid in alle gangen hetzelfde moet blijven. Dus stap en galop vrijwel hetzelfde ;)
En dan moeten ze toch echt wat meer gaan verzamelen wil je zijgangen e.d. gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:45

ZusJacobs schreef:
Bizzybijtje schreef:
Omdat de snelheid in alle gangen hetzelfde moet blijven. Dus stap en galop vrijwel hetzelfde ;)
En dan moeten ze toch echt wat meer gaan verzamelen wil je zijgangen e.d. gaan rijden.

Ben ik niet met je eens, in principe werk je eerst je paard in een goed balans in stap, naarmate de stap goed is ga je kleine stukken draf mee pakken, je tempo is hierbij weldegelijk hoger (ruimer). Maar kom hier later op terug, nu naar bed..



Uiteindelijk werk je wel degelijk naar verzameling toe. Anders kun je niks behalve rondjes stappen en draven...
Ik kan [***] echt niet laten appuyeren als ik hem in een arbeidsdrafje laat lopen hoor :+
Ja het kan wel, maar dan is het nooit zo'n goed appuyement als wanneer hij verzameld loopt en in een goede oprichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:52

Suus___ schreef:
Ik ben bezig met verzameling maar mijn draf is nooit zo langzaam als de stap en de galop zeker niet (zowel aan de ll als onder het zadel)
Haha ik ga niet alles opschrijven hoor ilovemoney :=



Ik bedoel dat je daar uiteindelijk wel naartoe werkt. Niet zozeer dat het verzamelen voor het 'langzame' zorgt, maar je moet wel verzamelen om goed op dat tempo te rijden. Ik leg het volgens mij wat krom uit :')

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:20

Draftempo ligt wel hoger dan stap, ik doelde ook meer op de galop.
Heb het verkeerd geformuleerd, lange dag achter de rug ;)

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:59

Inderdaad. In de klassieke dressuur is het zelfs niet ongebruikelijk met de galop te wachten tot de piaffe goed bevestigd is. Waarom? Wegens de verzameling ;) En die paarden vind ik over het algemeen beter 'volgens het boekje' lopen dan het gemiddelde dressuurpaard :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:15

ilovemoney schreef:
Maar in de moeilijkste langelijn proeven komt de galop niet voor toch?



Nee, maar als je dressuur doet zou je dat niet voor de wedstrijden moeten doen maar om je paard te verbeteren.
Althans, daar doe ik het voor toch :D en daar is het ook eigenlijk voor.

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:54

[***] kent de piaffe ook, niet perfect maar voor z'n korte pootjes laat hij al mooie dingen zien ;)
Wat ik vaak doe is op de lange zijde ver terug verzamelen in SB, extra aandacht besteden aan het binnenachterbeen, zogauw die niet meer goed meegaat weer wat actiever, gaat dat goed, dan zet ik hem in de hoek richting piaffe en galopeer ik aan. Loeizwaar, maar het heeft zijn galop al zo zo zo zo veel verbetert en hij doet die oefening inmiddels ook al vrij makkelijk. Zijn galop was eerst wat vlak en in 4-takt, inmiddels is het zeer bergopwaarts en heeft hij veel afdruk. Het enige wat afentoe 'misgaat' is dat hij teveel wil verzamelen, waardoor hij niet meer voorwaarts gaat maar op de plek gaat galoperen :') fijn dat ie dat kan, maar dat wil ik niet _O- dus dan drijf ik hem daaruit in 'middengalop'. Wat ook weer goed voor mijn conditie is overigens :D

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:13

Ik heb er nooit een longeersingel aan gehangen, vond ik enkel irritant :o
Ik leer alles wel aan in stap ja, maar ik ga zogauw het kan wel draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:08

Gisteren [***] weer eens aan het werk gezet, hij was echt onwijs vervelend :oo
Omdraaien, wil je hem terugzetten begon hij tegen me op te steigeren, uitdagen, bijten.... >;)
Heb hem een trap onder zijn hol gegeven dat hij gewoon normaal doet, en toen was het over.
Hengsten :')

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:59

Ik geloof met je tong klikken en de galophulp geven voor de andere galop toch :) ?

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:11

Ja dat is :j
Mij lijkt het handigst zeg maar galophulp te koppelen aan kneepje in teugel + klik.
Dus linkergalop = kneepje links + klik
En gewoon er even achter blijven :') Loop ik altijd trouwens _O- Foei..

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:00

Leuk! Nog een lange-teugelaar haha :D ik ga vanmiddag weer met [***] aan het werk. Zit de laatste tijd tot over mijn oren in het schoolwerk (examenleed), dus heb niet zoveel tijd op het moment helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:30

Heb weer eens gewerkt, galopperen gaat nu echt TOP +:)+
Hij galoppeert aan op een superkleine hulp, goed bergopwaarts, houdt netjes zijn takt, treedt flink onder, drukt zijn rug niet meer weg en houdt ook genoeg sprong. Trots op mijn dwergje :+:

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:50

Zal ik zsm maken :)) Eerst een werkende camera zoeken _O-

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:18

Je moet niet zoveel denken :D Paarden grijpen de kansen die ze krijgen, dus moet je die simpelweg niet geven :j Zoveel mogelijk naar voor oplossen iniedergeval mocht er toch eens iets misgaan.

Ik denk dat ik [***] vandaag weer eens aan het werk ga zetten. Is echt al lang geleden :o Hij wordt wel wekelijks bijgereden door een meisje, maar ja, de pony kan de Z-oefeningen wel maar het meisje rijdt nog maar een jaartje haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:23

Alles wat hij aan de lange teugel laat zien kan hij ook ohz :j
Dus SB, travers, appuyeren. Ook een paar pasjes piaffe kan ie, maar dan moet ik wel aanwijzingen geven vanaf de grond :j Aan de LT kan hij inmiddels zo'n beetje op de plaats galopperen, dat is wel gaaf :o Kan hij ook ohz maar dat vindt hij wel lastig. En stappirouettes natuurlijk, maar die zijn niet zo moeilijk :))

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:31

Nee? Op zich is wijken niet heel anders dan sb hoor! Wat je zou kunnen doen is van hand veranderen en daarbij de hulp voor SB geven, veel pony's snappen het zo wel :j [***] heeft het ook zo geleerd. :j
Ik werkte voor het galoperen eerst met nog langere teugels zodat ik eventueel wat extra ruimte kon geven, misschien is dat een idee?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers