Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:04

Hier ook fanatiek lange teugelaar(ster..)
Ben nu 2 jaar bezig, waarvan 1 jaar echt serieus.
Met Billy train ik al op aardig hoog niveau, kent travers, renvers, schouderbinnen, appuyement, pirouette, wijken etc. in stap. Bezig met travers ( en renvers), uppuyementen, wijken etc. in draf. Verder langzaam de galop aan het meepakken, vanuit travers. Verder kent hij nog een leuk ''kunstje'' namelijk levade :D Vind hij lastig, maar langzaam aan blijft hij langer ''zitten''. Met mijn nieuwe pown nu begonnen sinds een weekje of twee met lange lijnen, alleen nog basis basis basis, vooruit, halt, bochten etc. Alleen nog bevestigen van simpele hulpen.

ZusJacobs

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:30

Krijg binnenkort weer foto's van de training! Zal ze dan ook hier in zetten :)

Als je imo goed dressuur matig wil lange lijnen kun je dat veel beter zonder longeersingel doen. En het beste dan leidsels of een slof met clips eraan. Een longeerlijn geeft echt een veel slechtere indruk van wat er in die mond gebeurd dan een soepele leren leidsel of een fijne katoenen slof (maatje xl zijn vaak lang genoeg). Door de clips en de zwaarte van een leren leidsel kun je spelen met het gewicht van het leidsel, hierbij hoef je dus nog minder ophoudingen etc. te geven. Verder een gewoon hoofdstel, en een dressuur zweepje. Voor de rest, gewoon km gaan maken! Lekker veel oefenen, in het begin ziet het er waarsch. niet uit, maar na wat oefenen lijkt het steeds meer! Af en toe een lesje mee pakken scheelt ook!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:36

Op die site staat weinig info? Moet je je ergens aanmelden of?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:43

Preview was tijdelijk niet te zien? :D Dus daarom mijn vraag, kon verder weinig info vinden..

Hihi wat goed, ben benieuwd beeld materiaal!, en hoe gaat het met dootje? Zijn voetjes weer helemaal goed? Ik weet niet of ik het al had verteld maar er staat inmiddels een nieuwe pony hier voor in tweespan, erg leuk ding, maar nog net zo'n groentje als dat Do was toen hij bij mij kwam! Kent inmiddels wel al het begrip lange lijnen :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:56

Hihi super goed! De nieuwe heet Denjer (Denger), maar noem hem gewoon dennie of den. Tis wel een Dennie.. haha..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:15

8 sporen? :D Hoeveel benen heeft hij? Je bedoeld dat hij op 4 sporen loopt terwijl het op 2 moet.

Wat goed dat Mambo het zo goed doet! Ik kom echt echt echt een keertje kijken hoor! Kan ik Dootje ook nog eens zien.. Mis hem wel hoor met zijn grappige hoofd (zat laatst eens leuke foto's terug te kijken :D )

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:24

Sohhy bedoelde 3 sporen, schouderbuiten (wat ik btw een absurde oefening vind.., daar gelaten), hoort op 3 sporen, 2 gaat inderdaad rechtdoor, schouderbinnen 3, travers 3 etc. Schouderbuiten word wel op eens op 4 gevraagd maar heeft minder nut, 8 sporen is onmogelijk..

Foto's komen eraan, zo eerst pony verhuizen terug naar Wageningen........ Stage zit er weer op..

Wat je trouwens kun doen bij de schouderbuiten.. Als je dan (ga er even vanuit dat je hem nu van rechtsom pakt) zijn hoofd tegen de buitenkant zet, de rechterteugel aan zijn rechterkant houden, zo zorg je dat zijn kont niet te ver uit kan zwaaien.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:36

Omdat het word aangeleerd door het hoofd (meestal dan.. helaas) gewoon simpel weg tegen het hek aan te zetten, hoeveel leuker is het niet gewoon gelijk het goed te leren. Want wat gebeurd er als je het hekje weg laat.. Juist..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:09

Juist wel je lichaam gebruiken, doe ik ook soms wanneer het moeilijk word. Hebben ze namelijk meer steun aan dan een zweepje.. Wat je ook nog kunt proberen om het kwartje te laten vallen, ga bij zijn schouder lopen, daar ben je er net wat sneller bij met heup en hand.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:03

Dan kun je beter ook gelijk zonder omheining trainen.. Laten we dan ook zonder teugels proberen :D Wanneer je consequent bent kunnen ze absoluut niet gaan hangen, dat ligt aan je eigen snelheid reactie..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:23

Je moet ook niet blijven duwen, doordat je hem daar begrenst met je lichaam is het duidelijker dan een zweepje. Je moet als het ware denken je kunt hier nu niet doorheen, wanneer hij tegen je aankomt blijf je begrenzen met je lichaam, komt hij minder makkelijk doorheen dan een zweepje, wat fijn mee buigt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:54

Heb er hier ook een, als hij het even moeilijk vind gooit hij alles uit de kast en dan moet ik hem even los laten/longeren dan kan hij het weer aan. Vandaag getraind met de kaptoom, god wat liep hij lekker.. Kwartje van de kaptoom is gevallen denk ik.. Hij begreep het nooit goed (bitloos hoofdstel, verschillende, deed hij het super op) maar nu danse hij echt, ging heerlijk! Levade doet hij nu 3 seconden ongeveer, lukt steeds langer :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:58

arans schreef:
Oh die wil ik ook graag! Hoe groot is de shet waar jij hem op hebt liggen?

Als je paard te heet is kan je hem ook van te voren (of tijdens) longeren. Dat doe ik met Malibu altijd, als ik merk dat hij alleen maar wilt rennen laat ik hem aan de longe even galoperen tot hij niet meer zo hyper is, en dan ga ik veder.

Hier hetzelfde, kan een sessie niet zonder longeren zelfs. Wil toch dat ze die rugspier even helemaal oprekken en dat gaat het lekkerste in een drafje met de neus richting grond! Bij moeilijkere oefeningen fokt hij zichzelf ook zo op, dan pak ik die energie die hij dan geeft liever aan voor zwaardere oefeningen. Na een paar goede pasjes even beentjes strekken en weer verder, maak hem in dat geval niet moe door veel te galopperen of draven aan de longe.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:07

Jeuj vandaag met Den gewerkt, ging lekker! Denk grotendeels omdat hij gister onwijs lekker liep aan de longe met Chambon systeem. Volgde heerlijk mijn hand, na 3 keer oefenen zit de schoudervoor er ook zo goed als in. Was echt een fijn gevoel! Wijken voor druk gaat ook steeds beter, hopen dat die onderhals snel verdwijnt en er een mooie hals op komt!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:20

Rr kan prima aan de lange lijnen, is een standaard iets wat je altijd mee pakt met dressuur (en andere disciplines). In principe train ik het gelijk aan de LL, vinden ze dat moeilijk kun je dat eerst aan de hand mee pakken, om het kwartje te laten vallen. Leer ze eerst wijken voor de zweep, als je rechtsom gaat eerst langs het hek zetten (zelf aan de binnenkant blijven, dus niet aan de hek kant). Stelling naar binnen (hoofd), rechterteugel tegen de schouder en daarmee naar binnen zetten, linker teugel tegen lichaam houden. Gaan ze er doorheen met de zweep corrigeren (naar binnen zetten met de kont en schouder). Moet je wel een beetje handig in zijn, maar veel oefenen helpt! + Elk stapje HEUL GROOT belonen! :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:59

loveidefix schreef:
Ik ben vandaag weer even bezig geweest. Hij was ontzettent fris in het begin dus na 10 minuten wanhopig meneer netjes te laten lopen heb ik hem eerst even een rondje laten galoperen, waar hij gebruik van maakte door even lekker te bokken :+ Daarna ging het wel weer goed gelukkig. Het nageven gaat steeds makkelijker, het zijn maar kleine stukjes maar iets is beter dan niets :) Schouder buiten heb ik nu uitgebreidt door vandaag schouder binnen te oefenen. Dit gaat al heel netjes voor de 2e keer, alleen moet ik zijn achterhand soms nog even begrenzen met mijn zweepje, maar ik hoef mijn lichaam niet meer in de strijd te gooien :P Sosm moet ik hem nog wel wat actieveren of hem er een beetje beter uit te laten lopen (hij loopt soms erg achter de lood lijn) maar voor de rest gaat het heel goed. Ik heb wel dat als ik hem op de rechterhand op de volte zet en hij over zijn schouder weg loopt en ik mijn buiten teugel als begrensing erbij bak dat hij juist extra, bijna wijkend, die kant op gaat. Op de linkerhand kan ik mijn buiten teugel wel gebruiken als begrenzing.... beetje lastig :o :+ haha. Ik ben eerst nog wel even zoet met schouder binnen, maar wat zou een eventuele goede oefening kunnen zijn om hierna uit te proberen?

Degene die al galop proberen, hoe merkte je dat je pony er klaar voor was? Idefix voor mijn gevoel echt nog laaaaannnggg niet ( :+ ) maar gewoon even uit interesse :)

Merkte day hij er klaar voor was toen hij zelf galoppasjes mee ging pakken.Heel springerig en helemaal niet zoals het ''hoort'' maar hij bood het aan en zeker niet verkeerd dus dan neem je dat aan naar mijn idee! Heb trouwens de galop zo'n jaar niet geoefend (ja sporadisch aan de longeerlijn of voor de wagen, maar geen echte galop training), wilde hem eerst helemaal stabiel en zeker in stap en draf hebben, dan hebben ze veel meer vertrouwen en balans in de galop en krijg je ineens zoveel aangeboden!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:48

Vandaag zo lekker lesgegeven, toonde een paar super gave verzamelde passen! Zonder enig teugel contact, wat voelt dat toch gaaf! Hopelijk einde van de maand trainingweek bij Ylvie Fros inplannen! Wil graag weten wat zij ervan vindt!!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:31

Vindt trouwens het filmpje van piet echt slecht.. Niet zozeer het filmpje maar de beelden die er worden getoont van paarden die piafferen op de voorhand, slaan met hoofd en staart.. Zo nog wel meer..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:17

Lisanne_ schreef:
@ loveidefix: ben benieuwd naar het filmpje!

hoe vinden jullie mijn filmpje hoe die loopt?
ben voornamelijk bezig om de rust in te krijgen omdat zodra je in draf wilt hij gauw heel ze lichaam aanspannen.

ga meer werken aan de stap. wanneer hij in de stap lekker ruimte heeft in zijn passen en de schouderbinnen goed beheerst beginnen aan de draf. Kleine pasjes mee pakken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:13

Slof is inderdaad een goedkope oplossing. En andrs pony leidsels, liefst met clips eraan om de teugels wat zwaar temaken. Daarmee kun je ontzettend veel bewegingen maken en je paard dus alleen op gewicht van de teugel "rijden".

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:19

BB en waarom moeten ze met lange lijnen verzamelder lopen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:43

Bizzybijtje schreef:
ZusJacobs schreef:
BB en waarom moeten ze met lange lijnen verzamelder lopen?

Omdat de snelheid in alle gangen hetzelfde moet blijven. Dus stap en galop vrijwel hetzelfde ;)
En dan moeten ze toch echt wat meer gaan verzamelen wil je zijgangen e.d. gaan rijden.

Ben ik niet met je eens, in principe werk je eerst je paard in een goed balans in stap, naarmate de stap goed is ga je kleine stukken draf mee pakken, je tempo is hierbij weldegelijk hoger (ruimer). Maar kom hier later op terug, nu naar bed..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 08:55

Maar waarom mag je bij het rijden dan wel langer 'sjoemelen' met verzamelen? Je werkt bij het rijden er to h net zo goed heen, en wat mij betreft ga je bij het lange lijnen echt niet sneller naar verzameling dan bij het gewone rijden, beetje oneerlijk tegen over het paard.. Juist met rijden zou je eerder aan verzameling moeten denken vanwege het extra gewicht wat er op de voorbenen komt van ons.. Des al niettemin moet je tijd nemen wil het paard op een correcte manier kunnen verzamelen, en daar kun je met lange lijnen niet sneller naartoe omdat wij anders harder moeten lopen.. (of dergelijk)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:21

Als ik kijk naar het bericht van BB snap ik weer waarom ik het zo heb beschreven, maar ik begrijp jouw bericht ook zeker en daar ben ik het ook zeker mee eens. Wat ik bedoel te zeggen met mijn bericht is dat je paard niet gelijk verzameld moet lopen in de stap draf en galop, dat is onmogelijk zonder enig goede voorbereiding. Maar goed, ga er vamuit dat BB dat ook wel weet :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:34

Ik loop er wel meer achter, anders word het wisselen van hand telkens zo'n opgave niet?