Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 16:51

Ik heb morgen een onderlinge wedstrijd op de club, en dan ben ik als enige die gaat langelijnen. :D
Had vandaag nog les gehad, en ze liep super fijn, we gaan een middel licht proefje doen.

Ik heb eliine al aardig aan der hoofd gezeurd, dus dan zet ik al mijn vragen wel hier neer hihi. :P
Hoe werkt dat precies als je aan langelijn wedstrijden mee wil doen, maar dat je shetlander geen echt stamboek heeft? Ze heeft wel gewoon papieren en chip.
Morgen is puur een training, en ben lekker aan het smokkelen, ben 16 en ga zonder cap langelijnen en mijn shet winny heeft der longersingel ook gewoon om, we zijn er nog niet aan toe om zonder te gaan, dan lukt wijken niet meer en als niemand er op de club toch geen verstand van heeft waarom zou je dan moeilijk doen als het ook makkelijk kan. :+

Weet iemand hoe dat zit met winstpunten en of je een startkaart moet hebben voor langelijnen?
alsvast bedankt! :+

Starko Z+2 Dressuur - Klasse 2 Samengesteld

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:08

Had je topic al gezien en gereageerd eliine. Ziet er super fijn uit, lekker dat je het trainen weer kan oppakken.
Is het mischien een leuk ideetje om een keer met alle langelijn mensen te meetingen, met of zonder pony?
Ik woon namelijk in limburg en in noordholland, dus reizen is voor mij geen punt.

Onderlingen wedstijd ging super, trots op me shetterd! We deden een midden 1 proef en we hadden 111 punten. Alleen in middenstap maakte ze een dribbel pas waardoor het er niet fijn uit zag. En ze vonden dat ik 2x niet nettjes op de letters reed.
Super te vreden dus!! *\o/*

Enne, weet iemand of er wel officiele wedstrijden aankomen?? Want volgens mij is er best veel vraag naar? Als het wat bekender word, weet ik zeker dat het wel goed gaat komen met de deel nemers. Ik was vandaag de enige aan de lange teugel. En heb al 2 mensen kunnen uitdagen voor het nieuwjaars dressuur. (Ook weer onderlinge wedstrijd).

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:14

mleenbos schreef:
Ik meld me ook!
Loop met 1 pony op Z-niveau en met eentje op M1/2-niveau. Ben verder ook meestal wel op alle shetlandwedstrijden te vinden :)

@ilovemoney, cap is volgens mij niet meer verplicht op shetlandwedstrijden. Ik heb hem tenminste nooit op, wel een hoedje dan maar ik zie er verder eigenlijk nooit meer bij staan dat een cap verplicht is ;)

Ohh oke, Super vet!
Ik heb vorige week zondag onderlinge wedstrijd gehad op M1 niveau, ging super!

ilovemoney

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:01

Ik ben ook bang dat er te weinig animo voor is, maar aan de andere kant ken ik ook wel weer veel mensen die langelijnen en als ik dit topic zie.. dan gaat het wel de goeie kant op!

Loveindefix: ik vond het ook al zo rustig!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:21

Eliine schreef:
ilovemoney schreef:
Ik ben ook bang dat er te weinig animo voor is, maar aan de andere kant ken ik ook wel weer veel mensen die langelijnen en als ik dit topic zie.. dan gaat het wel de goeie kant op!

Loveindefix: ik vond het ook al zo rustig!

Ja maar hoeveel van die mensen hebben ook daadwerkelijk vervoer en zin om eventueel het hele/halve land af te reizen om naar zo'n wedstrijd te gaan? Dan valt er al weer een hoop af namelijk. Het is al eens eerder ter sprake geweest, maar het is in verhouding tot de gewone dressuur echt maar een klein handjevol mensen die in deze discipline serieuze wedstrijdambities hebben. Dan zit je ook nog met niveauverschil, verschil in leeftijd van mensen en stokmaten van paarden/pony's, mensen die in allerlei verschillende regio's komen. Dat moet allemaal ondergebracht worden in verschillende rubrieken, waar gewoon niet genoeg deelnemers voor zijn. Geen doen dus voor verenigingen en de knhs zelf om hier een rendabele wedstrijddiscipline van te maken.

We hebben geluk dat het bij het NSPS stamboek toen ooit is opgezet, omdat daar alleen maar shetlanders komen is het ook te doen om verschillende rubrieken ervoor uit te schrijven. En dan nog zie je dat je in de hogere klasses vaak maar met 2 of 3 man in een rubriek zit.

Maar als hier meer reclame over gemaakt word is het ook al een ander verhaal, en je moet ergens beginnen wil je het een beetje lopend krijgen.
Er zijn ook geen officiele regelementen, als ze daar een mee beginnen, en de langeteugel wedstrijden die er zijn veel reclame over maken. of dat ze het mix met een dressuur wedstrijden zodat mensen ook zien wat het is.

Ik had onderlinge wedstrijden en had meteen 3 mensen op de club die zeiden; hé dat ga ik ook een proberen met mijn shet/pony.
Dus het is maar net vanaf welke kan je het bekijkt!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:14

Ja precies! Daarvoor doe ik het ook altijd. puur voor mezelf en het is leuk als je beoordeeld voor door een jury maar zo niet, ik het een super leuke ervaring voor mij en winny en je hebt ergens om naartoe toe te werken en dat motiveert weer!
Het is inderdaad nog vrij nieuw.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:30

Jaa dat klopt loveidefix, hij leek er heel erg op.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:25

Succes joelleollie, het is echt heel verslavend als je merk dat de pony het super leuk vind!
Voor vragen zit je hier goed!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:33

casperzazoe; zover ik weet, is het allemaal gedaan vanuit je eigen hersenen.
Er zijn geen officiele regelementen of speciale regels of dingen waar je je aan moet houden, of in iedergeval niet bij het trainen van dressuur aan de lange teugel. Eigelijk is het het zelfde als onder de man dressuur, alleen is je been het zweepje. Ik krijg nu ook gewoon les van een dressuur lesgeefster die helemaal niks van langelijnen af weet, en toch komen we samen een heel end!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:46

Bizzybijtje schreef:
Ik heb wel een heel fijn boek hoor :) !

@ilovemoney; dat is helaas niet helemaal waar. Bij werken aan de lange teugel moet je veel meer letten op de correcte verzameling en ruggebruik, ohz kun je daar nog wat mee sjoemelen maar als je aan de lange teugel die dingen niet in orde hebt loop gewoon onmiddellijk vast. Maar op zich is het wel te doen met een 'gewone' instructie denk ik... al zou ik er zelf persoonlijk niet gelijk voor kiezen.

Dat klopt, de pony moet verzamelder lopen. Maar inprecipe zijn er geen speciale richtlijnen en duidelijke regels bij het langelijnen. Waardoor iedereen zijn eigen manier heeft, wat langelijnen nou precies inhoud. Ik ben erg tevreden met een dressuur lesgeefster, we voelen elkaar goed aan, en zij staat enorm open voor het langelijnen, waardoor we er samen goed uitkomen!

andafries; Wauw dat is echt een super leuke foto!! ik wou dat er bij mij in de buurt er een beetje animo voor was, het is hartstikke leuk als je je intresse van langelijnen kan delen, en samen kan uitvinden! :j

Ik loop zelf met mijn shet tegen het probleem aan, dat als ze het saai vind dat ze gaat hangen in mijn hand. Dus ik moet haar echt aan het werk houden wil ze dat niet doen. Ze kan wijken, schouder binnen en buiten waarts, de overgangen gaan nettjes en kan keurig en constant nagelijk lopen. Wat voor oefeningetjes kan ik haar nu leren? ik ken er nog wel een paar, maar hoe moet ik haar dat leren?

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:23

Suus__ ; Alle oefeningen die uitgevoerd kunnen worden bij langelijnen! :D

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:54

Suus__ ; Ik bedoelde het niet helemaal op die manier, ik bedoel meer, welke oefening komt hierna die ik kan oefenen en hoe moet ik haar dat leren? (achterwaarts ken ze trouwens ook al.)

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:18

Maar in de moeilijkste langelijn proeven komt de galop niet voor toch?

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:59

Haha daar heb je gelijk in!!
Maar ik ben nog lang niet zo ver om de galop erbij te pakken, ik rij namelijk zomers veel met de wagen, en dan zou ik haar alvast op voor kunnen bereiden en het longeer werk dan. maar ik wil eerst wat meer oefeningen met haar kunnen voordat we de galop erbij doen.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:41

Eliine schreef:
ZusJacobs schreef:
Als ik kijk naar het bericht van BB snap ik weer waarom ik het zo heb beschreven, maar ik begrijp jouw bericht ook zeker en daar ben ik het ook zeker mee eens. Wat ik bedoel te zeggen met mijn bericht is dat je paard niet gelijk verzameld moet lopen in de stap draf en galop, dat is onmogelijk zonder enig goede voorbereiding. Maar goed, ga er vamuit dat BB dat ook wel weet :)

Nee precies daar heb je helemaal gelijk in! Een goede voorbereiding is uiteraard een vereiste.

ilovemoney schreef:
Haha daar heb je gelijk in!!
Maar ik ben nog lang niet zo ver om de galop erbij te pakken, ik rij namelijk zomers veel met de wagen, en dan zou ik haar alvast op voor kunnen bereiden en het longeer werk dan. maar ik wil eerst wat meer oefeningen met haar kunnen voordat we de galop erbij doen.

Aan de dubbele longe kun je ook al heel veel doen. Ik longeer mn pony minimaal 1 tot 2 keer per 2 weken aan de dubbele longe. Zeker de galop kun je daar heel fijn mee trainen omdat je wel contact met de mond (of neus bij bitloos/kaptoom) aan beide kanten hebt waardoor je ze mooi over de rug kunt laten lopen en wat duidelijker kunt communiceren dan aan een enkele longe.

Ja klopt, dat doe ik ook wel maar daar ben ik momenteel een beetje vanaf gestapt, ik merk dat ze het in haar mond niet aankan waardoor ze 'sloom' word. ik heb dan al helemaal geen druk en doe de longeer lijn dan al alleen door het ringetje van de longeersingel en dan naar het bit, dus niet nog een keer terug naar de singel. vooral op de 'buitenhand' heb ik niks te zeggen, mischien dat het komt dat ik de longeerlijn achter haar kont, onder de staart doe, waardoor je niet rechtsstreeks contact hebt met de mond?

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:16

Ik loop er meer achter, zoals anda. Ik vind dat als ik teveel naast haar loop het heel rommelig word als ik van hand moet veranderen. Al vind ik, dat als je er naast loopt meer te zeggen hebt dan dat je er achter loopt.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:48

Oke, nee ik loop er echt achter. maar het wisseld ook heel per dag.
Maar volgens mij is het allemaal goed.

Afbeelding

Prachtige filmpjes anda!!
Super knap!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:00

Hihi, ik krijg ook weer helemaal zin in!
Ik heb voor zondag iemand kunnen regelen die foto's wil maken, mmwoehaha. }:)
Dus dan zal er wel een topic van komen.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:19

Heerlijk is dat he ZusJacobs; ik kan net zo veel genieten als ik ernaar kijk of dat ik er zelf mee bezig ben.
Ik groom ook bij een vierspan, ik vind groomen met zo leuk als dat ik er zelf mee rij.
Ik heb jou met je zus wel eens op een dressuur menwedstrijd gezien.
Weet niet of jij me nog herkend? was is waverveen.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:22

Suus___ schreef:
Hij is niet bang voor de zweep maar er niet van gediend :=
Stukje karakter denk ik, onder het zadel krijg ik ook een bok voor mn kiezen als hij vind dt hij het tikje niet verdiende.
Ik ga eerst bezig met ernaast gaan lopen dan sta ik veiliger mocht hij uithalen dan wanneer ik erachter loop :)

Hier het zelfde probleem, alleen ik loop er juist achter, want hij schopt super hard opzij. Dus ernaast lopen is geen optie.
Had Winny net getraint, ze liep echt super fijn, wil de beginselen van appuyeren erbij gaan pakken om voor te bereiden op de travers, iemand nog tips?

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:47

Andafries: Klopt, dit is van vorige zomer, een van de eerste keren langelijnen. Nee ik gebruik nu geen singel meer. Schouderbinnen en buitenwaarts zit er goed op, maar nu je het zegt.. schoudenbinnenwaarts is beter bevestigt dan wijken en inderdaad steun van het hek. Ik had het er net toevallig ook met me zusje over en toen kwamen er erachter dat we beter eerst kunnen beginnen met travers, ik pak ook al spelenderwijs keertwending op de achterhand.

Ohja en! Ik zou graag die filmpjes van jou willen bekijken, ik had ze laatst een keer gezien, maar kan ze niet meer vinden.. :o
Hoe kom ik daar ook al weer.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:16

Ja, was wel de bedoeling om de travers in stap uit te voeren, ik heb nu al zin om der morgen te trainen!
Dankje wel, dat waren inderdaad de filmpjes die ik al eerder had gezien, het heel intressant om te zien, en eerlijk gezegt had ik nog nooit zoveel oefeningen op een flimpje gezien van 'aan de lange teugel' werken.
Altijd wel onder t zadel, maar voor mij is het heel intressant om op een filmpje te zien waar ik naar toe kan werken met Winny.
En op je vorige vraag; dat ik zover achter winny loop: als ik naast haar achterbeen loop en ik wil van hand veranderen moet je heel
Dicht langs der kont naar de andere kant, en je hand iets naar voren steken zo dat je kan wisselen maar dat vind ik zelf heel lastig
Want dan ben ik veel te onrustig met me handen waardoor de ontspanning dan meteen weg is. En als ik winny wil laten wijken maak ik een ophouding
Op me buitenhand en leg de zweep aan haar 'binnen'bil, maar als je er naast loopt dan moet je heel krampachtig de zweep tegen haar buik aan leggen,
En als ik wil stoppen met wijken door de zweep aan de 'buiten'bil te leggen, maar als ik ernaast loop moet ik de zweep helemaal naar de andere kant doen,
Waardoor ik niet meer met de oefening bezig ben, mischien is het ook een kwestie van doen. Hoe doe jij dat?
Super fijn voor het helpen en de tips!!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:20

inderdaad super jammer dat je zo ver zit, anders had ik graag een lesje willen mee pakken!! :j
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is en dat het automatistme word, ik denk wel dat het een verschil is of je een pony of een paard voor/naast je hebt. want als ik mijn handen op de pony z'n billen leg zijn me handen veel lager dan hoe ik ze 'normaal' heb.
Ik heb vandaag winny getraint aan de lange teugel, maar ze had een off day, dus heb geen beginselen gedaan van appuyeren of travers, wel heb ik de keertwending op de achter hand er goed bij gepakt, en dat pakt ze aardig goed op!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:03

Dat klinkt inderdaad als een geslaagde les Eliine.
Ik weet dat hier in de omgeving een hele goeie lange teugel meneer zit, die alle spaanse rijpaarden beleerd en oefeningen leert aan de lange teugel. Weten jullie toevallig of hun ook dressuur doen wat wij doen? Want dan zou ik altijd hem nog om een lesje kunnen vragen!

Ik ga volgende week op me stage ook voor het eerst langelijnen met een paard (fries), dat meisje wil eigelijk dat ik haar jonge ruin aan de lange teugel de oefeningen ga leren en dat zij er daarna pas opkruipt.
We gaan dus eerst kijken of ik het met haar merrie kan, die loopt Z1 in de dressuur dus die kent alle oefeningen en kijken of dat ook gaat voor mij met een paard.

Winny is ook 1,03 m. maar er achter lopen vind ik toch het lekkerst, heb der net getraint en ze had het nogal in der bol.. We kwamen het club terrein op en een vrouwtje had western les, dus Winny kwam al in passage de bak op, en het leek ons verstandig om Winny lekker op het gras te trainen. Er zijn ook wat foto's gemaakt, helaas viel die al vrij snel uit dus heb niet echt leuke of geweldige foto's, helaas alleen wijken op de foto.
Ik heb de beginselen van travers geprobeerd maar dat vond ze heeel moeilijk, dus ik hou het nog lekker bij de keertwending op de achterhand, en als die goed bevestigt is, zal ik de travers en appuyeren erbij pakken, en tuurlijk, als ze in een goeie bui is kunnen we het spelender wijs de oefeningen uitvoeren.
Ohja, Winny heeft een tik, zij klapperd enorm met zijn lippen, waardoor het beeld af en toe vertekend lijkt dat hij zijn mond een stukje open heeft. Als ik die foto's zie, vind ik der wel echt stoer met der wintervacht! <3
Drafje:
Afbeelding
Wijken rechts:
Afbeelding
Inzet wending:
Afbeelding
Wijken links:
Afbeelding

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:54

Ah dat is een goeie tip, Ga ik vrijdag eens uitproberen. Alleen wat echt een blijvend probleem blijft, is dat ze af en toe zo kan gaan hangen in m'n handen, hoe is dit op de lossen?

Ohh fijn, van wie krijg jij les? Heeft de jouwe met dit weer ook z'n last van de warmte?
Hoelang langelijn je al met Umpire?