Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-11 18:18

Voor iedereen die met zijn paard/pony aan de lange teugel doet.

Zelf doe ik dit met mijn shetlander, en de shetlander van mijn vriendin.
Ik doe het met een hoofdstelletje, gebroken bitje en 2 lange lijnen met klipjes eraan :+
Ik zit nog gewoon te werken aan de basis maar omdat dat al best goed gaat met allebij ben ik sinds
kort ook begonnen met schouder buiten. Zelf heb ik dit eerst tegen een muur aan geoefent omdat ik niet
altijd beschik over een echte bak met bakrand. Nu kan Salsa (de pony van die vriendin) het ook gewoon in
mijn ''bak'' (betegelt stuk met zand erovergeen, zonder omheining), maar idefix vind het nog iets lastiger.

Ik weet dat Eline met haar shetlander Umpire dit op heel hoog niveau doet :D Wie doet er allemaal mee aan de wedstijden
in Maren-Kessel? Ik wil zelf met die van April 2012 mee gaan doen, als ik vervoer kan regelen :)


Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-11 19:02

Op maren-kessel mag je dacht ik niet mee doen met een hengst. Het moet dan een ruin of merrie zijn.
Wel jammer dat er buiten maren-kessel niet veel wedstrijden zijn. Waar wou jij mee gaan doen dan?
heb je ook een shetlander of iets groters? :P

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-11 19:45

hahaha, das ook wel een gedoe natuurlijk met galop :')
daar begin ik nog laaannngg niet aan :o
eerst maar eens wat langer er mee bezig zijn :)


Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-11 20:52

Eliine schreef:
Aah dus jij was de youtubestalker :D haha nee hoor grapje ;)


ja zeker wel :o :D haha. Vind het echt zo knap dat je dat allemaal kan doen! ik moet ook nog een berichtje van jou beandwoorden op youtube volgens mij :o kunnen onze ''gesprekjes'' ook wel via bokt doen :+

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-11 22:27

Vandaag liep ik met salsa tegen het probleem aan dat ze zech maar van de hoefslag af gaat met schouder buiten waards, ze loopt dus naar binnen toe, net of ze aan het wijken is ofzo. Ik heb haar gewoon elke keer weer recht gezet en opnieuw ingezet. Ik merk dat ze dit doet als ik teveel buitenteugel geef.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-11 19:11

ik dacht dat dit topic al dood was, maar wat leuk dat er nog meer mensen zijn die het doen :D

Eline @ ik vind het moeilijk om haar op de juiste manier te begrenzen, omdat ik of ik nou binnen of buiten teugel doe, ze toch zeg maar binnen wijkt. Ik ga proberen om morgenen anders vrijdag salsa even weer te doen. Ik heb inmiddels voor idefix ook een ruitertje dus kan ik idefix zoizo al 1dag minder trainen.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-11 12:46

Ik kende het ook niet tot ik het een keertje op bokt of youtube of viaboktnaaryoutube tegen kwam :+
Ik wil proberen om op de onderlinge wedstijdjes bij mij op de manege (fnrs) mee te mogen doen aan de lange teugel. Of dat ik dan desnoods gewoon niet eens beoordeelt word maar gewoon mijn proefje doe, leuk voor idefix als ervaring en voor mij, en zo zien andere mensen het ook een keertje :D

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-11 16:34

ilovemoney, heb ik niet een keertje met jou gepb't? ;) dat jij een pony hebt die precies op die van mij lijkt, of andersom, kwa karacter en uiterlijk :P

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-11 16:03

Wat leuk joelleollie :D Je kan je vragen gewoon hier stellen hoor ;) Dan beandwoord iedereen ze wel :) Op die manier moet je ook beginnen hoor. Gewoon doorgaan met figuren rijden enz :D

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-11 16:36

joelleollie schreef:
loveidefix schreef:
Wat leuk joelleollie :D Je kan je vragen gewoon hier stellen hoor ;) Dan beandwoord iedereen ze wel :) Op die manier moet je ook beginnen hoor. Gewoon doorgaan met figuren rijden enz :D

okee bedankt maar als hij gwn de figuuren goed doet wat kan je dan meer gaan doen ? kunnen ze zoo hoog rijden ! de shetlanders met de lange lijnen Z! WOOOH


Als alles heel goed gaat kun je beginnen met de zei gangen. Dit is wel wat lastiger. Ik weet niet of je onder het zadel al een schouder buiten hebt gedaan? Schouder buiten is ook de makkelijkste oefening om mee te beginnen met DADLT

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-11 17:26

Oke, nou wijken is een lastigere oefening aan de lange teugel dan schouder buiten. Ik kan schouder buiten wel een beetje proberen uit te leggen als je wilt?

Je begint op een lange zijde, dan ga je aan de buitenkant van je paard lopen, dus bij de bak rand. Nu heb je dus je binnen teugel over de rug heen. Nu neem je je buiten teugen aan tot dat je paard schuin gaat. Als hij alleen zijn hoofd opzij doet moet je hem nog meer aan je buiten teugel nemen. Als hij zich omdraait en met zijn neusje naar jou toe staat, draai je hem weer terug en probeer je het opnieuw :D Neem nooit genoegen met alleen zijn hoofdje opzei, hij moet echt met zijn lichaam schuin gaan lopen. Als hij dit een paar pasjes doet moet je gelijk belonen :) Doe het niet te vaak achter elkaar in het begin, en ook niet al te lange stukken ;)

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-11 11:27

Vrijdag heb ik weer ff getraint met idefix. Hij begint steeds ontspannender te lopen en de buiging word ook steeds makkelijker :D Heb het schouder buiten weer meegepakt en rechtsom gaat het bijna goed, linksom vind hij nog moeilijker en loopt hij erg over zijn schouder weg. Hij loopt dan in een soort driehoekje, met zijn kond en hoofd naar mij toe. Ik probeer hem dan met de buiten teugel wat bij te werken of eerst verticaal tegen de rand te zetten en vanuit daar hem niet over zijn buiten schouder weg te laten lopen, maar het is en blijft lastig haha :o Nu doe ik die oefeningen ook niet zo lang, meestal 3x een halve lange zijde op elke kant, of tot er verbetering in zit, dan stop ik er weer mee :D
Heb nu ook alweer zin om te gaan, maar het is eigenlijk idefix rust dagje omdat hij gister ook nog gereden heeft :o mischien dat ik salsa pak vandaag :)

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-11 11:59

Nou hoe ging het? :D
Ik ga zo (het al stopt met regenen, anders moet ik zon lelijk pak aan :+ ) even heen, lekker trainen :)
Het is wel grappig, idefix kan helemaal druk worden aan de LT. Als ik echt wat van hem begin te vragen overvraagd hij zichzelf soms wel, dan even lange teugel en dan weer oppakken. Even een stukje laten galoperen is ook altijd lekker voor hun koppie :D

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-11 16:43

shettepret@ Haha leuk he als je niet kan kiezen wat je weer eens gaat doen :D mooi ook dat ze zo braaf waren!

Idefix was er vandaag niet helemaal bij.. hij duwt zijn neus ook de hele tijd naar de grond onder het werk, iemand enig idee wat dat betekend? last van zijn mond? gewoon onwennigheid? Voorderest ging het heel aardig :) Zijn galop (laat ik hem op een soort volte met teugels lang) word ook steeds sterker/verzamelder ;) nog laaaannnngggg niet goed om het aan de LT te doen, maar wel fijn voor mijn ruitertje :D

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-11 21:04

Haha, ik denk dat wel dat allemaal wel hebben meegemaakt, ponys die in een keer met de neus tegenover je eigenwijs staan te kijken :+ gaat gelukkig allemaal over :o

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-11 12:29

8 keer om precies te zijn :+

Haha, echt super ( :o ) leuk! :D Moet je wel een keertje fotos maken he, dan kunnen wij meegenieten.
Ik denk dat ik morgen idefix maar eens even pak. Smorgens eerst even naar school toe, toetsje maken, en dan lekker
met de peerdjes bezig :D Ik kwam er trouwens achter dat ik idefix bij het schouderbuiten gewoon veel te schuin laat lopen. Eerder op 8 dan op 3 sporen :(:) :P daar maar eens aan werken :D

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-11 14:59

8 sporen was een grapje -overdrijving- van mij :=
Bedoelde dat hij gewoon HEEEEEL schuin liep :P
Paard hoort idd over 3 of 4 sporen te gaan.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-11 19:18

Vandaag weer aan het werk geweest. Ik merk dat idefix steeds meer kracht krijgt :D
Hij kan steeds beter verzamelen maar ook het uitstrekken begint nu ergens op te lijken.
Het schouder buiten ging linksom echt perfect, netjes op 3 a 4 sporen :D Rechtsom loopt hij
nog iets teveel over zijn schouder weg, dus daar veel mee bezig geweest.
Verder heb ik door toeval een stukje wijken gedaan :o Ik lette even niet op door aanstormende paarden
en toen gaf ik buiten teugel terwel ik net na c afwende en toen week hij een beetje. Nou dacht ik, als hij
het zelf aan aangeeft dat gaan we dat maar eens proberen nu trucje 1 en bijna compleet inzit :D
Wijken word dus mijn volgende projectje, want schouder binnen vind idefix nog te moeilijk.

Iemand nog tips (ook kwa hulpen) voor het wijken en het schouder binnen?

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-11 23:15

Mm.. dat klinkt wel heel logisch ja :) Wat ik nu deed toen ik schouder binnen deed (ken het onder het zadel wel) was een volte maken en dan die stelling van de volte houden en probeeren door te zetten op de lange zijde. Idefix snapt hier alleen geen bal gehakt van (kan er altijd wel om lachen, is ook logisch ja :P ) en went netjes af :D Ik probeer hem dan met mijn buiten teugel tegen te houden, maar als ik dit teveel doe raak ik mijn stelling kwijt, en als ik dan binnen er ook iets bij pak raakt hij helemaal opgefokt doordat hij niet weet wat hij moet doen. Ik heb nu een beetje gesjoemeld :o ik hem zijn kond met mijn heup een zetje gegeven zodat hij schuin kwam, toen die hulpen gegeven na 2 passen weer recht gesteld en beloont, maar dat is vast niet de bedoeling dat je je eigen lichaam gebruikt hahaha :') Mischien is hij er ook gewoon nog niet aan toe?, of moet ik door dat hij gestresst raakt heen zetten en toch die hulpen groot laten?

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-11 13:54

andafries schreef:
Juist niet je lichaam gebruiken dan gaan ze uiteindelijk tegen je aan hangen en dat is ook niet de bedoeling. En als je schouderbinnenwaarts wil doen dan komt het schouder naar binnen en niet dat de achterhand naar buiten gaat want dat is niet de bedoeling denk ik. Probeer niet teveel van je paard te vragen begin eerst eens met beetje schoudervoor. Schouderbinnenwaarts is een oefening een zijgang daarvoor heeft het paard tijd nodig om aan te leren. En hoe is je teugelvoering tijdens de schouderbinnenwaarts en daarvoor ? Wat je paard nodig heeft is dat je duidelijk bent en consequent


Wat bekent teugel voering? Wat ik met mijn teugels doe?

Hoe hoeft ook echt niet gelijk perfect te lopen hoor haha :+ Een klein beetje naar binnen vind ik al beter dan niets ;) Ik wilde schouder binnen gewoon met dezelfde hulpen aanleren als schouder buiten, wat hij al kent, maar dan natuurlijk naar de andere kant :)

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-11 14:09

ZusJacobs schreef:
Dan kun je beter ook gelijk zonder omheining trainen.. Laten we dan ook zonder teugels proberen :D Wanneer je consequent bent kunnen ze absoluut niet gaan hangen, dat ligt aan je eigen snelheid reactie..


Zonder omheining doe ik al :o Begrenzing kent hij dus zeker wel. Zonder teugels lijkt me erg lastig :P
Lijkt mij ook niet dat ze gaan hangen, maar uiteindelijk moeten ze het natuurlijk uit zichzelf doen en niet omdat je ze duwt haha :o

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-11 17:58

Hahahahaha, heel herkenbaar Eline :') _/-\o_ :o Ik maar denken dat ik vet slecht bezig was, maar er zijn dus meerdere shetten die over enthousiast worden :+ Ik was bezig met schouder buiten op de binnen hoefslag te rijden en toen dat netjes ging heb ik ook schouder binnen gedaan op de binnehoefslag, wat hij ook goed oppakte. Ik heb nog wel dat ik hem met mijn zweepje tegen zijn buik begrens om hem schuin te houden en van de hoefslag te houden, maar dat mag toch? omdat je met je zweepje ook aanwijzingen mag geven?

Op en duur was idefix echter alleen maar aan het SB'en en hyper worden dus toen heb ik hem maar eens lekker een rondje hard laten galoperen om de spanning kwijt te raken :+ daarna weer opgepakt en toen ging hij weer normaal haha :P Ik ben alleen zo vaak bang dat ik hem overvraag. Dat schouder binnen en buiten teveel is om in 1 uur te doen. Schouder buiten doe ik al een aantal weken en nu dat dus netjes gaat pak ik schouder binnen erbij, maar hij word dan vaak dus erg heet :o

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-11 18:42

even een schopje in de goede richting :o

Beetje off topic, maar sinds gister ben ik in het bezit van een roze met bruin Barefood Drytex Kids zadeltje <3 ben er
zo blij mee, hij is nieuwe veel mooier dan de test versie, veel beter gevuld enzo :)

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-11 17:44

haha, dat is idd erg toevallig eline :D
Zelf vond ik het echt een heel fijn zadeltje (heb hem een week gratis getest van becidor).

arans@ op een shetlander van ruim 1 meter, en dat past makkelijk. Shetlander onder de 90 cm
gaat hem niet worden ben ik bang.

Longeren doe ik nooit ervoor. Als ik longeer train ik hem daar gewoon in en als ik DLT doe dan doe ik dat helemaal.
Mischien komt dit ook omdat hij altijd in de wei staat met veel paarden en dus voldoende rent :P

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-11 19:12

Ik ben vandaag weer even bezig geweest. Hij was ontzettent fris in het begin dus na 10 minuten wanhopig meneer netjes te laten lopen heb ik hem eerst even een rondje laten galoperen, waar hij gebruik van maakte door even lekker te bokken :+ Daarna ging het wel weer goed gelukkig. Het nageven gaat steeds makkelijker, het zijn maar kleine stukjes maar iets is beter dan niets :) Schouder buiten heb ik nu uitgebreidt door vandaag schouder binnen te oefenen. Dit gaat al heel netjes voor de 2e keer, alleen moet ik zijn achterhand soms nog even begrenzen met mijn zweepje, maar ik hoef mijn lichaam niet meer in de strijd te gooien :P Sosm moet ik hem nog wel wat actieveren of hem er een beetje beter uit te laten lopen (hij loopt soms erg achter de lood lijn) maar voor de rest gaat het heel goed. Ik heb wel dat als ik hem op de rechterhand op de volte zet en hij over zijn schouder weg loopt en ik mijn buiten teugel als begrensing erbij bak dat hij juist extra, bijna wijkend, die kant op gaat. Op de linkerhand kan ik mijn buiten teugel wel gebruiken als begrenzing.... beetje lastig :o :+ haha. Ik ben eerst nog wel even zoet met schouder binnen, maar wat zou een eventuele goede oefening kunnen zijn om hierna uit te proberen?

Degene die al galop proberen, hoe merkte je dat je pony er klaar voor was? Idefix voor mijn gevoel echt nog laaaaannnggg niet ( :+ ) maar gewoon even uit interesse :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 3 bezoekers