Iemand ervaringen met longeerproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Amigo
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-03-23

Iemand ervaringen met longeerproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 21:41

Hoi, ik heb een paard en wij longeerde heel veel. Helaas ging het op een dag in een keer mis. Sinds dien rent hij bokkend iedere keer weg op het moment dat ik hem op een volte probeer te zetten. Ook op een kleine volte of aan de andere kant van de longeerkraal. Hij gaat dan zo hard weg dat ik het touw los moet laten. Hij blijft het ook doen en ik kan geen oplossing vinden (ernaast helpt ook niet).
Iedereen adviseert hem bij te zetten, maar ik vind het niet zo'n fijn idee om mijn paard vast te zetten als hij bokkend wegrent (met zijn hoofd juist omhoog). Iemand hier ervaringen mee/paard vriendelijke oplossingen voor?
Laatst bijgewerkt door _Amigo op 28-03-23 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Iemand ervaringen met longeerproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:43

Beginnen in een afgezet stuk lijkt me de 1e stap.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:43

Zorg voor een afgezette cirkel en houd je paard voorwaarts. Het lijkt erop dat hij vooral doorheeft dat het kan, dus is het zaak om hem te leren dat hij met dit gedrag helemaal niet succesvol is...op een andere manier bezig houden, aan het werk en zorgen dat je niet los hoeft te laten dus werken in een kleinere ruimte.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:47

_Amigo schreef:
Hoi, ik heb een paard en wij longeerde heel veel. Helaas ging het op een dag in een keer mis. Sinds dien rent hij bokkend iedere keer weg op het moment dat ik hem op een volte probeer te zetten. Ook op een kleine volte of aan de andere kant van de bak. Hij gaat dan zo hard weg dat ik het touw los moet laten. Hij blijft het ook doen en ik kan geen oplossing vinden (ernaast helpt ook niet).
Iedereen adviseert hem bij te zetten, maar ik vind het niet zo'n fijn idee om mijn paard vast te zetten als hij bokkend wegrent (met zijn hoofd juist omhoog). Iemand hier ervaringen mee/paard vriendelijke oplossingen voor?


Longeren in een longeerring (niet in een bak) eeerst los en leren hoe jij je eigen lichaam moet gebruiken om je paard te sturen. Dan aan een lijn en werken aan longeren op de binnen hoefslag (meter van de omheining af) en als dat goed gaat pas weer in een bak longeren.

Grondwerkles en leren hoe je eigen lichaamshouding je paard beïnvloed is imo echt de sleutel!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:52

_Amigo schreef:
Hoi, ik heb een paard en wij longeerde heel veel. Helaas ging het op een dag in een keer mis. Sinds dien rent hij bokkend iedere keer weg op het moment dat ik hem op een volte probeer te zetten.

Hoeveel is veel longeren...?
En hoe lang doe je het per keer...?
Wat precies ging er mis...? (Was het dat hij uitbrak, of gebeurde er iets, of...?)
'Ook als je hem op de volte wil zetten' - de meeste mensen longeren op de volte, dus het klinkt mij in de oren als 'helemaal aan het begin'.
Citaat:
Ook op een kleine volte of aan de andere kant van de bak.

Aan de andere kant van de bak kan zin hebben, maar werkte helaas niet.
Bedenk dat een kleine volte puur over controle gaat en voor het dier flink zwaar is - dat kan leiden tot verzet.
Citaat:
Iedereen adviseert hem bij te zetten, maar ik vind het niet zo'n fijn idee om mijn paard vast te zetten als hij bokkend wegrent (met zijn hoofd juist omhoog). Iemand hier ervaringen mee/paard vriendelijke oplossingen voor?
+:)+
Prima om niet bij te zetten (ik heb wat ellende langs zien komen...).
Er zijn wel paardvriendelijke oplossingen, maar het hangt ook af van wat er allemaal speelt.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:55

Heb je een halster of hoofdstel om? Wat is er mis gegaan? Is het angst?

Inderdaad beginnen met een stuk afzetten, als die keer op keer los komt, kom je nergens. Maar een paard wat in paniek schiet, los je anders op dan een paard dat het om een andere reden doet.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Iemand ervaringen met longeerproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:58

Zittie niet simpel vast aan 1 kant in de rug? Dat het een kant op moeilijker gaat of pijnlijk is.

_Amigo
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-03-23

Re: Iemand ervaringen met longeerproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 22:03

Ik heb 'bak' een beetje verkeerd verwoord volgens mij. Het is een overdekte longeerkraal, maar ik sta op een manege dus worden er in die longeerkraal ook lesjes gegeven. Daarom noem ik het automatisch eigenlijk bak, maar het is dus een longerkraal.
We hebben in de tussentijd de hoefsmid, ostheopaat en zadelmaker laten komen. Halster of hoofdstel maakt niet uit, want hij doet het bij allebei. We hebben ook al meerdere keren grondwerk gedaan, maar dat lijkt ook niet te helpen. Het kwam ook echt uit het niets. Op een dag ging ik zoals ik vaak doe longeren in de longeerkraal, zonder enige bijzet zoals altijd. Uit het niks springt hij om (terwijl er niks nieuws stond) er rent hij bokkend weg. Je krijgt hem dan niet te stoppen. Ik ging ervan uit dat hij iets eng vond, maar tijdens wandelen bij exact hetzelfde punt is er niks aan de hand.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Iemand ervaringen met longeerproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:07

Kun en mag je ook loswerken in de longeerkraal? Longeren begint met loswerken. Reageren op jouw lichaamstaal, jouw stemcommando's.

Je hebt het over grondwerk maar daar denk ik weer meer aan (wat de gemiddelde mens bedoelt bij grondwerk) oefeningen aan het halster.

Celebi
Berichten: 3626
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:10

Waarom moet je hem loslaten in een kraal? Je paard kan toch nergens heen? Mocht het echt een explosie zijn kun je hem even laten uitrazen en dan proberen weer terug te laten gaan in draf en de controle terug pakken. Maar een touw loslaten.. Lijkt me onnodig gevaarlijk in deze situatie?

Heb je al longeerlessen gehad? Eventueel waarbij een instructeur het longeren overneemt. Ben benieuwd wat er dan gebeurt.

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Iemand ervaringen met longeerproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:13

Ik snap het loslaten niet? Je paard kan in een longeerkraal toch nooit verder bij je weg dan dat de longeerlijn lang is? Of draait hij naar buiten om zodat het touw achter zijn kont langs gaat?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Iemand ervaringen met longeerproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:21

ED -> TVG

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:28

... een elementaire vaardigheid uit grondwerk.
Stel je staat in het midden van de cirkel - je kunt er voor kiezen om van positie te veranderen.

Rent een paard bokkend weg, verplaats ik mij naar voor.
Ik ga NIET op de hoefslag oid staan (... ik wil graag nog wat langer mee...) maar ik loop mee ter hoogte van het hoofd.

Meestal longeer ik met een lange dressuurzweep (1.30 m) en die breng ik 'in de richting van' iets vóór het hoofd.
Remt uitstekend, al kan het gebeuren dat een paard omdraait en de andere kant op gaat. (Prima, doe ik hetzelfde op de andere hand...)

edit:typo
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-03-23 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:29

Celebi schreef:
Waarom moet je hem loslaten in een kraal? Je paard kan toch nergens heen? Mocht het echt een explosie zijn kun je hem even laten uitrazen en dan proberen weer terug te laten gaan in draf en de controle terug pakken. Maar een touw loslaten.. Lijkt me onnodig gevaarlijk in deze situatie?

Heb je al longeerlessen gehad? Eventueel waarbij een instructeur het longeren overneemt. Ben benieuwd wat er dan gebeurt.

Dat vroeg ik me ook af (net als Bielsje ook al deed) en ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat een longeerlijn in de beschreven situatie enigszins volstrekt overbodig is. Wat er niet is, kan ie ook niet op in verzet komen.

Die van mij hebben ook weleens last van rare fratsen maar ik heb ze los in de longeerbak (ik kan wel ongeeer inschatten hoe hun pet erbij staat) en ze doen hun best maar als ze vinden dat een wapperend stukje plastic eng is.
Ik sta weleens 5 min te kijken naar twee rondracende paarden, tja.....

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:30

En,hoe vaak longeer je? De meeste paarden vind het strontsaai. En ik vind dat eigenlijk niet zo gek Misschien wat meer afwisselen?

_Amigo
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-03-23

Re: Iemand ervaringen met longeerproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 22:35

Ik wissel veel af. Ik laat hem los aangezien hij gaat draaien en het touw om hem heen komt te zitten. Als ik vast houd wordt ik meegenomen (is al een keer gebeurt tijdje terug). Als ik de longeerzweep lichtelijk voor het hoofd houdt, is hij weg. Longeren deed ik 1x per week ongeveer.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:38

_Amigo schreef:
(...) Als ik de longeerzweep lichtelijk voor het hoofd houdt, is hij weg.

... met grondwerk doe je in principe meer dan alleen maar je zweep op een bepaalde manier vasthouden/ heen laten wijzen.
Je positie en je houding zijn ook van belang.

_Amigo
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 22:42

Janneke2 schreef:
_Amigo schreef:
(...) Als ik de longeerzweep lichtelijk voor het hoofd houdt, is hij weg.

... met grondwerk doe je in principe meer dan alleen maar je zweep op een bepaalde manier vasthouden/ heen laten wijzen.
Je positie en je houding zijn ook van belang.


Dan heb ik je tekst verkeerd begrepen haha. Mijn grondwerk houdt voornamelijk in: het stoppen/naar achter/naar voren wanneer ik het vraag (zonder trekken aan touw ofzo), op mij letten, dressuuroefeningen, lichaamstaal.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:42

_Amigo schreef:
Ik wissel veel af. Ik laat hem los aangezien hij gaat draaien en het touw om hem heen komt te zitten. Als ik vast houd wordt ik meegenomen (is al een keer gebeurt tijdje terug). Als ik de longeerzweep lichtelijk voor het hoofd houdt, is hij weg. Longeren deed ik 1x per week ongeveer.

Maar even voor de juiste context: je hebt je paard dus al enige tijd (weken/maanden?) wekelijks gelongeerd en "opeens" is het een punt en vertoont hij dit gedrag.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:44

Maar als het in een longeerkraal is kan je toch net zo goed het touw gewoon niet gebruiken? Dan kan je focussen op je paard met lichaamstaal te sturen en te remmen en maak je je geen zorgen om een overbodig touw.

_Amigo
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-03-23

Re: Iemand ervaringen met longeerproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 22:46

Ik heb ook echt geen idee waarom hij het opeens deed, geen verandering in omgeving of manier. Verder mag je op mijn stal je paard niet losgooien in de bak helaas. Heb ik wel eens gedaan en heb toen op mijn kop gekregen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:49

_Amigo schreef:
Ik heb ook echt geen idee waarom hij het opeens deed, geen verandering in omgeving of manier. Verder mag je op mijn stal je paard niet losgooien in de bak helaas. Heb ik wel eens gedaan en heb toen op mijn kop gekregen.

Als in: je mag niet los met je paard in de longeerkraal werken?

Waarom heb je dan een afgezette longeerkraal?

_Amigo
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-03-23

Re: Iemand ervaringen met longeerproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 22:50

Ja, ik snap het ook niet helemaal, maar helaas kan ik daar niets tegen doen. De bak is omheind, omdat er beginnerslesjes in worden gegeven (ik sta op een manege).

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:54

Heb ook nog één gehad die "uitbrak" op de cirkel (was dan wel in de hele piste natuurlijk). De oplossing bij ons was vooral eerst aan de hand werken met kaptoom (al kan touwhalster misschien ook wel werken), en geleidelijk op steeds grotere cirkels zetten, maar wel van tijd tot tijd het hoofd naar binnen vragen. Als ze er vandoor gaan, is dat op het moment dat ze rechtuit gaan en zich sterk maken. Bij stelling kunnen ze dit niet, maar dan heb je wel een goede timing nodig dat je hem niet continu met overdreven binnenstelling longeert, maar dat je hem wel tijdig bij de les houdt voor hij er weer aan denkt om uit te breken. Hij heeft het waarschijnlijk één keer geprobeerd, en zo geleerd dat hij zich zo aan het longeren kan onttrekken, niet altijd makkelijk om dit te doorbreken. Ook stoppen op een goed moment is van groot belang: liever 5 minuutjes longeren zonder uitbreken dan doorgaan tot hij het zat wordt en je opnieuw mag beginnen.

Bij paard in kwestie was het ook vooral scheefheid, deed het ook onder het zadel: reed je een cirkel op zijn moeilijke kant, ging hij bij X plots de diagonaal op naar de andere kant.

Maar ik zou je wel aanraden om les te nemen in longeren en/of grondwerk / natural horsemanship. De methodes van bijv. Parelli of Emiel Voest zullen hier denk ik wel bij kunnen helpen.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:04

Ik zou er een goede instructeur vanuit Freestyle Academy( Emiel Voest) bijhalen. Je leert dan van grondwerk, naar loswerk, naar longeren te gaan qua technieken. Die opbouw is heel erg fijn om te leren snappen waar je moet staan, wat je doet met je lijf etc.

Of zelf de basiscursus volgen daar, dat is ook super leerzaam :) . Ik weet niet welke regio je zit? Misschien kunnen mensen nog tips geven qua instructeur?

Je zegt dat het uit het niets lijkt te komen, dat is echt bijna nooit zo, heel vaak zie je vanaf de zijkant meer aanleiding, heb je wel eens iemand laten meekijken?

Je staat op een manege, komt je paard wel buiten verder?