Tips Touwhalster jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Tips Touwhalster jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 20:49

Hoi Allemaal!

Ik ben met mijn 2,5 jarige merrie begonnen met grondwerk. Heel rustig en basis maar ik merk dat ik het zó enorm leuk vind, dat ik mij er meer in wil verdiepen. :D

Ik heb ooit een simpel Touwhalster gekocht met leadrope (volgens mij bij Krämer)

Ik heb het idee dat deze wat aan de ruime kant is. Het kan wel maar wellicht hebben jullie tips voor een fijn Touwhalster of ander halster voor het grondwerk.

Mijn merrie is nu 1.68 maar heeft een fijn snoetje. Ze zal ongetwijfeld de komende jaren nog groeien maar ze past qua halster wel Full nu. Dat heeft ze in de lengte wel nodig. Qua opvulling zeg maar komt ze wat te kort :+

Oh en tips over een fijne lange leadrope die licht van gewicht is hoor ik ook graag. En die niet in je handen brandt O:) (meestal heb ik ga handschoenen aan hoor)

Voor het beeld even een foto van mijn merrie
Afbeelding

Hopelijk is het te zien met wat inzoomen. Het zit wat laag heb ik het idee :=

Afbeelding

Afbeelding


QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:03

Sadira schreef:
Ik zweer bij het materiaal dat te koop is bij Equiplay. Goede kwaliteit en fijne pasvorm :)


Hij was voor mijn vorige paard gemaakt dus past haar niet 100% perfect, maar hier een foto van de mijne:

[ [url=m/N6CGKl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Qua pasvorm heb ik idealiter dat het touw om de kaak heen valt. De neusband dus onder de kaak langs en 2 vingers onder het jukbeen. Het andere deel (de "keelriem" als het ware) achter de kaak langs. Bij mijne zit die voor het mooie net iets te laag eigenlijk, dat komt omdat het "bakstuk" - laten we de hoofdsteltermen maar gebruiken - eigenlijk te kort is voor dit paard.

Als je dat vergelijkt met de jouwe, zie je dat die nog veel lager valt inderdaad.


Oh top, dank je voor de snelle en heldere uitleg. Op je foto zie je al dat het veel mooier zit. Mijn merrie zwemt een beetje ik haar halster

Nog tips voor een leadrope. Zag bij Equiplay verschillende types en lentes

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Tips Touwhalster jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:07

Oh en andere / nog een vraag

Koop ik dan maat Cob of Full

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:40

Sadira schreef:
[ [url=m/Kyrynj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier nog een oude foto die ik toevallig tegenkwam met een ander touwhalster. Ook hier idealiter het "bakstuk" iets langer zodat het neusstuk wat lager valt, maar je ziet hier wel beter hoe ik graag heb dat hij 'om de kaak heen' moet vallen.

Wacht, ik zoek er eventjes bij welke ik heb van de website van Equiplay. De links doen niet chill met copy pasten, dus je moet eventjes op quote drukken bij mijn bericht en de URL gewoon even kopiëren denk ik :+

Deze touwhalsters heb ik.

https://www.equiplay.eu/shop/grondwerk/ ... -12ft-36m-[starters-best-quality].html
Deze leadrope, met de eerste clip, want die er hier aan zit op de foto vind ik te grof.

https://www.equiplay.eu/shop/grondwerk/ ... -12ft-37m-[expert-best-quality].html
Als je echt een dunne leadrope zoekt, die dus echt lichter is, kom je bij deze uit. Die heb ik ook en is fijn, maar ik begin met paarden die minder ervaring hebben met grondwerk toch vaak liever met de dikkere lijn, omdat je daar makkelijker contact met je paard mee maakt.

https://www.equiplay.eu/shop/grondwerk/ ... -22ft-67m-[gevorderd-best-quality].html
Dit is meer de lijn om op afstand mee te werken, gaat meer in de richting van een longeerlijn qua lengte dan echt leadrope.

De lijnen van Equiplay zijn qua kwaliteit vergelijkbaar met die van Parelli, die hebben ook goede, in heeel veel kleurtjes, maar ook een stuk duurder :+

Euhm, cob of full hangt een beetje af van de maten van je paard. De maten op deze website staan op de pagina erbij en kun je dus bij je paard gewoon opmeten. De eigenaresse van Equiplay heeft ook wel eens een halster gewoon compleet voor me op maat gemaakt met de maten die ik doorgaf, dus dat kan ook als je echt een afwijkende maat hebt.


Super bedankt!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:49

Ir111 schreef:
Waarom wil je perse met een touwhalster werken? Ik zou een gewoon stalhalster gebruiken.

Dit zijn fijne, lichte leadropes vind ik: https://www.ej.nl/leadrope-f-r-a-jarn-s ... r=leadrope


Ik vind het fijner werken aangezien het makkelijker communiceert zeg maar. Kunt met fijnere hulpen werken en mijn merrie reageert er erg goed op :j

Sterker nog ze gaat aan het hek staan en stopt haar neus in het Touwhalster nu ik structureler oefen met haar :D

Deze leadrope staat idd op mijn verlanglijstje, vraag ik denk ik voor mijn verjaardag in maart *\o/*

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 22:20

Ir111 schreef:
Leuk dat ze er zoveel plezier aan heeft (en jij ook)!


Ja echt hoor! Ik heb ooit wel een TRT cursus gedaan dus mijn interesse lag er wel maar mijn vorige merrie vond er écht niks aan. Ondanks de lessen toen is het nooit gelukt haar te overtuigen, als ze het had gekund had ze haar middelvinger het liefst opgestoken naar me :))

Maar mijn nieuwe jonge merrie is ook enthousiast dus dat maakt het zo veel leuker! Wil ook echt samen met haar heel veel leren


QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 07:51

MirandaMalik schreef:
Zelf koop ik soms iets bij horsebeads want daar hebben ze zoveel leuke kleurtjes! :))


Ik ben gek op leuke kleurtjes <3

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 07:53

Katyatje schreef:
Ik denk dat je je touwhalster gewoon even wat vaster moet doen. Steek het keelriemgedeelte achter de kaken (zoals je ziet op de andere foto's die hier gepost zijn) en je zal zien dat het op de neus een stuk hoger kan.
Verder heb ik gewoon een leadrope van parelli. Die is niet per se heel licht maar dat vind ik net fijn. Alleen de sluiting vind ik erg vervelend met zo'n draaisysteem.


Dank je! Ik heb straks les dus dat ga ik proberen meteen

Ik hou het denk ik gewoon voorlopig bij de leadrope die ik heb en vraag er nog 1 voor mijn verjaardag erbij :D

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-23 11:56

Nadinetjuhh schreef:
Ik heb zelf ook een touwhalster van kramer gekocht! Goede kwaliteit en mooie pasvorm. Ook heb ik 2 lange leadropes gekocht. 1 is op lengte van een longeerlijn alleen dan het materiaal van een halstertouw, echt ideaal! De andere is hetzelfde alleen dan leadrope voormaat zegmaar. Beiden bij kramer gekocht!


Goed te horen! Ik heb idd een heel lang touw er nu bij haha


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker