Welke oefeningen doen om jong paard enthousiaster te maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Welke oefeningen doen om jong paard enthousiaster te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 12:10

Heey allemaal,
Ik heb een inmiddels 3,5 (12-05-2017) jarige kwpn ruin. Ik heb hem nu een jaar in mijn bezit en na een hobbelig begin ging het eigenlijk snel al heel goed tussen ons. Ik begon hem wat vaker te longeren vanaf februari en 12 mei ging ik voor het eerst echt op hem zitten. Vanaf het begin van het beleren is hij eigenlijk super braaf en zet geen pas verkeerd. Ik heb de keuze om zo vroeg te beginnen gemaakt omdat ik een gebrek aan luxe heb op mijn weiland. Er is namelijk geen electrischiteit en dus geen verlichting. En nu de klok verzet is, is het gewoon al donker als ik rond half 6 kom voeren. Dus vanaf nu heeft hij vakantie de komende 3 of 4 maanden en dan volgend jaar als hij bijna 4 is ga ik hem weer oppakken.

Maar ik heb 1 ""probleem"" met hem. Hij is niet echt enthousiast als ik hem uit de wei wil pakken. Hij rent niet voor me weg, maar blijft staan waar hij staat. Ik kan dan gewoon naar hem toe lopen en hem zijn halster om doen. Maar als ik hem dan mee wil nemen loopt hij heel traag mee en gaat onderweg steeds stilstaan om niet mee te hoeven. Het is absoluut geen gevecht hij probeert niet weg te lopen of om te draaien word niet druk of wild. Maar geeft gewoon aan naah, ik kom mee omdat het moet maar weet je je mag me ook laten staan, zo'n houding. Soms weet ik hem met stem en koekjes te motiveren om toch mee te lopen, soms moet ik even met het uiteinde van het touw een tikje op zijn billen geven. Als hij weer mee loopt beloon ik hem natuurlijk enthousiast met mijn stem. Op de poetsplaats staat hij tegenwoordig netjes stil behalve als het te lang duurt dan gaat hij wel eens schrapen met zijn voorbenen. Hij is iets draaierig als ik het zadel erop leg maar hij vind het gewoon niet fijn als ik hem te snel aansingel, hier let ik nu op en ik singel echt gaatje voor gaatje aan tijdens het poetsen nog en loop dan ook in de bak eerst wat rondjes aan de hand. Hij blijft hierdoor tegenwoordig dus ook beter staan als ik het zadel opleg, dus ik heb het idee dat dit hem in ieder geval al bevalt. Als hij opgezadeld is sjokt hij braaf mee naar de bak, ik kan gewoon op stappen en rijden zonder dat hij moeilijk doet hij is goed voorwaarts zonder dat ik constant moet blijven vragen. Dus eigenlijk gaat het best goed met rijden, maar het zit me dwars dat hij gewoon niet wat leuker mee komt als ik hem pak. Uiteraard pak ik hem ook regelmatig gewoon voor een borstelbeurt, een wandeling aan de hand of longeren dus het meenemen betekend echt niet altijd rijden werken en moe worden.


Nu wil ik hem dus de komende 3 maanden zeker vakantie geven, dat wil zeggen niet rijden en niet longeren. Maar ik vraag me af wat voor oefeningen kan ik met hem doen om hem wat enthousiaster te krijgen als ik hem mee wil nemen. Hij hoeft van mij echt niet in galop naar me toe te komen of meteen voor aan de draad klaar te staan, maar gewoon braaf meelopen zonder gemiep lijkt me echt een stuk fijner. Nu voel ik mij dus steeds een beetje schuldig als ik hem wil meenemen, terwijl ik in het rijden en wandelen en longeren gewoon echt een meewerkend paard heb dus ik heb absoluut niet het idee dat hij het niet leuk vind.

En ik twijfel dus ook een beetje moet ik hier wel mee gaan oefenen of kan ik hem beter écht helemaal vakantie geven.

Wat belangrijke informatie;
-Hij staat 24/7 buiten, in de zomer met 24/7 toegang tot gras. Nu voornamelijk op het zand en overdag word hij 5 uurtjes op het gras gezet. Uiteraard krijgt hij voldoende hooi.
-Hij staat met een andere pony.
-Hij is behandeld door een tandarts een ostheopaat, een masseuse en er is een zadelpasser langs geweest. Dus ik weet eigenlijk zeker dat het geen lichamelijk ongemak is. (Alles preventief, niet omdat er problemen waren)


Ik ben dus op zoek naar advies of ik hier mee aan de slag zal gaan de komende maanden, of ofdat ik hem beter echt helemaal vrij kan geven en alleen pakken voor een borstelbeurt. Of dat ik hiermee wel aan de slag zal gaan en wie weet dan leuke oefeningen? Als ik ga oefenen, dan kan dat op dit moment dus ook alleen in het weekend overdag. Want van maandag tm vrijdag is het nu donker dus dan kom ik alleen om de beestjes te voeren en daarna ga ik weer.


Dankjewel alvast voor het lezen, ik hoop dat het een duidelijk verhaal is.

Nog even een leuke foto van ons samen.
Afbeelding

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welke oefeningen doen om jong paard enthousiaster te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:33

Wat een leukerd! Ik denk dat het goed is dat je hem lekker vakantie geeft, maar ook dat het wel goed is om met hem in contact te blijven. Clickertraining is daar een hele fijne, leuke methode voor. Ik heb een youtube kanaal waar ik allerlei gratis video's post over clickertraining, vrijheidsdressuur, grondwerk en paarden gedrag. Ik denk dat je daar een heleboel inspiratie kan vinden om deze maanden lekker aan jullie band samen en zijn enthousiasme te gaan werken :) Dat kanaal is www.youtube.com/amablepaardeninzicht

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Welke oefeningen doen om jong paard enthousiaster te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:51

Zit het probleem niet voor een gedeelte in je houding? Je hebt geen heel heet paard zo te horen, dus misschien moet je die enthousiasme vooraf ook gewoon niet verwachten. Wat je wél mag verwachten, is dat hij braaf meeloopt, zin erin doet niet zo ter zake eigenlijk. Je paard is ongehoorzaam als hij de wei uitkomt en stil gaat staan steeds. Ik denk dat je daarin consequenter mag gaan zijn. Niet lokken met koekjes en enthousiast belonen is ook niet nodig eigenlijk. Waarom doe je dat? Hij hoort toch gewoon mee te lopen als jij hem dat vraagt? Het is geen moeilijke oefening, hij hoeft niet over iets engs als een zeil te lopen oid. Jij mag dus ook verwachten dat hij dat zonder stoppen doet. Ik denk dat je meer "enthousiasme" gaat zien als jij iets doortastender gaat optreden. Daarbij wordt dit geen paard wat hinnekent naar het hek toe komt galoperen. Dat is zijn karakter niet. Verwar dat echter niet met dat hij geen zin heeft in werk of in jou. Dat zijn menselijke emoties.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Welke oefeningen doen om jong paard enthousiaster te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:02

Wat doet hij als je gewoon de wei inloopt (zonder halster of touw) en daarin rondwandelt en je doet alsof alles interessanter is dan hij. Volgt hij je met zijn blik, wordt zijn nieuwsgierigheid zodanig geprikkeld dat die naar je toekomt (is dat dan een paar passen jouw richting uit of volgt die je echt?) of graast die vervolgens verder wanneer die ziet dat je niet voor hem komt en gunt die je geen blik meer? En doe dit meerdere keren op verschillende dagen om een mogelijk evolutie te zien (misschien is die eerst ongeïnteresseerd, maar begint die zich uiteindelijk na een paar keer wel af te vragen wat je aan het doen bent).
Dat zou ik eerst willen weten en uittesten voordat ik ermee aan de slag zou gaan.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 13:30

Amable schreef:
Wat een leukerd! Ik denk dat het goed is dat je hem lekker vakantie geeft, maar ook dat het wel goed is om met hem in contact te blijven. Clickertraining is daar een hele fijne, leuke methode voor. Ik heb een youtube kanaal waar ik allerlei gratis video's post over clickertraining, vrijheidsdressuur, grondwerk en paarden gedrag. Ik denk dat je daar een heleboel inspiratie kan vinden om deze maanden lekker aan jullie band samen en zijn enthousiasme te gaan werken :) Dat kanaal is https://www.youtube.com/amablepaardeninzicht

Dankjewel ik zal eens gaan kijken!


Diddykong schreef:
Zit het probleem niet voor een gedeelte in je houding? Je hebt geen heel heet paard zo te horen, dus misschien moet je die enthousiasme vooraf ook gewoon niet verwachten. Wat je wél mag verwachten, is dat hij braaf meeloopt, zin erin doet niet zo ter zake eigenlijk. Je paard is ongehoorzaam als hij de wei uitkomt en stil gaat staan steeds. Ik denk dat je daarin consequenter mag gaan zijn. Niet lokken met koekjes en enthousiast belonen is ook niet nodig eigenlijk. Waarom doe je dat? Hij hoort toch gewoon mee te lopen als jij hem dat vraagt? Het is geen moeilijke oefening, hij hoeft niet over iets engs als een zeil te lopen oid. Jij mag dus ook verwachten dat hij dat zonder stoppen doet. Ik denk dat je meer "enthousiasme" gaat zien als jij iets doortastender gaat optreden. Daarbij wordt dit geen paard wat hinnekent naar het hek toe komt galoperen. Dat is zijn karakter niet. Verwar dat echter niet met dat hij geen zin heeft in werk of in jou. Dat zijn menselijke emoties.

Dat zou best mogelijk zijn hoor, ik zal het eens proberen te filmen als dat lukt, als het meezit ben ik vanmiddag wat vroeger klaar. Overigens draaft hij ook absoluut niet mee aan de hand. Ik probeer hem te lokken en te belonen om het ook leuk te houden. Ik heb dus het gevoel dat hij het niet leuk vind om mee te komen, als ik dan ook nog boos ga doen omdat hij niet mee wilt lopen dan maak ik het toch nog minder leuk? Zo zitten mijn gedachtes en zo ben ik misschien gewend om met paarden om te gaan. Misschien vermenselijk ik het inderdaad te veel dat wil ik ook best geloven.


Gini schreef:
Wat doet hij als je gewoon de wei inloopt (zonder halster of touw) en daarin rondwandelt en je doet alsof alles interessanter is dan hij. Volgt hij je met zijn blik, wordt zijn nieuwsgierigheid zodanig geprikkeld dat die naar je toekomt (is dat dan een paar passen jouw richting uit of volgt die je echt?) of graast die vervolgens verder wanneer die ziet dat je niet voor hem komt en gunt die je geen blik meer? En doe dit meerdere keren op verschillende dagen om een mogelijk evolutie te zien (misschien is die eerst ongeïnteresseerd, maar begint die zich uiteindelijk na een paar keer wel af te vragen wat je aan het doen bent).
Dat zou ik eerst willen weten en uittesten voordat ik ermee aan de slag zou gaan.

Als we in de wei bezig zijn met de draad of mest weghalen, komt hij af en toe op zijn dooie gemakje mee kijken en een knuffel halen (echt zijn nieuwsgierige neus ertussen steken) ik geef hem dan vaak een aai en stuur hem daarna ook weg als hij in de weg loopt. Als ik niet op let zou hij mijn kruiwagen omgooien, hij is wat dat betreft wel heel nieuwsgierig maar druipt bij geen aandacht op een gegeven moment ook wel weer af.
Laatst bijgewerkt door Anouk_H op 02-11-20 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Welke oefeningen doen om jong paard enthousiaster te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:35

Werken hoeft niet, maar veel paarden vinden het heel leuk om iets te doen. Spelen met een bal, lekker rondrennen, grazen aan een halster, een wandeling, dingen verstoppen en hem laten opzoeken. kennis maken met rare dingen (wipplanken, doolhoven, balkjes, bakken met iets of juist niets erin en natuurlijk belonen, met stem of iets lekkers, wat je wilt.

onze paarden werden altijd helemaal enthousiast hiervan. En (ik denk niet dat het hierdoor kwam) kwamen altijd meteen naar ons toe zodra ze ons zagen, gewoon voor een aai, een vriendelijk woord of misschien wel iets leuks :)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:40

Ideaal! Van die nieuwsgierigheid zou ik gebruik maken. Laat hem weten dat bij jou zijn fijn is, maar dat hij ook niet iedere keer met je mee moet. Loop de wei in zonder aandacht aan hem te besteden (maar ook zonder dat je een andere taak zoals omheining maken op de planning hebt), komt hij naar je toe, geef hem dan aandacht (jouw focus op hem, aaitjes als het een knuffelig paard is,...) nog voordat hij zijn aandacht verliest, wandel je rustig verder. Volgt hij je, leuk, dan kan je na een paar meter nog eens lekker knuffelen. Druipt hij op een geven moment echt wel af, oké, dan is de sessie gedaan en loop je de wei uit.
Laat hem weten dat je soms ook gewoon aanwezig kan zijn zonder meer. Dat niet iedere keer als je de wei inkomt dat dat is omdat je iets van hem verwacht. En dat hij ook de situatie kan bepalen (hij druipt af, jij gaat weg). Dat is een dun evenwicht tussen een opgevoed paard en een paard dat altijd zijn zin doet, maar een paard laten weten dat hij ook een stem heeft en dat je ook naar hem luistert en dat het niet altijd maar moet zijn wat de mens wilt, zorgt ervoor dat je een veel opener paard krijgt.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Welke oefeningen doen om jong paard enthousiaster te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:23

Het zijn absoluut geen menselijke emoties of een paard wel of niet ergens zin in heeft, mensen zijn gewoon te eigenwijs om naar hun paard te luisteren.
Tuurlijk kan een paard ergens geen zin in hebben.
Het kan inderdaad goed zijn om hem ook een keuzd te geven.
Dat kan niet altijd, maar vooral in deze fase waar je nu zit kan het juist makkelijk dus dat komt goed uit.
Een paard vind het namelijk heel prettig als je naar hem luistert en hem begrijpt.
Daar bouw je een band mee op, met dwingen niet.
In het begin kan dat wat lastig zijn maar je kan er een evenwicht in vinden, probeer bij jou en je paard uit te zoeken wat hij wel wil.
Dat kan in het begin niks of weinig zijn maar als hij een beetje nieuwsgierig is komt het wel goed.
Je kan bijv gewoon in de wei gaan zitten met wat lekkers en iets wat interessant kan zijn, een bal of doekje of oud emmertje.
Dan wil hij vast wel bij je komen en dan kun je met hem spelen en kijken wat hij wil. Dan hebben jullie samen plezier en denkt hij ook volgende keer, daar heb je dat leuke mens weer.
Zo kun je telkens wat dingetjes verzinnen en ook het meelopen zonder halster proberen.
Van alles te bedenken, vooral in het begin wat voor hem leuk is en zo kun je ook wat meer verwachten wat voor jou leuk is. (al is het natuurlijk de bedoeling dat het voor allebei dan ook leuk is)
Paarden vinden uitdaging heel leuk in combinatie met veel belonen.
Succes!

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke oefeningen doen om jong paard enthousiaster te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:28

Ik weet niet of het nodig is dat een paard altijd maar moet ‚glimlachen‘. Misschien vind het het gewoon prettig als je er bent zonder dat daar enthousisme bij komt. Ik vind mijn werk erg leuk, maar ik huppel ook niet dagelijks van de trein het kantoor binnen met een grote grijns. Het is ook gewoon een stukje routine uiteindelijk.
Dat hij gewoon een beetje achter je aan sloft kan ook betekenen dat hij in feite in je veilige broekzak zit.
Daarnaast is een nou eenmaal introverter dan de ander.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:29

Ga je eens verdiepen in R+ training en horsenalitities. Ik gok zomaar dat jij nog wel eens een left brain introvert paard zou kunnen hebben. Hier op bokt zijn aardig wat topics daarover die ook gaan over hoe je zo'n dier nu intrinsiek gemotiveerd kan krijgen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Welke oefeningen doen om jong paard enthousiaster te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:35

Heb je wat hindernis materiaal zodat je 'm los kunt laten springen?

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Welke oefeningen doen om jong paard enthousiaster te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 17:11

Hindernis materiaal is aanwezig, een goede omheining echter niet, als ik hem los laat in onze rijbak gaat hij rennen en daarna springt hij er zo uit (dat heb ik dus al geprobeerd) ik laat hem wel eens aan de longeerlijn springen, ik heb wel het idee dat hij springen leuk vind :)