Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

regine

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:06

Oh wat leuk, ik zie dit topic nu pas.
Ben.zelf ook een fanatiek lange teugelaar met mijn paardje!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:52

Niet nuttig??? Wat een rare 'kennis' zit er hier in het topic!
Laten we het wijken ook overslaan en meteen met een appuyement beginnen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:09

Ik ben het daar dus niet mee eens en je spreekt jezelf al tegen in je eigen post. Een goed uitgevoerde schouderbuiten is een goede oefening in je basis training. Ik kan hier een heel verhaal houden maar ik geloof dat ik dit topic weer verlaat, niks voor mij. Succes met de lange teugelkunsten ( en dat is gewoon aardig bedoeld)
Laatst bijgewerkt door regine op 20-07-12 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:13

Hoi allemaal.
Er is zondag een clinic lange teugelen door Piet Bakker in de regio Oss. Er is iemand uitgevallen en een plek vrijgekomen. Iemand hier interesse?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:11

Ik vind leren teugels erg zwaar voor fijne lichte hulpen. Het is nog al een eind teugel wat je aan het bit hebt hangen. Ik gebruik daarom teugels van tassenband. Goedkoop, fijn, licht, veel kleurkeus en makkelijk in onderhoud. Voor mijn Lipi van 1.57 heb ik 6 meter teugel nodig om goed te kunnen werken. Ik loop schuin naast/achter het binnenachterbeen (in de uitgangspositie).

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:34

Het is denk ik maar net wat je gewent bent, ik heb het liefst zo licht mogelijk contact en daarom ook een zo licht mogelijke teugel. Een longeerlijn vind ik net als jij ook echt niet fijn in de hand en ook 'zwaar'. Bovendien zit je dan met een restand lus die heel de tijd in de weg zit ;-)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:46

Het is prima te combineren met mennen, zeker in de klasse 3 en klasse 4 proeven van het samengesteld rijden waar verzamelde draf wordt gevraagd is het werk aan de lange teugel een mooie dressuurmatige basis! Het kan eigenlijk met alle paarden, ze worden er soepel en sterk van wat je in het mennen/rijden weer profijt geeft. Vorig weekend tijdens het 'uitproberen' van een paard van kennissen hebben we er eerst mee gelangeteugeld en daarna ging ze er nog even op. Er kwam meteen een opmerking dat het werk aan de lange teugel hem goed had gedaan, dat vind ik zo mooi he!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:14

Je kunt bij een groen paard juist het lange teugelwerk goed als voorbereiding gebruiken maar ook naast je mentrainingen houden. Het is in elke tak een pracht trainingscombinatie!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:44

Ik ben er inderdaad al aardig wat jaar mee bezig en ik zie dat je inderdaad een eind weg zit daar in Zweden! Ik ken wel iemand in Zweden http://www.ellenofstad.com/ maar dt is wellicht alsnog een eind uit je buurt. Ikzelf heb het geleerd van een paard dat alle kneepjes van het vak kende en van een vriendin van mij was. Wat ik met dat paard leerde heb ik doorgevoerd op mijn eigen paard en ook wel veel uitgeprobeerd. Ik ben met lange teugelen gestart in 2003, toen was het nog niet zo populair en veelal keken mensen me ook wat vreemd aan. Veel naar andere kijken en op details letten is ook altijd fijn als je geen mogelijkheden hebt om zelf iemand in je bak te hebben staan. Ik heb heel wat uren gebiologeerd naar Youtube zitten kijken :D

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:58

liljebo schreef:
regine schreef:
Ik ben er inderdaad al aardig wat jaar mee bezig en ik zie dat je inderdaad een eind weg zit daar in Zweden! Ik ken wel iemand in Zweden http://www.ellenofstad.com/ maar dt is wellicht alsnog een eind uit je buurt. Ikzelf heb het geleerd van een paard dat alle kneepjes van het vak kende en van een vriendin van mij was. Wat ik met dat paard leerde heb ik doorgevoerd op mijn eigen paard en ook wel veel uitgeprobeerd. Ik ben met lange teugelen gestart in 2003, toen was het nog niet zo populair en veelal keken mensen me ook wat vreemd aan. Veel naar andere kijken en op details letten is ook altijd fijn als je geen mogelijkheden hebt om zelf iemand in je bak te hebben staan. Ik heb heel wat uren gebiologeerd naar Youtube zitten kijken :D

Ellen zit hier inderdaad heel erg ver vandaan. Tegenwoordig richting noorse grens. Ik schat een km of 500.
Niet echt handig dus.
Ik ken helaas ook niemand met een doorgewinterd LT paard. Kijken, dvd's , lezen etc doe ik dus ook en dat probeer ik te vertalen naar het paard.
Maar ik doe vast veel verkeerd.
Nu hoef ik niet echt iets te bereiken en besef ik prima dat het aan mij ligt, als iets niet lukt, dus dat scheelt. Ik zal er het paard niet kapot mee maken.
Maar les volgen zou wel leuk zijn.

Misschien eens kijken of ik een keer in nederland een lesje kan nemen. Een keer een les is altijd meer dan niets.

Dat is een goede instelling, met goed kijken en logisch nadenken kom je vast een heel eind.
Je bent in Nl van harte welkom om Capriola uit te proberen, misschien kan ik je op weg helpen door je met een leerpaard te laten voelen.
Laatst bijgewerkt door regine op 12-03-13 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:15

Het is lastig om zo achter de pc een beeld te vormen en ook nog eens een goede reactie te schrijven, misschien vraag je te veel aan de teugel, misschien duw je te ver tegen haar billen, overvraag je de stelling... Daar kan ik allemaal geen antwoord op geven maar wat ik je wel kan vertellen met het beeld wat ik heb gevisualiseerd uit jouw verhaal: Een ophouding met 2 handen, streng zijn en niet toestaan dat ze verder gaat in het appuyement. Ho! Als het appuyement echt een correct gesteld appuyement is, dan is je aanzet goed alleen duw je net iets te veel door denk ik.
Ik zou kleiner gaan denken, jullie gaan een leerproces in dus denk aan 1 pas travers en dan weer rechtzetten. Dat ga je herhalen zodat ze op de hoefslag blijft. Juiste stelling vragen, 1 pas opzij zetten en weer terug. Probeer de druk na de aanzet iets losser te laten dan in de aanzet en dan weer op te vangen. (secondenwerk) Dan na een paar trainingen (waarin je het zomaar een paar keer oefent en verder veel oefeningen doet die ze al kent) moet je gaan aanvoelen wanneer je naar 2 passen zou kunnen gaan. Gaat ze in appuyement ben je te vroeg en maak je een ophouding en ga je weer terug naar de hoefslag en rechtuit. Waar ik wel benieuwd naar ben, waarom lange teugel je op shanks? Zou je de hulpen niet veel fijner kunnen geven op een trensje?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:06

Hee leuk weer actie in het topic. Ik ben zelf ook weer fanatiek aan het lange teugelen, na vooral heel veel onder t zadel gereden te hebben. Helaas kreeg mn paard een singelplek en moest ik even het zadel aflaten. Grappig om te merken dat Cap er lekker ijverig van werd :)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:22

Als er voldoende animo is kunnen Hanneke en ik wellicht weer een lange teugel dag organiseren? Wat leuk dat het weer begint te leven, het is juist zo mooie tak van paardensport!
Het Duitse boek is al wat ouder, er is recent een nieuw boek over lange teugelen uit, ik heb het thuis en moet even nakijken van wie het ook weer is.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:16

Of je komt kijken (of meedoen) op de lange teugel dag. Daar is oa Jacqueline (van de site genoemd hierboven) ook aanwezig en laten we alles zien.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:23

Hoi ja natuurlijk, hij is op 19 april a.s. op Manege Hilligersberg. Meer info vind je op mijn site :)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:53

Klein denken Esther43, beginnen met in galop aanspringen en meteen weer terug naar draf nemen. 1 pas galop dus maar. Anders gaat je paard veel te hard, kun jij het niet bij houden is de overgang waardeloos en valt de hele boel in elkaar. Piet Bakker woont in Drenthe, tip?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 08:03

Nouvel schreef:
Op het filmpje is Regine met haar lippizaner merrie Capriola.

Ik heb een witte Lusitanomerrie gehad waarmee ik heel veel aan de lange teugel werkte omdat ze heel moeilijk onder het zadel was.

Ja klopt, leuk dat we nog herinnerd worden door een aantal haha.
Capriola is inmiddels 26 en met pensioen maar ik ben nog actief met lesgeven of het organiseren als er voldoende animo zou zijn. Heb aantal keer Lange Teugel dag georganiseerd samen met Andafries.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:08

Ik ben jaaaren niet op bokt geweest, nu toevallig weer even denk zal eens op Capriola zoeken wat er nog staat haha.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie