Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:41

Goed boek is Werk aan de hand van Richard Hinrichs. Heb ik indertijd veel aan gehad in combinatie met kijken van veel filmpjes van de Spaanse Rijschool van Wenen. Jaren geleden zelf veel Werken aan de lange teugel gedaan met mijn hengst Bondadoso.

Afbeelding

Afbeelding

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:54

Dankjewel voor de tip ! Ik heb even in je profiel gekeken , wat ontzettend leuk om te lezen en dan beeld erbij. Zeker die in uniform. Bondadoso oogt prachtig

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:23

Dank je ! Bondadoso was echt geweldig voor mij. Ik heb zoveel plezier met hem aan het lange teugelen gehad was een geweldige ervaring.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:34

Dat kan ik indenken. Dat moet zalig geweest zijn zo samen met Bondadoso , de clinics de lessen met Andreas Hausberger. En dan het showteam mbt Spaanse paarden. Mooie en bijzondere ervaringen denk ik zo

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:37

andafries schreef:
Goed boek is Werk aan de hand van Richard Hinrichs. Heb ik indertijd veel aan gehad in combinatie met kijken van veel filmpjes van de Spaanse Rijschool van Wenen. Jaren geleden zelf veel Werken aan de lange teugel gedaan met mijn hengst Bondadoso.

[ [url=m/RiVhHv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FlsAuq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jaaaaaaa, jij was het :D
Door jouw foto‘s met Bondadosa ben ik er ooit mee begonnen *\o/*
Om precies te zijn, die 2009 foto‘s in je profiel. Ik wist helemaal niet dat je eigenlijk een soort beroemdheid bent :D

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:43

Ja ben heel dankbaar dat ik de lessen van Andreas Hausberger met Bondadoso heb mogen volgen, zoveel geleerd. En die shows was ook zo leuk. Als ik samen met een paard ooit weer op dat nivo kom ga ik zeker weer shows doen.

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:47

Sizzle schreef:
andafries schreef:
Goed boek is Werk aan de hand van Richard Hinrichs. Heb ik indertijd veel aan gehad in combinatie met kijken van veel filmpjes van de Spaanse Rijschool van Wenen. Jaren geleden zelf veel Werken aan de lange teugel gedaan met mijn hengst Bondadoso.

[ [url=m/RiVhHv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FlsAuq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jaaaaaaa, jij was het :D
Door jouw foto‘s met Bondadosa ben ik er ooit mee begonnen *\o/*
Om precies te zijn, die 2009 foto‘s in je profiel. Ik wist helemaal niet dat je eigenlijk een soort beroemdheid bent :D


Haha wat grappig maar ik ben niet beroemd hoor, gelukkig niet :D
Maar wel heel leuk dat je door ons bent begonnen !

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:49

Naja, toch wel een beetje bekend dan :P

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:22

Sizzle schreef:
Naja, toch wel een beetje bekend dan :P

Nou inderdaad! Ik realiseerde mij net dat het Bondadoso is op een voor mij bekende foto (door googelen op lang teugelen in verleden) in het midden met alle lang teugel ponies erachter, achter elkaar .

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:01

Wat leuk dat dit topic weer een beetje actiever is!

Het inspireert mij om het ook weer vaker te doen. De afgelopen weken heb ik er echt weer tijd voor gemaakt. Heerlijk in de avondzon lange teugelen. Ik zal er binnenkort even een filmpje of foto van maken. :)

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:57

Dat klinkt heerlijk Paardenjacq.
Leuk dat je weer verder ermee gaat!

Ik ben vorige maand
van stal wezen verhuizen. Pony nu paar minuten v huis ipv 50 minuten fiets en bus en dan weer fiets .

Eerst hem aan de kudde laten wennen en alles klein beetje wezen oppakken. Ook het teugelen . (Door de natte winter, natte bak en zelfs ongelijke bospaden en mijn botten die het dan minder doen het helaas niet zo kunnen oefenen als altijd)

Afgelopen maandag kwam Piet Bakker ons opzoeken voor les. Duidelijke doelen en op advies minimaal 2 regels iedere keer opschrijven mbt vorderingen. Als het huiswerk klaar is komt Piet weer verder helpen.

Hier teugel ik ook graag of vroeg in de ochtend of zoals jij op lichte zomer avonden .

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:07

Vandaag met pony les gehad grondwerk en voor het eerst sinds tijden er weer eens zelf op. ( hiervoor wandelede ik er zelf naast en dan licht gewicht meisje op zijn rug)

Het leuke was inderdaad dat door het lang teugelen, zoals hier genoemd al was, het echt makkelijk ging.

We gingen direct los mbt op eigen benen lopen.

Hij begreep de beenhulpen al snel in combi met teugelhulpen ( bitloos net als het teugelen) en de stemhulpen dus hij ging pasjes naar voren.
En naar links en rechts;
Zo leuk!

Shiraie

Berichten: 99
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:09

andafries schreef:
Goed boek is Werk aan de hand van Richard Hinrichs. Heb ik indertijd veel aan gehad in combinatie met kijken van veel filmpjes van de Spaanse Rijschool van Wenen. Jaren geleden zelf veel Werken aan de lange teugel gedaan met mijn hengst Bondadoso.

[ [url=m/RiVhHv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FlsAuq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Knappe foto's! <3

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:42

Ik probeer weer trouw elke week een keer te langeteugelen.
Meestal gaan we dan naar de club, daar is de bodem beter om te lopen.
Afgelopen donderdagavond maar op stal gebleven omdat er enorme bui aan kwam.
Vlak voor het los barstte heeft een stalgenootje nog een klein stukje gefilmd.
26 juli clinic van Piet, echt weer zin in!
Nog even dooroefenen voor die tijd...


Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:04

Oh wauw, wat is hij fanatiek zeg!

Wij hebben deze week voor het eerst zowel naar links als naar rechts in draf van hand gewisseld, voorheen viel ze naar links steeds weer terug in stap.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:17

Ja hij is eigenlijk best wel flegmatiek maar met langeteugelen kan hij echt soort heet worden, wel grappig!
Het draven gaat hier steeds beter, hij gaat ook steeds meer verzamelen.

Van hand veranderen in draf is even wennen voor ze inderdaad, op een gegeven moment hebben ze het door en dan weten ze niet beter.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:05

@ Nouvel wat ontzettend leuk om te zien.
Lijkt alsof hij het ook helemaal mooi vind om te doen. En wat fijn weer clinic/les van Piet.

Inmiddels voldoen we hier aan het huiswerk wat we moesten doen. Dus wilde ik weer een les v Piet want hellup hoe nu verder; maar deze week is het wl erg warm. Ik train het liefste vroeg ochtend of avond

@ Sizzle , leuk! Je merkt ook per paard verschil hoor. Paardje dat tot M2 onder de man had gereden zij ging met wat aanmoeding zo in draf met v hand veranderen en schouderbuitenwaarts.

Voor onbeleerde en groene paarden of paarden die NIET op enigszins gymsastiserende wijze worden getrained (of dat nou western is of dressuur of iets v grondwerk ) lijkt het in het begin best lastig maar het komt echt wel.

Ik begin zelf iedere keer met paar rondjes los dan 4 lange zijde schouderbuitenwaarts dam 4 andere standaard om dat het voor het lichaam en zijn passen echt helpt als oefening.

Verder wat ik doe. met grondwerk ( horsemanship methode) werk ik ook met stelling 8 maken etc , en met onderdelen van zijn lijf los van elkaar bewegen. Zoals zijn voorhand, zijn achterhand

En verder voor de afwisseling balken mbt buikspieren. En deze op de circel te leggen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:48

Ja hij is helemaal niet zo fanatiek in het werk maar bij het langeteugelen wordt hij op ‘t moment steeds fanatieker, wel cool!

Ik begin ook met stappen aan de lange teugel over de hoefslag, beide handen, dan scouderbuiten en binnen in stap met vrij lange hals nog op beide handen en wat voltes evt.
Daarna draaf ik aan en dan pak ik schouderbinnenwaarts en appuyeren mee, travers gaat nog heel lastig maar pak ik ook steeds wel een stukjes mee.
Dan ook stukjes wat meer proberen te verzamelen, pasje richting piaffe en tussendoor steeds even stappen en lang.
We zijn nu ook voorzichtig de eerste hele kleine stukjes met de galop bezig.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:00

Wat een gezelligheid hier!!
Lange teugelen blijft zo leuk. Ik ben ook enorm fanatiek met m’n jonkie.
25 juli is Piet weer bij ons. Mocht er iemand mee willen doen er is nog een enkel plekje.
Locatie is amstelveen.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:21

Mooi hoor ellis! Overgang maakt ie ook mooi. Wordt piet vast weer enthousiast van.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:55

Dank!
Ja we zijn het weer lekker een beetje aan het oppakken zo, wel weer leuk.
Deed het veel te weinig, maar nu hij meer moet lopen om af te vallen en voor zijn spieren probeer ik het weer 1x in de week te doen.
Zo heeft ‘ie wat meer afwisseling naast het rijden.

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 23:19

Zo leuk om iedereen aan het werk te zien. Heb er zelf weinig ervaring mee en vorig jaar september 1 les gehad van Piet Bakker wat ik erg leuk vond! Ben toen wel begonnen met mijn eigen onervaren verzorgpaard, maar na een aantal maanden in het buitenland te hebben gezeten heb ik het niet meer echt opgepakt. Misschien toch maar weer doen als ik alles hier zo zie! :D Tot nu toe kan ik stappen, voltes en figuren maken aan de lange teugel, maar zit nog een beetje met de zijgangen. Hoe leer je schouderbuitenwaarts een onervaren paard het beste aan? Iemand nog tips hiervoor? Het probleem is dat in de bak waarin ik werk de hoefslag erg diep is en ik begrenzing mis van bakrand. Ik wil dus op het midden werken en evt balken neerleggen of op staanders plaatsen om toch iets van een soort 'rand' te maken om de begrenzing voor het paard wat makkelijker te maken. Of hebben mensen misschien nog andere ideeën?

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:40

Even een vraagje voor de ervaren lange teugelaars (is dat een woord?). Mijn paard kan wel in een tempo draven dat ik hem bij kan houden met wandelen, maar ik vind dit geen actieve draf. Erg op de voorhand, relaxed een beetje sukkelen zeg maar. Iets wat ik aan de longeerlijn iig niet goedkeur (ik noem het sjoksen). Hoe doen jullie dit met lange teugelen, hoe vraag je activiteit maar wel dat je hem bij kan blijven houden? Of is het in het begin niet zo erg dat het wat sjokserig is en komt dat later wel goed? Want ik vind aan de andere kant de afwisseling met draf wel fijn, dat we niet alleen maar hoeven te stappen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:00

Om die reden doe ik enkel stapwerk aan de lange teugel met mijn jonge paard, totdat ze sterk genoeg is ohz om met activiteit klein te draven. Zolang ze dit niet tijdens het rijden kunnen mag ik het ook niet aan de lange teugel verwachten :-)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:36

Ik tik op de achterhand bij om meer activiteit/ verzameling te krijgen.
En dan ophoudingen maken met je hand.