Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:21

Ik gebruik teugels van paracord vd action. En deze zelf gevlochten en haken eraan. Gaan al een tijdje mee . ik denk dat ze tussen ze rond de 5,5 meter /6 zitten. Ik teugel met 1.37 pony tot ongeveer 1.56 /1.58 groninger mee

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!


Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:28

Annick T ; Ik ben niet zo goed in uitleggen hoor maar poging;

De langzame draf erin krijgen , ik teugel bitloos overigens;
Ik zet op de hoefslag draf aan op het moment dat paard draf doet geef ik mee en als paard te snel gaat neem ik terug , ik probeer duidelijk te maken; ja paardje draf , maar niet zo snel . Paard heeft dan eerste tijd wel zoiets van wat wil je nou?
Zeker omdat ik als het paard te snel gaat terug naar de stap gaat, en dan weer aandraven , meegeven , soort v ophouding als te snel, reageerd hij goed direct weer teugels los over rug.
Anders weer stappen.

Door dit eindeloos te herhalen en mijn timing te verbeteren kreeg ik het bij de paarden voor elkaar.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!


Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:36

Wat goed! Leuk!

Mijn ervaring is dat het per paard kan verschillen hoe de ontwikkeling gaat. Maar met geduld en consequent hierin te zijn wordt het steeds beter.

Als het mijn pony wat teveel werd ging ik dan tussendoor rondje stappen en schouderbuitenwaarts ; wat hij goed kan
En dan weer eens 2 x op de lange zijde bezig met de draf

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:57

@Annick T pony en ik zijn ook met de langzame draf bezig deze te verbeteren.
We hadden vandaag les v Piet gelukkig na hele tijd.
We zijn bezig geweest met de de zijgangen verbeteren en de overgang naar de draf rustiger te laten verlopen

Naast wat ik hierboven noemde en wat jij al gedaan hebt ;
Heel langzaam beheerst v stap naar draf aanzetten , en direct begrenzen en dan loslaten. Na tig keer werd mijn eigen timing beter en het handelen.
Heel goed op opletten dat ik zelf niet ga versnellen.

Ik doe mijn handen iets naar voren, en het moment dat hij rustig aanzet op tijd begrenzen dmv met 2 handen knijpen, bij bitloos dus iets naar mij toe
bewegen en dan in draf houden.
Zo zijn we telkens bezig geweest paar pasjes! Geen lange zijde maar beter paar passen goed en dan stappen en nog een keer.

Het eindigde aan het eind vh uurtje met een verzamelde pony in draf die met kadans bewoog, los in hals alsof ik niks vast had , mbt teugels los over de rug;helemaal blij

De timing is echt oefenen oefenen oefenen maar met resultaat.

Klikken voor dat hij terug valt
Begrenzen voordat hij te hard kan gaan

A fijn flink oefenen en huiswerk mee dus en dan weer les zodra we dit uit de sokken schudden



.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:43

Oh dat is hartstikke leuk om te lezen Sizzle! Heerlijk dat ze zelfverzekerd zo is en zich sneller bewust van de bedoeling.

Ik ben heel benieuwd hoe het hier zal gaan.
Pony is zadelmak , deze zomer ga ik echt verder aan de slag .

Wel merk ik met andere grondwerk oefeningen dat hij makkelijker op afstand opdrachtjes uit weet te voeren; achteruit , achteruit de bocht om , voorop gaan.

En als stalgenoten onder het zadel ergens niet voorbij kwamen; hop daar gaat hij aan zijn lange teugel naar voren tijdens buitenrit. Omdat ik ook alleen teugelde door het bos.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:54


Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:07

Ik vind het echt leuk dat er meer mensen mee bezig zijn. En bewondering voor diegene die het zichzelf aan leren.

Leuk de boekentip! Annick T Dankjewel!
Wat dat betreft heb ik wel geluk dat Piet les kwam geven vandaag. Ben hem ontzettend dankbaar en pony ook.

En volgens mij zijn er oude topics op bokt over lang teugel dag enen was toendertijd de bokker die jij bedoeld Sizzle ook actief misschien?
Mbt de bokkers die actief waren met lang teugel dag vond ik dit nog op youtube , 10 jr terug ; https://m.youtube.com/watch?v=QzC2pqcB8p0

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:26

Had ze les van Piet? Zo ja dan vraag ik het volgende keer.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:26

Wat leuk Nouvel!
Dankjewel voor je reactie! Beoefen je het lang teugelen nog steeds?

En een nieuwsgierig vraagje ; hoe vaak oefenen jullie?
en hoe lang? Of verschilt dat per keer?
En hebben jullie bepaalde doelen?

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:20

Leuk! En ook dat je een Lusitano hebt. Prachtige dieren .

Ik merkte het ook inderdaad dat al het grondwerk en lang teugelen een groot voordeel is. Hij is zadelmak en nu toch langzamerhand inrijden. Deze week dit opgepakt.
Hij reageerd goed op stem , het contact. Het zelf voorop lopen.

Wat leuk dat je het lang teugelen oppakt.

Een ander voordeel zelf, vind ik dat je het paard zo kan gymnastiseren op een prettige wijze. Ik doe het ook met een paard van een vriendin dat niet geschikt is meer voor de sport. En zo ook merk ik dat pony zelf hier ruimer is gaan lopen.

Daarnaast vind ik het zelf zalig om zo samen met een pony/paard bezig te zijn. Ik vind het echt het allerleukste om te doen ben er zeg maar verslaafd aangeraakt . En kijk graag naar anderen ook .

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:54

Dankjewel voor de tip ! Ik heb even in je profiel gekeken , wat ontzettend leuk om te lezen en dan beeld erbij. Zeker die in uniform. Bondadoso oogt prachtig

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:34

Dat kan ik indenken. Dat moet zalig geweest zijn zo samen met Bondadoso , de clinics de lessen met Andreas Hausberger. En dan het showteam mbt Spaanse paarden. Mooie en bijzondere ervaringen denk ik zo

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:22

Sizzle schreef:
Naja, toch wel een beetje bekend dan :P

Nou inderdaad! Ik realiseerde mij net dat het Bondadoso is op een voor mij bekende foto (door googelen op lang teugelen in verleden) in het midden met alle lang teugel ponies erachter, achter elkaar .

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:57

Dat klinkt heerlijk Paardenjacq.
Leuk dat je weer verder ermee gaat!

Ik ben vorige maand
van stal wezen verhuizen. Pony nu paar minuten v huis ipv 50 minuten fiets en bus en dan weer fiets .

Eerst hem aan de kudde laten wennen en alles klein beetje wezen oppakken. Ook het teugelen . (Door de natte winter, natte bak en zelfs ongelijke bospaden en mijn botten die het dan minder doen het helaas niet zo kunnen oefenen als altijd)

Afgelopen maandag kwam Piet Bakker ons opzoeken voor les. Duidelijke doelen en op advies minimaal 2 regels iedere keer opschrijven mbt vorderingen. Als het huiswerk klaar is komt Piet weer verder helpen.

Hier teugel ik ook graag of vroeg in de ochtend of zoals jij op lichte zomer avonden .

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:07

Vandaag met pony les gehad grondwerk en voor het eerst sinds tijden er weer eens zelf op. ( hiervoor wandelede ik er zelf naast en dan licht gewicht meisje op zijn rug)

Het leuke was inderdaad dat door het lang teugelen, zoals hier genoemd al was, het echt makkelijk ging.

We gingen direct los mbt op eigen benen lopen.

Hij begreep de beenhulpen al snel in combi met teugelhulpen ( bitloos net als het teugelen) en de stemhulpen dus hij ging pasjes naar voren.
En naar links en rechts;
Zo leuk!

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:05

@ Nouvel wat ontzettend leuk om te zien.
Lijkt alsof hij het ook helemaal mooi vind om te doen. En wat fijn weer clinic/les van Piet.

Inmiddels voldoen we hier aan het huiswerk wat we moesten doen. Dus wilde ik weer een les v Piet want hellup hoe nu verder; maar deze week is het wl erg warm. Ik train het liefste vroeg ochtend of avond

@ Sizzle , leuk! Je merkt ook per paard verschil hoor. Paardje dat tot M2 onder de man had gereden zij ging met wat aanmoeding zo in draf met v hand veranderen en schouderbuitenwaarts.

Voor onbeleerde en groene paarden of paarden die NIET op enigszins gymsastiserende wijze worden getrained (of dat nou western is of dressuur of iets v grondwerk ) lijkt het in het begin best lastig maar het komt echt wel.

Ik begin zelf iedere keer met paar rondjes los dan 4 lange zijde schouderbuitenwaarts dam 4 andere standaard om dat het voor het lichaam en zijn passen echt helpt als oefening.

Verder wat ik doe. met grondwerk ( horsemanship methode) werk ik ook met stelling 8 maken etc , en met onderdelen van zijn lijf los van elkaar bewegen. Zoals zijn voorhand, zijn achterhand

En verder voor de afwisseling balken mbt buikspieren. En deze op de circel te leggen.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:06

Oh wat leuk! Dankjewel voor het delen.
Het oogt fijn / ontspannen ( wat een mooi paard heb je! )

Wat ontzettend leuk he als je dan merkt dat er zo steeds weer meer beter gaat.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 06:49

Echt een prachtig ras Berith . Ik mag ze graag zien.

Veel plezier Dennis zaterdag.

Hier moet pony weer opbouwen. Hij heeft hitte vakantie gehad. En dan weer een les plannen. Waar ik nu al zin in heb.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:29

Met lang teugelen is hij hier ook actiever dan met wandelen; dan moet ik hem soms laten weten dat het belangrijk is om een actieve stap te houden.

Wat leuk zo met Shet Welsh , leuke pony!

Lang teugelen kan altijd en overal. *\o/*

Als de bak niet geschikt is mbt het weer dan gaan we naar buiten . Of gewoon zo gezellig mee met een stalgenoot die op haar paard zit.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:05

Nouvel schreef:
Hier gisteren weer gelangeteugeld bij Piet, en genoten van de les! *\o/*


[ [url=m/hb1Ljz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nDUKfw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6AiURq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tMHCH5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat leuk! Ziet er fijn uit en de laatste foto vind ik heel mooi het plezier straalt er vanaf bij beide

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:51

Wat leuk dat je hier reageerd Regine, bij het zoeken/ googelen naar lang teugelen kwan ik jouw Capriola en jou tegen in beeld.
Mooi dat ze nog steeds bij je is.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:47


Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:26

Zelf doe ik het overal, op de oprit, bos , karre spoor paden. Het mooie vind ik dat je het echt samen doet

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:57

Dennis schreef:
Ik ben gister weer bij Piet geweest!
Een feestje, zoals altijd :D .
Met Ebje daar waar we gebleven waren wat meer bevestigd.
Met Deedee echt mooie stappen gemaakt. Het appuyement lukt eindelijk! Na 3 jaar rommelen, nu via de travers en het contra stelling vragen in diverse lijntjes zijn we er eindelijk! En ons eerste sprongetje galop zonder weg te stormen! Lijkt nog nergens naar, maar als ik vraag aan te springen doet ze dat.

Volgende maand weer!


Ah wat superleuk! Heerlijk als dingen eindelijk lukken knap ook ! , en wat goed vh aanspringen in galop.

Les van Piet is echt een feestje.
Gelukkig deze week weer. Zoveel zin erin.

Ik lang teugel ook gewoon als losmaken en gymen of buiten. Voordat ik ga rijden ( inrijden nog) of balken doe of los longeren. Ik merk echt dat hij veel baat erbij heeft. In de zin van been gebruik tilt ze goed op ( koudbloed ) loopt ruimer.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:22

Vandaag weer een heerlijke en leerzame les.

Hij loopt de laatste tijd in de draf met de neus achter de loodlijn, bezig geweest hoe dat erruit te halen.

Dat lukte ook met de aanwijzingen. Zo fijn he dan iemand als Piet erbij is.

Schouderbuitenwaarts in draf daarvan het correct uitvoeren mee bezig geweest.

Veel uitgelegd gekregen mbt hoe en wat en de timing, en hoe verder de komende tijd.

Echt genoten. Pony is ook dol op Piet neusjes geven haha hij verstond vast dat hij zo een beste brave kerel is volgens Piet.

En hij vond het gangwerk, de bespiering en beenzetting verbetert.
En Pony mentaal beter sinds de vorige keer in mei. En zo veranderd na de verhuizing (in April )meer zelfbewust en ontspannen

Dat was ook fijn om te horen.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers