Voor het inrijden met bijzet longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZPORTHORZEZ
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-02-20

Voor het inrijden met bijzet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 11:58

Ervaringen hiermee?

1 van onze groene oudere merrie's zijn wij aan het oppakken voor de merriekeuring. De bedoeling is dat zij dit jaar ook onder het zadel mee gaat doen. Om de bovenlijn te trainen en te wennen aan druk op het bit hebben we de laatste week met bijzet aan de longe getraind. Een touwtje die door de ringen is gehaald van boven tot tussen de benen en waar nog veel speling in zit om het hoofd zelf omhoog of omlaag te brengen of naar links en naar rechts. Nu gingen wij er gisteren weer eens op en je hoefde maar even de teugels iets op te pakken en ze liep gelijk in een valse krul, teveel reactie op druk op het bit, iets wat uberhaubt maar zeker met inrijden niet fijn is.

Wij weten dat velen met inrijden eerst er op gaan en later pas bijzetten aan de longe, ook om dit te voorkomen, maar hoe zit het met jongere paarden die ook naar de keuring moeten maar waar je nog niet op gaat zitten? Wij hebben namelijk nog een aantal jongere staan die naar de keuring gaan. Betekent dit dat we dan dat we iedere keer met inrijden hier tegen aanlopen?
Laatst bijgewerkt door ZPORTHORZEZ op 15-02-20 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voor het inrijden met bijzet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:03

Niet als je goed longeert en het paard met het longeren leert het bit aan te nemen. Nu heeft het paard geleerd de druk te ontwijken...

Dus beter gaan longeren, eventueel met dubbele longe zodat je het paard gelijk goed de juiste reactie en hulpen leert.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Voor het inrijden met bijzet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:07

Merrie eerst nog even naar de tandarts geweest voor je het bit er in deed? Dat deden we altijd met de paarden.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Voor het inrijden met bijzet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:12

Ook met longeren hoort je paard niet achter de teugel te kruipen, maar het bit netjes aan te nemen.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Voor het inrijden met bijzet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:18

Ik kon met inrijden zo opstappen en wegrijden. Paard liep al nageeflijk en keurig naar de hand toe.
Dat kan je ze allemaal leren aan de longe.
Ik heb zeker 3 maanden gelongeerd voor ik erop ging. Stemhulpen zitten er dan goed op, singel en bit kennen ze goed. Ze kennen het contact met de mond en nemen het bit aan. Ze zijn rechtgerichter en hebben meer balans. Ik vind het alleen maar voordelen hebben, maar er zijn ook mensen die hier bewust niet voor kiezen. Bijvoorbeeld omdat ze vinden dat ze dan te veel conditie hebben en juist teveel mans zijn met zadelmak maken.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Voor het inrijden met bijzet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:21

Ik ben fan van de dubbele longe. Dan kun je ook meegeven. Touwtjes ben ik minder dan van omdat ik vaak zie dat het rukjes in de mond geeft of ze erachter kruipen. En het voordeel is dat je ze dus al een heel stuk basis geeft met de dubbele longe. Vaak is het dan ook zo wegrijden

ZPORTHORZEZ
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 12:21

Elisa2 schreef:
Niet als je goed longeert en het paard met het longeren leert het bit aan te nemen. Nu heeft het paard geleerd de druk te ontwijken...

Dus beter gaan longeren, eventueel met dubbele longe zodat je het paard gelijk goed de juiste reactie en hulpen leert.


Ja met dubbele longe zou ook kunnen daar hebben we ook ervaring mee maar juist met de groene paarden leek het ons fijn met deze manier te beginnen omdat het wat stabieler is dan met 2 touwen en ze zijn nog zo wiebelig. Het zat niet strak maar net genoeg om de bovenlijn eens te gaan gebruiken en druk op het bit te voelen, daarbij genoeg speling.

Wij hadden bij een andere trainingstal gezien dat ze vrij snel met leren bijzet waar vrijwel geen beweging in zit al oppakken aan de longe voor de keuring. Juist dit leek ons niet fijn en wij kozen hierom voor deze manier. Of zeg je van eerst dubbele longe zodat ze begrijpen, en zijn we iets te snel ingekomen waardoor ze ontwijk gedrag is gaan vertonen?

Eigenlijk werken wij liever met dubbele longe maar bijvoorbeeld met de hengsten op keuring is het ook longeren met leren bijzet.

bigone schreef:
Merrie eerst nog even naar de tandarts geweest voor je het bit er in deed? Dat deden we altijd met de paarden.


Ja de tandarts is een maand geleden geweest voor al onze paarden.

ZPORTHORZEZ
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 12:28

Suzanne F. schreef:
Ik kon met inrijden zo opstappen en wegrijden. Paard liep al nageeflijk en keurig naar de hand toe.
Dat kan je ze allemaal leren aan de longe.
Ik heb zeker 3 maanden gelongeerd voor ik erop ging. Stemhulpen zitten er dan goed op, singel en bit kennen ze goed. Ze kennen het contact met de mond en nemen het bit aan. Ze zijn rechtgerichter en hebben meer balans. Ik vind het alleen maar voordelen hebben, maar er zijn ook mensen die hier bewust niet voor kiezen. Bijvoorbeeld omdat ze vinden dat ze dan te veel conditie hebben en juist teveel mans zijn met zadelmak maken.


Dit bedoel ik. Dit hoor ik vaker en ook dat ze dan sneller hun kin naar hun borst gooien als ze eens een bokkenpartij geven en je de teugels wat wilt oppakken. Maar we hebben ook 2 jarige, bijna 3 jarige die we trainen voor de keuring en daar gaan we nog niet op dus daar wil ik wel graag een vriendelijke fijne manier voor vinden.

ZPORTHORZEZ
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 12:31

capopjekop schreef:
Ik ben fan van de dubbele longe. Dan kun je ook meegeven. Touwtjes ben ik minder dan van omdat ik vaak zie dat het rukjes in de mond geeft of ze erachter kruipen. En het voordeel is dat je ze dus al een heel stuk basis geeft met de dubbele longe. Vaak is het dan ook zo wegrijden


Klopt op een gegeven moment krijgen ze een rukje als ze hun hoofd te ver omhoog willen brengen. Maar het kan ook niet zijn dat je continu meegeeft toch? Het is ook juist oefenen dat ze druk op het bit accepteren en er eens tegen aanlopen?

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:36

Suzanne F. schreef:
Ik kon met inrijden zo opstappen en wegrijden. Paard liep al nageeflijk en keurig naar de hand toe.
Dat kan je ze allemaal leren aan de longe.
Ik heb zeker 3 maanden gelongeerd voor ik erop ging. Stemhulpen zitten er dan goed op, singel en bit kennen ze goed. Ze kennen het contact met de mond en nemen het bit aan. Ze zijn rechtgerichter en hebben meer balans. Ik vind het alleen maar voordelen hebben, maar er zijn ook mensen die hier bewust niet voor kiezen. Bijvoorbeeld omdat ze vinden dat ze dan te veel conditie hebben en juist teveel mans zijn met zadelmak maken.

Doe jij dat aan dubbele longe of bijzetten aan de singel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:37

ZPORTHORZEZ schreef:
Ervaringen hiermee?

1 van onze groene oudere merrie's zijn wij aan het oppakken voor de merriekeuring. De bedoeling is dat zij dit jaar ook onder het zadel mee gaat doen. Om de bovenlijn te trainen en te wennen aan druk op het bit hebben we de laatste week met bijzet aan de longe getraind. Een touwtje die door de ringen is gehaald van boven tot tussen de benen en waar nog veel speling in zit om het hoofd zelf omhoog of omlaag te brengen of naar links en naar rechts. Nu gingen wij er gisteren weer eens op en je hoefde maar even de teugels iets op te pakken en ze liep gelijk in een valse krul, teveel reactie op druk op het bit, iets wat uberhaubt maar zeker met inrijden niet fijn is.

Wij weten dat velen met inrijden eerst er op gaan en later pas bijzetten aan de longe, ook om dit te voorkomen, maar hoe zit het met jongere paarden die ook naar de keuring moeten maar waar je nog niet op gaat zitten? Wij hebben namelijk nog een aantal jongere staan die naar de keuring gaan. Betekent dit dat we dan dat we iedere keer met inrijden hier tegen aanlopen?



elke keer tegen aanlopen? hoeft niet elk paard is anders en ervaart het bit anders
ligt er aan hoeveel ervaring je hebt met longeren en het bijzetten,

een risico is dat ze snel te diep gaan of gaan hangen, met een knik in de verkeerde wervel of vals knik
en dat rij je er makkelijker aan dan er af
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-20 13:13, in het totaal 6 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:44

Popstra schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik kon met inrijden zo opstappen en wegrijden. Paard liep al nageeflijk en keurig naar de hand toe.
Dat kan je ze allemaal leren aan de longe.
Ik heb zeker 3 maanden gelongeerd voor ik erop ging. Stemhulpen zitten er dan goed op, singel en bit kennen ze goed. Ze kennen het contact met de mond en nemen het bit aan. Ze zijn rechtgerichter en hebben meer balans. Ik vind het alleen maar voordelen hebben, maar er zijn ook mensen die hier bewust niet voor kiezen. Bijvoorbeeld omdat ze vinden dat ze dan te veel conditie hebben en juist teveel mans zijn met zadelmak maken.

Doe jij dat aan dubbele longe of bijzetten aan de singel?


Bijzetten aan een longeersingel met touwtjes en de longeerlijn haal ik door het bit terug naar de singel.
Het allereerste begin is zonder bijzet natuurlijk, dan oefenen met singel en dan een bijzetteugel eraan heel los. Dan de bijzetteugels strakker en dan over op touwtjes. En dan de longeerlijn door het bit terug naar de singel.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:46

Zelf vind ik bijzetten niet zo fijn, ik doe ook liever dubbele lijnen, dat kunnen ze prima leren als ze nog groen zijn.
Dan kun je je paard uitnodigen naar beneden te gaan en dan meegeven zonder in één houding terecht te komen.
Je kan dan ook al wat rechtrichten, schouder voor en wat meer links en rechts in buigen.
Paarden met een vaste bijzet gaan vaak of erachter of krijgen zelfs al een harde mond.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:53

MirandaFuego schreef:
Zelf vind ik bijzetten niet zo fijn, ik doe ook liever dubbele lijnen, dat kunnen ze prima leren als ze nog groen zijn.
Dan kun je je paard uitnodigen naar beneden te gaan en dan meegeven zonder in één houding terecht te komen.
Je kan dan ook al wat rechtrichten, schouder voor en wat meer links en rechts in buigen.
Paarden met een vaste bijzet gaan vaak of erachter of krijgen zelfs al een harde mond.


Dat ligt aan degene die longeert. Je kan ook heel goed rechtrichten met touwtjes en lijn door het bit terug naar de singel. Maar je moet wel gevoel hebben, weten wat je doet en oog hebben voor rechtrichten.

ZPORTHORZEZ
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 12:54

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:20367

Het KWPN wilt dus dat je de hengsten laat zien met een leren bijzet zonder ringen, met elastiek zoals in het filmpje te zien. Beide kanten gelijke lengte. Het is dus wel de bedoeling dat ze uiteindelijk zo ook kunnen meelopen en niet alleen aan de dubbele longe vanwege het meegeven. Of dat als eerste stap gebruiken zodat ze het begrijpen en daarna eens een leren bijzet?

Daarbij ga ik dit jaar een opleiding doen waarbij veel grondwerk aan te pas komt, lange lijnen en dubbele lijnen.. maar ook daar heb ik een mail ontvangen dat naast lange en dubbele lijnen ook en set bijzetteugels (liefst zonder rubberen ring of elastiek) nodig is.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:04

Dubbele longe vind ik het beste werken, mede om te voorkomen, dat paarden te snel in een valse krul gaan lopen. Daarnaast vind ik dat allerlei hang en sluitwerk, alleen moet worden gebruikt als andere methode niet werken.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:12

Suzanne F. schreef:
MirandaFuego schreef:
Zelf vind ik bijzetten niet zo fijn, ik doe ook liever dubbele lijnen, dat kunnen ze prima leren als ze nog groen zijn.
Dan kun je je paard uitnodigen naar beneden te gaan en dan meegeven zonder in één houding terecht te komen.
Je kan dan ook al wat rechtrichten, schouder voor en wat meer links en rechts in buigen.
Paarden met een vaste bijzet gaan vaak of erachter of krijgen zelfs al een harde mond.


Dat ligt aan degene die longeert. Je kan ook heel goed rechtrichten met touwtjes en lijn door het bit terug naar de singel. Maar je moet wel gevoel hebben, weten wat je doet en oog hebben voor rechtrichten.

De lijn door het bit vind ik sowieso al veel te zwaar, dan heb je al veel druk hoor, een longeerlijn weegt veel en je krijgt scheve belasting als je hem door de singel doet, je wil je paard toch op de buitenteugel hebben en niet naar binnen getrokken.

ZPORTHORZEZ
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 13:13

Ja de bedoeling is in ieder geval dat ontwijk gedrag te voorkomen omdat dat voor de latere opleiding het inrijden alleen maar nadelen geeft, daarbij is het absoluut mijn bedoeling niet dat ze dat bit zo ervaren dat ze erachter willen kruipen.

Heb ooit eens een paard gekocht van een handelstal die waarschijnlijk zo is opgeleid en dat is altijd een ding geweest om die voorwaarts naar het bit toe te rijden onder het zadel die kroop heel snel in een krul.

Een aantal mensen die ik heb gesproken die het vervelend vinden met longeren bij te pakken omdat ze met inrijden dan hun neus naar de borst brengen hebben het waarschijnlijk eerdere keren dan ook verkeerd aangeleerd aan de longe? Als het met longeren goed en fijn is aangeleerd moet je er met rijden eigenlijk geen last van hebben maar juist voordelen?

Wellicht ben ik toch iets te snel gegaan.. En was het van niets naar zo een begrenzing toch een stap te snel.

Als ik met dubbele longe heb getraind, zal het dan ook makkelijker zijn om eens de vaste leren bijzet erbij te pakken mocht dat nodig zijn voor de keuring oid?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:17

Ik ben geen fan van bijzet, inderdaad omdat het afbuigen beloond, geacht of ze te diep gaan. Dus ik ben er vanaf gestapt. Het volgende paard wil ik met chambon gaan werken. Wel het laten zakken belonen, maar opkrullen levert niets op.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:40

MirandaFuego schreef:
De lijn door het bit vind ik sowieso al veel te zwaar, dan heb je al veel druk hoor, een longeerlijn weegt veel en je krijgt scheve belasting als je hem door de singel doet, je wil je paard toch op de buitenteugel hebben en niet naar binnen getrokken.


Daar ben je zelf bij. Je kan net zo hard aan die lijn trekken als je wilt, je kan hem ook in licht contact houden en daarop laten nageven, daarna toestaan en wat laten volgen.
Ik weet wel dat de paarden superfijn in de hand staan als ik erop stap.

ZPORTHORZEZ
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 13:56

Suzanne F. schreef:
MirandaFuego schreef:
De lijn door het bit vind ik sowieso al veel te zwaar, dan heb je al veel druk hoor, een longeerlijn weegt veel en je krijgt scheve belasting als je hem door de singel doet, je wil je paard toch op de buitenteugel hebben en niet naar binnen getrokken.


Daar ben je zelf bij. Je kan net zo hard aan die lijn trekken als je wilt, je kan hem ook in licht contact houden en daarop laten nageven, daarna toestaan en wat laten volgen.
Ik weet wel dat de paarden superfijn in de hand staan als ik erop stap.


Heb je touwtjes aan beide kanten of doorlopend dat het glijd door de ringen?

ShettieCo

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-20
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:00

Misschien een dubbele longeer lijn proberen := :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:06

wij gebruiken vooral in het begin bij jonge/groen/onervaren paarden geen enkel hang en sluitwerk,
reden:

Afbeelding

Afbeelding

als je onkundig bent met longeren dan doe je vaak meer kwaad dan goed
onze ervaring is dat je beter in het begin meer tijd, rust en ontspanning kunt nemen, dat levert op langere termijn meer op

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:13

Suzanne F. schreef:
MirandaFuego schreef:
De lijn door het bit vind ik sowieso al veel te zwaar, dan heb je al veel druk hoor, een longeerlijn weegt veel en je krijgt scheve belasting als je hem door de singel doet, je wil je paard toch op de buitenteugel hebben en niet naar binnen getrokken.


Daar ben je zelf bij. Je kan net zo hard aan die lijn trekken als je wilt, je kan hem ook in licht contact houden en daarop laten nageven, daarna toestaan en wat laten volgen.
Ik weet wel dat de paarden superfijn in de hand staan als ik erop stap.

Het gaat niet om trekken maar om de zwaarte van de lijn.
Dat is al veel gewicht en zeker als je het aan één kant vast maakt.
Mijn ervaring is dat ze veel fijner reageren als je erop stapt zonder dat ze zijn bijgezet.
Met je eigen handen kun je veel lichter en gevoeliger reageren en anticiperen.
Mijne hebben altijd een hele fijne aanleuning en als ik er net opga hoeven ze sowieso nog niet in de perfecte dressuurhouding te lopen, dat komt vanzelf als ze meer gewend zijn aan gewicht van de ruiter.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:15

Elisa2 schreef:
Niet als je goed longeert en het paard met het longeren leert het bit aan te nemen. Nu heeft het paard geleerd de druk te ontwijken...

Dus beter gaan longeren, eventueel met dubbele longe zodat je het paard gelijk goed de juiste reactie en hulpen leert.


Kan ook een kwestie zijn van net te weinig ervaring aan de longe. Ik zou zeggen: neem de tijd.
Longeren (nadat het eerst geleerd heeft om aan de longe te lopen) aan de bijzet is prima om het paard te leren te wennen aan (de druk) van het bit. Bij de een kost dat wat meer tijd als bij de ander het het ontwijken van het bit of juist "boren" maak ik mij nooit zoveel zorgen over. Zodra het paard het allemaal een beetje snapt, ga ik wel over naar het werken aan de dubbele longe. en kun je je paard alvast leren beter de hand te volgen (omdat de hand er is).

In plaats van een vaste bijzet zou je ook kunnen longeren met een chambon, Bij een chambon kan het paard het hoofd beter voorwaarts neerwaarts strekken en als het hoofd naar boven komt krijgt het niet alleen druk op het bit maar ook achter de oren. Zo spaar je de mond.