Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:56

Even een vraag voor de kenners.... Waarom zijn er verschillen bij het werken aan de lange teugel qua afstand waarop je erachter loopt. Als ik namelijk filmpjes opzoek dan kom ik filmpjes tegen waarbij men er heel er ver achter loopt en filmpjes waarbij men er dicht achter loopt.
Ook zie ik dat sommigen wel een singel gebruiken en daardoorheen de teugels doen. Bij anderen zie ik dat ze geen singel gebruiken.

Kan iemand mij de verschillen en voordelen en nadelen vertellen?

Alvast veel dank!

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:17

Naar mijn weten is de variant waarbij je er ver achterloopt meer droog mennen en ter voorbereiding op het werk voor de koets en kun je met lange teugelen waarbij je er kort bij loopt betere dressuurmatige hulpen doorgeven aan het paard. Bij die eerste gebruik je ook wat sneller een singel, immers het paard moet er dan aan wennen om de leidsel hulpen vanaf die positie te krijgen en bij de tweede gebruik ik zelf geen singel en dan stuur je meer alsof je op het paard zit ipv dat je ernaast loopt.
Maar dit is een beginner in lange teugelen mening, dus anderen kunnen het vast beter uitleggen. Ik doe zelf vaker droog mennen dan lange teugelen.

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:47

Jorex schreef:
Naar mijn weten is de variant waarbij je er ver achterloopt meer droog mennen en ter voorbereiding op het werk voor de koets en kun je met lange teugelen waarbij je er kort bij loopt betere dressuurmatige hulpen doorgeven aan het paard. Bij die eerste gebruik je ook wat sneller een singel, immers het paard moet er dan aan wennen om de leidsel hulpen vanaf die positie te krijgen en bij de tweede gebruik ik zelf geen singel en dan stuur je meer alsof je op het paard zit ipv dat je ernaast loopt.
Maar dit is een beginner in lange teugelen mening, dus anderen kunnen het vast beter uitleggen. Ik doe zelf vaker droog mennen dan lange teugelen.


Okee dank je wel! :j

Hugolien

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:59

Dressuur aan de lange teugel lijkt me leuk. Mijn droom is "later" (lees: als de financiën het toelaten) een Welsh Mountain te kopen en daarmee wil ik mennen, maar dressuur aan de lange teugel is dan een hele leuke afwisseling :j

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:50

Hugolien schreef:
Dressuur aan de lange teugel lijkt me leuk. Mijn droom is "later" (lees: als de financiën het toelaten) een Welsh Mountain te kopen en daarmee wil ik mennen, maar dressuur aan de lange teugel is dan een hele leuke afwisseling :j



Leuk!
Heb je eventueel in die tussentijd totdat je zelf een Welsh Mountain kan kopen, een pony/paard tot je beschikking zodat je al kan lange teugelen? Een verzorgpony of zo?

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 01:13

Peetstap schreef:
Svad: Mooi leerzaam video linkje.

Heel leuk Piet in zijn steenkolen Engels :D met ned opmerkingen kom, kom , braaf... aan het werk te zien.
Hij is ook een positief indringend persoon in omgang.
Indrukwekkend wat Piet verteld vanaf ca 38,over de ruime tijd die je moet gunnen en geduld en opbouw in training en alleen moet kijken naar wat paard aanbied en kan.
Dit zou erin moeten worden gestampt in de dressie wereld, hier gaat nog zoveel mis... |(

Fijn ook dat Piet zo duidelijk is over de voedsel beloning. :j

Dit is ook al zo'n nuttige video: https://vimeopro.com/user8079704/long-r ... o/27781764
Staat eronder, meekijken met een les van hem, zo nuttig want hier laat ie beginfases zien.

Herkennen jullie ook de beginfase, het draaien, de twijfel en het gepruts van eigenaar , vooral bij de fries?
Zelfs Piet heeft effe moeite om dit paardje op de lijn te krijgen.
Je ziet trouwens ook prachtig hoe,paard van nature reageert op de lichaamstaal, en later die gaat negeren en meer op lijnen en stem afgaat.


Alweer een heme tijd niet gebokt mbt lang teugelen!
De link Dankjewel die kende ik nog niet!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 01:46

Jorex schreef:
Naar mijn weten is de variant waarbij je er ver achterloopt meer droog mennen en ter voorbereiding op het werk voor de koets en kun je met lange teugelen waarbij je er kort bij loopt betere dressuurmatige hulpen doorgeven aan het paard. Bij die eerste gebruik je ook wat sneller een singel, immers het paard moet er dan aan wennen om de leidsel hulpen vanaf die positie te krijgen en bij de tweede gebruik ik zelf geen singel en dan stuur je meer alsof je op het paard zit ipv dat je ernaast loopt.
Maar dit is een beginner in lange teugelen mening, dus anderen kunnen het vast beter uitleggen. Ik doe zelf vaker droog mennen dan lange teugelen.


Klopt de lange lijnen dan loop jezelf erachter met gebruik van een longeersingel.

De weens / italiaanse manier vind ik zelf fijner doordat direct contact op de wijze zoals ik de oefeningen aanleer voor later onder het zadel. ( als ik zin heb) en maak ik gebruik v mijn lichaamstaal net als bij grondwerk ( horsemanship) Al kind vond ik de paarden vd spaanse rijschool in Wenen dan ook fantastisch! https://youtu.be/6urnGDYxcCU

Ik ben even weer niet op bok geweest.
Ik lang teugel dus inmiddels met verschillende paarden. Oa Tinker, Oldenburger , Groninger. En soms wel wel eens met andere ponies.
Ik had eerder met mijn pony altijd les bij Piet. En de andere 2 zelf het aangeleerd
De afgelopen 2 weken voor het eerst les bij Piet met de andere 2 gehad dat was erg leerzaam.
Met de Groninger had ik les genomen omdat de dame en ik even niet wisten wat nog meer en zij zich begon te vervelen.

Les was geweldig leuk . Zij heeft vroeger tot M2 gelopen en heeft hier echt plezier in. En bied uitdaging die ze wel mag doen met lichamelijke problemen.

De Oldenburger is door het lang teugelen beter gaan lopen. Moeilijke kant soepeletc en dit merkt haar berijder onder het zadel . En ook haar instructrice. De Oldenburger groom en teugel ik .

Ook in deze les weer veel van Piet geleerd.

Vandaag met mijn lieve Tinkerpony v 4 geteugeld en de Groninger zij is 14. Voordeel was dat ik mijn jas kon uitrekken. Ik blijf er warm bij in de buitenbak Het is echt oefenen oefenen om je gevoel, je timing te ontwikkelen.
Kritisch naar je eigen aandeel kijken en ook les of ienand die met je meekijkt afven toe.


En ik doe het met alle paarden met een bitloze zacht onderlegde nylon kaptoom !
Werkt ook niet scherp in mbt brede neusband.
En de teugels heb ik vrij los qua contact ingrijpen kan altijd. En ze lopen verzameld! Pony begint nu te verzamelen/ na te geven.
Om verzameling te bereiken is geen bit nodig of een controle handje.

Ook met de jawel zeker pittige Groninger dame die verder altijd een bit draagt. En heeft gedragen.
Ik vind het heerlijk werken zo bitloos.
De paarden staan niet ver van waar Piet Bakker woont vandaar dat ik hem gewoon bel als ik een les wil plannen.
verder als stalgenoten les hebben ga ik ook kijken.
Ook als ze onder het zadel v Piet les hebben.

Paardrijden is heel goed voor mij. Lopen is inspanning / au. Maar zolang het kan hoop ik mij toe te leggen op het labg teugelen. Ik vind het zalig om te doen, te kijken naar het paard. Samen te werken en te genieten.

Verder is Ponylief gecontroleerd door fyshio ( hij is inmiddels zadelmak maar ik laat hem lekker groeien en doe labg teugelen balkjes fietsen wandelen)
Alles goed groeit nog en vooral zo doorgaan. Zeker de schouder buiten waarts is een goede oefening!
Vandaag lukte de schouderbuitenwaarts in draf paar pasjes ( de Groninger schud dat zo uit haar hoef voor haar is dit ook een belangrijke oefening )

Ik lees vaak over rechtrichten etc maar als je met dressuur aan de lange teugel bezig bent of dressuur dan doe je dat ( hopelijk)
Laatst bijgewerkt door Svadilfari1 op 06-12-19 02:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 01:48

Paardenjacq schreef:
Hugolien schreef:
Dressuur aan de lange teugel lijkt me leuk. Mijn droom is "later" (lees: als de financiën het toelaten) een Welsh Mountain te kopen en daarmee wil ik mennen, maar dressuur aan de lange teugel is dan een hele leuke afwisseling :j



Leuk!
Heb je eventueel in die tussentijd totdat je zelf een Welsh Mountain kan kopen, een pony/paard tot je beschikking zodat je al kan lange teugelen? Een verzorgpony of zo?


Een verzorg shet zou moeten lukken misschien? Daarmee kan het fantastisch. Het shetland pony stamboek heeft zelfs proefjes lang teugelen!

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 05:48

Paardenjacq schreef:
Even een vraag voor de kenners.... Waarom zijn er verschillen bij het werken aan de lange teugel qua afstand waarop je erachter loopt. Als ik namelijk filmpjes opzoek dan kom ik filmpjes tegen waarbij men er heel er ver achter loopt en filmpjes waarbij men er dicht achter loopt.
Ook zie ik dat sommigen wel een singel gebruiken en daardoorheen de teugels doen. Bij anderen zie ik dat ze geen singel gebruiken.

Kan iemand mij de verschillen en voordelen en nadelen vertellen?

Alvast veel dank!



Het ene is om paarden te beleren voor het mennen (ver erachter, met singel). Lange lijnen dressuur doe je dichtbij en in mijn ervaring een beetje schuin erachter. Ik ken het alleen als goede trainingsmethode en niet als wedstrijdvariant. Leuk dat dat betaat.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:35

Jazeker! Ik zou dolgraag eens een proefje willen doen ik heb het Shetland pony stamboek een mail gestuurd met de vraag of ik eens v spek en bonen mee mag doen met pony. https://shetlandponystamboek.nl/sport-e ... ge-teugel/ In de link staan ook de proefjes!

Verder vind ik terug op internet dat eerder lang teugel dag werd georganiseerd laatste 2015. https://sites.google.com/a/gezienbijgie ... l-dag-2009

En dat lang teugelen we een onderdeel is bij de Spaanse paarden https://www.verenigingspaanspaard.nl/rijstijlen

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:40

Svadilfari1 schreef:
Jazeker! Ik zou dolgraag eens een proefje willen doen ik heb het Shetland pony stamboek een mail gestuurd met de vraag of ik eens v spek en bonen mee mag doen met pony. https://shetlandponystamboek.nl/sport-e ... ge-teugel/ In de link staan ook de proefjes!

Verder vind ik terug op internet dat eerder lang teugel dag werd georganiseerd laatste 2015. https://sites.google.com/a/gezienbijgie ... l-dag-2009

En dat lang teugelen we een onderdeel is bij de Spaanse paarden https://www.verenigingspaanspaard.nl/rijstijlen



Leuk! **\O/**

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:43

Ik ben echt gek erop. En blij dat meer mensen interesse erin hebben.

Hopelijk zit het weer morgen mee mbt les kijken gegeven door Piet met wat pittiger paardje voor eerst aan lange teugel.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:49

Ik mag volgende week weer naar Piet, en in heb er zin in!
Wat plaatjes van de vorige keer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:59

Wat heb je een mooie pony! En wat ziet het er ontspannen fijn uit. Veel plezier alvast met de les!

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:11

Ik heb nu geleerd om mijn handen boven de schoft te houden, maar zie dat jullie dat niet doen?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:17

Ik ben zo blij met dit pluisje. Deze kan gewoon alles!
Laatst liep ze vrijdag 2span clinic, zaterdag rijpony talenten competitie onder het zadel en zondag op de drafbaan in Alkmaar. Ze loop enkelspan Z, en we zijn fijn aan het rommelen aan de lange teugel.

Ik draag mijn handen gewoon op een fijne hoogte.
Boven de schoft zou zeker bij een grotere wel een dingetje zijn, ik ben zelf nog geen 160, dus bij een rijpaard zou ik met m'n handen boven mijn hoofd moeten gaan lopen dan.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:34

Maartje_M schreef:
Ik heb nu geleerd om mijn handen boven de schoft te houden, maar zie dat jullie dat niet doen?


Ik heb geleerd ongeacht of ik met pony 1.37 loop of de groninger 1.56 mijn handen recht voor mij te houden in mijn geval vanaf nu kijken op de bank zonder paard, net onder mijn borst hoogte buik? denk ik
En mijn handen bij elkaar houden
( les met beide dieren bij dezelfde instructeur, ik zak het morgen eens vragen)

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:35

Dennis schreef:
Ik ben zo blij met dit pluisje. Deze kan gewoon alles!
Laatst liep ze vrijdag 2span clinic, zaterdag rijpony talenten competitie onder het zadel en zondag op de drafbaan in Alkmaar. Ze loop enkelspan Z, en we zijn fijn aan het rommelen aan de lange teugel.

.

Wat ontzettend leuk! En wat knap van haar die veelzijdigheid. Ze klinkt heerlijk

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 15:00

Zal de volgende keer eens mijn handen voor me houden, kijken hoe ze dan loopt. Bij een groot paard gaat dit inderdaad niet lukken

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:57

Wie heeft er interesse in een dvd over dressuur aan de lange teugel?
Ik heb er namelijk eentje te koop. Geen idee of ik dat hier mag ‘zeggen’. Het gaat om de de dvd van Saskia Gunzer. Zie hier een stukje van de dvd: https://youtu.be/CSmj78zaPlI

De dvd is trouwens Engelstalig.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:27

Klein stukje film van mn les gister! Ik was zelf een beetje minder in mn concentratie waardoor het een beetje 'wiebelig' wordt. Maar ump doet zoals altijd zo zn best <3


Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:48

Wat leuk om te zien Eline. Van wie had he les?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:04

Dankjewel!

Ik heb regelmatig les van een instructice uit de buurt. Ik ben bij haar begonnen als parelli student maar het bleek dat ze me ook heel fijn kan begeleiden in het lange teugel werk

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:36

Hoi allen

Ik heb net de berichten van het jaar 2019 teruggelezen, jammer dat het topic niet meer zo actief is!

Ik overweeg werken aan de lange teugel met mijn shetten. In dit topic kwam ik een aantal keer de maat van de teugel tegen, maar weet nog steeds niet zeker wat nou het handigste is. De pony's zijn alledrie kleiner dan een meter. Op de sites die ik tegenkwam zag ik 3.50 of 4 meter. Is het handiger om hem iets langer te nemen of liever korter?

Alvast bedankt!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:45